Gå til innhold

Er det ikke noen kriterier eller noe for planleggingsdag i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var de ansatte i barnehagen ute på byen. Og i dag ligger de fleste sikkert fyllesyke. Jeg er ikke ute etter å ta de ansatte før jeg får det på meg. Men jeg har tatt fri uten lønn for å være hjemme. Derfor syns jeg dette er en rar prioritering. Så kom gjerne med innspill om jeg er helt på tur her nå.

Anonymous poster hash: 52954...c75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om de ansatte planlegger i dag, eller har brukt ettermiddager på dette (og avspaserer i dag) får da vel ingen praktisk betydning for deg?

Anonymous poster hash: 40d28...078

Skrevet

Noen ganger bruker de helger på seminarer o.l. og får dermed fri på planleggingsdagen. Andre dager planlegger de kanskje litt og har en hyggelig aktivitet de ansatte sammen. På den måten blir det et hyggelig arbeidsmiljø for de ansatte, noe som til syvende og sist gagner barna, spør du meg! 

Skrevet

En del steder bruker de planleggingsdager på sossialt samvær eller rett og sless som en ekstra fridag. Hos oss har de for eksempel en dag rett før jul som offesiell planleggingsdag. Det skjer minimalt med planlegging denne dagen. De fleste bruker den på julegavehandling og andre oppgaver som skal gjøres før jul. For å kompansere for dette har de to kvelder planlegging på andre tider av året. Problemet er at det er veldig mange som ikke kan møte opp disse kveldene og de som kommer har ofte ikke tid til å være så lenge. I praksiss blir det derfor nesten som en ekstra fridag.

Jeg har en tante som jobber i barnehagen og bor sån til at jeg ser hvor mange, eller få, biler det er på parkeringsplassen til barnehagen så jeg har ganske god oversikt.

Noen slike dager da det blir godtatt at man får gjort minimalt er det kansje på mange arbeidsplasser. På skolen sender de ungene hjem kl. 11.00 en dag for at de ansatte skal få spist julelunch og på rådhuset har de også en halv dag stengt for felles julelunch. Det er nok ikke så uvanlig selv om det er ganske irriterende når det får så store konsekvenser at man må ta seg fri fra jobb for å passe på ungene.

Anonymous poster hash: 66dec...2fb
Skrevet

Da har de nok hatt planleggingsdagen en annen dag/kvelder og har dermed fri i dag.

Anonymous poster hash: be3c3...37e
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det bør planlegges den dagen det skal planlegges, ingen andre - ikke kveldstid, ikke helger.  Brukes slike tider til planlegging, bør de ansatte også avspasere hver for seg når det passer, ikke en hel dag hvor hele barnehagen stenges.  Det er en uskikk, og jeg synes at foreldre bør klage og gi klare beskjeder om at de ikke synes det er en ok måte å gjøre det på. Selv om det ikke hjelper der og da så kan man kanskje på sikt ble kvitt dette tullet som jo er missbruk av andre arbeidsgiveres og foreldres tid.

Slik er det i andre bedrifter, og slik bør det være i skole og barnehage også.  Andre bedrifter klarer å la ansatte avspassere uten å stenge og det bør barnehagene gjøre også.

Men om jeg hadde truffet de ansatte på byen en kveld før planleggingsdag, betyr ikke det at jeg hadde gått ut i fra at de skulle sove ut rusen og ikke planlegge dagen etter.  Jeg hadde mer tenkt at det passer med en sosial sammenkomst en dag  hvor de første ikke trenger å stille på jobb før klokken syv dagen etter.

Skrevet

Synes det bare er tåpelig med de der planleggingsdagene. Alle andre bedrifter klarer å planlegge uten å ha dager til det. Jeg jobbet i barnehagen 1år og da brukte vi 4timer på England's båten til planlegging, resten av dagene fikk vi fri.

Og hvorfor skal de alltid ha planleggingsdag 2 nyttårsdag og første normale arbeidsdag etter påske, kan de ikke ta det dagen før juleferie og påskeferie da det er lite barn i barnehagen.

Skrevet

I barnehagen hvor jeg jobber bruker vi planleggingsdagene effektivt. Enten har vi leid inn foredragsholder, så hele personalet blir oppdatert faglig. Vi planlegger hva vi skal gjøre de neste månendene, foreldre møter, julefeiring, sommerfest, foreldre besøk, årsplan osv… Samtidig trengs det tid til forberedelser og gjerne en liten opprydding! Da det er deler på året med mer fravær enn andre foretrekker vi å planlegge uten barna rundt oss. For oss er det viktigere med fokus på barna, være tilstede for barna i steden å fly på møter her og der! Er nok møter utenom PPT, barnevern, foreldresamtaler osv…. 

Har hent vi har vært på kveldskus 2x4 timer og da har det skjedd at vi har fått avspasere en planleggingsdag.  Dette fordi det igjen i en travel hverdag ikke alltid lar seg gjøre og avspasere. 

Anonymous poster hash: 5a3fd...dbd
Skrevet

Om de ansatte planlegger i dag, eller har brukt ettermiddager på dette (og avspaserer i dag) får da vel ingen praktisk betydning for deg?

Anonymous poster hash: 40d28...078

Jeg er ikke HI, men svarer likevel, det har ingen praktisk betydning nei. Men jeg tror de barnehageansatte hadde brukt planleggingsdagen mer effektivt om de hadde tatt den på selve planleggingsdagen. Jeg har dårlig erfaring med å skulle planlegge, gå på kurs, jobbe godt med noe på ettermiddag eller kveld ETTER ordinær arbeidsdag, man er sliten og det blir lite effektivt.

Men jeg legger meg selvsagt ikke oppi hvordan barnehagen velger å gjøre dette altså, bare tenker mitt... :)

Anonymous poster hash: d4005...76e

Skrevet

Synes det bare er tåpelig med de der planleggingsdagene. Alle andre bedrifter klarer å planlegge uten å ha dager til det. Jeg jobbet i barnehagen 1år og da brukte vi 4timer på England's båten til planlegging, resten av dagene fikk vi fri.

Og hvorfor skal de alltid ha planleggingsdag 2 nyttårsdag og første normale arbeidsdag etter påske, kan de ikke ta det dagen før juleferie og påskeferie da det er lite barn i barnehagen.

Forskjell på barnehager (og skoler) og "alle andre bedrifter" er at barnehagene (og skolene) har sine "kunder"/"klienter" på besøk/"møte" hver eneste dag i hele bedriftens åpningstid. Andre typer bedrifter kan styre når de møter kunder, og gjerne ha telefontid kun innenfor et bestemt tidsrom daglig.

Det er vel ikke nødvendigvis færre barn i barnehagen siste dagen før en ferie enn første dag etter ferien?

Anonymous poster hash: d4005...76e

Skrevet

Til dere som mener at de ansatte i bhg bør avspasering hver for seg når det kommer til planlegging på kveldstid, syns dere det er greit at det blir satt inn flere vikarer ofte da? For det er det som skjer, når 10-20 personer skal avspasere hele dager, blir det satt inn vikarer alle de dagene..

Kjenner jeg blir litt provosert over enkelte som mener det er så enkelt å få til planlegging i løpet av dagen.. Hva mener dere vi skal gjøre av ungene da? Det er de det går ut over om vi må forsvinne fra avdeling ofte... For nei, det går faktisk ikke Ann å planlegge en hel måned, år osv sammen med barna under aktiviteter.. Og når skal man få snakket sammen om det som skal skje, alle som jobber i bhg? Gi meg en god løsning på hvordan vi skal løse planleggingen uten planleggingsdager så skal jeg trekke tilbake det jeg sier her,.,

Anonymous poster hash: fd8c4...0f3

Skrevet

I vår barnehage har de planleggingsdager fra torsdag - søndag. Da jobber de i 4 dager og så tar de avspasering på oppsatte planleggingsdager.

For meg spiller det ingen rolle for utfallet blir det samme.

Anonymous poster hash: 781f1...5a0
Skrevet

hos oss er det vanskelig nok å få til avdelingsmøter og ledermøter, og dette er en dag fast i uken. Så å skulle få til planleggingen inn i dette vil gjør det ekstra vanskelig!

Hvordan kan dere uttale dere om noe dere vet så lite om? på plandager er vi enten i bhg, eller på kurs, eller felles seminarer. Disse kursa er ikke alltid på dagtid, så for t vi skal få utbytte og dra på de kursa som faktisk er relevant for vår praksis og vår pedagogikk, så må vi faktisk bruke kvelder innimellom. Dessuten så er planleggingsdager også en super måte å få mindre avspasering for personalmøter. Noen ganger deler vi plandagene inn i 2 personalkveldsmøter, og da sparer vi faktisk inn avspasering så vi slipper å avspasere i ungenes tid!

Og dere må ikke tro at vi alltid får inn vikar ^når noen avspaserer nei, så det går til syvende og sist ut over barna deres! så lenge dere er fornøyd med det pedagogiske og driften av bhg, så er ikke dette noe å legge seg opp i! vi jobber mer enn nok, og ofte alt for mye for at barna deres og dere skal ønske å være i barnehagen! Det er snakk om 5 dager i året som er planlagt fra august, så dere har god tid til å finne barnevakt! spør naboen, bestemor, tante... eller ta dere en dag uten betalt eller en feriedag!

Anonymous poster hash: d5c67...b0a
Skrevet

Planleggingsdager som blir brukt til sosialt samvær er jo rett og slett bare provoserende! Er det faktisk lov?

Herregud, folk må jo ta seg fri og bruke egne feriedager for å dekke inn disse dagene. :angry:

Anonymous poster hash: 4ecef...caa
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Selvfølgelig skal man ikke sette inn vikar når noen skal avspasere og alle skal ikke avspasere på samme dag eller tid heller.  Men man kan avspassere på dager hvor det er færre barn i barnehagen, som i jula, påske, sommerferie og kanskje til og med høstferie eller vinterferie.  Det kan også avspaseres noen timer nå og da. Det går an, det har jeg faktisk veldig god greie på.

Men jeg har ikke noe i mot planleggingsdager heller og ser at det noen ganger er eneste løsning å stenge barnehagen / skolen for planleggingsdag - det er helt greitt.  Men da skal planleggingsdagen brukes til planlegging ikke til avspasering av respekt for foreldrene og foreldrenes arbeidsgivere.

Skrevet

Denne tråden sier veldig mye om manges syn på barnehageansatte:( Dere er så utrolig uvitende!

For det første, hvis man ikke skal ha planleggingsdag i barnehagen, når skal man da få tid til å utarbeide årsplan og evaluere? Skal vi gjøre det på vår egen fritid? Eller skal vi forlate ungene alene på avdelingen mens vi går for å planlegge, slik at dere slipper å ha ungene hjemme disse få dagene? Og for det andre, spiller det virkelig noen rolle om man planlegger kveld og får en dag fri? Hvilken betydning har det for dere? I barnehagen det datteren min gikk så planla de i helgene og fikk fri en ukedag.

Anonymous poster hash: 1bf4c...d54

Skrevet

Selvfølgelig skal man ikke sette inn vikar når noen skal avspasere og alle skal ikke avspasere på samme dag eller tid heller.  Men man kan avspassere på dager hvor det er færre barn i barnehagen, som i jula, påske, sommerferie og kanskje til og med høstferie eller vinterferie.  Det kan også avspaseres noen timer nå og da. Det går an, det har jeg faktisk veldig god greie på

Men man må jo dekke alle vaktene i jula, påsken osv selv om det er mindre barn der, og uansett så kan ikke alle avspasere i disse tider, og når man ikke får ta med seg avspaseringsdagene over i nytt år er det ikke alltid like enkelt skjønner du.. Det går Ann, men det er sjeldent mulig.. Da må det gjerne inn en vikar.. Og da kommer det gjerne klage på at vi bruker vikarer for mye.. Men hva skal man gjøre da? Jobbe gratis ?

Skrevet

Det bør planlegges den dagen det skal planlegges, ingen andre - ikke kveldstid, ikke helger. Brukes slike tider til planlegging, bør de ansatte også avspasere hver for seg når det passer, ikke en hel dag hvor hele barnehagen stenges. Det er en uskikk, og jeg synes at foreldre bør klage og gi klare beskjeder om at de ikke synes det er en ok måte å gjøre det på. Selv om det ikke hjelper der og da så kan man kanskje på sikt ble kvitt dette tullet som jo er missbruk av andre arbeidsgiveres og foreldres tid.

Slik er det i andre bedrifter, og slik bør det være i skole og barnehage også. Andre bedrifter klarer å la ansatte avspassere uten å stenge og det bør barnehagene gjøre også.

Men om jeg hadde truffet de ansatte på byen en kveld før planleggingsdag, betyr ikke det at jeg hadde gått ut i fra at de skulle sove ut rusen og ikke planlegge dagen etter. Jeg hadde mer tenkt at det passer med en sosial sammenkomst en dag hvor de første ikke trenger å stille på jobb før klokken syv dagen etter.

Jeg vet ikke om de har tenkt til å planlegge i dag. Vil ikke tro det da flere av de ansatte var veldig beruset. Men alle de ansatte var på felles middag også på utested. Var ikke selv ute, men flere av de ansatte la jevnlig ut bilder hele kvelden/natten. Planleggingsdagen var i går og i dag.

Mulig det ikke spiller noen rolle for meg, som enkelte sier. Men jeg syns faktisk det er provoserende å være hjemme når jeg taper 3000,- på det og de ansatte mest antakelig ligger i bakrus.

Anonymous poster hash: 52954...c75

Skrevet

Her har de planleggingsdag nå idag, og så den 11 igjen denne mnd. Det syns jeg er rart.

Men at de har noe sosialt sammen bryr jeg meg lite om. Bruker de dagen til fridag ville jeg reagert om jeg oppdaget det.

Skrevet

Her hadde bhg 3 (!)planleggingsdager etter den obligatoriske ferien alle barna må ta når bhg stenger de tre siste ukene i fellesferien og frem til 13 sept. Irriterende...ehh jah! Så stenger de i tillegg mellom jul og nyttår, hele påsken osv

Anonymous poster hash: f7577...290
Skrevet

er vi virkelig så lite verdt for dere at dere ikke stoler på at vi bruker planleggingstiden som vi er pålagt på en fornuftig måte? uavhengig av om det er på dagtid eller kveldstid? jeg blir så provosert! Takk for at dere setter pris på oss..

Anonymous poster hash: d5c67...b0a
Skrevet

Dere betaler ikke for disse dagene engang, hos oss er det regnet som den fjerde ferieuken! I tillegg høres det ut som om mange her bare synser uten å vite hva som faktisk foregår på disse dagene! Hos oss jobber vi som regel alltid på selve dagen, og vi har det som regel så travelt at vi ikke kommer gjennom hele programmet engang. Vær hjemme og nyt barna deres disse dagene, istedenfor å klage på en ekstra fridag med barna DERES....

Anonymous poster hash: a875c...946

Skrevet

I forrige Bhg jeg jobba i, der jobba i inn en planleggingsdag. Vi brukte 2 kvelder 3 timer hver kveld. Brannvernkurs og førstehjelpskurs. Dette gjorde vi i vår egen fritid etter jobb.

Da plnleggingsdagen kom, hadde vi fri. Når de forskjellige planleggingsdagene skal være får en jo vite nesten 1 år i forveien. Da kan enten foreldre skaffe seg barnepass eller selv bruke avsp/ feriedag.

Skrevet

Har jobbet i flere barnehager. Alle har på noen av planleggingsdagene valgt å jobbe to lange kvelder å få fri en inneklemt dag f eks. Har også opplevd å være på kurs i en annen by på læørdag, mot fri en annen "planleggingsdag". Denne dagen "jobbet" jeg fra 8.00-20.00, men det var jo litt busstur, lunsj ol innimellom det faglige. Unasett hva de bruker planleggingsdagen til er det i alle barnehager lovpålagt å ha fem planleggingsdager i året pga å utvikle seg faglig, planlegge, styrke det sosiale eller annet.

Skrevet

Hvis man skulle hatt alle planleggingsdagene på kveldstid eller i helger, og alle ansatte skulle avspasert hver for seg, så hadde det blitt litt av en kabal. I de barnehagene jeg har jobbet, har det ikke vært lov til å sette inn vikarer ved ferie og avspasering, og avspasering kan kun avvikles når det passer for avdelingen, og det vil i praksis si de dagene ingen er syke, møtedager eller når noen skal på eksterne møter. 

På en avdeling med 3 ansatte er det da 15 uker ferie, 3 uker avspasering for planleggingsdager + annen avspasering som blir tjent opp på overtid, foreldremøter, personalmøter og ved for sent hentede barn. Rundt regna så blir det en 21 uker til sammen som skal tas ut på dager det er barn tilstede på avdelingen. Er man så heldig at barnehagen holder stengt tre uker om sommeren, så hjelper det på. Da er det bare 11 uker igjen som avdelingen skal gå med redusert bemanning, i tillegg til de dagene det er sykdom, kurs, eksterne møter, osv. De færreste foreldre setter pris på at det er få voksne på jobb, for hvordan blir det da med turdagene og alt det andre spennende, sikkerheten, oppfølgingen, aktivitetene, ryddingen i garderoben, dotreningen, samtalene med foreldrene ved levering og henting, og alt det andre som dere også vil ha?

Jeg tror nok at man kan slå seg til ro med at det er en grunn til at barnehagene og skolene er organisert med planleggingsdager. Det er den minst "smertefulle" løsningen for ansatte og barna, og for foreldrene bør det ikke komme som en overraskelse at det er noe som hører med når man har barn i barnehage og skole. Om personalet frivillig jobber en lørdag eller flere kvelder, uten at de får overtid, helligdagstillegg eller annet for det - kun time for time, for så å ha fri en planleggingsdag, så er det dem vel unt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...