Gå til innhold

Hvor lenge holder dere på med nattamming?

Anbefalte innlegg

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg lurer på hvor lenge det er vanlig å holde på med nattamming, sånn i gjennomsnitt blant mødre her?

Jeg har slitt en del med ammingen i begynnelsen, det går bedre nå og jeg fullammer nesten.

Datteren min er snart 4 mnd og har begynt å innføre litt grøt og nå smaksprøver på middag med gulrot og potet. Det er bare snakk om noen få skjeer og ikke veldig mye å bli mett av.

Jeg syns det er så slitsomt å amme på natten siden hun våkner av og til hver andre time for pupp.

Dette er vel forholdsvis vanlig?

Likevel syns jeg det går på helsa og humøret løs nå og det blir bare værre og værre. Problemet er at hun sjelden vil ta flaske, så vi får ikke gitt henne velling før leggetid, som da ville mette mer.

Grøt er jeg usikker på å gi henne mye av på kvelden, for hun gulper mye!

Jeg hadde ønsket å kunne gi henne flaske og evnt amme henne en gang pr natt, for slik var det i begynnelsen da fikk hun alltid pupp så flaske på natt.

Jeg ønsket å prøve å kutte flasken på natt og kun amme, det gikk, men resulterte i at hun våknet hyppigere for å få mat, dette ble slitsomt.

Holder på ennå, men det blir bare oftere og oftere hun våkner, så er det da melken min som er lite fett i og metter lite, eller er dette veldig vanlig når man ammer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Trulte med to små
Skrevet

Er det virkelig ingen her som vil svare?

Hjeeelp!!

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Dytt..

Takk kjære deg! :)

Skrevet

Jeg aner desverre ikke. Så jeg kan ikke svare.. Men, det her er det vel sikkert mange som har erfaringer fra ? hmmm 

Skrevet

Første min var så urolig at nattamming var minste motstands vei og sluttetvel egentlig aldri før vi sluttet med amming.

Nr to var 7mnd.

Hovedpoenget er at barnet er over 6mnd og at minst et måltid på dagen med grøt el.l er godt etablert. Da vet man at barnet får tilstrekkelig.

Skrevet

Det er ikke så lett å vite hva akkurat ditt barn trenger. Men jeg har tre barn, og noen tanker om hva som KAN hjelpe. :-)

Hvis hun våkner oftere om natten nå enn før, kan det for eksempel være at hun trenger lengre tid på hvert bryst sånn at hun får i seg den feite ettermelka, eller at hun har noen økedager. En god amme-økt tar kanskje opptil en halvtime.

Det er ihvertfall altfor tidlig å slutte med nattamming når hun er så liten. Hun trenger nok nattpupp i mange måneder fortsatt. Tror hun bør spise 3 måltider om dagen først, og da er hun kanskje 7-8 mnd? Og da bør hun nok likevel ha pupp en gang eller to i løpet av en hel natt.

Men det går an å begrense matingen om natten. Hvis du ammer hver 2-3 time om dagen og en gang i timen om kvelden, og gir henne pupp rett før du selv legger deg kl 23-24, bør hun være såpass god og mett at hun sover til ca kl 04 før hun vil ha mat igjen. Hun burde klare seg 4-5 timer uten nattmat når hun er 4 mnd. Hvis hun våkner oftere, er det kanskje nærhet hun trenger? Det går an å legge henne ved siden av deg i sengen, og la henne sove en stund der.

Hvis hun fortsatt våkner annenhver time, kan kanskje pappaen ha henne noen timer, så du får sove i fred i et annet rom. Kanhende hun sover roligere når hun ikke lukter deg i nærheten.

Selv har jeg ammet alle barna mine i 1,5 til 2 år, og natt/morrapuppen har vært det siste vi sluttet med. Når barna blir litt større, har det vært ideelt å amme dem i søvn igjen når klokka er bare 06, og vi ikke trenger å stå så tidlig opp. :-) Eldstemann hadde bitteliten mage, og klarte bare litt melk om gangen. Han fikk pupp annenhver time døgnet rundt i et halvt år!

Det var slitsomt, men av og til må man bare innstille seg på at det å ha småbarn kan være slitsomt. Det er en fase, men det vil endre seg og bli bedre med tiden :-)

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Det er ikke så lett å vite hva akkurat ditt barn trenger. Men jeg har tre barn, og noen tanker om hva som KAN hjelpe. :-)

Hvis hun våkner oftere om natten nå enn før, kan det for eksempel være at hun trenger lengre tid på hvert bryst sånn at hun får i seg den feite ettermelka, eller at hun har noen økedager. En god amme-økt tar kanskje opptil en halvtime.

Det er ihvertfall altfor tidlig å slutte med nattamming når hun er så liten. Hun trenger nok nattpupp i mange måneder fortsatt. Tror hun bør spise 3 måltider om dagen først, og da er hun kanskje 7-8 mnd? Og da bør hun nok likevel ha pupp en gang eller to i løpet av en hel natt.

Men det går an å begrense matingen om natten. Hvis du ammer hver 2-3 time om dagen og en gang i timen om kvelden, og gir henne pupp rett før du selv legger deg kl 23-24, bør hun være såpass god og mett at hun sover til ca kl 04 før hun vil ha mat igjen. Hun burde klare seg 4-5 timer uten nattmat når hun er 4 mnd. Hvis hun våkner oftere, er det kanskje nærhet hun trenger? Det går an å legge henne ved siden av deg i sengen, og la henne sove en stund der.

Hvis hun fortsatt våkner annenhver time, kan kanskje pappaen ha henne noen timer, så du får sove i fred i et annet rom. Kanhende hun sover roligere når hun ikke lukter deg i nærheten.

Selv har jeg ammet alle barna mine i 1,5 til 2 år, og natt/morrapuppen har vært det siste vi sluttet med. Når barna blir litt større, har det vært ideelt å amme dem i søvn igjen når klokka er bare 06, og vi ikke trenger å stå så tidlig opp. :-) Eldstemann hadde bitteliten mage, og klarte bare litt melk om gangen. Han fikk pupp annenhver time døgnet rundt i et halvt år!

Det var slitsomt, men av og til må man bare innstille seg på at det å ha småbarn kan være slitsomt. Det er en fase, men det vil endre seg og bli bedre med tiden :-)

Tusen takk for langt og utfyllende svar! Hyggelig du tok deg tid!

Først og fremst må jeg si du har vært flink og stått på mht ammingen!

Ang amming på dagen så ammer jeg henne oftere en 2-3 hver time, syns jeg legger henne til puppen titt og ofte, men det er nok noe med at hun ikke drikker så lenge slik at hun ikke får den fete melken og dermed blir fort sulten igjen.

Hun gråter nesten aldri på natten når hun vil ha mat, for jeg våkner av at hun sutter veldig høyt på fingrene eller at hun er urolig og kaster hodet fra side til side.

Jeg legger henne da til med en gang og jeg har også bare avventet til for å se om hun bare gjør det i søvne for så å roe seg igjen, men da gir hun tydelig beskjed, det er mat hun vil ha! ;)

Sengen hennes står rett ved siden av vår, slik at jeg bare kan løfte henne over til meg og amme.

Har henne av og til hos meg tidlig på morgenen og sover litt til, men er veldig forsiktig med dette da jeg har vært så redd for å legge meg på henne.

Hun får mye nærhet og kos og hun er veldig sosial og kontaktsøkende, så hun får med andre ord mye oppmerksomhet.

Nå i det siste har hun sovet 2,5-3,5 timer mellom hver amming på natt og det kan jeg ikke klage på!

Hun gulper utrolig mye og jeg lurer veldig på hvorfor, om det er lukkemuskelen i magen som er slapp eller hva?

Vi er flinke til å gi henne en rap ofte, men ser ikke ut til at det hjelper allverdens bestandig. Vi skifter tøy og smekker i ett sett for tiden.

Jeg leste et sted at om barnet fikk for mye " formelk" så kunne det gi gulping pga laktosen, om jeg husker rett?

Uansett så vil vi snakke med lege om dette ikke snart gir seg.

Poenget mitt er at hun som regel fortsetter å spørre etter mat selv om hun har gulpet og da kan vel ikke gulpen komme av at magen er full??

Vel, jeg fortsetter å amme og håper det går seg til på natten. :)

Skrevet (endret)

Du har rett i at mye gulping kan forårsakes av at babyen får mye formelk. Du kan prøve å holde henne lengre til brystet, og heller la det gå lengre tid mellom hvert måltid, slik at hun rekker å bli ordentlig sulten mellom hver mating. 2-3 timer er passe på dagtid. Men man må jo tilpasse det til dagsrytmen, slik at hun får mat når hun våkner og før hun skal sove igjen.

Babyer kan godt fortsette å spørre om mat, selv om de akkurat har diet eller gulpet. Selv om de har mageknip fordi de er stappmette, vil noen ønske mer fordi de assosierer puppen med trygghet, trøst og velvære. Men det kan også være at magen er tom igjen etter at hun har gulpet... Du må nesten vurdere hvor mye hun svelger i forhold til hvor mye hun gulper.

Jeg har hatt to storgulpere, og det som funket best for dem var å gi kun et bryst til hvert måltid, og la det gå endel tid mellom hver amming. Hvis de var sultne fikk de det andre brystet etter ca 1 time, hvis ikke ventet jeg 2-3 timer. Da spiste de av det så lenge de ville, og fikk i seg en god del ettermelk. De ble mette nok til å være blid og fornøyd, men melka rakk å bli fordøyd før neste måltid, slik at magen ikke ble overfylt. Det begrenset gulpingen mye, pluss at de virket mettere på den totalt sett feitere melka de fikk.

Hvis du prøver dette, kan det hende datteren din blir utålmodig og vil ha neste pupp istedenfor langsomtpiplende ettermelk, fordi formelka renner fortere, men det går an å prøve det i noen dager og se om det hjelper.

En god rap etter hvert måltid kan hjelpe litt. Ingen vill lek en god stund etter måtlid. Å holdes på fanget med overkroppen hevet en stund etter måltidet er bra. Hvis hun gulper om natten kan man legge noen bøker under den ene enden av barnesengen, slik at det blir oppoverbakke fra magesekken til munnen.

Vi har prøvd alle triksene i boka. Forskjellige ting kan hjepe litt, men noen barn er bare sånn at de gulper mye, uten at det er noe galt med dem. Ingen av dem sluttet med gulpingen før de spiste et par måltider fast føde om dagen.

Det kan uansett være greit å snakke med helsesøster eller lege om det, selv om det ikke er noen krise :-) Som nybakt mor har man mange ting man lurer på, og det er ofte lettere å være detaljert til noen man snakker direkte med, enn skriftlig sånn som her.

Endret av Mamsebamsen
  • 3 uker senere...
Skrevet

Nattammingen har vært siste som har gått her hos meg. Spesielt den på nattmårran.  Jeg blir fort fri for melk når jeg reduserer nattammingen. Jeg har mine liggende ved siden av meg så blir det ikke så mye oppvåkning på noen av oss (jo flere barn man får jo mer viktig er det for meg at alle sover.. uansett hvor og hvordan de sover ;)).

Har for øvrig også ammet hver andre time døgnet rundt i 8-10 mnd (mine har brukt lang tid på å venne seg til mat...både å tåle det og å like det).

Tror det beste er om du bare innser at det er sånn akkurat nå... koser deg meg en liten puppenattprinsesse og lar live flyte litt for bli ;)

Lykke til!

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Du har rett i at mye gulping kan forårsakes av at babyen får mye formelk. Du kan prøve å holde henne lengre til brystet, og heller la det gå lengre tid mellom hvert måltid, slik at hun rekker å bli ordentlig sulten mellom hver mating. 2-3 timer er passe på dagtid. Men man må jo tilpasse det til dagsrytmen, slik at hun får mat når hun våkner og før hun skal sove igjen.

Babyer kan godt fortsette å spørre om mat, selv om de akkurat har diet eller gulpet. Selv om de har mageknip fordi de er stappmette, vil noen ønske mer fordi de assosierer puppen med trygghet, trøst og velvære. Men det kan også være at magen er tom igjen etter at hun har gulpet... Du må nesten vurdere hvor mye hun svelger i forhold til hvor mye hun gulper.

Jeg har hatt to storgulpere, og det som funket best for dem var å gi kun et bryst til hvert måltid, og la det gå endel tid mellom hver amming. Hvis de var sultne fikk de det andre brystet etter ca 1 time, hvis ikke ventet jeg 2-3 timer. Da spiste de av det så lenge de ville, og fikk i seg en god del ettermelk. De ble mette nok til å være blid og fornøyd, men melka rakk å bli fordøyd før neste måltid, slik at magen ikke ble overfylt. Det begrenset gulpingen mye, pluss at de virket mettere på den totalt sett feitere melka de fikk.

Hvis du prøver dette, kan det hende datteren din blir utålmodig og vil ha neste pupp istedenfor langsomtpiplende ettermelk, fordi formelka renner fortere, men det går an å prøve det i noen dager og se om det hjelper.

En god rap etter hvert måltid kan hjelpe litt. Ingen vill lek en god stund etter måtlid. Å holdes på fanget med overkroppen hevet en stund etter måltidet er bra. Hvis hun gulper om natten kan man legge noen bøker under den ene enden av barnesengen, slik at det blir oppoverbakke fra magesekken til munnen.

Vi har prøvd alle triksene i boka. Forskjellige ting kan hjepe litt, men noen barn er bare sånn at de gulper mye, uten at det er noe galt med dem. Ingen av dem sluttet med gulpingen før de spiste et par måltider fast føde om dagen.

Det kan uansett være greit å snakke med helsesøster eller lege om det, selv om det ikke er noen krise :-) Som nybakt mor har man mange ting man lurer på, og det er ofte lettere å være detaljert til noen man snakker direkte med, enn skriftlig sånn som her.

Tusen takk for godt og utfyllende svar! :)

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Nattammingen har vært siste som har gått her hos meg. Spesielt den på nattmårran.  Jeg blir fort fri for melk når jeg reduserer nattammingen. Jeg har mine liggende ved siden av meg så blir det ikke så mye oppvåkning på noen av oss (jo flere barn man får jo mer viktig er det for meg at alle sover.. uansett hvor og hvordan de sover ;)).

Har for øvrig også ammet hver andre time døgnet rundt i 8-10 mnd (mine har brukt lang tid på å venne seg til mat...både å tåle det og å like det).

Tror det beste er om du bare innser at det er sånn akkurat nå... koser deg meg en liten puppenattprinsesse og lar live flyte litt for bli ;)

Lykke til!

Tusen takk for svar! :) Fint med andres erfaringer!

Skrevet

6 mnd, fikk da flaske med velling før leggetid en stund etterpå!

Skrevet

De to eldste var ca 7 mnd og sluttet mer eller mindre av seg selv på natten.

Minste er ti måneder nå, og vi ammer mange ganger om natten enda (5-10 ganger) Det var bedre en stund ca 4 ganger), men med mye sykdom, tenner som plager osv, har amming på natten vært redningen. Da sovner begge fortere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...