Gå til innhold

Å stille krav til unge mødre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jente/damer selv velger å skaffe seg barn før de er 20 blir de naturlig nok unge i forhold til de fleste andre foreldre. Bør vi kunne stille like store krav og forventninger til dem som til mer modne foreldre eller må man regne med å måtte hjelpe dem mer og la dem slippe unna flere oppgaver enn de eldre?

Kan man for eksempel forvente at besteforeldrene stiller litt ekstra opp som barnevakt ol?

Bør de andre foreldrene i barnehagen og på skolen forvente at de unge tar sin del av verv som foreldrekontakt og FAU-medlem?

Kan vi forvente at de stiller opp på dugnader, gågrupper og ved kjøring til treninger osv?

Jeg føler veldig at det her er en forventning om at alle skal ta så mye hensyn til de yngste foreldrene og at de skal slippe så mye lettere unna de kjedlige pliktene. De stiller aldri opp frivillig  og forventer bestandig at vi eldre skal ta med deres unger, uten at de noen gang gjør gjenngjeld.

Anonymous poster hash: 81c67...7a0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ikke stille krav til andre mennesker. Men jeg syns helt klart at unge mødre må ta sin del, og at forventningene burde være de samme, selv om de ofte ikke er det.

Da vi skulle velge su representant i år var det ingen av de andre foreldrene som ville. Alle så ned i gulvet eller en annen vei, det var flaut å se på. Men den yngste av de alle hun meldte seg frivillig. Tror hun er 22-23 år gammel. Hun stiller ellers opp på andre ting og baker kake til happenings. Vet hun tar med barna sine på babysang, babysvømming og mange andre ting. Ser henne rundt her i bygda ofte sammen med barna.

Anonymous poster hash: 67199...bb1

Skrevet

Når jente/damer selv velger å skaffe seg barn før de er 20 blir de naturlig nok unge i forhold til de fleste andre foreldre. Bør vi kunne stille like store krav og forventninger til dem som til mer modne foreldre eller må man regne med å måtte hjelpe dem mer og la dem slippe unna flere oppgaver enn de eldre?

Kan man for eksempel forvente at besteforeldrene stiller litt ekstra opp som barnevakt ol?

Bør de andre foreldrene i barnehagen og på skolen forvente at de unge tar sin del av verv som foreldrekontakt og FAU-medlem?

Kan vi forvente at de stiller opp på dugnader, gågrupper og ved kjøring til treninger osv?

Jeg føler veldig at det her er en forventning om at alle skal ta så mye hensyn til de yngste foreldrene og at de skal slippe så mye lettere unna de kjedlige pliktene. De stiller aldri opp frivillig og forventer bestandig at vi eldre skal ta med deres unger, uten at de noen gang gjør gjenngjeld.

Virkelig?! Nå står ikke verden til påske..

Anonymous poster hash: de709...b70

Skrevet

Jeg kan ikke si jeg har så mye imot å stille opp litt ekstra for de som ikke har samme muligheter selv, uavhengig av alder. En annen gang kan det godt hende det er omvendt, at det er jeg som ikke har mulighet og noen andre må dekke opp for meg.

Hvor mye hjelp andre får fra foreldrene sine synes jeg vel egentlig ikke jeg har noe med. Det må være en sak mellom dem.

Anonymous poster hash: dcab3...37b
Skrevet

Bør de andre foreldrene i barnehagen og på skolen forvente at de unge tar sin del av verv som foreldrekontakt og FAU-medlem?

Jeg føler veldig at det her er en forventning om at alle skal ta så mye hensyn til de yngste foreldrene og at de skal slippe så mye lettere unna de kjedlige pliktene. De stiller aldri opp frivillig og forventer bestandig at vi eldre skal ta med deres unger, uten at de noen gang gjør gjenngjeld.

Beklager at jeg er treg, men betyr svaret ditt at du mener alle stiller de samme kravene og at de unge er like flinke til å stille opp eller at du mener det er en selvfølge at de unge skal få ekstra kjelp og slippe unna mer?

Gjest Frøken Regine
Skrevet

Er man voksen nok til å få barn så forventer jeg også at man er voksen nok til å ta ansvaret og pliktene som følger med å ha barn

Skrevet

Jeg kan ikke si jeg har så mye imot å stille opp litt ekstra for de som ikke har samme muligheter selv, uavhengig av alder. En annen gang kan det godt hende det er omvendt, at det er jeg som ikke har mulighet og noen andre må dekke opp for meg.

Hvor mye hjelp andre får fra foreldrene sine synes jeg vel egentlig ikke jeg har noe med. Det må være en sak mellom dem.

Selvfølgelig har ikke jeg noe med hvor mye besteforeldrene til mine barns  venner stiller opp, men jeg føler jeg har litt med at mine foreldres stiller opp mye mer for hun som ble mor tidlig enn for meg som var eldre.

Skrevet

Ukjent problemstilling for meg. I våre barnehager, skoler og fritidsarenaer har jeg aldri tenkt på at alder er en faktor som spiller inn på hvorvidt folk drar lasset. Jeg tror jeg har møtt én ung mor som skled unna alt, forventet at vi andre kjørte henne barn på trening, bakte ikke til arrangementer i barnehagen osv. Hun var imidlertid nokså ressurssvak på mange måter. Vil tippe lettere psykisk utviklingshemmet i fungering, engstelig, hennes egne foreldre var rusmisbrukere, hun var ikke 20 da barnet ble født, ingen kontakt med faren osv. Var altså hennes fungering som gjorde at hun ikke kunne bidra mer, ikke det at hun var ung. Har imidlertid også møtt en del godt voksne såkalt ressurssterke foreldre som ikke bidrar med noe, de er trøtte av å stille opp, har brukt opp kreftene på eldre barn og ønsker ikke lenger å gjøre mer enn det de absolutt må. Det er dem som ber om å få betale i stedet for å møte opp med kake til kakelotteri.

Skrevet

Er du forelder så er du forelder, da må man også takle de krav og forventninger som føger med.. Skulle de unge slippe å delta på dugnad? Det skulle tatt seg ut.

Skrevet

Selvfølgelig har ikke jeg noe med hvor mye besteforeldrene til mine barns  venner stiller opp, men jeg føler jeg har litt med at mine foreldres stiller opp mye mer for hun som ble mor tidlig enn for meg som var eldre.

Selvfølgelig. Hvis dette er noe du savner, så bør du ta det opp med foreldrene dine, det ville jeg gjort.

Skrevet

Beklager at jeg er treg, men betyr svaret ditt at du mener alle stiller de samme kravene og at de unge er like flinke til å stille opp eller at du mener det er en selvfølge at de unge skal få ekstra kjelp og slippe unna mer?

Har det ikke vært nok poster her idag, rundt dette med unge mammaer? Hvis du vil heve deg over unge mødre fordi du er så mye bedre, så les de andre trådene. Der får unge mødre den pepperen du leter etter.

Såklart skal foreldre delta på lik linje som alle andre foreldre. Og slik det er her jeg bor er de yngre foreldrene mye mer delaktig på møter, treninger, sammenkomster som oss eldre.

Jeg skulle ønske jeg fikk barn som 20 åring! Da hadde jeg kanskje rukket å få flere!

Hvorfor denne hetsen mot unge mødre? Motbeviser jo så sterkt det dere prøver å bevise. At dere er mer modne!?

Skrevet

Jeg er en sånn ung mor vettu... Blir tjue snart.

Og nå er mi jente for lita enda, til at dette med kjøring til aktiviteter og foreldrekontakt i barnehage/skole er et tema. Men jeg skal da så klart stille opp der jeg kan. Er da en mamma jeg også...

Når det kommer til besteforeldre som barnevakt er jeg veldig takknemmelig for at alle fire besteforeldre er spreke og interesserte til å ha kontakt med barnebarnet sitt :-)

De stiller opp om vi spør om barnevakt, og har ofte lyst til å ha henne på overnatting.

Men det er forskjell på meg og en mor på 16 år.

For meg er det helt naturlig at besteforeldre stiller opp litt ekstra til så unge mødre, om det så er barnevakt eller veiledning og råd.

Og er man 16 år har man ikke førerkort (ang. kjøring til aktiviteter, selv om barnet da sikkert er for liten til slikt enda), man kan ikke skrive under alle papirer selv og når det kommer til det å være foreldrekontakt i barnehagen er det sikkert ikke alle som føler seg klare til å ta på seg et sånnt ansvar som 16-17 åring, selv om man har tatt på seg den store oppgaven å være mor.

Uansett, med valget om å være mor, kommer det en heeel andre oppgaver man kanskje ikke har sett for seg. Men de aller aller fleste vokser med jobben ;-)

Det har i allefall jeg gjort.

Anonymous poster hash: 6c09d...9e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...