*Miss Marple* Skrevet 30. oktober 2013 #1 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg har faktisk ikke hatt noe å gjort med muslimer sånn på privat basis før og har noen spørsmål vedr mat siden ene barnet mitt har en liten venn som er muslim. Jeg har fått med meg at ingen muslimer spiser svin og det er enkelt nok å forholde seg til. Men når det gjelder halal eller ikke er jeg litt i tvil. Er det sånn at noen kan spise alt kjøtt (bortsett fra svin) og noen kan bare spise kjøtt som er slaktet halal? Hvordan vet jeg hva som er ok for denne lille gutten? Jeg kan selvsagt spør mor, men nå spør jeg nå her da Og hvordan får man tak i halalkjøtt på tykkeste bygda? Står det slaktemetode på kjøttpakkene? Takknemlig for svar.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #2 Skrevet 30. oktober 2013 Det varierer fra muslim til muslim, og avhenger mest av hvor praktiserende de er. Dersom de er praktiserende muslimer, spiser de kun halalslaktet mat. Du kan bare finne ut av det ved å spørre foreldrene, for andre er det jo umulig å vite. Spørs om du får lett tak i det på bygda, da måtte du eventuelt ha spurt foreldrene. Det ligger alltid i frysedisken og ikke sammen med annet kjøtt. Tydelig merket at det er halalslaktet, ikke til å ta feil av. Unntaksvis er selvsagt hvis du oppsøker en eller annen butikk på Grønland. Anonymous poster hash: 09216...332
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #3 Skrevet 30. oktober 2013 Greit å få med seg hva halalslakting er og hvorfor de ikke kan spise vanlig slaktet kjøtt. Jeg er personlig imot halalslakting og tar det derfor ikke inn i mitt hus. Anonymous poster hash: f1eea...f82
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #4 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg kjøper av prinsipp aldri halal, men kan kjøpe inn vanlig mat som ikke inneholder svin. Anonymous poster hash: 49921...b18
CaptainHindsight Skrevet 30. oktober 2013 #5 Skrevet 30. oktober 2013 Selv om halalslakt i Norge ikke er noe verre enn annen slakt så er jeg veldig imot det av prinsipp. Halal og kosherslakt er forferdelig, og jeg vil ikke støtte det. Syns også det er feil å gi det til noen som ikke er religiøse. Har vi religiøse på besøk lager jeg som regel vegetar, eller kjøtt som blir "godkjent".
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #6 Skrevet 30. oktober 2013 Selv om halalslakt i Norge ikke er noe verre enn annen slakt så er jeg veldig imot det av prinsipp. Halal og kosherslakt er forferdelig, og jeg vil ikke støtte det. Syns også det er feil å gi det til noen som ikke er religiøse. Har vi religiøse på besøk lager jeg som regel vegetar, eller kjøtt som blir "godkjent". Hva slags kjøtt blir godkjent ? Anonymous poster hash: fdae6...2be
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #7 Skrevet 30. oktober 2013 Selv om halalslakt i Norge ikke er noe verre enn annen slakt så er jeg veldig imot det av prinsipp. Halal og kosherslakt er forferdelig, og jeg vil ikke støtte det. Syns også det er feil å gi det til noen som ikke er religiøse. Har vi religiøse på besøk lager jeg som regel vegetar, eller kjøtt som blir "godkjent". Hva slags kjøtt blir godkjent ? Anonymous poster hash: fdae6...2be Kun fisk og skalldyr for muslimer, kun fisk for jøder. Anonymous poster hash: 09216...332
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #8 Skrevet 30. oktober 2013 Fisk er ok uansett Men ift vennen til sønnen din kommer du ikke utenom å spørre foreldrene tror jeg. Mine barn spiser alt annet en svinekjøtt. Deres fettere og kusiner spiser bare halal. De spiser ikke engang smågodt med gelatin i. Anonymous poster hash: fdae6...2be
CaptainHindsight Skrevet 30. oktober 2013 #9 Skrevet 30. oktober 2013 Selv om halalslakt i Norge ikke er noe verre enn annen slakt så er jeg veldig imot det av prinsipp. Halal og kosherslakt er forferdelig, og jeg vil ikke støtte det. Syns også det er feil å gi det til noen som ikke er religiøse. Har vi religiøse på besøk lager jeg som regel vegetar, eller kjøtt som blir "godkjent". Hva slags kjøtt blir godkjent ? Anonymous poster hash: fdae6...2be Fisk er godkjent så vidt jeg vet. Også er det jo noen som syns kylling er ok selv om det ikke er halalslakt.
nagini Skrevet 30. oktober 2013 #10 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg er prinispielt i mot halal jeg også, så hadde servert vegetarmat i så fall, det burde jo være trygt.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #11 Skrevet 30. oktober 2013 Her vi bor kryr det av muslimer og vi serverer kylling og kalkunpølser i bursdager. Kjøper ikke halalslaktet, men serverer aldri svin. Anonymous poster hash: 2afb2...481
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #12 Skrevet 30. oktober 2013 Vi spiser halalslaktet kjøtt og kylling hjemme, men i bhg og hos venner får barna spise "alt" (ikke svin og biprodukter av dette). Vi tilbyr også å sende med barna alternative produkter i bursdager o.l. (gele, godis, pølser osv.). Jeg ville satt pris på at andre foreldre rådførte seg med oss, men forventer det ikke, da det er tross alt vi som ikke følger normen. Anonymous poster hash: 833d4...9fa
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #13 Skrevet 30. oktober 2013 Mine barn liker ikke pølser, men jeg har uansett aldri servert halal-kjøtt på bursdagsfester osv. Men jeg har alltid alternativer, f.eks. pizza med skinke og vegetarpizza. Eller pastasalat med kjøtt og en uten. Når jeg inviterer folk jeg ikke kjenner så godt, så prøver jeg å finne noe som kan passe for alle, men det er grenser for hvor mye mer arbeid jeg er villig til å ta på meg. Så nei, jeg gidder ikke lete etter halalkjøtt, men jeg trenger ikke blande svin inn i all maten jeg lager. Ellers setter jeg pris på å få beskjeder fra andre foreldre om at ungene ikke spiser svin, er allergisk mot det ene og det andre osv. Får jeg beskjed i god tid, så rekker jeg alltid å få til et slags alternativ. Og det er greit hvis de som har barn med spesielle behov/ønsker kan foreslå alternativer. F,eks, lille Grethe tåler ikke gluten, men hun er veldig glad i is og gele. Eller lille Fatima spiser ikke svin, men er veldig glad i pasta eller vegetarvårruller. Da har jeg alternativer, og alle gjestene kan få noe de liker. Anonymous poster hash: 76b91...491
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #14 Skrevet 30. oktober 2013 2 muslimske jenter som ble bedt i bursdag svarte aldri på hvorvidt de kom i bursdagen, selv om det stod uttrykkelig at de måtte si i fra. Så der dukket de nå opp da uten at jeg hadde fått kjøpt de rette pølsene. Da måtte jeg bare improvisere litt, så de endte opp med fiskepinner inni pølsebrødet. De koste seg, og de andre jentene ble missunnelige. Anonymous poster hash: f16f2...a60
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #15 Skrevet 30. oktober 2013 Selv om halalslakt i Norge ikke er noe verre enn annen slakt så er jeg veldig imot det av prinsipp. Halal og kosherslakt er forferdelig, og jeg vil ikke støtte det. Syns også det er feil å gi det til noen som ikke er religiøse. Har vi religiøse på besøk lager jeg som regel vegetar, eller kjøtt som blir "godkjent". Du sier at halalslakt i Norge ikke er verre en annen slakt her i Norge, så hvorfor er du imot det? Eller er du bare så jævli anti muslim at det er derfor du er imot det? Anonymous poster hash: 1692d...a08
Tyra79 Skrevet 30. oktober 2013 #16 Skrevet 30. oktober 2013 Vi spiser halalslaktet kjøtt og kylling hjemme, men i bhg og hos venner får barna spise "alt" (ikke svin og biprodukter av dette). Vi tilbyr også å sende med barna alternative produkter i bursdager o.l. (gele, godis, pølser osv.). Jeg ville satt pris på at andre foreldre rådførte seg med oss, men forventer det ikke, da det er tross alt vi som ikke følger normen. Anonymous poster hash: 833d4...9fa Vet du om det er en type gelatin som er "godkjent" av muslimer? Ser at det er en gul pakke med plater og en blå. På den ene står det fettinnhold, men ikke den andre. Betyr dette at den uten fettinnhold heller ikke inneholder svin?
CaptainHindsight Skrevet 30. oktober 2013 #17 Skrevet 30. oktober 2013 Selv om halalslakt i Norge ikke er noe verre enn annen slakt så er jeg veldig imot det av prinsipp. Halal og kosherslakt er forferdelig, og jeg vil ikke støtte det. Syns også det er feil å gi det til noen som ikke er religiøse. Har vi religiøse på besøk lager jeg som regel vegetar, eller kjøtt som blir "godkjent". Du sier at halalslakt i Norge ikke er verre en annen slakt her i Norge, så hvorfor er du imot det?Eller er du bare så jævli anti muslim at det er derfor du er imot det? Anonymous poster hash: 1692d...a08 Ja, det er akkurat derfor Neida, jeg er bare imot å presse religion inn i alle aspekter av livet, og mener det er absurd å plage dyr for Gud. Enda verre er det når andre mennesker blir tvunget til å ta del av det. Jeg støtter ikke halalslakt (eller kosher) og kjøper det derfor ikke. Enkelt og greit.
*Miss Marple* Skrevet 30. oktober 2013 Forfatter #18 Skrevet 30. oktober 2013 Selv om halalslakt i Norge ikke er noe verre enn annen slakt så er jeg veldig imot det av prinsipp. Halal og kosherslakt er forferdelig, og jeg vil ikke støtte det. Syns også det er feil å gi det til noen som ikke er religiøse. Har vi religiøse på besøk lager jeg som regel vegetar, eller kjøtt som blir "godkjent". Du sier at halalslakt i Norge ikke er verre en annen slakt her i Norge, så hvorfor er du imot det?Eller er du bare så jævli anti muslim at det er derfor du er imot det? Anonymous poster hash: 1692d...a08 Ja, det er akkurat derfor Neida, jeg er bare imot å presse religion inn i alle aspekter av livet, og mener det er absurd å plage dyr for Gud. Enda verre er det når andre mennesker blir tvunget til å ta del av det. Jeg støtter ikke halalslakt (eller kosher) og kjøper det derfor ikke. Enkelt og greit. Siden dette ikke har vært aktuelt for meg før, har jeg ikke tatt et standpunkt til det, men er med deg på tanken om å ikke plage dyr. Men kosher plager vel ingen?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #19 Skrevet 30. oktober 2013 Kosherslakting er ikke l Selv om halalslakt i Norge ikke er noe verre enn annen slakt så er jeg veldig imot det av prinsipp. Halal og kosherslakt er forferdelig, og jeg vil ikke støtte det. Syns også det er feil å gi det til noen som ikke er religiøse.Har vi religiøse på besøk lager jeg som regel vegetar, eller kjøtt som blir "godkjent".Du sier at halalslakt i Norge ikke er verre en annen slakt her i Norge, så hvorfor er du imot det?Eller er du bare så jævli anti muslim at det er derfor du er imot det?Anonymous poster hash: 1692d...a08 Ja, det er akkurat derfor Neida, jeg er bare imot å presse religion inn i alle aspekter av livet, og mener det er absurd å plage dyr for Gud. Enda verre er det når andre mennesker blir tvunget til å ta del av det. Jeg støtter ikke halalslakt (eller kosher) og kjøper det derfor ikke. Enkelt og greit. Siden dette ikke har vært aktuelt for meg før, har jeg ikke tatt et standpunkt til det, men er med deg på tanken om å ikke plage dyr. Men kosher plager vel ingen? Det er en grunn til at kosherslakting er ulovlig i Norge. Anonymous poster hash: 09216...332
CaptainHindsight Skrevet 30. oktober 2013 #20 Skrevet 30. oktober 2013 Selv om halalslakt i Norge ikke er noe verre enn annen slakt så er jeg veldig imot det av prinsipp. Halal og kosherslakt er forferdelig, og jeg vil ikke støtte det. Syns også det er feil å gi det til noen som ikke er religiøse. Har vi religiøse på besøk lager jeg som regel vegetar, eller kjøtt som blir "godkjent". Du sier at halalslakt i Norge ikke er verre en annen slakt her i Norge, så hvorfor er du imot det?Eller er du bare så jævli anti muslim at det er derfor du er imot det? Anonymous poster hash: 1692d...a08 Ja, det er akkurat derfor Neida, jeg er bare imot å presse religion inn i alle aspekter av livet, og mener det er absurd å plage dyr for Gud. Enda verre er det når andre mennesker blir tvunget til å ta del av det. Jeg støtter ikke halalslakt (eller kosher) og kjøper det derfor ikke. Enkelt og greit. Siden dette ikke har vært aktuelt for meg før, har jeg ikke tatt et standpunkt til det, men er med deg på tanken om å ikke plage dyr. Men kosher plager vel ingen? Kosher er det samme som halal, hvor dyret blør ihjel. Traumatisk for dyret og helt forferdelig å se på I motsetning til muslimer, så nekter jøder å godta Kosherslakt uten bedøvelse, så mye kjøtt blir importert fra Frankrike.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #21 Skrevet 30. oktober 2013 Gilde slakter halal i Norge. Tror at dyrene bør snittet i halsen men er nesten helt sikker på at de blir drept på samme måte son vanlig slakt ("pistol" i tinningen). De blør altså ikke i hjel. Alle dyr som slaktes lider jo, men dette skal ikke være noe værre enn annen slakt. All halal-slakt foregår av en muslim (godkjent av muslimsk råd). Og de ber for dyret når de starter (første dyret). Hadde ikke hatt noe problem med å spise halal-mat. Mener forøvrig at sjømat (bunndyr) ikke er halal. Halal betyr forøvrig bare tillat. Ost er laget med enzymer fra magen til kua. Men norbo osten til tine har kunstig fremstilt enzymer slik at den er halal. Just in case de er veldig religiøse og du vil lage pizza. Anonymous poster hash: 58a0e...70c
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #22 Skrevet 30. oktober 2013 Vi spiser halalslaktet kjøtt og kylling hjemme, men i bhg og hos venner får barna spise "alt" (ikke svin og biprodukter av dette). Vi tilbyr også å sende med barna alternative produkter i bursdager o.l. (gele, godis, pølser osv.). Jeg ville satt pris på at andre foreldre rådførte seg med oss, men forventer det ikke, da det er tross alt vi som ikke følger normen. Anonymous poster hash: 833d4...9fa Vet du om det er en type gelatin som er "godkjent" av muslimer? Ser at det er en gul pakke med plater og en blå. På den ene står det fettinnhold, men ikke den andre. Betyr dette at den uten fettinnhold heller ikke inneholder svin? Jeg har ikke sett de pakkene du nevner, så det vet jeg dessverre ikke. Anonymous poster hash: 833d4...9fa
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #23 Skrevet 30. oktober 2013 Litt underholdende å se folk debatere ting de overhodet ikke har peiling på. Kosher er ikke forbudt i norge, men innen kosher godkjennes ikke bedøvelse av dyret før slakt, derfor er det ikke lov å kosherslakte på norsk landjord. Import av kosherslaktet kjøtt er derimot tillatt, merkelig nok. Halalslaktede dyr bedøves før slaktingen, de forblør, og har en like vettskremt og jævlig utgang på livet som de som får en kule i panna. Jeg foretrekker halal fremfor panneskutt kjøtt, med mindre jeg kan avlive dyret selv. Anonymous poster hash: 96c41...c3c
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #24 Skrevet 30. oktober 2013 Litt underholdende å se folk debatere ting de overhodet ikke har peiling på. Kosher er ikke forbudt i norge, men innen kosher godkjennes ikke bedøvelse av dyret før slakt, derfor er det ikke lov å kosherslakte på norsk landjord. Import av kosherslaktet kjøtt er derimot tillatt, merkelig nok. Halalslaktede dyr bedøves før slaktingen, de forblør, og har en like vettskremt og jævlig utgang på livet som de som får en kule i panna. Jeg foretrekker halal fremfor panneskutt kjøtt, med mindre jeg kan avlive dyret selv. Anonymous poster hash: 96c41...c3c Merkelig da at de du mener er uopplyste har kommet med akkurat de samme opplysningene. Anonymous poster hash: 49921...b18
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #25 Skrevet 31. oktober 2013 Kosher og halal kommer ikke inn her i huset. Dyreplageri. Anonymous poster hash: 463cc...e6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå