Gå til innhold

Drittnabo!!! lastebil på tomgang

Anbefalte innlegg

Vi har en nabo som kjører lastbil. Hver morgen kl 6.15 skrur han eller hun lastebilen på og lar den stå på tomgang i 30-60 minutter. Dette er rett utenfor vårt soveromsvindu og jeg vil sove når klokka er 6.15.

Husker det var noen med liknende problem for en stund siden og da var det noen som kom med noen lover eller regler som sa dette ikke var lov?

Kan ikke gå å ringe på heller for jeg aner ikke hvem som eier lastebilen. Den blir parkert på kvelden etter vi har lagt oss og startet mens vi sover.

Tenker å evt prøve med på en lapp på frontruta i første omgang. Hvis jeg finner ut en måte å klatre opp da :P haha

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144093131-drittnabo-lastebil-p%C3%A5-tomgang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selve lyden av en bil på tomgang er vel ikke så høy at den gjør det umulig å sove? Biler som kjører bråker jo mye mer.

Noen ganger er det nødvendig å la lastebiler gå på tomgang en stund, for eksempel for å kunne bruke løftelemm til lasting eller å få kjøleanlegget til å virke, men da kan man ikke stå hvor som helst.

Anonymous poster hash: b2fca...473

Vi har en nabo som står og ruser med motoren på motorsykkelen sin nesten hver morgen, vekker ofte toåringen med det. I tillegg så skal han alltid mekke på sykkelen i 19-20-tiden om kveldene som også fører til masse rusing med motoren. Jeg vet det ikke er sent for andre enn småbarnsforeldre, men det er fryktelig høy lyd i den sykkelen.

Håper du får orden på det

Anonymous poster hash: 691e3...af7
Gjest ronja røverdatter

Tomgangskjøring er forbudt ved lov.  Jeg hadde gitt en advarsel og deretter anmeldt om det ikke ble slutt på dette.  Tomgangskjøring er en av de tingene som irriterer meg aller mest - det er ikke godt for noen ting, annet enn at en lat eier skal slippe å skrape is eller ta på seg jakke når h*n skal kjøre.

Annonse

Forbudet mot tomgangskjøring er regulert i Trafikkreglenes § 16:

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødvendig utslipp av røyk eller gass.

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødvendig.

Anonymous poster hash: c33b4...0fd

Tomgangskjøring er forbudt ved lov.  Jeg hadde gitt en advarsel og deretter anmeldt om det ikke ble slutt på dette.  Tomgangskjøring er en av de tingene som irriterer meg aller mest - det er ikke godt for noen ting, annet enn at en lat eier skal slippe å skrape is eller ta på seg jakke når h*n skal kjøre.

Noen ganger har tomgangskjøring en god grunn, som når man lesser og losser varer, mens man venter på at trykket skal bygge seg opp i bremsesystemet, rett etter hard bruk for å avkjøle motoren rolig. 

Tomgangskjøring er heller ikke forbudt i seg selv. Det er det bare unødvendig tomgangskjøring som er. Hvordan det tolkes varierer nok en del.

Gjest ronja røverdatter

30 minutters tomgangskjøring i et boligfelt er unødvendig.  Og selv om det i svært sjeldne tilfeller kan være nødvendig av spesielle tekniske årsaker, er mesteparten av all tomgangskjøring totalt unødvendig, inkludert de fleste av årsakene som tomgangskjørere bortforklarer seg med.

Takk for svar alle sammen.

Tomgangskjøring med lastebil bråker nok til at man ikke får sove ja; det bråker mye mer enn en bil.

Ser ingen grunn til at den skal måtte stå så lenge hver dag utenom latskap. Vi bor på et boligfelt med rekkehus og gjennomkjøring er forbudt. Det er heller ikke lov å parkere her hvis du ikke bor her. Men vet det er mange som gjør det likevel.

Spurte faren min jeg, han har vært trailer sjåfør i mange herrens år!

Noen lastebiler trenger så lang tid på seg som 30 minutter (ikke 60 minutter!), MEN da er sjåfør og/eller eier av kjøretøyet også pliktig å skaffe parkering som tillater slik mulighet, for det er ikke lov i boligfelt.

Sett opp en lapp på bilen (skriv lappen, legg den i en plastpose, gaffateip bit og sett på døra eller noe på lastebilen, da holder den seg på plass til den blir fjernet, og setter ikke igjen merke eller noe når den fjernes) Før gjerne opp loven som er gitt til deg over her, og beskjed under "nå har du fått det skrevet, hva loven sier, neste gang, så blir det opp til politiet å håndtere dette"

Klar tale ;)

Anonymous poster hash: 703b2...5b4

Noen ganger har tomgangskjøring en god grunn, som når man lesser og losser varer, mens man venter på at trykket skal bygge seg opp i bremsesystemet, rett etter hard bruk for å avkjøle motoren rolig. 

Tomgangskjøring er heller ikke forbudt i seg selv. Det er det bare unødvendig tomgangskjøring som er. Hvordan det tolkes varierer nok en del.

Jo, som du ser av lovteksten over så er tomgang forbudt i seg selv. Det står ingenting om unødvendig tomgang.

Hvis ikke du ser noen ved lastebilen, så sett en lapp på vinduet du HI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...