Gå til innhold

hva kan man egentlig spise av pålegg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja det kan vi :) rådet er vel at gravide skal være ekstra påpasselige med å påse at man får i seg slikt pålegg ferskest mulig. Altså, følg med på når man åpnet pakken og holdbarhetsdato.

Det finnes oversikter over hva vi ikke kan spise hvis du googler det :)

Annonse

Jeg holder meg unna salami. Blir laget på samme måte som spekepølse, dvs ingen varmebehandling av kjøttet slik skinke og filet pålegg får. Er ikke mange månedene en går gravid, så klarer meg uten i den perioden :)

jordmor fortalte meg I DAG at vi helst ikke skulle spise salami! Men hvis vi ABSOLUTT måtte ha det, så kunne vi legge det i frysern et par timer først, og spise det så ferskt som mulig, og helst ikke så nære holdbarhetsdatoen (når den går ut.) så.. Jeg tolket det som et nei! :P

jordmor fortalte meg I DAG at vi helst ikke skulle spise salami! Men hvis vi ABSOLUTT måtte ha det, så kunne vi legge det i frysern et par timer først, og spise det så ferskt som mulig, og helst ikke så nære holdbarhetsdatoen (når den går ut.) så.. Jeg tolket det som et nei! :P

oi,  jeg som er så kvalm og har levd på skive med salami.. opps. :-(

Spekemat og ferske oster som brie og gorgonzola er fyfy... Og kjøttpålegg bør spises i god tid før utløpsdato.

Leverpostei, makrell i tomat og kaviar er helt trygt å spise, selv om det er innmatsprodukter og rogn. Det er fordi at disse er varmebahandlet/røkt :) Leverpostei er rikt på jern, og makrell er rik på omega-3 så begge disse anbefales i svangerskapet :)

Annonse

Blir fårepølse det samme som salami? For eg og har tenkt på at det blir det samme som spekemat. eg har likevel ete det 1 gong dette svangerskapet. Då lagde eg osteskive i ovnen, og mannen min meinte at sidan det blei steikt på 200 grader så var det ok.

Er det ok???

Blir fårepølse det samme som salami? For eg og har tenkt på at det blir det samme som spekemat. eg har likevel ete det 1 gong dette svangerskapet. Då lagde eg osteskive i ovnen, og mannen min meinte at sidan det blei steikt på 200 grader så var det ok.

Er det ok???

Om du steker den er det ok, da er den varmebehandlet.

Har selv syndet kraftig til nå med både serranoskinke og salami, akkurat som i forrige svangerskap, men tenker nå la det få en runde i ovn eller likende, det er jo supert med stekte smørbrød også!

Om en skal følge alt det der, blir en jo gal! Vi har katt, jeg koser med den, soler meg i solarium, bader i varmt vann, spiser hva jeg vil-rød biff og spekeskinke. Men alkohol, og andre rusmidler bruker jeg jo selvfølgelig ikke. Dette er mitt andre sv.skap, og barn nr 1 er kjempefrisk. Ikke nøye med hygienen hans heller, Dvs han får leke i munnen til hunden, vasker ikke hendene hans i tide og utide osv;) Spiser jo spklart ikke mat som er gått ut på dato, men det gjør en jo heller ikke til vanlig-eller?;)Som sagt, en kan ikke legge eget liv helt på hylla og vandre ned i depresjonens dal i 9mnd, samt ammeperioden for alle disse gode og mindre gode rådene hehe. Tenk på alle de barna som ble friske i gamledager også. Om ungen i magen ikke tåler litt salami, er det ikke liv laget etter min mening, og den derre toxmoplasma-bakterien er jo i jord og så sikkert i og på grønnsaker også:( Sterilisere alt en putter i munnen da?, ja kanskje til og med p***** til gubben også hahaha!

Anonymous poster hash: e7410...fc3

Om en skal følge alt det der, blir en jo gal! Vi har katt, jeg koser med den, soler meg i solarium, bader i varmt vann, spiser hva jeg vil-rød biff og spekeskinke. Men alkohol, og andre rusmidler bruker jeg jo selvfølgelig ikke. Dette er mitt andre sv.skap, og barn nr 1 er kjempefrisk. Ikke nøye med hygienen hans heller, Dvs han får leke i munnen til hunden, vasker ikke hendene hans i tide og utide osv;) Spiser jo spklart ikke mat som er gått ut på dato, men det gjør en jo heller ikke til vanlig-eller?;)Som sagt, en kan ikke legge eget liv helt på hylla og vandre ned i depresjonens dal i 9mnd, samt ammeperioden for alle disse gode og mindre gode rådene hehe. Tenk på alle de barna som ble friske i gamledager også. Om ungen i magen ikke tåler litt salami, er det ikke liv laget etter min mening, og den derre toxmoplasma-bakterien er jo i jord og så sikkert i og på grønnsaker også :( Sterilisere alt en putter i munnen da?, ja kanskje til og med p***** til gubben også hahaha!

Anonymous poster hash: e7410...fc3

Du høres ikke helt klok ut. Greit at man ikke skal være hysterisk, men du høres jo ut som du ikke tar dette seriøst i det hele tatt. Det er enkle kostholdsråd å følge, ikke så ille at man kun kan velge mellom 3 forskjellige typer pålegg.

Er ikke like mange barn som overlevde i gamle dager som de gjør nå til dags. Vi er blitt langt mer opplyste nå i dag enn det vi var for 50-100 år siden. 

Anonymous poster hash: b16c4...1b5

• 3 uker senere...

Sorry ass, her må jeg støtte anonym 1! Man må ikke bli hysterisk.. Har tre friske unger, og har selvfølgelig aldri rørt rusmidler, tobakk og alkohol i svangerskapene.. MEN! Har spist salami i alle svangerskapene, badet i varmt bad, tatt solarium og slike ting.. Jeg er av den mening at deg umulig kan være så farlig.. Men rå fisk har jeg holdt meg unna :-)

Men bra vi er forskjellig.. Dette handler selvfølgelig ikke om at jeg ikke tar det seriøst. Det blir for dumt å si.. Kan også opplyse om at jeg er utdannet lege og jobber med barn :-)

Anonymous poster hash: ae622...bba

det jeg har hatt mest lyst på hittil i graviditeten er en skikkelig medium stekt biff…men tar ikke sjansen på det! tenk hvor godt det kommer til å smake til sommeren..tihi :) er enig i at man ikke skal bli for hysterisk, men mat som ikke er gjennomkokt eller stekt holder jeg meg unna.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...