Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #1 Skrevet 29. oktober 2013 Hva er gode og hva er dårlige hjemmelagde gaver? Tenkte foreks. å lage kalender med bilder av barnet til besteforeldre og oldeforeldre. Anonymous poster hash: e5750...dea
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #2 Skrevet 29. oktober 2013 Kalender er jo supert. Eller vil jeg anbefale deg å ta en tur på søstrene grene. De har så mye fint og billig! De selger feks cellofan veldig billig, evt kakebokser. Og mye annet rart man kan bruke, lage eller gi bort. Skal gjøre det selv Til en i familien har jeg kjøpt presskanne fra ikea og kaffe på en kaffebar. Da er det liksom litt finere kaffe. Til barn får man masse fint på ikea, ikke er det dyrt heller. Anonymous poster hash: 57421...b9e
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #3 Skrevet 29. oktober 2013 Hjemmelaget sjokoladekonfekt eller karameller på et pent glass synes jeg er fint å få. Kalender med bilder er også en "safe" gave til besteforeldre. Ellers så liker jeg f.eks hjemmestrikkede sokker og pannebånd. Anonymous poster hash: bad94...81d
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #4 Skrevet 30. oktober 2013 Kalender er en grei gave til besteforeldre som liker sånt og som ikke har for mange barnebarn. Hjemmelagde gaver er fint så lenge det er noe du er flink til å lage og som passer til mottageren. Anonymous poster hash: 9956b...3bb
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #5 Skrevet 30. oktober 2013 Hvite kopper som barnet kan tegene på.. her koster jo tusjene som barnet skal tegne med litt da. kjøp hvite læretter la barnet male.. malte syltetøyglass med te lys i... ingrdienser til en kake... Med en liten lapp vikommer hjem til vi kommer hjem til dere og lager vaffler, kake, lusnj... gaver behøver ikke koste så mye.. mangler du syltetøy glass.. heng noen minuttet utenfor et leveringsted for glass og spør de som kommer og levere om å få!! Vi gir ikke gaver fra voksene til til voksene.. kun fra barna. Anonymous poster hash: e9efd...a6d
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #6 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg synes det er flott med hjemmelagde gaver, har fylt opp huset med pynte gjenstander som jeg har fått i gave og har ikke plass til mer. liker veldig godt å få ting som kan brukes. Kalender, hjemme strikkede sokker med kult mønster og sprek farge, tova votter( til skiturene på fjellet) hjemmelaget tennbrikker, pakke med te, ( drikker mye te). Hjemmelaget tyttebærsyltetøy/ gele, kan du sy :ugle pute, egg varmer, pute, . Sjekk hobby bøkene på biblioteket. Anonymous poster hash: 3c8b4...e4c
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #7 Skrevet 30. oktober 2013 Ja jeg glemte gave "sjekk": feks barnepass en kveld, lørdagsvask, ... Anonymous poster hash: 3c8b4...e4c
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #8 Skrevet 30. oktober 2013 Har du ikke råd til dyre gaver har du ikke råd. Da er det mer fornuftig å legge litt arbeid i å finne på gøyale, billige, hjemmelagde gaver. Flere gode tips over. Jeg legger til håndavtrykk/fotavtrykk i gips/trolldeig. Male med tekstilfarge på kjøkkenhåndduk. Innrammede tegninger. Eventuelt hjemmebakst. Jeg synes det er trist at folk bruker mer penger enn de har på dyre gaver. Anonymous poster hash: 240c4...4b6
Elsker livet Skrevet 30. oktober 2013 #9 Skrevet 30. oktober 2013 Syns ikke det er om de er hjemmelagde som betyr noe eller ei. Det som betyr noe er at det ikke bare er ting man har vridd hjernen for å hoste opp noe. Der mor har brukt sin "kreative" sans og mekket i hop noen kreasjoner som kunne vært gjort av barnehagebarn. Litt kvalitet bør det ha. Det bør også passe motakeren. Ikke gi meg hjemmelagde karameller på gammelt syletetøyglass eller en boks du har limt engler og blonder på. Det viser bare at giveren ikke kjenner meg i det hele tatt. Gi meg heller en eplekake jeg kan ha i fryseboksen eller en kul (liten) ting jeg kan henge på juletreet. Flere kopper trenger vi heller ikke, jeg vil heller ha en saks, det trenger vi alltid, og den kan gjerne være dekorert personlig til meg om det skulle klø i de kreative hendene (sorry for negativiteten, vi sliter med å omstille barna til vintertid. Det er langt på dag her i huset).
Mamsen med 2 gutter! Skrevet 30. oktober 2013 #10 Skrevet 30. oktober 2013 Hjemmelagde gaver er helt greit for meg, jeg pleier ofte å lage ting selv å gi til familien. Jeg gir hjemmelaget til de eldre og leker til de yngre. Finnes masse fint og billig rundt omkring. Og små barn blir som regel alltid fornøyd uansett hva det er.
mamanbebe Skrevet 30. oktober 2013 #11 Skrevet 30. oktober 2013 Hiver meg på bakst som kan ligge litt pakket i cellofan med pent bånd rund, karameller for de som liker søtt eller knekkebrød for de sunne.
Fire gullunger(">) Skrevet 30. oktober 2013 #12 Skrevet 30. oktober 2013 Hjemmelaget er jo de flotteste gavene! Tenk hvor mye tid avsenderen har brukt på gaven din. Sokker og votter er en safe gave
Anne Victoria Skrevet 30. oktober 2013 #13 Skrevet 30. oktober 2013 Hva med å fordele innkjøpene over flere måneder? Start i august med handlingen og se etter tilbud og salg. Vil du lage hjemme er jo strikkede luer, votter eller sokker så koselig å få! Eller et kult forkle, kan lages av en bit med tykt stoff
☆☆☆ Skrevet 30. oktober 2013 #14 Skrevet 30. oktober 2013 Heimelaga er flott det - men endar ofte opp med å bli vel så dyrt som å kjøpe.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #15 Skrevet 30. oktober 2013 Hjemmelagede gaver er veldig koselig, men du må kjenne motaker litt. Ikke alle som en kan gi alt til. Mine unger laget en kalender ett år. Igrunn en veldig koselig tanke fra mine barn, farmor og oldemor syns det var veldig koselig og brukt den mye. Mrmor og morfar bruker ikke kalender på veggen, så det endte med at ungene snudde den når de oppdagen den ikke var snudd på flere mnd. Men mormor klipte ut tegningene og limte de inn i albumet sitt, så mormor får heller tegninger til å sette rett i albumet sitt, for det titter hun ofte i. Kan virke kjedelig med en bunke tegninger, men det er det ikke for mormor. Bilder på veggen har hun også masse av, så gir ikke bilder om det ikke er noe spessielt. Kjøleskapsmagneter med små bilder, passer mere henne for hun dekorerer kjøleskapet med forskjellige magneter. Så kjenne motager litt er lurt. Vi får kalender fra farmoren til ungene hvert år, den blir bare hengende uten at vi ser på den mer enn julaften. Vi har en kalender med en kollonne til hver av oss i huset. Den bruker vi hele tiden, har blitt ett must for å få hverdagen til å gå rundt for oss. Dagene er ofte fylt opp til randen med ting som skal gjøres. Men mitt eneste ønske hvert år er hemmetovede tøfler, blir ikke julaften uten nye tøfler på beina. De fleste i min familie kjenner meg heldigvis veldig godt, men jeg har også vært flink å laget en ønskeliste som var livet ut nesten. Spesiell, rar, hjemmelaget juletrepynt er blandt ønskene. Dette startet når jeg fikk ett tovet eple av mitt søskenbarn engang til å ha på juletreet. Heldigvis er mannen like glad i slike ting, så juletreet vårt er helt unikt. Mange små minner fra fjern og nær. Ifjor fikk en en kjeramikksko, kostet mottager 10kr (vet det siden motager har sagt det i etteertid, hun var så lei seg for at hun ikke hadde penger til dyre gaver) men den traff meg midt i hjertet, hun traff helt iforhold til hva jeg ønsket meg. Om den hadde kostet 10kr eller 1000kr er helt likegyldig. Min tante var syk i fjor, så gavene fra hun ble kreative siden hun ikke orket å gå ut av huset. Hun og en veninne driver med å lage trykk på store skinn, så hun samlet sammen alle restene hun hadde og laget personlige trykk bakpå. For henne var det bare rester som egentlig skulle kastes, men for oss som fikk det så traff det midt i blinken. Akkurat nå sitter jeg ned beina på den, den har fått plass på puffen vår. Personlig ting som bringer minner hver gang jeg ser den. Anonymous poster hash: b29f9...9f4
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #16 Skrevet 30. oktober 2013 Hjemmelaget er helt topp så lenge det er noe som passer til brukeren. Småkaker (ferdige og gode) på et norgesglass med sløyfe på er topp her, men ikke toropose tømt på et glass med lapp på om hvordan jeg skal lage. Dorullnisser er koselig om barna har laget det. Kopper som en kan tegne på og gi til besteforeldre, blir bare enda mer de kan pakke i skapet, mens kalender er jo en bruksting. Jeg strikker luer til nesten alle venninne mine. i alpakke og ull. Hvert nøste koster 45 kr (men finnes billigere men siden det er luer må de være kløfrie) og en trenger 1,7 nøste til hver lue. Altså ca 80 kr per lue (og 4 timers jobb ca). Jeg har også strikket ullsokker før, da kan en bruke grovere garn som er billigere. Ellers så er lys og servietter i nøytral farge pakket inn i gråpapir med koselig blondesnor og et pent kort alltid koselig å få (og det brukes opp…) Tips til neste år: vi har mange fadderbarn, jeg begynner å handle kvalitets ting (reimaluer eller ull etc) til de når det er på salg tidlig på året. Slenger med en sjokolade eller refleks når jula nærmer seg, barn trenger ikke alltid leker og billig ræl som bare går i stykker. Ok, så er jeg den kjipe ullfadderen enkelte juler, men passer alltid på at de får noe morsommere til bursdagen, f.eks bøker eller spill eller en sjelden gang leker. Anonymous poster hash: 2ec50...1de
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #17 Skrevet 30. oktober 2013 Enig med stjerna over her. Hjemmelaget blir ofte ikke så billig. Bildekalender er fint til besteforeldre og oldeforeldre. Men til andre blir dette rart. Alle vil ikke ha bilder av våre barn på veggen. Hjemmestrikkede votter og sokker og tøfler er flotte gaver. Anonymous poster hash: 2eddf...e70
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #18 Skrevet 30. oktober 2013 Hva med å fordele innkjøpene over flere måneder? Start i august med handlingen og se etter tilbud og salg. Vil du lage hjemme er jo strikkede luer, votter eller sokker så koselig å få! Eller et kult forkle, kan lages av en bit med tykt stoff Det blir ikke billigere om du sprer innkjøpene. Det er bare en god løsning for dem som egentlig har penger nok, men ikke klarer å disponere fornuftig i hverdagen. Anonymous poster hash: 9956b...3bb
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #19 Skrevet 30. oktober 2013 Bland sukker og olje i et fint glass/krukke = deilig sukkerskrubb. Ellers syns jeg innpakning er viktig, kanskje spesielt ved hjemmelaga gaver. Cellofan, silkepapir, en fin kurv (fra bruktbutikk feks) er fint. På Pinterest kan du finne mange gode tips til hjemmelaga gaver. Anonymous poster hash: 21ce6...613
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #20 Skrevet 30. oktober 2013 Stettefat er fine, syns jeg. Kjøp en asjett og lysestake i en bruktbutikk/loppis for en billig penge. Bruk superlim til å lime asjett på lysestaken. Man kan også lage flere etasjer. Anonymous poster hash: 21ce6...613
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #21 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg gir bort en blanding av selvlaget og kjøpt hvert år. Som regel broderer jeg en juleduk hver år som en får. Det tar oftest mellom 100 og 200 timer men er hyggelig å holde på med når man ser TV ol. I tillegg plukker jeg sopp om høsten som jeg tørker, jeg tørker epler om høsten, lager noen virklig gode marmelader ol som jeg gir bort. Jeg må selvfølgelig se ann hvem som får hva. Jeg gir for eksempel ikke tørket sopp til min mor som plukker mye selv eller min svigermor som altid er redd for forgiftning (selv om jeg vet eg ikke har plukket noe giftig). Jeg kan foresten nevne at ungene håper å få hjemmelaget drops og brente mandler til jul. Det er ikke bare voksne som liker slike gaver. Anonymous poster hash: 9956b...3bb
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #22 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg kjøpte fliser og fikk barna til å male på dem, brant dem i ovnen og satte møbelknotter under. Kjempetøffe til å sette grytene på. Lys som man pynter, liker jeg å få! Fikk også noen kakaopinner som man skulle dyppe i varm melk. Noen flotte pinner, pyntet sammen med et lite pepperkakehus til å feste på koppen. Jeg synes hjemmelaget ofte blir dyrt. Men jeg blir glad for fine grytekluter laget i mine farger. Tovete sitteunderlag. Jeg fikk et trekk til å tre over boksen med brennbrikketter til ovnen i mariusmønster! Svigermor får alltid marsipankake av sønnen. Han har vært konditor! Men tenk på hvor mye det koster å lage ting hjemme, ofte billigere å se på tilbud. Hva med gavekort på kino + evt et fint kort om at du kan ha tantebarn på overnatting? En jeg kjenner fikk et flott kort av tante til jul. Hun inviterte til spillehelg hjemme hos henne. Han var vel 12-13 og få spille Xbox med tante, Grandiosa, snop og være oppe så lenge lenge en vil var helt topp! Bestemor mi fikk et år en ramme med gamle bilder i. Lett fram fra barndommen hennes og ordnet fint til! Beste gaven til meg? Dersom noen villige album av alle bildene mine! Jeg betaler gjerne selv, men har ikke tid til å sitte med pcen og lage dem! Anonymous poster hash: e9480...19b
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #23 Skrevet 30. oktober 2013 Barnas bokklubb har jo tilbud slik at du får 1000 kroner å handle for når du melder deg inn. Må huske å avbestille. Får mange flotte bøker for den prisen! Anonymous poster hash: e9480...19b
SnartMamma? Skrevet 30. oktober 2013 #24 Skrevet 30. oktober 2013 De siste årene har så og si alt jeg har gitt bort vært hjemmelaga. Jeg strikker og hekler mye, syr litt. Med litt planlegging kan man og støpe lys; ta vare på stumper og stykker, be andre gjerne om rester. Smelt i vannbad og hell i en form av noe slag (smør med olje først). Ha i en glatt pinne (strikkepinne funker perfekt) til veka. Det eneste du bør investere i er skikkelig veke, men det er ikke store summen Det går selvfølgelig an å kjøpe former og lysmasse i dyre dommer, men det er ikke nødvendig
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #25 Skrevet 30. oktober 2013 Må tilføye noe her! Disse hjemmelagede kakene osv, i glass med sløyfe og typisk ''hjemmelaget'' preg over, er knall fine! MEN, i jula.... så kommer ikke disse kakene til sin fulle rett, man er så lei på kaker og føler seg generelt mett og overstimulert av smaker... Så jeg merker at spiselige gaver passer bedre i bursdagssammenheng... Sier ikke at dette gjelder alle, men tror nok det gjelder mange! Anonymous poster hash: 5a590...125
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå