Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #1 Skrevet 31. oktober 2013 Jeg ser i mange navnetråder at risikoen for mobbing er et mye brukt argument mot spesielle navn. Men om dere er helt ærlige, tror dere det er barna som oppfatter at navnet er spesielt/rart, eller er det vi som foreldre som putter den tanken i hodet deres? Når man ser hvor nådesløse voksne mennesker kan være mot de som har valgt annerledes enn en selv, så tror jeg at det er mange barn som går i "god lære" når det gjelder å henge ut de som skiller seg litt ut fra massen. I mine barns klasser går det barn som heter Miao (mjau), Nai (nei), Bottolf og Brostrup bl.a. og jeg har aldri hørt at noen av dem har blitt mobbet for navnet. Derimot fikk Jan ganske mye pes da jeg vokste opp, det var Jan-pan-heisekran, Jan-gal osv. Det tror jeg faktisk ikke foreldrene forutså da de døypte gutten sin. Min teori er at om noen vil mobbe, så finner de alltid en grunn. Det er sjelden at navn eller opprinnelse i seg selv er nok til å bli mobbet. Mener jeg Anonymous poster hash: 5ea16...954
Musemorbr / Skrevet 31. oktober 2013 #2 Skrevet 31. oktober 2013 Nemlig! Har ei i familien som ble sykelig opphengt i å gi barna navn det ikke lot seg gjøre å mobbe. Trodde lenge at det eldste skulle forbli navneløst, men så annonserte hun at han het Markus. Åja... Markmus, svarte jeg.
monson Skrevet 31. oktober 2013 #3 Skrevet 31. oktober 2013 Jeg tror ikke at barn vill bruke navn som noe å mobbe for nå lengere. (Siden det er så mange spesielle navn rundt om, og utenlanske navn osv) så jeg tror det var mere av det da vi var små.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #4 Skrevet 31. oktober 2013 Har et barn med et spesielt navn. Ingen barn som reagerer på det, men foreldrene der i mot... De finner på rimenavn, og ler godt selv. Og barna, de forteller til datteren vår hva foreldrene sier. Men uten å mobbe selv. Så det er nok voksne som er verst. Anonymous poster hash: db7b6...c2b
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #5 Skrevet 31. oktober 2013 Jeg tror heller ikke navn er grunn til mobbing. Barn som mobber/erter, finner grunner til å erte uansett, og nå er barna så vant til mange uvanlige navn at de reagerer ikke lenger på at noen heter noe ikke alle andre gjør. (ettersom det gjelder så stor andel av barna nå for tida) Dessuten var det sjelden de sjeldne navnene som ble ertet for når jeg var liten, Husker godt "frode-kommode med sukkertøy i hode" foreksempel... Selv ble jeg ertet fordi jeg brukte briller... Anonymous poster hash: ce0f2...e52
Fruen i huset Skrevet 31. oktober 2013 #6 Skrevet 31. oktober 2013 De som ble mobbet i min klasse hadde helt vanlig navn. De med spesielle navn ble ikke mobbet for navnet.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #7 Skrevet 31. oktober 2013 Det er litt forskjell på Jan og Skade da... Anonymous poster hash: 32f44...af3
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #8 Skrevet 31. oktober 2013 I barnehagen til datteren min er det en gutt som heter Musa. Ingen av ungene har reagert på det. De er vant til at han heter Musa og slik er det. Kun vi voksne som tenker at det er et snedig navn. Anonymous poster hash: 87f93...bfa
Silverfox Skrevet 31. oktober 2013 #9 Skrevet 31. oktober 2013 Vår yngste sønn heter Haftor Amandus(Oppkalt etter sin tippoldefar). Og det er det KUN voksne mennesker som har reagert negativt på, type "stakkars barn!!" osv. Barn reagerer over hodet ikke, eller sier "Åja, det har jeg ikke hørt før" , ferdig med det.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #10 Skrevet 31. oktober 2013 I barnehagen til datteren min er det en gutt som heter Musa. Ingen av ungene har reagert på det. De er vant til at han heter Musa og slik er det. Kun vi voksne som tenker at det er et snedig navn. Anonymous poster hash: 87f93...bfa Det kan jo hende at noen kommer på andre assosiasjoner til navnet på ungdomsskolen. Det er vel uansett ikke i barnehagen at mobbing et mest utbredt. Anonymous poster hash: f4746...78e
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #11 Skrevet 31. oktober 2013 Vår yngste sønn heter Haftor Amandus(Oppkalt etter sin tippoldefar). Og det er det KUN voksne mennesker som har reagert negativt på, type "stakkars barn!!" osv. Barn reagerer over hodet ikke, eller sier "Åja, det har jeg ikke hørt før" , ferdig med det. Utrolig kult navn Liker Haftor veldig godt Anonymous poster hash: 32f44...af3
*Miss Marple* Skrevet 31. oktober 2013 #12 Skrevet 31. oktober 2013 Det er litt forskjell på Jan og Skade da... Anonymous poster hash: 32f44...af3 Nå var det vel det som var poenget her da Hehe...
Silverfox Skrevet 31. oktober 2013 #13 Skrevet 31. oktober 2013 Vår yngste sønn heter Haftor Amandus(Oppkalt etter sin tippoldefar). Og det er det KUN voksne mennesker som har reagert negativt på, type "stakkars barn!!" osv. Barn reagerer over hodet ikke, eller sier "Åja, det har jeg ikke hørt før" , ferdig med det. Utrolig kult navn Liker Haftor veldig godt Anonymous poster hash: 32f44...af3 Takk for det Det tok meg litt tid å venne meg til tanken, men nå er det ingen andre navn som hadde passet
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #14 Skrevet 31. oktober 2013 Igjen må jeg trekke frem "navnet" Vårrull...det er en risikofaktor mtp mobbing!! Anonymous poster hash: add95...230
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå