Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #1 Skrevet 1. november 2013 Ettårigen skle i baljen og havnet under vann. Fisket ham selvsagt rett opp igjen, men han brukte litt tid på trekke pusten igjen, jeg puttet fingeren i munnen på ham, som vi lærte på babysvømmingen vi var på en gang da han var to måneder. Han hostet og spyttet ut vann, men ellers ok. Hostet litt til mens vi tørket ham og gråt litt. Nå er han i full fart på stuegulvet igjen, men jeg er så redd for dette jeg har hørt om langsom drukning - sånn som skjer timer etter man inntok vann. Hva skal jeg være obs på og hva gjør jeg nå utover kvelden/natta? Bekymret mamma Anonymous poster hash: ade8d...eb6
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #2 Skrevet 1. november 2013 Du tuller nå? Ingen dør av å få hodet under vann i fem sekunder. Anonymous poster hash: 5786d...f54
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #3 Skrevet 1. november 2013 Slapp av det går helt fint Anonymous poster hash: a234f...528
Gjest cd0da Skrevet 1. november 2013 #4 Skrevet 1. november 2013 (endret) Ta det helt med ro. Skjedd et par ganger her og går helt fint Endret 1. november 2013 av Plysh
Silverfox Skrevet 1. november 2013 #5 Skrevet 1. november 2013 Synes ikke du skal bekymre det i det hele tatt, det går sikkert veldig bra. Man hadde vel merket det om han hadde masse vann i lungene?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #6 Skrevet 1. november 2013 Pust...det går bra Anonymous poster hash: 27dcc...72c
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #7 Skrevet 1. november 2013 Hvor lenge var han under da? Om du er redd så ring legevakten. Her er det ikke fagfolk. Anonymous poster hash: 571b6...d88
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #8 Skrevet 1. november 2013 Dette går fint Vi kjørte som tullinger til legevakta når sønnen vår falt i vannkanten i elva i sommer, det var grunt, men han fikk ansiktet under og rakk å ligge slik noen sekunder før jeg rakk over for å dra han opp.. Vi ble sett på som hysteriske foreldre når vi kom inn på legevakta, men alt var gått fint med han, de sa at så lenge man ikke kan regne det som drukning, så er det ingen fare, alle barn får hodet under av og til, sånt hender, men vi måtte være mer forsiktig i vannkanten på elva, for der kan man jo bli dratt ut av strømmen.. Uansett, det gikk så fint så, og det gjør det nok der også, det stikker nok lengre i mammahjertet enn hva hukommelsen til den lille strekker med litt tid Anonymous poster hash: cba40...13a
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #9 Skrevet 1. november 2013 Hvor lenge var han under da? Om du er redd så ring legevakten. Her er det ikke fagfolk. Anonymous poster hash: 571b6...d88 Knapt et sekund. Men han fikk jo tydelig vann i lungene siden han hostet etterpå tenker jeg. Det skumle er vel om det ligger mer der som ikke umiddelbart blir hostet opp. Jeg vet jeg virker overhysterisk nå, men om man søker på det (på engelsk) så kommer det opp en del treff altså. Har lest om det tidligere i norske mammablader og, men det må kanskje mer "drukning" til for at det utgjør noen risiko. At man etter en drukningsulykke ikke kan slappe helt av selv om barnet trekker pusten igjen... Anonymous poster hash: ade8d...eb6
Birben Skrevet 1. november 2013 #10 Skrevet 1. november 2013 Du kan jo ringe legevakten å høre. Du Jar rett i st det er noe som heter sekundær drukning, men da tror jeg det er snakk om mye vann i lungene.
Stella&My+2 Skrevet 1. november 2013 #11 Skrevet 1. november 2013 Dette skjedde oss for et par uker siden med vår datter på 15 mnd, og tørrdrukning er ikke til å spøke med. Det skjer heldigvis svært sjeldent,men jeg ville ikke tatt noen sjanser,- drukningen kan skje opptil 24 timer etter at hodet har vært under vann. Det er ikke vannet som drukner en, men en lukkereflex i strupehodet som plutselig kan lukke seg slik at barnet ikke får puste. Vi ringte legevakten, som ba oss følge med. Iom at dette skjedde da vi hadde kveldsstellet og hun skulle legges, satt jeg og min samboer "vakt" hele natten og sjekket henne,- tok hvert vårt skift. Utrolig slitsomt, men selvsagt verdt det. Dagen derpå fulgte vi bare vanlig med på henne, og skulle ta kontakt dersom hun ble kortpustet eller virket unormalt trøtt. Det gikk heldigvis fint,- noe det gjør i de fleste tilfeller. I Norge er det heldigvis ikke registrert noen tilfeller av tørrdrukning i badekar hjemme:)
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #12 Skrevet 1. november 2013 Dette skjedde oss for et par uker siden med vår datter på 15 mnd, og tørrdrukning er ikke til å spøke med. Det skjer heldigvis svært sjeldent,men jeg ville ikke tatt noen sjanser,- drukningen kan skje opptil 24 timer etter at hodet har vært under vann. Det er ikke vannet som drukner en, men en lukkereflex i strupehodet som plutselig kan lukke seg slik at barnet ikke får puste. Vi ringte legevakten, som ba oss følge med. Iom at dette skjedde da vi hadde kveldsstellet og hun skulle legges, satt jeg og min samboer "vakt" hele natten og sjekket henne,- tok hvert vårt skift. Utrolig slitsomt, men selvsagt verdt det. Dagen derpå fulgte vi bare vanlig med på henne, og skulle ta kontakt dersom hun ble kortpustet eller virket unormalt trøtt. Det gikk heldigvis fint,- noe det gjør i de fleste tilfeller. I Norge er det heldigvis ikke registrert noen tilfeller av tørrdrukning i badekar hjemme:) Takk for svar! Anonymous poster hash: ade8d...eb6
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #13 Skrevet 1. november 2013 Postet litt fort der... Takk for svar! Hva ser man etter da, og hva gjør man i verste tilfelle? Hadde datteren din noen tegn mellom bad og legging som tilsa ubehag? Anonymous poster hash: ade8d...eb6
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #14 Skrevet 1. november 2013 Jeg ville ringt legevakta og spurt om råd dersom jeg var bekymra. Anonymous poster hash: bcb4e...c3f
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #15 Skrevet 1. november 2013 Er det rart det er kø på legevakten når det tydeligvis finnes helt sinnsykt oveehysteriske kvinnfolk Anonymous poster hash: a234f...528
Stella&My+2 Skrevet 1. november 2013 #16 Skrevet 1. november 2013 (endret) Er det rart det er kø på legevakten når det tydeligvis finnes helt sinnsykt oveehysteriske kvinnfolk Anonymous poster hash: a234f...528 Jeg vil ikke si vi er overhysteriske,- bare veldig glade i barna våre! http://www.dinside.no/774491/advarer-mot-torrdrukning Endret 1. november 2013 av Stella&My+2
Stella&My+2 Skrevet 1. november 2013 #17 Skrevet 1. november 2013 Postet litt fort der... Takk for svar! Hva ser man etter da, og hva gjør man i verste tilfelle? Hadde datteren din noen tegn mellom bad og legging som tilsa ubehag? Anonymous poster hash: ade8d...eb6 Du skal se om pusten er annerledes enn vanlig,- om barnet f.eks puster kjappere eller hiver etter pusten. Døsighet er jo vanskelig å sjekke når hun sover, så vi observerte bare pusten over natten. Hun sovnet kjappere enn vanlig da dette hendte oss, og derfor jeg ble ekstra redd etter å ha lest symptomene. Vi pleier å måtte ligge sammen med henne i ca 45 min til vanlig, mens denne kvelden sovnet hun ved flasken før jeg fikk lagt henne i sengen. Men hun hadde ikke noe ubehag på noen måte. Dette går nok fint:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå