Gå til innhold

Adventskalender, er det egentlig viktig i denne alderen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Som overskriften sier, så lurer jeg fælt på dette. Barnet mitt runder 2,5 år på nyåret.

Noen i kretsen har allerede planlagt lenge hva som skal være i kalenderen, den er jo selvsagt hjemmelaget må vite!

Jeg har ikke en gang tenkt tanken på at mitt eget barn verken trenger eller skal ha en slik kalender. Ikke har han peiling på tidsbegreper, i hvertfall ikke å telle NEDOVER til jul (jul er også ganske abstrakt enda, men han vet at det vil komme pakker hvis man pusser tenner hver dag;).

Selvsagt  er det hyggelig med en morsom overraskelse hver morgen, men jeg ser ikke poenget likevel. Morgenene kan gjøres hyggelige uansett årstid. Dessuten er jeg veldig opptatt av å være bevisst overforbruk og krav, og vil virkelig ikke at det skal feste seg allerede nå...

Vil gjerne høre hva dere mener!? Er jeg kjiip, eller er jeg ok som velger å ikke fokusere på kalender, men heller andre tradisjoner som hører førjulstiden til?

:) V.

Fortsetter under...

Nei, det er på ingen måte hverken viktig eller nødvendig, med mindre de har eldre søsken og ser at de får da.

Jeg har likevel tenkt å lage pakkekalender til min 2-åring, fordi jeg synes det er så gøy selv. :) Overforbruk blir det ikke her av den grunn, da det blir en del ting han hadde fått uansett, og resten er stort sett småting som et ark klistremerker eller en ballong. Det skal jo ikke så mye til for å glede ham når han er så liten, alt som er nytt er stas. ;)

Men han har jo ingen begreper om hva en kalender er og hadde ikke savnet det om jeg hadde latt være. Så hvis jeg hadde syntes det bare var styr så hadde jeg ventet. :)

Jeg har ikke tenkt å lage advendtskalender til min (nesten) toåring. (hun kommer til å være 1 år og 11 mnd ca på julaften). 

Grunner: 

- Hun kommer ikke helt til å forstå begrepene

- Vi kan heller finne på koselige ting uten "press"

- Jeg kommer til å ha en baby (3 dager til termin i dag), så jeg vet ikke om jeg orker å stresse for mye med det

- Barnet går ikke glipp av noe, for barnet vet ikke hva hverken jul eller advent er. Regner ikke med hun husker noe fra i fjor da hun var 11 mnd :P

:)

Min jente er 2,5 år og jeg syns det er litt viktig med kalender jeg. Nå har hun riktig nok eldre søsken, så da er det uansett riktig at hun får. Men, jeg syns det er en koselig førjulstradisjon, så hadde latt henne få kalender selv om hun ikke hadde hatt søsken.

Jeg bruker aldri mye penger på kalendere.

Nødvendig er det ikke nei,men jeg syns det er en koselig :)

Gutten min er nettopp fyllt to år så han skjønner ikke så mye av det,men er allerede i full gang med å kjøpe billige smågave til kalenderen.

Men hjemmelaget kalender blir det overhodet ikke hehe!

Takk for gode svar, alle sammen. Forstår dere som har lyst til å gi kalender også, har jo selv gode minner fra barndommen og det var stor stas det, men jeg var eldre enn to år.

Jeg er vel skeptisk siden det skaper et "press" som Westroze skriver, og det kommer tidsnok likevel.

Neste år blir det nok kalender, tenker jeg. I år blir det tur i skogen for å finne juletre, pepperkakebaking og andre koselige ting å gjøre sammen.  :tre:  :kalle:  :nisse:  :gave:  :tree:

Velouria 

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor det skaper et press med julekalender? Det er jo hva man selv gjør det til? Da jeg vokste opp fikk jeg en enkel kalender til max 20 kr med sjokoladebiter i og var strålende fornøyd med det.

Mine barn har aldri hatt en overdådig kalender med spennende pakker hver dag. Det har vært sjokoladekalender, My Little Pony, Lego Friends, Star Wars osv. Alle kjøpt på butikken. Og det er de fornøyd med.

Og mine barn vokser opp med at selv om andre har det og det og gjør det slik og sånn, så betyr ikke det at det er sånn vi gjør det i vårt hus. Det forstår de.

Og selv om de får kalender, så lager vi også pepperkaker, går tur i skogen og gjør andre koselige ting ;)

Endret av Honningmelon

Enig med mye av det Honningmelon skriver.

Er veldig i mot disse pakkekalenderene. Blir fort mye penger dersom disse småtinga skal være noe nyttig eller skikkelig.

Så her i huset blir det enkle sjokoladekalendere og ungene er fornøyde. 2 åringen får også, først og fremst pga eldre søsken. Ser ikke noe galt i en liten sjokoladebit hver dag i førjulstiden.

Honningmelon: det skaper ikke et press overhodet, valget mitt var nærmest tatt da jeg skrev innlegget. Men ble så utrolig overrasket over ei som ikke forstod mitt valg overhodet, og jeg begynte å lure på om jeg var helt på jordet, da hun ble så paff over mitt ståsted.. Står for egne valg, helt klart, slik er det. Var vel egentlig interessert i å høre hva dere gjør med hensyn til barna våre på denne alderen.

Det som er helt sikkert er at de som engasjerer seg både i denne tråden og i de andre innleggene, har mødre/fedre som vil det beste for ungene sine ;)

Og ps: fikk aldri noe annet en sjokokalender jeg heller, men det var helt topp. Jeg vet at skolebarn nærmest kjemper om å fortelle om hva de har fått og hvor flott det er, i ( den hjemmelagde, enorme kalenderen), og det er en dårlig kultur. Derav min frykt for å gjøre denne tida (advent, joa, litt masete også) større og "koseligere" enn den faktisk er.

Hverdagene er viktigst, alltid.

V.

Ikke til min toåring ihvertfall, han skjønner ikke helt julekonseptet enda og det å venne han til å få noe lite i en kalender i 24 dager for å så brått stoppe etter julaften. Fokuserer mer på å pakke/lage gaver og lage kosestund ut av adventsøndagene ;) 

Anonymous poster hash: 88c4b...74e

Jeg lager vel julekalender mest fordi jeg selv syntes det er stas og jeg elsker å dille og dalle og ordne til jul. Men jentungen hadde klart seg uten hadde det ikke vært for meg. Her er det andre året på rad det blir kalender til 2,5 åringen og blir noen pakker på 1 åringen også. Er snakk om bare småting som klistremerker ol.

Anonymous poster hash: f89f4...c47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...