Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #26 Skrevet 31. oktober 2013 Jeg er muslim og må si, rent religiøst, så må ikke kjøttet være halal. halal betyr at dyr er slaktet i Guds navn. men, muslimer, i følge religiononen, kan kjøpe og spise kjøtt fra folk som er ikke muslimer, ergo som ikke er slaktet i Guds navn. Av den grunn så må ikke kjøttet være halal men skal ikke være svinekjøtt. når det gjelder TRADISJONER, det en anna sak og er imot egentlig tradisjoner fra andre land. Altså, folk kan følge sin egen tradisjon og jeg respekterer det men det finnes grenser på hva andre må gjøre for den tradisjonen. Anonymous poster hash: 501ae...c83
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #27 Skrevet 31. oktober 2013 For å gjøre ting klart, halal betyr at slakteren sier noe som:"jeg slakter dette dyre i Guds navn" og så avliver dyret. Før ble det brukt kniv, nå....vet jeg ikke hvordan dyr slaktes i slakterier men ser ikke at det noen imot at dyr bedøves og slaktes på mest skånsom måte. halal betyr bare at det er slaktet i Guds navn og sier ikke noe på måten den ble slaktet så lenge den er på en skånsom måte. Anonymous poster hash: 501ae...c83
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #28 Skrevet 31. oktober 2013 Halalkjøtt = dyremishandling. Kommer ALDRI til å kjøpe det,rett og slett Anonymous poster hash: 58d5f...609
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #29 Skrevet 31. oktober 2013 For å gjøre ting klart, halal betyr at slakteren sier noe som:"jeg slakter dette dyre i Guds navn" og så avliver dyret. Før ble det brukt kniv, nå....vet jeg ikke hvordan dyr slaktes i slakterier men ser ikke at det noen imot at dyr bedøves og slaktes på mest skånsom måte. halal betyr bare at det er slaktet i Guds navn og sier ikke noe på måten den ble slaktet så lenge den er på en skånsom måte. Anonymous poster hash: 501ae...c83 jo, det gjør det.Halalslaktet kjøtt blør ihjel rett og slett. Anonymous poster hash: 58d5f...609
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #30 Skrevet 31. oktober 2013 Litt underholdende å se folk debatere ting de overhodet ikke har peiling på. Kosher er ikke forbudt i norge, men innen kosher godkjennes ikke bedøvelse av dyret før slakt, derfor er det ikke lov å kosherslakte på norsk landjord. Import av kosherslaktet kjøtt er derimot tillatt, merkelig nok. Halalslaktede dyr bedøves før slaktingen, de forblør, og har en like vettskremt og jævlig utgang på livet som de som får en kule i panna. Jeg foretrekker halal fremfor panneskutt kjøtt, med mindre jeg kan avlive dyret selv. Anonymous poster hash: 96c41...c3c Tror du virkelig at dyr i norge blir skutt i panna?si meg,hvor lite opplyst er du? De blir slått ihjel med en hammer.De får et slags belte over hodet og der er det en kraftig hammer(ikke vanlig slå-i-spiker-i-veggen hammer)som slår dyret så hardt i hodet at det dør. Slår inn hodeskallen med andre ord. Anonymous poster hash: 58d5f...609
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #31 Skrevet 31. oktober 2013 For å gjøre ting klart, halal betyr at slakteren sier noe som:"jeg slakter dette dyre i Guds navn" og så avliver dyret. Før ble det brukt kniv, nå....vet jeg ikke hvordan dyr slaktes i slakterier men ser ikke at det noen imot at dyr bedøves og slaktes på mest skånsom måte. halal betyr bare at det er slaktet i Guds navn og sier ikke noe på måten den ble slaktet så lenge den er på en skånsom måte. Anonymous poster hash: 501ae...c83 jo, det gjør det.Halalslaktet kjøtt blør ihjel rett og slett. Anonymous poster hash: 58d5f...609 http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fjorfe_og_kjott/halalslakting_i_norge-1 Les deg opp, du. Halal-slakt i Norge er bedøvet før det stikkes. Men du vil kanskje heller beholde fiendebildet ditt. Anonymous poster hash: e734f...a74
kiki1980 Skrevet 31. oktober 2013 #32 Skrevet 31. oktober 2013 For å gjøre ting klart, halal betyr at slakteren sier noe som:"jeg slakter dette dyre i Guds navn" og så avliver dyret. Før ble det brukt kniv, nå....vet jeg ikke hvordan dyr slaktes i slakterier men ser ikke at det noen imot at dyr bedøves og slaktes på mest skånsom måte. halal betyr bare at det er slaktet i Guds navn og sier ikke noe på måten den ble slaktet så lenge den er på en skånsom måte. Anonymous poster hash: 501ae...c83 jo, det gjør det.Halalslaktet kjøtt blør ihjel rett og slett. Anonymous poster hash: 58d5f...609 Altså, hva betyr "blør ihjel". Om du tar den gamle metoden med kniv og skjærer av, så dør dyret, ikke sant? Og da renner bort blod. Blod renner av alle dyr, egentlig når den dør, naturlig eller ikke-naturlig vei. Og for å være grøss så renner bort blod fra mennesker som dør også. Hva betyr blør ihjel?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #33 Skrevet 31. oktober 2013 For å gjøre ting klart, halal betyr at slakteren sier noe som:"jeg slakter dette dyre i Guds navn" og så avliver dyret. Før ble det brukt kniv, nå....vet jeg ikke hvordan dyr slaktes i slakterier men ser ikke at det noen imot at dyr bedøves og slaktes på mest skånsom måte. halal betyr bare at det er slaktet i Guds navn og sier ikke noe på måten den ble slaktet så lenge den er på en skånsom måte. Anonymous poster hash: 501ae...c83 jo, det gjør det.Halalslaktet kjøtt blør ihjel rett og slett. Anonymous poster hash: 58d5f...609 Altså, hva betyr "blør ihjel". Om du tar den gamle metoden med kniv og skjærer av, så dør dyret, ikke sant? Og da renner bort blod. Blod renner av alle dyr, egentlig når den dør, naturlig eller ikke-naturlig vei. Og for å være grøss så renner bort blod fra mennesker som dør også. Hva betyr blør ihjel? Å blø ihjel= å dø pga alt blodet renner ut av kroppen din. Altså, man dør ikke pga stikkskader ved eks kniv,man dør ved at så mye blod renner ut av kroppen at vitale organer ikke klarer å opprettholde sine virksomheter. Anonymous poster hash: 58d5f...609
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #34 Skrevet 31. oktober 2013 For å gjøre ting klart, halal betyr at slakteren sier noe som:"jeg slakter dette dyre i Guds navn" og så avliver dyret. Før ble det brukt kniv, nå....vet jeg ikke hvordan dyr slaktes i slakterier men ser ikke at det noen imot at dyr bedøves og slaktes på mest skånsom måte. halal betyr bare at det er slaktet i Guds navn og sier ikke noe på måten den ble slaktet så lenge den er på en skånsom måte. Anonymous poster hash: 501ae...c83 jo, det gjør det.Halalslaktet kjøtt blør ihjel rett og slett. Anonymous poster hash: 58d5f...609 Altså, hva betyr "blør ihjel". Om du tar den gamle metoden med kniv og skjærer av, så dør dyret, ikke sant? Og da renner bort blod. Blod renner av alle dyr, egentlig når den dør, naturlig eller ikke-naturlig vei. Og for å være grøss så renner bort blod fra mennesker som dør også. Hva betyr blør ihjel? Å blø ihjel= å dø pga alt blodet renner ut av kroppen din. Altså, man dør ikke pga stikkskader ved eks kniv,man dør ved at så mye blod renner ut av kroppen at vitale organer ikke klarer å opprettholde sine virksomheter. Anonymous poster hash: 58d5f...609 Trenger forsåvidt ikke å tømmes helt for blod,man dør lenge før det er tomt for å si det sånn... Anonymous poster hash: 58d5f...609
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #35 Skrevet 31. oktober 2013 Link fra Islamsk Råd ang halal; http://www.irn.no/siste-nytt-om-halalmat/entry/halalkjott-og-halalslakting-i-norge Anonymous poster hash: 48d43...3bd
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #36 Skrevet 31. oktober 2013 Link fra Islamsk Råd ang halal; http://www.irn.no/siste-nytt-om-halalmat/entry/halalkjott-og-halalslakting-i-norge Anonymous poster hash: 48d43...3bd ..det står der at 'Islamsk Råd Norge har som målsetting at de norske kravene rundt bedøving av slaktedyret skal bli mykere, som for eksempel tilsvarende EU direktiv. Per dags dato har Norge en av de strengeste lovene når det gjelder bedøving av dyr ved slakting'. Anonymous poster hash: 48d43...3bd
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #37 Skrevet 31. oktober 2013 Link fra Islamsk Råd ang halal; http://www.irn.no/siste-nytt-om-halalmat/entry/halalkjott-og-halalslakting-i-norge Anonymous poster hash: 48d43...3bd ..det står der at 'Islamsk Råd Norge har som målsetting at de norske kravene rundt bedøving av slaktedyret skal bli mykere, som for eksempel tilsvarende EU direktiv. Per dags dato har Norge en av de strengeste lovene når det gjelder bedøving av dyr ved slakting'. Anonymous poster hash: 48d43...3bd Norge vil at kjøttet skal være så rent som mulig, og ikke inneholde bedøvelsesmiddel slik at vi også får i oss dette middelet. Er ikke det en god ting?? Da får man slutte å ta religiøse hensyn og heller ta hensyn til renere kjøtt synes jeg.Det får da være måte på hva vi mennesker skal indirekte få i oss! Når kyr går på antibiotika pga eks jurbetennelse, får man ikke sende de til slakt pga antibiotikaen. Er det ikke fint at noen faktisk passer på slike ting,sånn at vi forbrukerne har LITT styring på hva vi får i oss?? Anonymous poster hash: 58d5f...609
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #38 Skrevet 31. oktober 2013 Når det gjelder Islam, så gjentar jeg, halal betyr at dyret er slaktet i Guds navn og sier ikke direkte om hvordan dyret bør være slaktet. Du kan bruke hvilken som helst metode. Ikke skyld på ordet halal om det er noen som plager dyr. Og jeg tror ikke at norske lover ville tillatt at dyr ble slaktet på en uforsvarlig måte! Anonymous poster hash: 501ae...c83
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #39 Skrevet 31. oktober 2013 Link fra Islamsk Råd ang halal; http://www.irn.no/siste-nytt-om-halalmat/entry/halalkjott-og-halalslakting-i-norge Anonymous poster hash: 48d43...3bd ..det står der at 'Islamsk Råd Norge har som målsetting at de norske kravene rundt bedøving av slaktedyret skal bli mykere, som for eksempel tilsvarende EU direktiv. Per dags dato har Norge en av de strengeste lovene når det gjelder bedøving av dyr ved slakting'. Anonymous poster hash: 48d43...3bd Norge vil at kjøttet skal være så rent som mulig, og ikke inneholde bedøvelsesmiddel slik at vi også får i oss dette middelet. Er ikke det en god ting?? Da får man slutte å ta religiøse hensyn og heller ta hensyn til renere kjøtt synes jeg.Det får da være måte på hva vi mennesker skal indirekte få i oss! Når kyr går på antibiotika pga eks jurbetennelse, får man ikke sende de til slakt pga antibiotikaen. Er det ikke fint at noen faktisk passer på slike ting,sånn at vi forbrukerne har LITT styring på hva vi får i oss?? Anonymous poster hash: 58d5f...609 Jo, jeg er enig, jeg. Jeg er for at kjøttet skal inneholde minst mulig 'grums', men om dette medfører at halalslaktede dyr skal ha økt bevissthet som en konsekvens av muslimenes behov for halalslaktet kjøtt, så får det så være. Et dyr som er i menneskenes varetekt skal slippe å lide unødig mye. Da provoserer det meg faktisk at det jobbes med å løsne på de norske reglene for bedøvelse. Hva skal man oppnå? Med mindre bedøvelse vil man risikere økt bevissthet hos dyret. Med det nivået av bedøvelse som er i dag, så er det ikke 'bra nok', tydeligvis.. Jeg lar meg provosere på vegne av det dyret som er i ferd med å slaktes, men jeg kjenner (dessverre?) at jeg også lar meg provosere som nordmann når det jobbes intenst for å endre norske lover for at de skal tilpasses andre religioner.. Spesielt når det handler om noe så vesentlig som dyrs velferd. Skal vi gå for kompromiss med våre egne overbevisninger fordi vi føler oss pliktet til å tilpasse oss andre kulturer/religioner? Det er ikke snakk om å bygge en moské -det er snakk om tusenvis av levende vesener i vår varetekt.. Hvordan vi synes det er greit å behandle/avlive dem.. Nå som både Imamer og norske myndigheter har godkjent nåværende prosedyrer rundt praktiseringen av halalslakting.. Hvorfor prøve å strekke strikken enda lenger..? Anonymous poster hash: 48d43...3bd
Mamma_til_2 Skrevet 31. oktober 2013 #40 Skrevet 31. oktober 2013 Oy her var det mye om halal for og imot, HI jeg foreslår at du tar kontakt med mor eller far til gutten og enkelt spør/sier: Jeg tenkte jeg skulle servere mat, er det noe gutten deres ikke liker/ tåler? da får du spurt uten og sette religionen frem i spm ditt og foreldrene kan bare si for eksempel ... spiser det det meste uten om dit og datt, enkelt og greit
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #41 Skrevet 31. oktober 2013 Litt underholdende å se folk debatere ting de overhodet ikke har peiling på. Kosher er ikke forbudt i norge, men innen kosher godkjennes ikke bedøvelse av dyret før slakt, derfor er det ikke lov å kosherslakte på norsk landjord. Import av kosherslaktet kjøtt er derimot tillatt, merkelig nok. Halalslaktede dyr bedøves før slaktingen, de forblør, og har en like vettskremt og jævlig utgang på livet som de som får en kule i panna. Jeg foretrekker halal fremfor panneskutt kjøtt, med mindre jeg kan avlive dyret selv. Anonymous poster hash: 96c41...c3c Tror du virkelig at dyr i norge blir skutt i panna?si meg,hvor lite opplyst er du? De blir slått ihjel med en hammer.De får et slags belte over hodet og der er det en kraftig hammer(ikke vanlig slå-i-spiker-i-veggen hammer)som slår dyret så hardt i hodet at det dør. Slår inn hodeskallen med andre ord. Anonymous poster hash: 58d5f...609 Nei, jeg tror det ikke. Jeg vet. Slaktedyr av storfe (hest/ku) bedøves med et skudd i panna fra en boltepistol. Den avliver rett nok ikke, og skallen blir ikke slått inn, men dyret mister bevisstheten og får mest sannsynlig en større hjerneskade. Siden stikkes dyret i hjertet, og/eller strupen kuttes. Egentlig samme fremgangsmåte som ved halal-slakt, faktisk. På slakteri blir gris bedøvet med co2 gass. Det er selvsagt ikke slik at dyrene får en sprøyte med dop, da hadde ikke kjøttet vært mulig å selge. Det er forøvrig bare 5 eller 6 land i verden som har påbudt bedøvelse av dyr før slakt, Norge er ett av dem. Så om man ferierer i USA, Tyrkia, Storbrittania eller Danmark vil biffen man spiser være drept uten bedøvelse, halal eller ikke. Jeg foretrekker altså norsk halalslakt fremfor McDonalds i Danmark. Og det er ikke bare pga smaken. Anonymous poster hash: 96c41...c3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå