Gå til innhold

Dere som er så anti-halloween

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som nekter å delta på noen måte i halloweenfeiringen, som skrur av utelys (kobler fra sikring, skrur ut pære osv), som trekker for gardinene og generelt sitter i ugjestmilde hus - hvilken følelser sitter dere med når dere hører fnis, latter og skrål fra gaten? Når dere ser små monster og spøkelser nærmest hopper av forventning mens de venter på at noen skal åpne døren de har ringt på (ikke deres dør da, gud forby).

Er dere så trygge på deres prinsipper at dere ikke kjenner en ørliten lyst til å delta i dette lyspunktet i en mørk tid? Frister det ikke å slippe litt på prinsippene og skru på utelyset bare bittelitt, sånn for å delta?

Og en annen ting jeg lurer på i denne forbindelse. Markerer dere ikke mors og farsdag heller? Siden det også er en amerikansk skikk, mener jeg?

Og argumentet om at dette er noe handelstanden har funnet på for å tjene penger. Ja, hva så om det var sånn? Alle vet at for å ha et godt utvalg i butikkene må de tjene penger - og er det virkelig så mye verre om de tjener penger på en maske eller en pose snop enn andre "unyttige" ting? Det er jo helt opp til den enkelte forbruker hvor mye man vil bruke på de forskjellige tingene. De fleste barn har noe utkledningsklær liggende, og en pose med snop fra Europris koster heller ikke skjorta. Man trenger jo ikke ta helt av, liksom :)

Dette er noe jeg underes veldig over :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg ikke hadde barn selv, så syns jeg det var noe tull.. Skrik og skrål og barnelatter var ikke noe jeg tenkte over..

Nå med en 3åring i hus, så syns jeg det er annerledes.. Tenker at vi må delta for hans skyld, og det er jo litt artig. Samtidig er jeg ikke helt for at de skal gå dør til dør, så da lager vi en liten halloweenfest her hjemme for han og noen av hans venner. Vi skal spise gresskarpai, dele ut godteri og kle oss ut.. Kun for moro.. Hoho. Så det er jo litt hva man gjør det til selv og. Samtidig så trenger man ikke sende ungene ut til alle og enhver, man kan be de gå til de husene som faktisk har lys og kanskje gresskar på utsiden..

Anonymous poster hash: 23d5d...2d9
Skrevet

Ja, vi er så trygge på prinsippene våre. Vi løfter ikke et øyenbryn for bråket ute, og barna bryr seg heller ikke. I år reiser vi bort på helgetur, så vi slipper hele greien.

Vi feirer heller ikke morsdag eller farsdag. Vi har faktisk ikke tradisjonell julefeiring heller. Her feirer vi solsnu og familien i desember. Hold deg fast, vi har ikke juletre en gang!

Hvor gamle er ungene deres? Har ikke de lyst til å være med vennene sine på morroa? 

Anonymous poster hash: e5ad3...37e

Skrevet

Ja, vi er så trygge på prinsippene våre. Vi løfter ikke et øyenbryn for bråket ute, og barna bryr seg heller ikke. I år reiser vi bort på helgetur, så vi slipper hele greien.

Vi feirer heller ikke morsdag eller farsdag. Vi har faktisk ikke tradisjonell julefeiring heller. Her feirer vi solsnu og familien i desember. Hold deg fast, vi har ikke juletre en gang!

Litt utenfor tema, men jeg skal gjerne vedde hele halloween-snopeskåla mi på at dine barn kommer til å ha både juletre og nisser når de feirer sin første jul i eget hjem :)

Barn godtar som regel det vi voksne bestemmer, men jeg vet av erfaring at de som er så alternative som dere fremstår får barn som gjør oppgjør mot foreldrene med å ta den helt ut andre veien :) Det er noe med å leve litt på siden av samfunnets normer som gjør inntrykk på et barnesinn.

Skrevet

Vi feirer ikke halloween, valentine, morsdag eller farsdag, ser ingen grunn til det, og nei, får ingen slik følelse når jeg ser/hører ungene i gata.

Anonymous poster hash: 19408...42c
Skrevet

Jeg vokste opp mer ekstreme religiøse forhold enn det du gir varna dine, men ser noen likheter. Som det å reise bort når det skjer ting hjemme f.eks halloween. Hvorfor ikke bare bli hjemme å stå for det valget dere har gjort? Kjenne litt på det selv hvordan det er å ta et sliktvslg for barna, se på ansiktsuttrykkene til barna dine når vennene kommer på døra i kostymer. Men skjønner helt klart det er lettere å reise bort. Da frister dere barna med andre ting og de "glemmer" hva som foregår hjemme.

Anonymous poster hash: 10dd4...4da

Skrevet

Så dere drar ikveld?

Anonymous poster hash: a8feb...64b

Skrevet

Forstår ikke logikken.. Valentinsdag (for øvrig en gammel europeisk tradisjon startet av st. Valentin, i motsetning til hva mange tror) og lignende er én ting, men halloween har jo faktisk et ganske viktig budskap! Idag minnes vi våre døde, tenner lys for dem og er takknemlige for menneskene vi har rundt oss. Man vet aldri hvor lenge man har hverandre! Det er jo ikke en nymoderne tulletradisjon som alle halloween-hatere skal ha det til.

Anonymous poster hash: 42aaa...28d

Skrevet

Jeg syns ikke det er hyggelig med småspøkelser og monsterer på døren nei. Første gang vi fikk sånne på døra en mørk oktoberkveld begynte minstemann å hylgrine, og begge barna hadde mareritt de neste nettene. Barna selv konkluderte med at "sånne-Halloween-ting" likte de ikke, og det var vi helt enige i. Siden det har vi markert dagen som en hyggelig familiekveld, helt uten skumle effekter. Vi lager til filmkveld hjemme med popcorn og snop, drar på bowling, kino e.l. Jeg syns det er viktig å gi barna et hyggelig alternativ, så det ikke blir sånn at "Vi feirer ikke Halloween, derfor satt jeg hjemme og kjedet meg med brødskive mens alle de andre var ute og spiste godteri." Barna er selv med på å planlegge denne dagen, og gleder seg stort til det. 

Vi tar ansavr for å gi barna våre en hyggelig kveld. At andre foreldre velger å kle barna ut som skumle ting, og sende dem fra hus til hus i gaten for å be om å få godteri fra dem, ser jeg ikke på som mitt ansvar å følge opp. Er det ikke hyggeligere da å samle alle små spøkelsene til en vennefest hjemme i sammen med naboer eller venner, så kan de ha godteri og leker der? Men for all del, de må bare gå i gata som sagt, men mitt ansvar er det ikke med skuffede småspøkelser utenfor en dør som ikke blir åpnet. Det ansvaret mener jeg ligger hos dem som har gitt dem forventninger om hva jeg skal gjøre for dem.

Ellers feirer vi farsdag, morsdag, jul,  fastelavn, påske, nyttår, sankt. Hans og alt annet som er hyggelig. På en måte kan man vel til og med påsta at vi feirer halloween, men ikke på den måten du tenker da...

Anonymous poster hash: 971dd...d82
Skrevet

Nå har det seg sånn at turen vi skal på, er avtalt lenge før noen tenkte på at det var halloween i dag. Dessuten har vi vært hjemme alle foregående år, og gjett...ungene bryr seg ikke. Det er ikke noe mas, ikke noe styr, de koser seg inne med det de ønsker å leke med eller gjøre. Ikke alle barn liker å kle seg ut og tigge godterier av fremmede.

"Å tigge godteri av fremmede"

Du har fått med deg at det er mest normalt å gå knask eller knep i nabolaget? De fleste kjenner vel naboene sine såpass at de ikke kan betegnes som fremmede, vil jeg tro :)

Anonymous poster hash: d4eaf...bd6

Skrevet

Litt utenfor tema, men jeg skal gjerne vedde hele halloween-snopeskåla mi på at dine barn kommer til å ha både juletre og nisser når de feirer sin første jul i eget hjem :)

Barn godtar som regel det vi voksne bestemmer, men jeg vet av erfaring at de som er så alternative som dere fremstår får barn som gjør oppgjør mot foreldrene med å ta den helt ut andre veien :) Det er noe med å leve litt på siden av samfunnets normer som gjør inntrykk på et barnesinn.

Og jeg vet av erfaring at de som er så alternative som kengumamma fremstår som, ikke får ungdommer som gjør opprør, men snarere tvert imot! De ender opp med å velge sin egen vei, og det er ikke å følge saueflokken til enhver tid.

Å si at en familie som ikke gjør som alle andre familiene i gaten ender opp med opprørske barn i motsetning, det er det dummeste jeg har hørt!

Like dumt så hele Halloween, gledelige hjerterdag, morsdag og farsdag.

Vi feirer jul og påske.

Anonymous poster hash: fac28...2a1

Skrevet

Dere som nekter å delta på noen måte i halloweenfeiringen, som skrur av utelys (kobler fra sikring, skrur ut pære osv), som trekker for gardinene og generelt sitter i ugjestmilde hus - hvilken følelser sitter dere med når dere hører fnis, latter og skrål fra gaten? Når dere ser små monster og spøkelser nærmest hopper av forventning mens de venter på at noen skal åpne døren de har ringt på (ikke deres dør da, gud forby).

Er dere så trygge på deres prinsipper at dere ikke kjenner en ørliten lyst til å delta i dette lyspunktet i en mørk tid? Frister det ikke å slippe litt på prinsippene og skru på utelyset bare bittelitt, sånn for å delta?

Og en annen ting jeg lurer på i denne forbindelse. Markerer dere ikke mors og farsdag heller? Siden det også er en amerikansk skikk, mener jeg?

Og argumentet om at dette er noe handelstanden har funnet på for å tjene penger. Ja, hva så om det var sånn? Alle vet at for å ha et godt utvalg i butikkene må de tjene penger - og er det virkelig så mye verre om de tjener penger på en maske eller en pose snop enn andre "unyttige" ting? Det er jo helt opp til den enkelte forbruker hvor mye man vil bruke på de forskjellige tingene. De fleste barn har noe utkledningsklær liggende, og en pose med snop fra Europris koster heller ikke skjorta. Man trenger jo ikke ta helt av, liksom :)

Dette er noe jeg underes veldig over :)

Det er mange meninger om Halloween. Dette er en såpass ny tradisjon her i Norge at det tar garantert tid før den har grodd fast. Om 50 år er det nok like akseptert som de fleste andre feiringer.

Jeg har ingenting imot Halloween, men jeg liker ikke måten det er lagt opp på. Det er mange som utnytter Halloween til å gjøre pøbelstreker og det er ikke greit.

Folk må gjerne gå knask eller knep, bare ikke til min dør.

Ungene mine kan gå på Halloweenfest, men knask eller knep går de ikke. Skal de "true" til seg snop?

Ja, mange synes det er greit, men hva med de som gjør alvor av knepet? Som gjør hærværk der hvor folk ikke er hjemme?

Det har skjedd før og det kommer til å skje igjen.

Anonymous poster hash: e6711...f0b

Skrevet

Forstår ikke logikken.. Valentinsdag (for øvrig en gammel europeisk tradisjon startet av st. Valentin, i motsetning til hva mange tror) og lignende er én ting, men halloween har jo faktisk et ganske viktig budskap! Idag minnes vi våre døde, tenner lys for dem og er takknemlige for menneskene vi har rundt oss. Man vet aldri hvor lenge man har hverandre! Det er jo ikke en nymoderne tulletradisjon som alle halloween-hatere skal ha det til.

Anonymous poster hash: 42aaa...28d

Så du mener vi ikke vet av dette?

Jo, jeg vet halloween sin betydning, men hvordan JEG velger å forholde meg til denne kvelden, trenger ikke dere bry dere med, akkurat som jeg ikke bryr meg med hvordan dere forholder dere til denne dagen. Jeg tenner lys på gravene til familie medlemmer i dag, men deltar ikke med "pynt", godis osv, vi setter opp lapp på porten om at vi ikke deltar i "knask eller knep" og skrur av utelampa vår.

Anonymous poster hash: 19408...42c

Skrevet

Jeg er veldig trygg på valget mitt og kommer derfor til å slukke lyset og gi et klart signal på at jeg ikke ønsker å få små spøkelser på døra ikveld. Når det gjelder barnet mitt så feirer hun faktisk hva dagen i utganspunktet er, og det er å feire de døde og ikke gå fra dør til dør for å få gotteri. Min eksmann er fra Polen og han og datteren min drar alltid til Polen for å besøke kirkegården som de døde på hans side ligger på denne dagen. I tillegg har familien hans tradisjon om å samle hele storfamilien, og dette er en tradisjon som har vært i familien i mange generasjoner bak i tid. Å besøke de døde er en tradisjon som står veldig sterkt i Polen og som datteren min synes er en veldig fin tradisjon for henne og hennes far. Hun ytrer aldri noe ønske om å være med på halloween feiringen som har kommet til Norge, og er veldig glad for at hun kan sette seg på flyet med sin far istedefor maset med Halloween her hjemme.

Anonymous poster hash: 798ac...d50
Skrevet

Velger å ikke være med på feiringen da barnet mitt er for lite til å være med. Synes, som flere nevner, at en liten fest er bedre:-)

Anonymous poster hash: be54d...4bf

Gjest Bjørketreet
Skrevet

Jeg synes ikke dere skal ''disse'' kengumamma! De tar avstand fra halloween av helt andre grunner enn mange andre, og jeg liker egentlig hele ideen om å feire solsnu istedenfor jul osv.... Det er ikke noe galt i å ikke følge strømmen... 

Men jeg digger halloween, jeg  :lol:  Hvorfor ikke dra det skikkelig ut å feire skikkelig, en mørk og trist høstdag :)

Skrevet

Jeg er veldig trygg på mine prinsipper, og jeg skrur av lys og kjøper ikke inn godteri.

Jeg synes det er greit å delta på halloweenfest, men er ikke fan av å ringe på dører for å be om snop. Jeg kommer imidlertid ikke til å nekte barna mine det, når de blir så gamle at de spør om det selv. Men jeg introduserer det ikke for dem nå. De er 2 og 4 år.

Kjenner mange som er av samme oppfatning som meg, så tror ikke vi er noen utskudd, gjerrige, kalde eller vanskelige av den grunn. I så fall så bryr det meg ikke.

Skrevet

Hvordan feires solsnu? Hva gjør dere julaften når denne ikke feires?

Jeg har aldri hørt om solsnu så jeg spør ikke for å kritisere, men for å lære noe nytt.

Er det vanlig at folk feirer solsnu der du kommer fra siden både du og mannenvar vant med det?

Gjest Bjørketreet
Skrevet

Solsnu blir den originale julen kan man si. (man feiret solsnu før man feiret jul)

Var kirka som gjorde om på det hele. Jesus sies å skal være født på sommeren, men de tok på en måte en allerede eksisterende feiring.

Halloween begynte man forresten å feire på 700-tallet :) Så det er ikke så veldig nytt akkurat, hehehe,

Skrevet

Det jeg ikke forstår er hvorfor folk henger seg så opp i om folk markerer halloween eller ikke. Ingen som henger seg like mye opp i om folk feirer jul eller ikke.

I tillegg besluttes det om at de som tar avstand til halloween sitter hjemme sure og gretne over feiringen. Men de som ikke deltar er vel så fornøyd med det. Ingen sure miner.

Hva har det å si at noen velger å droppe halloween uansett grunn? Og hva bryr det deg?

Drit nå i det, og feir gjerne med glede selv. Ingen som stopper deg. Men ha respekt for at andre ikke vil eller liker det samme som deg. Det ødelegger vel ikke at noen skrur av lys som er ett tegn på at her feirer vi ikke. Se på det som en fin måte og lære unga skikken rett.

Skrevet

jeg er ikke anti-halloween. Og har alltid feiret med barn. Men jeg synes Julebukk var triveligere..Nå var det sånn at da jeg fikk barn, og lenge før det, så var tradisjon med julebukk helt borte. Bortsertt fra voksne folk som gikk rundt på "fyllebesøk"...

SYnes Halloween er en fin og fullgod erstatter. En fast dag, og  over på et par-tre timer. Barna kommer seg ut, har det moro sammen og man får samtidig "ufarliggjort" skumle vesener de kan være redd for. Når de SELV kler seg ut som det de er mest redd for, er det turolig hvrdan frykten "forsvinner"...

Det jeg derimot merker meg er at julebukk er begynt og kommet tilbake igjen..Så nå blir det snart to dager i året barna drar rundt og "tigger" godteri. DET synes jeg ikke om. Tenker dessuten at barnet i 5. snart ikke "får" gå lenger. Ser at eldre barn gjerne utnytter anledning til og få seg godteri, de hverken kler seg ut eller noe, bare drar hettejakken over hodet og ringer på...........Da er det på tide og kutte ut,- så kanskje hun får gå julebukk om et par år,- mens minsten får halloween? Begge deler synes jeg er litt mye, og en julebukk trenger ikke kle sg ut, men må synge noen julesanger. Så egner seg kanskje bedre for større barn?

Anonymous poster hash: 3a994...40b
Skrevet

Nå bor vi øde, og ingen andre feirer her heller, så vi hører ingenting ;)

Men nei, vi feirer ikke mors-, fars- og valentinsdag heller. Ikke har vi påskehare, tannfe eller julenisse.

Skrevet

Om 20 år er Halloween like innarbeidet her som i USA. Vi kommer til å le av oss selv:

"Ohhh..... Hjelpes - en ny tradisjon... Skummelt skummelt. Ikke snakk om at en ny tradisjon skal komme å lyse opp en mørk og kald høst her i trauste norge. Her skal vi fortsette å leve A4-livet vårt. OG BARNA SKAL I HVERTFALL IKKE FÅ HA DET GØY!!!!"

Til og med på nyhetene sitter folr å diskuterer denne "styggedommen"som har klart å snike seg inn i landet.

Herregud folkens, barna bryr seg ikke om HVORFOR vi feirer Halloween! Dette er jo bare et sosialt lyspunkt i en stusselig mørketid.

Jeeeezzzeeeezz.........!!!!

Anonymous poster hash: 3b364...8a8

Skrevet

Nå bor vi øde, og ingen andre feirer her heller, så vi hører ingenting ;)

Men nei, vi feirer ikke mors-, fars- og valentinsdag heller. Ikke har vi påskehare, tannfe eller julenisse.

Oi, er ikke det litt kjedelig? Bare nysgjerrig altså. :P

Anonymous poster hash: 51c73...b61

Skrevet

jeg er ikke anti-halloween. Og har alltid feiret med barn. Men jeg synes Julebukk var triveligere..Nå var det sånn at da jeg fikk barn, og lenge før det, så var tradisjon med julebukk helt borte. Bortsertt fra voksne folk som gikk rundt på "fyllebesøk"...

SYnes Halloween er en fin og fullgod erstatter. En fast dag, og  over på et par-tre timer. Barna kommer seg ut, har det moro sammen og man får samtidig "ufarliggjort" skumle vesener de kan være redd for. Når de SELV kler seg ut som det de er mest redd for, er det turolig hvrdan frykten "forsvinner"...

Det jeg derimot merker meg er at julebukk er begynt og kommet tilbake igjen..Så nå blir det snart to dager i året barna drar rundt og "tigger" godteri. DET synes jeg ikke om. Tenker dessuten at barnet i 5. snart ikke "får" gå lenger. Ser at eldre barn gjerne utnytter anledning til og få seg godteri, de hverken kler seg ut eller noe, bare drar hettejakken over hodet og ringer på...........Da er det på tide og kutte ut,- så kanskje hun får gå julebukk om et par år,- mens minsten får halloween? Begge deler synes jeg er litt mye, og en julebukk trenger ikke kle sg ut, men må synge noen julesanger. Så egner seg kanskje bedre for større barn?

Anonymous poster hash: 3a994...40b

2 dager i året, aaaaaaaltfor ofte! kan ikke få unger på døra TO ganger i året!! Grusomt! Haha :P

Anonymous poster hash: f51a4...0c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...