Gå til innhold

døpe,muslim eller navnefest?! hjelp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

barnefar vil ikke at jeg skal døpe barnet vårt i kirka (kristen) mens jeg vil det. siden jeg er døpt i kirka, og virker mest normalt. Barnefaren er da muslim og han vil helst at ungen skal bli muslim, men muslimer? de feirer ikke jul engang.. er ikke sånn 100% kjent med religionen og reglene til muslimene. Men noen som kan annbefale hva som hadde vært best for barnet vårt? det er en jente og hun har enda ikke kommet til verden.

btw. Har enda ikke møtt familien hans og de aksepterer ikke meg. men hvis jeg eventuelt skulle gå for muslim, er det sånn at de bare kommer til og akseptere ungen og ikke meg? for da ser jeg ikke vitsen hvis jeg skal drive og styre med at ungen skal ha den religionen.

tror nokk familien min vil at jeg skal døpe ungen eller bare ha en navnefest hvis det blir uenigheter med meg og barnefaren, han må jo få være med og bestemme han også siden det er hans unge. men hvis det ikke er annen utvei blir det vell bare navnefest, så får ungen bestemme det senere bare.

takk for svar:)

Anonymous poster hash: 6335c...1d1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da ville jeg gått fornavnefest. Religionsnøytralt. Og ungen kan bestemme selv senere!

Skrevet

La barnet bestemme selv. Om barnet er en gutt så ikke la barnefar omskjære!!

Anonymous poster hash: ec777...b0f
Skrevet

Jeg synes det er merkelig at dere ikke har kommunisert bedre om dette...

Mannen er muslim, vi feirer både jul og eid. Vi er vokst opp med forskjellige tradisjoner, kulturer og religioner, og gjør kompromiss på det meste.

Da datteren vår var 7 uker gammel, hadde vi muslimsk navnegivning, men uten imam tilstede. Hadde navnefest da hun var nærmere 4-5mnd gammel med hans og mine venner.

For oss begge føltes det feil å skulle involvere en imam eller en prest, da vi tilhører forskjellige trossyn. Det gikk på gjensidig respekt, rett og slett.

Han har ansvar for å lære henne om islam, jeg har ansvaret for å lære henne om min tro.

Han har ansvar for å lære henne om sine tradisjoner, jeg om mine. Vi fokuserer ekstra på språket og kulturen hans innenfor husets fire vegger, da hun får den norske delen konstant i hverdagen utenfor huset.

Vi unngår svin så langt det lar seg gjøre, men mannen flyr ikke akkurat i taket om hun får servert svinefilèt hos f.eks besteforeldrene. En annen vennine har valgt å holde barnet helt unna svineprodukter, siden det i islam er far som fører religionen videre, og hun annser dermed barnet deres som muslim.

Kommunikasjon er stikkordet..

Skrevet

Enig med Jallow B for en gangs skyld, om dette med respekt.

Av feiringer synes jeg nesten dere skal enten gå for navnefest, eller faktisk bare en velkommen til verden fest. Religionsnøytralt hadde vært den beste løsningen her i hus, og så kan barnet velge helt selv når det blir stort nok til det. 

For meg hadde det vært umulig å konvertere ungen til islam, fordi religionen har så mye jeg ikke står for. Men når barnet er gammel nok til å velge selv, er jo valget fritt. 

Anonymous poster hash: 190db...875
Skrevet

Enig med Jallow B. Jeg har to barn med en muslimsk mann. Vi har hatt en mer velkommen til verden sammenkomst med venner og familie, uformelt og uten å inkludere religion i det hele tatt.

Muslimer mener vel, såvidt jeg vet, at alle barn er født muslimer. Hovedverdiene innenfor kristendommen og islam er relativt like. Mye likere enn man skulle tro om man hører ulike debatter og samtaler om disse religionene.

Jul feires av mange i Norge som ren tradisjon. Min svært religiøse tidligere svigerfar, som forøvrig også er imam, ringer hver juleaften for å ønske oss god jul. Vi har alltid feiret jul. Jeg ser på det som min xmanns oppgave å lage hyggelige tradisjoner rundt eid. Og barna feirer begge deler.

Barnet kommer uansett til å kunne velge når det blir eldre. Jeg har valgt en ganske nøytral tilnærming som minner mye om hvordan jeg selv ble lært opp. At jeg tror at det finnes en Gud, men noen kaller ham det og noen det, og konsentrert meg mer ved tryggheten som barn kan finne ved å tro at noen passer ekstra på alle og formidlet noen av alle de spennende historiene fra bibelen/koranen. Som faktisk er utrolig like.

Er dere et par ?

Min tidligere svigerfamilie er ekstremt religiøse, og de har akseptert meg fra første dag. Tror ikke jeg ville tenkt at mitt barn hadde hatt veldig stor nytteverdi av en familie som ikke aksepterte meg.

Mine barn spiser ikke svinekjøtt. Det er og har vært veldig viktig for x mannen. Fant ut at det var en liten kamel for meg å svelge. Jeg er vegetarianer selv, og i barnebursdager kan jeg ta med kylling/kalkunpølser evt pizza uten svin om ikke vertskapet serverer det. Og man kan grille masse annet enn svinekoteletter om sommeren.

Tror som Jallow B sier at det er veldig viktig å snakke om dette. Gi familien hans en sjanse til å bli kjent med deg. Og ikke vær redd for å si det du tenker og mener til den kommende barnefaren. Det kommer mange ting dere må ta stilling til sammen fremover. Så det er bare å komme i gang :)

Skrevet

Vårt barn er døpt i kirke og "døpt" muslimsk.

Vi feirer både jul og eid sammen som en familie.

Han kommer til å lære barnet om sin tro og jeg om mitt livssyn.

Prøver å unngå svin men ingen krise om barnet får svin av og til.

Det er en gutt og han er ikke omskjært. Der satte jeg foten ned.

Ellers er alt 50/50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...