Tabitha Skrevet 31. oktober 2013 #26 Skrevet 31. oktober 2013 I tillegg får man jo loddselgere og avisselgere. Sistnevnte på søndag formiddag i 10-tida. Skvetter like mye hver gang det ringer på på søndag formiddag. Visste ikke at det fantes nordmenn som hadde som tradisjon å feire solsnu, eller "den originale jula". Nisser, tusser og troll hører vel med i en slik fest. Forøvrig het denne festen jol, så jeg skjønner ikke hvorfor dere vil kutte ut ordet jul. Både nisser og jul hører med i en ikke-kristen feiring. Det skulle også passe for alle å dekorere med granbar og kristtorn. Så veldig forskjellig kan det ikke være. Men tradisjonelt ofret man visst en geitebukk i jula (julebukken). Akkurat den får dere nok problemer med... Tradisjonen med å sette ut grøt til nissen på låven, kan godt være eldre enn kristendommen. Eller i det minste være et viking-hedensk påfunn.
valkyrien Skrevet 31. oktober 2013 #27 Skrevet 31. oktober 2013 Nå bor vi øde, og ingen andre feirer her heller, så vi hører ingenting Men nei, vi feirer ikke mors-, fars- og valentinsdag heller. Ikke har vi påskehare, tannfe eller julenisse. Oi, er ikke det litt kjedelig? Bare nysgjerrig altså. Anonymous poster hash: 51c73...b61 Nei, jeg synes ikke det.
Voilà Skrevet 31. oktober 2013 #28 Skrevet 31. oktober 2013 Seksåringen spurte i går når vi skulle feire halloween. Jeg svarte rett ut at halloween er ikke noe vi feirer, og at vi ser forbi det. Han spurte også om ikke han kunne gå ut også, og samle godteri, men jeg gjentok at vi ikke feirer halloween. (Skyt meg!)Han tok det faktisk helt fint! Svarte bare "åja", og spurte om vi ikke kunne bake kake, mens andre barn gikk rundt på dørene til folk. Det kan vi selvfølgelig (er like bakeglade begge to), så i dag blir det bakedag. Nå bor vi på en liten plass, der vi ikke har fått et eneste barn på døren på halloween de 20 årene jeg har bodd her, og tipper det ikke kommer noen i kveld heller. Jeg tenker for meg selv at det er gjennom markedsføringen av godteri og utkledningstøy han, og andre barn, har hørt om det? Morsdag og farsdag feirer vi, da jeg synes det er fint å gjøre litt ekstra stas på foreldre (Visste ikke at det var amerikansk? Vi markerer jo ikke samtidig, engang?)
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #29 Skrevet 31. oktober 2013 Seksåringen spurte i går når vi skulle feire halloween. Jeg svarte rett ut at halloween er ikke noe vi feirer, og at vi ser forbi det. Han spurte også om ikke han kunne gå ut også, og samle godteri, men jeg gjentok at vi ikke feirer halloween. (Skyt meg!) Han tok det faktisk helt fint! Svarte bare "åja", og spurte om vi ikke kunne bake kake, mens andre barn gikk rundt på dørene til folk. Det kan vi selvfølgelig (er like bakeglade begge to), så i dag blir det bakedag. Nå bor vi på en liten plass, der vi ikke har fått et eneste barn på døren på halloween de 20 årene jeg har bodd her, og tipper det ikke kommer noen i kveld heller. Jeg tenker for meg selv at det er gjennom markedsføringen av godteri og utkledningstøy han, og andre barn, har hørt om det? Morsdag og farsdag feirer vi, da jeg synes det er fint å gjøre litt ekstra stas på foreldre (Visste ikke at det var amerikansk? Vi markerer jo ikke samtidig, engang?) Det er fint å gjøre ekstra stas på foreldre, men ikke én liten dag i året hvor det er ekstra stas for ungene? Det betyr at dere har to dager i året tilegnet dere, og resten av årets store feiringer er jo for hele familien... Anonymous poster hash: f51a4...0c3
Voilà Skrevet 31. oktober 2013 #30 Skrevet 31. oktober 2013 (endret) Seksåringen spurte i går når vi skulle feire halloween. Jeg svarte rett ut at halloween er ikke noe vi feirer, og at vi ser forbi det. Han spurte også om ikke han kunne gå ut også, og samle godteri, men jeg gjentok at vi ikke feirer halloween. (Skyt meg!) Han tok det faktisk helt fint! Svarte bare "åja", og spurte om vi ikke kunne bake kake, mens andre barn gikk rundt på dørene til folk. Det kan vi selvfølgelig (er like bakeglade begge to), så i dag blir det bakedag. Nå bor vi på en liten plass, der vi ikke har fått et eneste barn på døren på halloween de 20 årene jeg har bodd her, og tipper det ikke kommer noen i kveld heller. Jeg tenker for meg selv at det er gjennom markedsføringen av godteri og utkledningstøy han, og andre barn, har hørt om det? Morsdag og farsdag feirer vi, da jeg synes det er fint å gjøre litt ekstra stas på foreldre (Visste ikke at det var amerikansk? Vi markerer jo ikke samtidig, engang?) Det er fint å gjøre ekstra stas på foreldre, men ikke én liten dag i året hvor det er ekstra stas for ungene? Det betyr at dere har to dager i året tilegnet dere, og resten av årets store feiringer er jo for hele familien... Anonymous poster hash: f51a4...0c3 Én liten dag? Vi feirer jul (og hele adventstiden), påske, solsnu (sommeren), alle familiemedlemmers bursdag (som forøvrig går hakk i hæl nå på høsten og frem til februar!). Morsdag og farsdag er to familiesammenkomster hos oss. Greit mor eller far får frokost på sengen, men senere på dagen er det middag og kake, alle søskenbarna samles og leker sammen. Det er bursdagsbesøk omtrent annenhver uke til venner og klassekamerater. På nyttårsaften går han nyttårsbukk og kler seg ut, og det er stort karneval, også da med utkledning på skolen. Han har mange dager i året der det er ekstra stas for han, og jeg har ikke noen dårlig samvittighet for at vi dropper halloween! Hadde det ikke vært for han hadde vi ikke lagt en brøkdel av alt arbeid og kos i høytider og merkedager. Også har han jo bursdag en gang i året. Da er det flere dager som kun er for han, og han får ting akkurat som han vil. (Han har bursdag nå i disse tider) Endret 31. oktober 2013 av New Girl
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #31 Skrevet 31. oktober 2013 Vi er helt trygge på valget vårt. Barna er sure, men det får bare være. Her feirer vi ikke halloween. Anonymous poster hash: 2bbe5...a3b
Jojo x3 Skrevet 31. oktober 2013 #32 Skrevet 31. oktober 2013 Jeg syns de er skumle alle de draktene og det syns ungene mine også. Husker første gang eldstemann åpnet døren og det stod en med skrik-maske utenfor. Hørte bare et hyl og dt tok flere måneder før han turde åpne døren alene (jeg hadde glemt at det var Halloween den dagen). Ingen av våre venner feirer Halloween, ikke noen spesielle grunn enn at vi ikke er oppvokst med det og egentlig ikke liker alt det skumle, spesielt ikke for de yngste.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #33 Skrevet 31. oktober 2013 Seksåringen spurte i går når vi skulle feire halloween. Jeg svarte rett ut at halloween er ikke noe vi feirer, og at vi ser forbi det. Han spurte også om ikke han kunne gå ut også, og samle godteri, men jeg gjentok at vi ikke feirer halloween. (Skyt meg!) Han tok det faktisk helt fint! Svarte bare "åja", og spurte om vi ikke kunne bake kake, mens andre barn gikk rundt på dørene til folk. Det kan vi selvfølgelig (er like bakeglade begge to), så i dag blir det bakedag. Nå bor vi på en liten plass, der vi ikke har fått et eneste barn på døren på halloween de 20 årene jeg har bodd her, og tipper det ikke kommer noen i kveld heller. Jeg tenker for meg selv at det er gjennom markedsføringen av godteri og utkledningstøy han, og andre barn, har hørt om det? Morsdag og farsdag feirer vi, da jeg synes det er fint å gjøre litt ekstra stas på foreldre (Visste ikke at det var amerikansk? Vi markerer jo ikke samtidig, engang?) Det er greit å gjøre ekstra stas på foreldrene, men ikke på ungene? Anonymous poster hash: d1f77...e50
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #34 Skrevet 31. oktober 2013 Vi bor langt ute i skogen, nærmeste nabo er en kilometer borte i veien og det blir med den ene naboen Så her blir det ikke lagt merke til overhodet Derfor feirer ikke vi heller. Men vi feirer nyttårskvelden hos familie, slik at ungene kan gå Julebukk Anonymous poster hash: fac28...2a1
Voilà Skrevet 31. oktober 2013 #35 Skrevet 31. oktober 2013 Seksåringen spurte i går når vi skulle feire halloween. Jeg svarte rett ut at halloween er ikke noe vi feirer, og at vi ser forbi det. Han spurte også om ikke han kunne gå ut også, og samle godteri, men jeg gjentok at vi ikke feirer halloween. (Skyt meg!) Han tok det faktisk helt fint! Svarte bare "åja", og spurte om vi ikke kunne bake kake, mens andre barn gikk rundt på dørene til folk. Det kan vi selvfølgelig (er like bakeglade begge to), så i dag blir det bakedag. Nå bor vi på en liten plass, der vi ikke har fått et eneste barn på døren på halloween de 20 årene jeg har bodd her, og tipper det ikke kommer noen i kveld heller. Jeg tenker for meg selv at det er gjennom markedsføringen av godteri og utkledningstøy han, og andre barn, har hørt om det? Morsdag og farsdag feirer vi, da jeg synes det er fint å gjøre litt ekstra stas på foreldre (Visste ikke at det var amerikansk? Vi markerer jo ikke samtidig, engang?) Det er greit å gjøre ekstra stas på foreldrene, men ikke på ungene? Anonymous poster hash: d1f77...e50 Selvfølgelig! Jeg mener uansett at ungen ikke lider av at vi finner på andre ting på halloween.
Halloween Skrevet 31. oktober 2013 #36 Skrevet 31. oktober 2013 Velger å ikke være med på feiringen da barnet mitt er for lite til å være med. Synes, som flere nevner, at en liten fest er bedre:-) Anonymous poster hash: be54d...4bf Og hvor gammelt er barnet? En liten fest med alkohol, ja foreldre drikker jo så lite fra før av.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #37 Skrevet 31. oktober 2013 Tok barna med på skøyter i dag jeg mens det var halloween og barna kommer tiggende på døren, tror barna mine hadde det supert uten å gå å tigge, å nei det frister ikke litt en gang. En tåpelig American tradisjon... Å gi en gave til mor eller far på fars/morsdag kan IKKE sammenligne med å tigge på dørene til folk. Uforskammet! Anonymous poster hash: b5e24...2a7
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #38 Skrevet 31. oktober 2013 Velger å ikke være med på feiringen da barnet mitt er for lite til å være med. Synes, som flere nevner, at en liten fest er bedre:-) Anonymous poster hash: be54d...4bf Og hvor gammelt er barnet? En liten fest med alkohol, ja foreldre drikker jo så lite fra før av. Hæ? Hvor nevner hun alkohol? Vi feirer ikke, men hun har heller aldri spurt. Om hun en dag vil, så er det ok. Må si det var slitsomt å få besøk av over 20 unger i dag. Dyrt med godteri og håpløst å legge noen av barna. Den minste skrek og skrek, for hun ble vekket hele tiden. Så neste år skrur jeg nok av utelampen. Anonymous poster hash: 7055e...477
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #39 Skrevet 31. oktober 2013 Det jeg lurer på er hvorfor folk ikke bare kan godta at ikke alle gjør på samme måte som en selv!? Er det virkelig såå surt at ikke alle feirer halloween? De som liker å feire det, må da for all del fp gjøre det, men det må da kunne gå ann å akseptere at noen ikke vil det, uten at de skal bli stemplet som sure og gretne?? La folk gjøre det de selv ønsker uten å dømme så voldsomt hele tiden...!!! Anonymous poster hash: a2261...0d4
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #40 Skrevet 31. oktober 2013 Ja, vi er så trygge på prinsippene våre. Vi løfter ikke et øyenbryn for bråket ute, og barna bryr seg heller ikke. I år reiser vi bort på helgetur, så vi slipper hele greien. Vi feirer heller ikke morsdag eller farsdag. Vi har faktisk ikke tradisjonell julefeiring heller. Her feirer vi solsnu og familien i desember. Hold deg fast, vi har ikke juletre en gang! Litt utenfor tema, men jeg skal gjerne vedde hele halloween-snopeskåla mi på at dine barn kommer til å ha både juletre og nisser når de feirer sin første jul i eget hjem Barn godtar som regel det vi voksne bestemmer, men jeg vet av erfaring at de som er så alternative som dere fremstår får barn som gjør oppgjør mot foreldrene med å ta den helt ut andre veien Det er noe med å leve litt på siden av samfunnets normer som gjør inntrykk på et barnesinn. Hurra for "normale" foreldre.Hurra for oss som lar barna våre være med på det som er artig sammen med andre- selv om det av og til går ut over våre prinsipper. Hurra for oss som døper barna våre i kirka og lar dem få lære om den kristne tro, selv om vi selv tviler og må nærmest jages i kirka hvis det ikke er bryllup eller begravelse. Hurra for oss som sender barna våre alene ut i kveld hvis de er gamle nok til det- og har hjertet i halsen selv om vi har utstyrt de med et tonn reflex. Ungene mine har hatt en topp kveld. Hilsen ei som har vokst opp med foreldre med "prinsipper"-av religiøs art i mitt tilfelle. Anonymous poster hash: 37137...8d3
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #41 Skrevet 31. oktober 2013 Vi bor i USA og her feires selvsagt halloween. Vi bor derimot i en storby, så barna går derfor ikke dør-til-dør. Barna møter opp i kostymer på skolen og det arrangeres Halloweenfest (stort sett i regi av skolen, men også mange privatfester). Jeg synes halloween er helt greit. Jeg inviterer ikke til fest selv, men barna mine kan selvfølgelig få delta på halloweenfester og få kle seg ut på skolen. Da vi bodde i Norge, hadde jeg alltid litt godteri i bakhånd (bodde i sentrum da også, så hadde ikke mange på døren), men jeg pyntet ikke eller inviterte til halloweenfest. Vi feirer hverken morsdag, farsdag, valentine's, navnedag etc. Det eneste vi feirer er jul og bursdager. Bursdager er en enkel greie hos oss, og jul er egentlig ikke så stort det heller. Har aldri vært så opptatt av feiringer, uten at det ser ut til å ha plaget meg, mine søsken eller mine barn. Anonymous poster hash: 132a4...751
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå