Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #1 Skrevet 1. november 2013 Jeg snakket med bhg om dette i dag, og følte meg nesten angrepet av ped.leder. Tre-fire unger får være på dukkerommet, puterommet eller lignende alene, mens de voksne lukker igjen døren. Ped.leder begrunnet dette med at de store måtte få litt privatliv fra de mindre barna og for å dempe støynivået. Det er snakk om barn fra ca 3 år. Jeg sa at jeg egentlig ikke synes noe om at barna er alene på et rom med døren lukket, men ped.leder (som vanligvis er veldig lydhør) reagerte litt voldsomt på dette. Jeg sa kun at jeg personlig ikke synes noe om det, fordi jeg synes det er greit at de voksne har en viss oversikt. Hva tenker dere og hvordan er det i deres barnehage? Er jeg helt på jordet her som synes det er en uting? Anonymous poster hash: 19747...7e6
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #2 Skrevet 1. november 2013 Du er ekstremt overhysterisk! Hva galt skal kunne skje på ett PUTErom?? Sønnen min på 2 år går ofte inn på rommet sitt å lukker døren,nekter han ikke det når det ikke er noe gale han kan gjøre der. Anonymous poster hash: cd0f0...f42
Birben Skrevet 1. november 2013 #3 Skrevet 1. november 2013 Samme skjer her. Jeg liner det ikke og har sagt i fra. De sier at det er meningen at en voksen skal være der.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #4 Skrevet 1. november 2013 Du er ekstremt overhysterisk!Hva galt skal kunne skje på ett PUTErom??Sønnen min på 2 år går ofte inn på rommet sitt å lukker døren,nekter han ikke det når det ikke er noe gale han kan gjøre der. Anonymous poster hash: cd0f0...f42 Puterommet er kanskje ikke det verste rommet. Hva med dukkerommet hvor de har masse utkledningsklær med belter og snøring på flere av kjolene? Jeg reagere sikkert også litt fordi mitt barn ofte kommer hjem og sier at de andre sier hun er dum og ikke vil leke med henne. Slikt er vanskelig å få med seg når de er alene. Så det er ikke bare fordi de kan bli skadet, men også fordi man ikke får med seg hvordan de oppfører seg mot hverandre. HI Anonymous poster hash: 19747...7e6
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #6 Skrevet 1. november 2013 er faktisk enig ! Det HAR skjedd at unger har blitt kvalt på puterom, kan være alt fra at noen blir liggende under/i klem og ikke får luft til å bli hengt i gardintråden (det HAR jo skjedd), og når noe sånt kan skje så kan alt skje spør du meg.. skal ikke være overhysterisk, MEN å ha døra oppe og innsyn til barna, DET forventer jeg når mine barn er i BHG. Dattera mi klarte faktisk å låse seg inne på en do, med ei jevngammel og ei yngre jente.. de var borte ganske lenge uten at noen reagerte. i Tillegg hadde de fått med seg en VOKSENsaks, noe de ikke skulle hatt mulighet til å få tak i. Endte med å skamklippe hverandre en etter en.. var bare 2 doer på avdelingen så at de kunne låse seg inne der med en saks og gjøre dette er for meg helt uforståelig. Ikke akseptabelt . Anonymous poster hash: 50e68...206
<3 mine søte små<3 Skrevet 1. november 2013 #7 Skrevet 1. november 2013 Du er nok en smule hysterisk. De blir nok sett til ved gjevne mellomrom. Ulykker kan skje overalt, Bhg har nok sine hms rutiner ang gardinsnorer....,, de fleste har allerede byttet dem ut. Det e greit å være førevar, men en skal ikke sy puter under armene på dem heller. Barn skal få lov til å utfordre og teste segsjøl . At de lukket døra, hadde ikke reagert på det, så lenge det ikke er en dør med lås.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #8 Skrevet 1. november 2013 Nå er min bare 1 så foreløbig så er det voksne der hele tiden Anonymous poster hash: 19b7f...527
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #9 Skrevet 1. november 2013 Jeg har jobbet mange år i Bhg og er enig med deg, HI. Barn skal ikke leke over rom med lukket dør. Lukket dør gir barn mange friheter de ellers ikke ville tatt seg, selv om alle forskrifter ifht sikkerhet er fulgt. Spesielt med tanke på mobbing, ufine kommentarer, utestenging av lek osv. Når barn får være alene/de tror ingen ser kan det oppstå situasjoner/krangling/ufin oppførsel som ikke ville skjedd om det var en voksen tilstedet. En annen ting er mtp brann. Når en dør er lukket er det lett å glemme å sjekke det rommet (selvom man har rutiner), og barns første tanke ved brannalarm er ofte å gjemme seg. Både pga frykt eller forside er vant til brannøvelser og (altså arvet egentlig ikke er farlig) og dermed ser de sitt snitt til å lure seg unna (de synes set er gøy) Dessuten er det slik at uansett hvor godt man sikrer et rom vil et barn alltid ha mulighet til å skade seg (så sant det ikke er ett polstra og tomt rom). Det er viktig at de ansatte får med seg hva som skjer/har skjedd slik at de kan fortelle det videre til foreldrene om det ser noe. Om barna skader seg vil det også være mer utrygt for barna om en voksen ikke oppfatter det umiddelbart og kan trøste osv. Jeg ville tatt dette opp med Bhg styrer om ped leder ikke forandrer rutinene. Anonymous poster hash: dea42...692
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #10 Skrevet 1. november 2013 Vi gjør det samme i vår bhg. Men ikke hvem som helst får leke sammen med døren lukket for å si det sånn. Vi har aldri hatt noen episoder. Vi sjekker innom hele tiden. Dessuten er barnehagen liten og vi hører alt som foregår der inne selv om døren er lukket Anonymous poster hash: ebbf3...71f
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #11 Skrevet 1. november 2013 Jeg ville reagert negativt på det jeg også. De er betalt for å ha tilsyn med barna, og privatliv er det ikke meningen man skal ha i bhg men hjemme. Det kan gå litt for hett for seg uten tilsyn med slemme kommentarer, kloring osv, så de får jaggu meg gjøre det de er betalt for - tilsyn med barna våre. Anonymous poster hash: 5b793...a39
Tarssan Skrevet 1. november 2013 #12 Skrevet 1. november 2013 I vår barnehage får de største barna lov til det. Synes det er helt greit jeg. Jeg vet at de voksne stikker hode inn å sjekker innimellom og at ikke alle får lov å leke sammen alene.. Jeg ser ikke forskjellen på at jenta mi på 3,5 år leker med vennene sine på et rom i barnehagen og når hun leker på rommet sitt hjemme med vennene.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #13 Skrevet 1. november 2013 Litt enig og litt uenig. Er det store barn så ser jeg ikke helt problemet. For det har noen med barns frilek å gjøre og. Hvis voksne sitter å ser på eller er med så blir alltid leken helt anneledes enn hvis barna får helt "fri" lek uten begrensninger. Selvsagt noe vil det bli pga regler, område osv. Men frilek uten voksnes innblanding er faktisk utrolig viktig for barns utvikling. Frileken er på tur til å bli helt borte og det er veldig synd. Barn må få være barn. Men selvsagt må jo og voksne i barnehagen ha oversikt, lytte ved døren, kløtte inn uten at barna ser det osv. Ikke bare lukke døren og "glemme" de. Det har og med sosialkompetanse at de skal klare å leke sammen uten at en voksen passer på de og veileder. Anonymous poster hash: 197b1...bfd
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #14 Skrevet 1. november 2013 Skjønner deg godt. For noen barn fungerer det greit, og for andre ikke. Vet at enkelte barnehager har vindu på dørene så de ansatte kan holde øye med barna selv om de lukker igjen døren. Det er jo helt supert. Anonymous poster hash: ea6ef...08f
Tante Gustava Skrevet 1. november 2013 #15 Skrevet 1. november 2013 I vår barnehage får de ikke lov til det. Det var en gang at ped.leder sa at guttene for en gangs skyld hadde fått lov å lukke døra til puterommet, det var en dag med ekstremt dårlig vær og noen av guttene hadde et stort behov for å kvitte seg med mye energi. For å la de få rase litt uten å måtte ta altfor mye hensyn til de andre fikk de lov denne ene gangen. Men hovedregelen er at de ikke får lov.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #16 Skrevet 1. november 2013 Dette er helt vanlig i barnehager. Barna er såpass lenge i barnehagen, og selvfølgelig trenger de litt privatliv, for å stenge av støy, for å lage lek på egne premisser, for å rase fra seg litt uten at de som sitter utenfor blir forstyrret. Tilsyn betyr ikke at en voksen skal sitte og stirre 24/7, men at de får tilsyn etter skjønn, og det rommet skal selvfølgelig være sikkert. Anonymous poster hash: d934b...f58
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #17 Skrevet 1. november 2013 Man må jo se an barna da, men som ped.leder synes jeg det er viktig at ungene kan få litt privatliv. Som du sier så kan noen barn slå seg ekstra løs, men det er ikke nødvendigvis negativt. Du kan jo tenke deg selv hvordan det ville vært å leke hvis noen hel tiden satt å stirret på deg? Anonymous poster hash: db38b...50e
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #18 Skrevet 1. november 2013 Tenker at mange her er heldige ettersom barnehagen har store lokaler med flere rom. Deriblant eget puterom. Er veldig fornøyd med vår barnehage, men lokalene er ganske små, og det er ingen rom der barn kan trekke seg tilbake for roligere eller mer skjermet lek. Hadde ikke hatt noe imot at fireåringen lekte i en liten gruppe bak en lukket dør iblant. Anonymous poster hash: ffaab...692
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #19 Skrevet 1. november 2013 Mine to og ett barn til satt alene i garderoben med hvert sitt hoppetau. Sa ifra til en ansatt hvor hun sa at de hadde mange flere hoppetau..... Vi bytter bhg, da det også er mye annet med denne bhg. Anonymous poster hash: 29446...ab5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå