Gå til innhold

Taushetsplikt og barnehage!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg forteller noe privat til en av de ansatte i barnehagen, kan han/henne fortelle det videre til andre ansatte i barnehagen o.l? 

Hvilke type ting har de taushetsplikt på? 

Tusen takk for svar! 

Anonymous poster hash: de5e2...290
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei HI.

Vi har taushetsplikt på ALT!

Vi kan ikke fortelle hvem som går i bhg, hvem som feks er syke eller ikke. Ei heller hvem som har tisset i buksa i løpet av dagen.

Ingenting kan vi fortelle videre.

Hilsen bhgansatt :)

Anonymous poster hash: 71193...73f

Skrevet

Tror HI kanskje mente taushetsplikt til andre ansatte der??

Skrevet

Du har selvsagt rett. Lov å skylde på at klokka snart slår midnatt, og at jeg derfor bare leste halve setningen? :-P

Vi har faktisk også taushetsplikt overfor hverandre. KUN de det er relevant for informeres.

Vi hadde feks en gang et barn, for flere år siden, som ikke skulle hentes av noen andre i familien enn mamma og pappa (grunnet "bråk" i familien. Av den alvorlige sorten)

Det var kun mine to nærmeste medarbeidere + meg som visste hvorfor, men alle i bhg (stor bhg) ble informert om at kun foreldrene kunne hente.

Men for all del - presiser gjerne til de du informerer om at du forventer at det blir mellom dere (og evnt andre du selv ønsker)

Skrevet

Du har selvsagt rett. Lov å skylde på at klokka snart slår midnatt, og at jeg derfor bare leste halve setningen? :-P

Vi har faktisk også taushetsplikt overfor hverandre. KUN de det er relevant for informeres.

Vi hadde feks en gang et barn, for flere år siden, som ikke skulle hentes av noen andre i familien enn mamma og pappa (grunnet "bråk" i familien. Av den alvorlige sorten)

Det var kun mine to nærmeste medarbeidere + meg som visste hvorfor, men alle i bhg (stor bhg) ble informert om at kun foreldrene kunne hente.

Men for all del - presiser gjerne til de du informerer om at du forventer at det blir mellom dere (og evnt andre du selv ønsker)

Hehe, går fint. Leser mye feil selv. Var nysgjerrig på svaret selv se :)

Skrevet

Selv om de har taushetsplikt overfor hverandre også, så opplever jeg at de i vår bhg snakker sammen om det meste på pauserommet, uansett om det er relevant for alle som er til stede eller ikke. Men jeg vil tro det hjelper å spesifisere at du ikke vil at noen andre skal få vite det.

Anonymous poster hash: 0a9ff...c37
Skrevet

Vi hadde en sak nylig hvor jeg måtte informere barnehagen om at barnet mitt hadde hatt anfall og var til utredning for epilepsi. Jeg ønsket å gjøre de oppmerksom på dette i tilfellet han fikk flere anfall og også fortelle de om hvordan de skulle reagere etter råd fra lege. Snakket med ped.leder. Er jo opplagt for meg at resten av barnehagen må få vite dette, men det ble jeg faktisk spesifikt spurt om at var greit. Ble imponert faktisk! 

Anonymous poster hash: 100a7...d0c
Skrevet

Taushetsplikten gjelder vel jobbsituasjonen og ikke private forhold? Om HI i fortrolighet forteller noe til en kollega som gjelder hennes privatliv, så er det ikke brudd på taushetsplikten om dette blir fortalt videre. Det er ikke særlig snilt av hennes kollega, men det er en annen sak.

Anonymous poster hash: 50d1d...74b
Skrevet

Taushetsplikten gjelder vel jobbsituasjonen og ikke private forhold? Om HI i fortrolighet forteller noe til en kollega som gjelder hennes privatliv, så er det ikke brudd på taushetsplikten om dette blir fortalt videre. Det er ikke særlig snilt av hennes kollega, men det er en annen sak.

Anonymous poster hash: 50d1d...74b

Jeg forstod det ikke som at det var snakk om en kollega, men en forelder (HI) som forteller noe privat til en ansatt i bhg.

I vår bhg sier de for øvrig at taushetsplikten gjelder alt de får vite i bhg eller fordi de jobber i bhg, da bør det vel gjelde kollegaer også.

Anonymous poster hash: 0a9ff...c37

Skrevet

Hei HI.

Vi har taushetsplikt på ALT!

Vi kan ikke fortelle hvem som går i bhg, hvem som feks er syke eller ikke. Ei heller hvem som har tisset i buksa i løpet av dagen.

Ingenting kan vi fortelle videre.

Hilsen bhgansatt :)

Satt litt på spissen, da.

Min sønn kom i bhg i går og ble lei seg for at "Per" ikke var der. Da fortalte de at Per var syk idag. Helt greit!!!!!

Det er ikke sånn at de ansatte skal legge ut HVORFOR han er syk, men å si at han ikke er der fordi han er syk er ikke å bryte taushetsplikten.

Anonymous poster hash: 3849c...c32

Skrevet

Hvis du som privatperson forteller en barnehageansatt noe som privatperson, er dette neppe regulert av taushetsplikt. Altså når jeg som venninne forteller min venninne som er ped leder noe, forventer jeg at hun holder kjeft overfor kollegene sine, men ikke fordi hun har taushetsplikt.

Min erfaring er dessverre at taushetsplikt er et relativt begrep i barnehagen. I beste fall... Jeg har uoppfordret fått vite mye jeg ikke har noe med som mamma og de gangene jeg har vært i barnehager i jobbsammenheng, har jeg opplevdt at pauserommet er et kjatrested der alle får vite det aller meste.

Skrevet

Tusen takk for alle svar!  :)

Jeg er ny som forelder i barnehage, så måtte bare høre. 

Så hvis jeg forteller noe ang mitt barn, til en av de ansatte, håper ikke jeg at de forteller det videre til en annen ansatt, automatisk?! Jeg vet jo hvordan enkelte kvinner er, forteller alt rundt til andre! 

Skrevet

Hvis du som privatperson forteller en barnehageansatt noe som privatperson, er dette neppe regulert av taushetsplikt. Altså når jeg som venninne forteller min venninne som er ped leder noe, forventer jeg at hun holder kjeft overfor kollegene sine, men ikke fordi hun har taushetsplikt.

Min erfaring er dessverre at taushetsplikt er et relativt begrep i barnehagen. I beste fall... Jeg har uoppfordret fått vite mye jeg ikke har noe med som mamma og de gangene jeg har vært i barnehager i jobbsammenheng, har jeg opplevdt at pauserommet er et kjatrested der alle får vite det aller meste.

Nei, mener du dette? Sitter de å snakker om andre barn og foreldre, negativt? Frekt da... Hvis du som ansatt er blitt fortalte noe fra en annen foreldre, synes ikke jeg de skal snakke høyt om det på pauserommet eller ute, med andre ansatte... Tiske, viske! 

Skrevet

Hvis du ønsker å lese hva loven sier om det:

http://www.lovdata.no/all/tl-19670210-000-003.html#13

(Paragraf 13- til og med 13 f )

Nå vet ikke jeg hvilke type informasjon du tenkte på, men bhgpersonalet har opplysningsplikt til sosialtjenesten og barneverntjenesten).

Min erfaring er at ansatte i bhg ofte har alt for liten kunnskap om både taushetsplikt og opplysningsplikt.

Anonymous poster hash: 23857...79c

Skrevet

Nei, mener du dette? Sitter de å snakker om andre barn og foreldre, negativt? Frekt da... Hvis du som ansatt er blitt fortalte noe fra en annen foreldre, synes ikke jeg de skal snakke høyt om det på pauserommet eller ute, med andre ansatte... Tiske, viske! 

Nei, har ikke hørt det på sladdernivå altså. Ikke sånn "Har dere sett at moren til Ola har slanket seg, hun har sikkert noe på gang. Jeg så henne på toget sammen med en mann, tror det må være kjæresten hennes!"  

Mer "Ja, i dag er PPT her og observerer Ola. Hun har lagt merke til at også Petter er veldig urolig. Vi må vel snakke med foreldrene hans om det, men moren hans har jo en tendens til å bli irritert hvis noen kritiserer ungen hennes, det er alltid noen andre det er noe galt med" Til hele personalgruppa, uavhengig av om folk jobber på den avdelingen eller ikke.

Skrevet

Ja, man har taushetsplikt ovenfor kollegaer. Det er viktig å skille mellom "need to know" og "nice to know". 

Anonymous poster hash: abc4c...370
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvilke type informasjon du tenkte på, men bhgpersonalet har opplysningsplikt til sosialtjenesten og barneverntjenesten).

Min erfaring er at ansatte i bhg ofte har alt for liten kunnskap om både taushetsplikt og opplysningsplikt.

Ah, takk! Nei tenkte litt generelt informasjon også ja. 

Skrevet

Nei, har ikke hørt det på sladdernivå altså. Ikke sånn "Har dere sett at moren til Ola har slanket seg, hun har sikkert noe på gang. Jeg så henne på toget sammen med en mann, tror det må være kjæresten hennes!"  

Mer "Ja, i dag er PPT her og observerer Ola. Hun har lagt merke til at også Petter er veldig urolig. Vi må vel snakke med foreldrene hans om det, men moren hans har jo en tendens til å bli irritert hvis noen kritiserer ungen hennes, det er alltid noen andre det er noe galt med" Til hele personalgruppa, uavhengig av om folk jobber på den avdelingen eller ikke.

Sånn ja, takk! Men er det ok at de snakker sånn da? Om andre? Det eksempelet du kom med nå? Jeg bare lurer altså... 

Skrevet

Denne her tror jeg mange "sprekker" seg på: 

Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han kan heller ikke utnytte opplysninger som nevnt i denne paragraf i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre.

Skrevet

Jeg har opplevd at en ansatt har fortalt foreldrene til et annet barn at mitt barn hadde avlaster...

Anonymous poster hash: 49f4d...1f6
Skrevet

Sånn ja, takk! Men er det ok at de snakker sånn da? Om andre? Det eksempelet du kom med nå? Jeg bare lurer altså... 

Nei, det synes jeg ikke. For det første må jo foreldre informeres først og der tror jeg det syndes ganske mye. Tror de kan rekke å snakke temmelig mye før det blir tatt opp med foreldrene på en ordenlig måte. Dessuten synes jeg for mange involveres i detaljer de ikke trenger.

Skrevet

Uavhengi av hva som er lov og ikke synes jeg det er fint når de ansatte i barnehagen snakker seg imellom om ting som angår barna. Hvordan foreldrene er er jo helt klart vesentlig i den sammenhengen. Hvordan foreldrene oppfører seg og fremstår er jo viktig for barna.

Etter min mening er mange alt for redde for at noen skal snakke om dem. Taushetsplikten gjør ofte mer skade enn gavn og burde slakkes kraftig på.

Anonymous poster hash: 6ff1f...11b
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er lover og regler, men har en erfaring jeg kan dele hvertfall. Jeg sliter med angst og informerte bhg om dette før oppstarten til mini. Dette fordi jeg ikke er komfortabel med henting men mest fordi mini stort sett vært hjemme med meg hele permisjonen og det kunne være greit for bhg å vite dette - med tanke på hvordan han kom til å takle denne nye situasjonen. Det gikk for øvrig over all forventning, men det er jo ikke saken her.

Ped.lederen som jeg hadde informert fortalte ikke om dette til noen før foreldresamtalen ved oppstart og da spurte hun om det var greit at hun fortalte kort om det til de fast ansatte (ikke vikarer eller de fra andre avdelinger). Hun syns det var greit at de visste om det de og.

Jeg sa selvsagt ja, men syns det var proft å spørre først :-)

Anonymous poster hash: 3c01a...e59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...