Gå til innhold

Trenger hjelp angående eggløsningstesting

Anbefalte innlegg

Har testet etter eggløsning siden den 21 oktober nå, i går var den positiv (billigstrimler) men tok en clearblue i tillegg for å se om jeg fikk smilefjes- men det fikk jeg ikke. I dag var det kun en strek på billigstrimmelen. Hva tror dere, kan jeg gå utifra at billigstrimmelen var rett eller galt? 

Fortsetter under...

Tok du cb rett etterpå eller senere? Det kan skje at el testene bare er positive en veldig kort stund.. Hvis du bare tester om morgenen og får negativ den første morgenen, men positiv den neste kan det jo være den ville blitt positiv kvelden før, eller kanskje bare timer etter den negative testen. Og at du da får negativ igjen bare timer etter den positive.. Det anbefales å teste to ganger om dagen rett rundt el for å være sikker på å få det med seg.

Ellers synes jeg billigstrimlene er så vanskelige å tyde.. Syntes det var umulig å forstå når den ene streken var sterkere enn den andre for mine kunne være like i mange dager og så plutselig bestemme seg for å bli litt sterkere likevel.. Da var vi drit lei hele sexen :P

Husk og at hos mange skjer el allerede rett før positiv test! Og i og med eggets korte levetid og sædcellenes lange svømmevei kan det da allerede være for sent..

Jeg burde vell nevnt at cb blei tatt litt senere. Så da kan det rett og slett være derfor den ble negativ. Jeg har tatt testene til samme tid hver dag (ved leggetid til sønnen min). Cb blei vell tatt når han var sovnet- så en liten time senere. 

De er litt vanskelige å tyde. Jag har hatt mange som ser like ut for så å få en som ble sterkere for så å bli kun en strek og en skyggestrek dagen etterpå. 

Det blir ingen prøving denne mnd siden min mann jobber på sjøen, men tester likevel for å få et innblikk i når jeg mest sannsynlig vil ha eggløsning neste mnd, for da er jeg rimelig klar igjen :D Har vært litt ute av system hele kroppen etter en sa i august, så greit å kartlegge litt :)

Er utrolig usikker på om EL har vært. Testet en dag før jeg skulle begynne testingen og da var strekene så og si like sterke, men den teststreken var ørlite svakere så lurer på om jeg kan ha hatt el den dagen eller dagen før? Testene har bare hatt svakere og svakere strek etter det ;p dette er billigstrimmel og som skrevet over så er de vanskelige å forstå seg på :P

Huff ja, de er ikke lette å tyde vist. Men blir dyrt i lengden om man skal kjøpe cb. Men får se når tante rød dukker opp, da får vi jo en liten pekepinne på om det er rett eller om det er helt på viddene. 
Dagen etter antatt eggløsning var det en strek og en skyggestrek hos meg, så jeg vet ikke jeg vil-bli-mamma... Jeg trudde at de kanskje ble veldig svake etter eggløsning for så å øke mer og mer etter hvert? Men min teori trenger ikke å stemme :P

Annonse

• skal en ikke ta El test på morgen urin ? leser her at dere tester på kveldene... er det DET jeg gjør feil, tester på morgen, har sex på kvelden, og da er det forsent, liksom ???
  •  

Det er det samme når på dagen du tester med el tester. Noen anbefaler å teste to ganger til dagen når du tror du har el for å være sikker på at du får det med deg. Du bør strengt tatt helst ha sex før positiv el test, da det kan være for seint etter.

Tok du cb rett etterpå eller senere? Det kan skje at el testene bare er positive en veldig kort stund.. Hvis du bare tester om morgenen og får negativ den første morgenen, men positiv den neste kan det jo være den ville blitt positiv kvelden før, eller kanskje bare timer etter den negative testen. Og at du da får negativ igjen bare timer etter den positive.. Det anbefales å teste to ganger om dagen rett rundt el for å være sikker på å få det med seg.

Ellers synes jeg billigstrimlene er så vanskelige å tyde.. Syntes det var umulig å forstå når den ene streken var sterkere enn den andre for mine kunne være like i mange dager og så plutselig bestemme seg for å bli litt sterkere likevel.. Da var vi drit lei hele sexen :P

Husk og at hos mange skjer el allerede rett før positiv test! Og i og med eggets korte levetid og sædcellenes lange svømmevei kan det da allerede være for sent..

Er det riktig det du skriver om at hos mange skjer el før positiv test? På bruksanvisningen til billig strimler står det jo at el vil forekomme et sted mellom 24 og 48 timer etter positiv test... hmmm ble litt forvirret nå

Er det riktig det du skriver om at hos mange skjer el før positiv test? På bruksanvisningen til billig strimler står det jo at el vil forekomme et sted mellom 24 og 48 timer etter positiv test... hmmm ble litt forvirret nå

Det vanligste er nok at el skjer mellom 12 -48 timer etter positiv test. Men dette er veldig individuelt og gynekologen min sa at hos noen kan det skje før. I tillegg kan det være for sent med samleie ved positiv test og da er jo også hele poenget borte. 

Sånn som jeg forstod det så blir det noe sånt osm dette:

El testen slår ut positivt når den registrerer økte verdier av hormonet LH. Egget slipper i det denne når toppen, og LH synker fort eterpå. Vi vet jo at hos noen er testen positiv bare en halv dag, andre kan ha positiv test i opptil to dager. Det er fordi at hos noen stiger LH veldig raskt, egget slipper og det synker raskt igjen. Hos noen tar stigningen lengre tid. 

Hvis du tester negativt fredag morgen f.eks. kl 7, men så begynner i LH stiginingen tilfeldigvis bare 1 time senere, slik at hadde du testet kl 10 ville testen vært positiv. Du tester imidlertid ikke igjen før f.eks. lørdag kl 9. Da kan du oppleve å ikke få positiv test i det hele tatt. Eller du akkurat rekker LH før den når toppen eller blir for lav igjen slik at testen blir positiv. Da er egget i ferd med å slipp, eller det har akkurat sluppet dersom du rekker LH på vei ned. Egget lever i 12-24 timer, men gynekologen min har forsket en del på dette og sa at det ofte bare lever 10 timer. Hvis egget da slapp kort tid etter positiv test fredagen, eller f.eks. fredag kveld kan det jo da være for sent når du får positiv test lørdag morgen.

I tillegg bruker sædcellene alt fra en halvtime til flere døgn på å nå frem til egglederen der egget befinner seg, avhenig av kvaliteten. Spermen består av noen hurtigsvømmere og noen saktesvømmere. Hvis din man har få hurtigsvømmere er jo sjansene små for at det går. Vi har f.eks akkurat fått beskjed om at min samboer har veldig få hurtigsvømmende sædceller (vi skal i gang med IVF) sånn at hos oss kunne det vært alt for sent med samleie etter positiv test. 

For å sikre seg er det derfor like greit å begynne sengeaktivitetene et par dager før man venter eggløsning, så kan man heller teste for å finne ut når det går an å roe ned og når man kan forvente mens. Fertilitetsklinikker sier også at eggløsningstester er veldig ustabile, og de fleste bruker derfor ikke dette. 

Men som sagt - i mange tilfeller er det nok riktig at el skjer 12-48 timer etter positiv test. Men jeg selv er nok et eksempel på at man ikke kan stole blindt på dette, i og med at jeg hadde positive tester i kun en dag og vi nesten ikke har hurtigsvømmende sædceller. 

Det skal vist ikke være bare lett dette her.. Hehe. Men jeg har vertfall forstått det sånn at man helst ikke skal teste på morgenurin.

Jeg tester egentlig bare for å finn ut når jeg kan forvente mens og eggløsning. Så får vi gå ut i fra det- og ha masse sex rundt den tiden vi tror jeg har eggløsning. Jeg prøver å ikke blir for opphengt og fokusert i disse testene. Tror at om man blir for opphengt så jobber kroppen imot deg. Det er jo ofte bevist og at når par først legger babyplanene litt til sides så blir de plutselig gravid :) 

Hm. Kanskje uten rim og mening dette innlegget, men det får bare være. Jeg er ikke noe erfaren på denne testinga da det er helt nytt for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...