Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #1 Del Skrevet 1. november 2013 Jeg sliter med ammingen, men vil gi det en siste sjanse hvis jeg får noen gode tips. Jenta mi på 3,5 mnd er ei helt normalvektig, men hver amming på dagtid er en kamp. Det som skjer oftest er at hun begynner å gråte med en gang jeg gjør brystet klart. Når jeg så legger henne i ammestilling begynner hun å hyle høy (!!) og jeg må gi opp. Jeg tenker da at hun sikkert ikke var sulten, selv om det har gått 3-4 timer siden sist hun spiste. De gangene jeg får henne til å ta brystet bruker hun maks 3 min før hun blir irritert og jeg må bytte pupp. 3 min senere skjer det samme der. Hun gaper hele tiden når vi bærer henne og biter på arma si, så det er ofte jeg tenker at hun sikkert er sulten, men sjeldent at hunvil ha pupp.. Nattamming går nesten alltid bra Jeg har prøvd: - Amme henne når hun våkner fra dupp. Hjelper litt, men ikke alltid så lett å få det til å klaffe. - øke produksjonen. Mulig jeg har litt lite melk, men hun vil jo ikke ta brystet oftere. Pumping kan kanskje hjelpe, men hun er såpass utålmodig på dagtid at jeg ikke får pumpa meg ofte nok. - stimulere utdrivning så melk er klar. Kan hjelpe litt, men hvordan gjøre dette når man er borte?;p - gjøre ammingen lik som den på natten (mørkt rom, liggende). Hjalp en stund, men ikke lenger. Hun vrir seg bort fra brystet. Vi gir flaske på kvelden (mm i medela flaske) og noen ganger hvis hun nekter pupp i flere timer. Flaske tar hun alltid, selv om vi bruker en som hun virkelig må jobbe for å få ut melka på. Jeg synes amminga er veldig strevsomt, men vil liksom ikke gi den opp heller... Anonymous poster hash: 6f6e4...c20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 1. november 2013 #2 Del Skrevet 1. november 2013 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Du har absolutt forsøkt veldig mange av de "vanlige" tipsene om å gjenskape ammesituasjoner som fungerer osv! Merke du noen forskjell på hvilken side du ammer på? Har du forsøkt ammestillinger som gjør at hun ligger samme veg på begge bryst, dvs tvillingsstilling på den ene siden? Når du pumper, hvor mye melk får du ut da? (Pr bryst pr gang, og ialt pr døgn om du pumper flere ganger.) Har hun en favorittside? Hvordan er hun motorisk? Har disse problemene vedvart lenge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #3 Del Skrevet 1. november 2013 Jeg starter som regel med høyre bryst, men det virker ikke som hun har noen preferanser. Lenge siden jeg har prøvd tvillingstilling, men det har ikke fungert de gangene jeg har prøvd. Motorisk er hun normal, veldig spenstig får vi ofte kommentarer på. Hun var til manuellterapaut da hun var 2 mnd- alt var bra da. Når jeg pumper får jeg ut 50 -60 ml på hvert av brystene, altså 100-120 tilsammen. Har fått ut mer før, men den siste tiden stopper det opp på ca 120 nesten uansett hvor lenge det er siden jeh pumpet/ammet. Problemene har oppsto ca da jeg fikk mensen igjen, litt over en mnd siden, men blir ikke så mye bedre i mellom menstrasjonene.. Anonymous poster hash: 6f6e4...c20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #4 Del Skrevet 1. november 2013 Slapp helt og, gi flaske, nyt tiden og gjør baby fornøyd<3 Ga faen i ammingen selv på den tiden, da mini begynte å hate puppen, like greit for min del og jeg kunne kutte ut med god samvittighet, dog jeg ammet en gang om dagen frem til han var et halvt år når han fant det for godt med litt kos. Med flaska ble han mett og glad:) Du har gjort masse, og siden du har fått tilbake mensen kan det og være et tegn på at kroppen avvikler ammingen selv. Morsmelk er bra, men ikke verdt å kjempe slik for. 120 ml til sammen er jo temmelig ok, det du muligens sliter med er treg utdrivningsrefleks. Jeg hadde små bryster, men ekstremt med melk. Men etter hvert som gutten ble større og siden han er en utålmodig type, villa han ikke vente og ble rasende bare han så puppen, men med flasken kom godsakene med en gang;) Anonymous poster hash: 2e55d...f80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #5 Del Skrevet 1. november 2013 http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/144066920-tips-for-%C3%A5-f%C3%A5-til-ammingen/ litt tips og råd i denne tråden. Anonymous poster hash: f1279...5fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
**My little Miss drama and I** Skrevet 1. november 2013 #6 Del Skrevet 1. november 2013 Man skal ikke amme de enhver pris;)! Bedre med fornøyd baby og ikke så stressa mamma! Husker da jeg fikk 1, hvor jeg slet meg gjennom amming-pumping osv!!! Ja d er bra for ungen men vi slutta ved 3mnd. Gud hvor vi sleit.. Begynte med flaske. Jeg ble en bedre mor og en mer fornøyd unge. Men du må føle hva som er rett for dere. snuppa mi har nå aldrig vært syk så og si.... Lykke til uansett hva du velger!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #7 Del Skrevet 2. november 2013 Takk for støttende ord Det som er mest frustrerende er at jeg har nok melk (tror jeg i allefall). Jeg kommer til å teste to siste tips jeg har funnet før jeg gir meg: ammeskjold og den nesesprayen som virker på utdrivningen. Anonymous poster hash: 6f6e4...c20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #8 Del Skrevet 2. november 2013 Jeg sy Jeg sliter med ammingen, men vil gi det en siste sjanse hvis jeg får noen gode tips. Jenta mi på 3,5 mnd er ei helt normalvektig, men hver amming på dagtid er en kamp. Det som skjer oftest er at hun begynner å gråte med en gang jeg gjør brystet klart. Når jeg så legger henne i ammestilling begynner hun å hyle høy (!!) og jeg må gi opp. Jeg tenker da at hun sikkert ikke var sulten, selv om det har gått 3-4 timer siden sist hun spiste. De gangene jeg får henne til å ta brystet bruker hun maks 3 min før hun blir irritert og jeg må bytte pupp. 3 min senere skjer det samme der. Hun gaper hele tiden når vi bærer henne og biter på arma si, så det er ofte jeg tenker at hun sikkert er sulten, men sjeldent at hunvil ha pupp.. Nattamming går nesten alltid braJeg har prøvd:- Amme henne når hun våkner fra dupp. Hjelper litt, men ikke alltid så lett å få det til å klaffe.- øke produksjonen. Mulig jeg har litt lite melk, men hun vil jo ikke ta brystet oftere. Pumping kan kanskje hjelpe, men hun er såpass utålmodig på dagtid at jeg ikke får pumpa meg ofte nok.- stimulere utdrivning så melk er klar. Kan hjelpe litt, men hvordan gjøre dette når man er borte?;p- gjøre ammingen lik som den på natten (mørkt rom, liggende). Hjalp en stund, men ikke lenger. Hun vrir seg bort fra brystet.Vi gir flaske på kvelden (mm i medela flaske) og noen ganger hvis hun nekter pupp i flere timer. Flaske tar hun alltid, selv om vi bruker en som hun virkelig må jobbe for å få ut melka på.Jeg synes amminga er veldig strevsomt, men vil liksom ikke gi den opp heller...Anonymous poster hash: 6f6e4...c20 Jeg synes du bør prøve den Medela supplemental nursing system. Jeg har selv brukt den og synes den fungerer bra. Grunnen for at jeg brukte den var fordi babyen min hadde gulsott og sov for mye. Han drakk ikke nok pga av dette og produksjonen min kom ikke i gang. Jeg ville ikke gi opp ammingen og prøvde den. Da fikk han i seg erstatning samtidig som han stimulerte meg. Anonymous poster hash: 6e0e1...aab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #9 Del Skrevet 2. november 2013 Og det var forresten en fra ammehjelpen som anbefalte meg den. Anonymous poster hash: 6e0e1...aab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #10 Del Skrevet 2. november 2013 Hvis du vet at du har nok melk og at det er utdrivningsrefleks du sliter med, bør du prøve syntocinon nesespray som du får på resept. Hjalp meg ihvertfall. Anonymous poster hash: 6e0e1...aab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 2. november 2013 #11 Del Skrevet 2. november 2013 Jeg ville prøvd med nesesprayen. I tillegg kan det være lurt å forsøke noen kjerringråd/urter for økt melkeproduksjon. Dette fordi du mener problemene begynte i forbindelse med mensen. Da er det ikke uvanlig at produksjonen går noe ned. Som regel går den opp igjen ganske raskt, men noen ganger tar det lengre tid, og du kan ha kommet inn i en negativ sirkel der hun ikke vil die fordi det er litt lite melk (eller den kommer tregt, som også kan bedres med mer melk), og dermed blir ikke produksjonen stimulert opp igjen godt nok heller. Litt nede på http://ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk finner du en liste over urter som tradisjonelt er brukt ved lite melk; av disse er bukkhorns(kløver)frø kjent for å vere veldig effektivt (fenugreek på engelsk). Hjelpebryst (supplemental nursing system) vil jeg anbefale å vente med. Det er et kjempefint hjelpemiddel, men slett ikke enkelt, og såpass langt uti ammingen tror jeg du vil synes det er slitsomt å holde på med. Ved vanskelig ammestart - helt klart et kjempehjelpemiddel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tintin200 Skrevet 2. november 2013 #12 Del Skrevet 2. november 2013 (endret) For meg hjalp det å gå mens jeg ammet! Jeg humpet adgårde hver gang hun fikk mat hehe.. På kvelden humpet jeg sittendes på sengekanten. Det bar så behagelig at hun roet seg virket det som, at det distraherte på en måte. Var utrolig slitsomt Å gå rundt hele tiden, men nå spiser hun normalt og er snart fem måneder, så det gikk seg til: prøv, hvem vet, kanskje det funker! Bare husk å humpe i gåingen.. Blir litt samme følelse som i magen sikkert Endret 2. november 2013 av Tintin200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamsebamsen Skrevet 3. november 2013 #13 Del Skrevet 3. november 2013 Du har fått mange gode tips over her, særlig det med å gå mens du ammer virker spennende. Syntocinon-spray kan også fungere. Håper det løser seg for dere! :-) Jeg synes absolutt ikke du har lite melk. Hvis du får ut 120 ml når du pumper, har du jo masse! Jeg har fullammet tre fornøyde og mette barn i 6-8 mnd, og fikk aldri ut mer enn 80 ml når jeg pumpet, selv når jeg brukte syntocinon-spray. Det eneste jeg vil tilføye, er å kontakte helsestasjonen før du eventuelt bestemmer deg for å avslutte ammingen. Kanskje planlegg det slik at du kan amme mens du er hos helsesøster, og se om hun har noen konkrete råd. Det kan være lettere å få veiledning fra en som ser hva som skjer, enn oss velmenende som bare prøver å se det for oss. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå