Lykkelitenx2 Skrevet 31. oktober 2013 #1 Skrevet 31. oktober 2013 Jeg har termin i juli (dersom alt går fint) og skal føde i Oslo. Så jeg må da søke om fødeplass. Jeg bor ikke i Oslo enda, så jeg vet ikke hvilket sykehus som blir nærmest. Og jeg aner ikke hva som er forskjellen på dem. Det eneste jeg har hørt rykter om er at på Ullevål så er de blitt veldig flinke til å unngå spjæring/klipping. Og det hadde vært kjempegreit å slippe det, eller i hvert minimere sjansene Er det noen av dere her inne som har født før i Oslo området som har erfaringer med de ulike sykehusene, og evt har noen anbefalinger? Eller frarådninger?
❤lille stjerne❤ Skrevet 31. oktober 2013 #2 Skrevet 31. oktober 2013 Fødte på Ullevål sist og til tross for at det var en lang og komplisert fødsel var jeg veldig firnøyd med personalet og oppfølgingen.
Nettisen:) Skrevet 31. oktober 2013 #3 Skrevet 31. oktober 2013 Jeg kan bare svare for det ene sykehuset jeg har vært på, som var Ullevål. Jeg var imponert over fantastiske jordmødre som virkelig fikk meg til å føle meg trygg, og ikke minst er det deilig å bo på hotellet. Man kan ha med mannen (han betaler om han er der, men du bor gratis) og der er man i fred men har tilgang på hjelp. Dersom du ønsker naturlig fødsel har de jo ABC som jeg har hørt mye fint om. Jeg fikk ikke føde der grunnet komplikasjoner, men skulle gjerne ha gjort det.
Lykkelitenx2 Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter #4 Skrevet 31. oktober 2013 Takk for tilbakemeldinger. Jeg har hørt mye bra om Ullevål, så holder vel en knapp på den foreløpig. Kjenner jeg bekymrer meg litt for at det skal være supertravelt i juli måned så det ikke blir en god opplevelse. Men den tid den sorg
A_K Skrevet 31. oktober 2013 #5 Skrevet 31. oktober 2013 Jeg fødte på Ullevål for et par år siden. Var ikke så fornøyd med ultralyd timen. Men fødselen og jordmødre og all oppfølging var kjempebra! Anbefaler Ullevål. Men slapp unna den mest hektiske perioden, og vet noen har hatt kjipe opplevelser da, men vil tro det gjelder alle sykehus i området!?
Nettisen:) Skrevet 31. oktober 2013 #6 Skrevet 31. oktober 2013 Det tror jeg nok stemmer A_K, det er jo en viss boom deler av året og sikkert hektisk overalt. Jeg var for såvidt utenom den verste perioden jeg også. Måtte vente en ekstra dag på ledig rom på hotellet, men etter en uke på barsel spilte det jo ikke så stor rolle i den store sammenhengen:)
Monica30 Skrevet 1. november 2013 #7 Skrevet 1. november 2013 Jeg kan bare svare for det ene sykehuset jeg har vært på, som var Ullevål. Jeg var imponert over fantastiske jordmødre som virkelig fikk meg til å føle meg trygg, og ikke minst er det deilig å bo på hotellet. Man kan ha med mannen (han betaler om han er der, men du bor gratis) og der er man i fred men har tilgang på hjelp. Dersom du ønsker naturlig fødsel har de jo ABC som jeg har hørt mye fint om. Jeg fikk ikke føde der grunnet komplikasjoner, men skulle gjerne ha gjort det. Kan man bo på hotellet etter at man har født på Ullevål? Jeg trodde det kun var for de som fødte på ABC klinikken.
A_K Skrevet 1. november 2013 #8 Skrevet 1. november 2013 Ja det kan man . Alle som har født på Ullevål kan det. I hektiske perioder om sommeren og sånn kan det være fullt da...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #9 Skrevet 2. november 2013 Superfornøyd med Ullevål. Har flytter ut av Oslo og venter barn nummer 4 og skulle gjerne født der igjen (litt vanskelig med 15 timers kjøretur fra hjemsted;)) Anonymous poster hash: e8602...2dc
Lykkelitenx2 Skrevet 2. november 2013 Forfatter #10 Skrevet 2. november 2013 Det ser ut som det blir å holde en knapp på Ullevål. På sommeren så er det jo travelt overalt på fødestuene, men betryggende å høre at flere er fornøyde
Bladlusa Skrevet 2. november 2013 #11 Skrevet 2. november 2013 Jeg tror jeg ville styrt unna Ahus om du kan. Har hørt alt for mange skumle saker derfra. Det viktigste er jo ikke at fødselen er en flott opplevelse, men at mor og barn overlever og at de har spesialister som kan trå til om nødvendig.
MammasKlubbhus Skrevet 2. november 2013 #12 Skrevet 2. november 2013 Ahus er et flott sykehus å føde på. Hadde jeg ikke flyttet hadde jeg født der igjen uten tvil. Jeg hadde mistet livet om jeg hadde født på en fødestue eller lignende (mistet 5 liter blod etter fødselen). All kred til det mannskapet som stod klare da jeg trengte dem. Jeg hadde i tillegg et risiko svangerskap og ble nøye fulgt opp under graviditeten. Har bare fine ting å si om jordmødre, leger, fødsel, oppvåkning, barsel og barselpoliklinikken. Tror du finner skumle historier om alle sykehus. Tror alle sykehusene rundt Oslo er bra. Ta det med enklest reisevei til, dvs ikke det du risikerer å stå en time i kø til i rushen. Sjekk hvor det er bussfelt er mitt heteste tips!
Miss_Babyboo Skrevet 3. november 2013 #13 Skrevet 3. november 2013 Jeg er gravid for første gang, og har derfor ikke så mange erfaringer å dele ;-) Men har fått fødeplass på ABC-klinikken i begynnelsen av juni, og hører gjerne om det er noen som har erfaringer, tips osv. derfra! Litt skummelt uten smertestillende selvfølgelig, men er positivt innstilt :-) ...Vondt blir det nok uansett!
charnelle Skrevet 3. november 2013 #14 Skrevet 3. november 2013 Føden på Riksen var helt fantastisk og overgikk alle forventninger. Følte meg alltid trygg, også når det ble en akutt situasjon. Det er lite gjennomtrekk på personalet der, noe som vises gjennom kvaliteten. Barsel på Riksen var jeg ikke fornøyd med og det var en lettelse å komme hjem. Men velger Riksen igjen fordi jeg anser føden og den tryggheten jeg følte der som det aller viktigste
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #15 Skrevet 4. november 2013 Hotellet på Ullevål var ikke en hyggelig opplevelse for meg....fødte i September og opplevde personalet /jordmødrene som veldig lite behjelpelige og mer interessert å skravle på pauserommet enn noe annet Det hele toppet seg med utsikt over kirkegården.. Anonymous poster hash: f5973...297
A_K Skrevet 4. november 2013 #16 Skrevet 4. november 2013 Jeg tenker at hvis man er førstegangsfødende og føler veldig behov for mye hjelp og støtte i barsel, så er kanskje ikke hotellet det mest ideelle. Man må selv ta initiativ for å få hjelp der. Det er også litt av poenget- at man skal få ha ro og fred sammen med familien - og hvis man trenger hjelp eller har spørsmål, så er det jordmødre/ sykepleiere tilgjengelige som man kan tilkalle.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #17 Skrevet 4. november 2013 Jeg tenker at hvis man er førstegangsfødende og føler veldig behov for mye hjelp og støtte i barsel, så er kanskje ikke hotellet det mest ideelle. Man må selv ta initiativ for å få hjelp der. Det er også litt av poenget- at man skal få ha ro og fred sammen med familien - og hvis man trenger hjelp eller har spørsmål, så er det jordmødre/ sykepleiere tilgjengelige som man kan tilkalle. Nettopp! Og da burde de kanskje ikke sent over en førstegangsfødende som har tatt keisersnitt og har en unge som har gått ned 12,6%av kroppsvekten etter fødsel(normalen er10%) som sliter med amming og vondt i operasjonssåret ... Jeg fikk inntrykk at det var "så mye bedre" der på hotellet.. At de på barsel sa at-er du heldig om du får rom på hotellet. Fikk jo enmannsrom så mannen kunne uansett ikke sove over og avlaste. Anonymous poster hash: f5973...297
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 4. november 2013 #18 Skrevet 4. november 2013 Fikk begge mine 2 på Ullevål. Hadde risikosvangerskap begge gangene og fikk super oppfølpging hele veien. Anbefaler de veldig
A_K Skrevet 4. november 2013 #19 Skrevet 4. november 2013 Jeg tenker at hvis man er førstegangsfødende og føler veldig behov for mye hjelp og støtte i barsel, så er kanskje ikke hotellet det mest ideelle. Man må selv ta initiativ for å få hjelp der. Det er også litt av poenget- at man skal få ha ro og fred sammen med familien - og hvis man trenger hjelp eller har spørsmål, så er det jordmødre/ sykepleiere tilgjengelige som man kan tilkalle.Nettopp! Og da burde de kanskje ikke sent over en førstegangsfødende som har tatt keisersnitt og har en unge som har gått ned 12,6%av kroppsvekten etter fødsel(normalen er10%) som sliter med amming og vondt i operasjonssåret ... Jeg fikk inntrykk at det var "så mye bedre" der på hotellet.. At de på barsel sa at-er du heldig om du får rom på hotellet. Fikk jo enmannsrom så mannen kunne uansett ikke sove over og avlaste. Anonymous poster hash: f5973...297 Da vil jeg nok si du var uheldig og burde blitt på barsel - men mest sannsynlig hadde de ikke plass til deg...
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 4. november 2013 #20 Skrevet 4. november 2013 Jeg tror jeg ville styrt unna Ahus om du kan. Har hørt alt for mange skumle saker derfra. Det viktigste er jo ikke at fødselen er en flott opplevelse, men at mor og barn overlever og at de har spesialister som kan trå til om nødvendig. Har du noen spesielle opplevelser derfra selv som du vil dele? Jeg har ikke født der selv, men så og si alle mine venninner har født der og ikke en har vært misfornøyd. Det skjer feil på andre sykehus også, desverre. Og nå har vel ikke føden på Ahus hatt noen store saker på seg? Det jobber dyktige jordmødre, barnepleiere og barneleger der, så hadde ikke vært vært bekymret et sekund for å føde der. Men skyt meg gjerne, om du har en spesiell opplevelse å referere til! Sier ikke at det ikke kan skje feil på føden på Ahus, liker bare ikke innstillingen. Selv har jeg født på Riksen og har vært fornøyd der! Eneste jeg har savnet er enerom/hotell, men det er kun snakk om noen få dager, så det overlever man:-) De pleier å prioritere enerom for de som må være der en lengre periode.
Nybegynner1 Skrevet 4. november 2013 #21 Skrevet 4. november 2013 Hva med sykehusen rundt Oslo? Bærum, Drammen, Østfoldbyene osv...? Er man bosatt i Oslo så har man jo så mange muligheter at det går helt i surr.
lakselusa Skrevet 19. november 2013 #22 Skrevet 19. november 2013 Jeg er gravid for første gang, og har derfor ikke så mange erfaringer å dele ;-) Men har fått fødeplass på ABC-klinikken i begynnelsen av juni, og hører gjerne om det er noen som har erfaringer, tips osv. derfra! Litt skummelt uten smertestillende selvfølgelig, men er positivt innstilt :-) ...Vondt blir det nok uansett! Hei Miss_Babyboo! Når søkte du plass på ABC, og hvor fort fikk du svar? Jeg søkte ved 6+0 (snart 3 uker siden), og venter så veldig på svar... Håper jeg får plass
Camillok Skrevet 19. november 2013 #23 Skrevet 19. november 2013 Jeg skal ikke føde i Oslo, men i Østfold. Da er det igrunn bare ett alternativ - sykehuset. De har jordmorstyrt avdeling (dom abc klinikken), tror jeg helst vil dit. Sist fødte jeg i seteleie i Kristiansund uten smertestillende. Kunne godt tenkt meg vannfødsel om det går - får se hvilken vei denne vil komme fødselen min var forresten ikke spesielt vond - 18-19 timer med rier før 3 cm og det ble regnet som aktiv fødsel. Fra da av tok det 2 t og tre kvarter til han var ute. Ble klipt (og det grundig), men fikk lokalbedøvelse. Sa to min etter (og før jeg fikk barnet) av jeg godt kunne gjort dette igjen håååååper så inderlig på nok en lett fødsel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå