rytme Skrevet 29. oktober 2013 #1 Skrevet 29. oktober 2013 svigermor ønsker å kjøpe dette setet slik at vi kan bruke det når vi er på besøk der. Ofte kjører vi bil, men det hender vi tar tog, og da mener hun at det er greit å ha et bilsete der... Jeg finner ikke dette setet i noen tester, og vet ikke om jeg vil stole på det. Men hvis hun kjøper setet så blir det liksom for dumt å drasse med vårt eget på toget. Er det noen av dere som har sett en test eller noe? Jeg klarer ikke finne ut navnet på setet en gang.... http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Barn-i-bilen/Barnestol/Babysete-39802/ liker ikke tanken på å kjøpe et bilsete som jeg ikke vet noe om, men vet at svigermor synes vi sløser med penger hele tiden, og hun ville sikkert bare syntes jeg var så teit hvis jeg sa jeg ikke stolte på det når det står at det er ECE godkjent... Men det er jo mange seter som er ECE godkjent som IKKE skårer bra på testene til forbrukerrådet f.eks. Hva ville dere gjort????
Gjest cd0da Skrevet 29. oktober 2013 #2 Skrevet 29. oktober 2013 Da ville jeg heller kjøpt et brukt, men ordentlig og kjent merke. Er en grunn til at det er så billig
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #3 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg ville ikke kjøpt det, av den grunn at den ikke er med i noen tester. Jeg setter barnets sikkerhet først, og jeg aner ikke hvor trygt dette setet er. Jeg ville heller kjøpt et brukt et, uten base trenger det ikke koste allverdens. Ikke for nytt heller, for så vidt. Anonymous poster hash: cd23d...2ee
rytme Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter #4 Skrevet 29. oktober 2013 jeg føler liksom ikke at jeg bare kan bestemme at svigermor må ut på bruktmarkedet heller. jeg føler ikke at jeg kan kreve noe som helst... det er jo hun som ønsker å kjøpe setet. jeg synes det er unødvendig...babyen er sikkert 10 kg allerede, og de få gangene vi tar tog så klarer vi å drasse med det setet likevel... det er jo det vi har gjort så langt... men hun har lyst å ha et sete... synes det er litt flaut å si at "det setet ikke er godt nok for oss", men må vel nesten bare det...
Gjest cd0da Skrevet 29. oktober 2013 #6 Skrevet 29. oktober 2013 Du kan kreve at hun ikke skal kjøpe et sete som ikke er publisert i noen tester og ikke har dokumentert sikkerhet
smurfis Skrevet 29. oktober 2013 #7 Skrevet 29. oktober 2013 Om hun skal kjøpe sete som ditt barn skal sitte i så kan du så klart kreve at setet er godkjent. Har akkurat gått en runde ganske lik med min svigerfamilie og det endte med at jeg kjøpte seter selv:-) Orket ikke å fjase med de om det!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #8 Skrevet 29. oktober 2013 jeg føler liksom ikke at jeg bare kan bestemme at svigermor må ut på bruktmarkedet heller. jeg føler ikke at jeg kan kreve noe som helst... det er jo hun som ønsker å kjøpe setet. jeg synes det er unødvendig...babyen er sikkert 10 kg allerede, og de få gangene vi tar tog så klarer vi å drasse med det setet likevel... det er jo det vi har gjort så langt... men hun har lyst å ha et sete... synes det er litt flaut å si at "det setet ikke er godt nok for oss", men må vel nesten bare det... Hvis babyen er 10 kg må det vel være like greit å kjøpe sete nummer 2, de som går fra 9 kilo? Som du sier, en babystol er ikke allverdens å dra på, men det er sete nummer 2... Har ellers vært borti dilemmaet selv, da besteforeldre her kjøpte et brukt sete av helt ukjent merke til barnebarnet. Jeg lot barnet bruke setet de få gangene det var aktuelt, var stort sett bykjøring, så lite lange turer med høy fart. Anonymous poster hash: 89d8b...714
rytme Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter #9 Skrevet 29. oktober 2013 Jah... syns jeg hører "ECE er godt nok for at den norske stat godkjenner bilstolen, men ikke godt nok for dere, neinei!!!"
rytme Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter #10 Skrevet 29. oktober 2013 hadde håpet jeg skulle finne en test der setet enten gjorde det bra, eller gjorde det så dårlig at jeg kunne vise den til svigers, men den gang ei...
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #11 Skrevet 29. oktober 2013 Her har besteforeldrene dette setet. Og ja, vi har brukt det. Det oppfyller kravene for babystol i Norge og EU så da får det gå...skyt meg... Vi har ikke råd til å kjøpe to stoler og vil ikke sende det setet vi har som bagasje på flyet hver gang vi drar dit. Anonymous poster hash: 05779...07b
rytme Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter #12 Skrevet 29. oktober 2013 Her har besteforeldrene dette setet. Og ja, vi har brukt det. Det oppfyller kravene for babystol i Norge og EU så da får det gå...skyt meg... Vi har ikke råd til å kjøpe to stoler og vil ikke sende det setet vi har som bagasje på flyet hver gang vi drar dit. Anonymous poster hash: 05779...07b jeg skjønner det... og har ikke tenkt å skyte deg men vi tar jo ikke fly, men tog en gang i halvåret kanskje, og har faktisk mulighet til å ta med vårt eget sete... da vil jeg jo egentlig heller det, enn å bruke et som jeg ikke helt stoler på...
ms.Pond Skrevet 29. oktober 2013 #13 Skrevet 29. oktober 2013 Vi hadde litt det samme dilemmaet. Endte med at vi spleiset på et dyrere sete som jeg godkjente. Fant det på torshov bilrekvisita på salg, et maxi cosi sete til rundt 1000-lappen. Her var det et billigsete til 500 som skulle gjøre nytten, men jeg satte meg på bakbeina og nektet, enkelt og greit, og forklarte at dersom det var det eneste alternativet så kjøpte jeg heller setet selv og ga til dem, for jeg ville slippe å gå med konstant angst hver gang junior skulle sitte i det setet. Vi kom til enighet om å dele på prisen for et sete til rundt 1000 kroner. Helt greit Synes det er feil å kreve at andre skal betale i dyre dommer for et sete som mitt barn skal bruke, men samtidig synes jeg det er helt greit å stille krav til kvaliteten på setet de skal kjøpe - og heller være klar for å dele på prisen.
rytme Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter #14 Skrevet 29. oktober 2013 Vi hadde litt det samme dilemmaet. Endte med at vi spleiset på et dyrere sete som jeg godkjente. Fant det på torshov bilrekvisita på salg, et maxi cosi sete til rundt 1000-lappen. Her var det et billigsete til 500 som skulle gjøre nytten, men jeg satte meg på bakbeina og nektet, enkelt og greit, og forklarte at dersom det var det eneste alternativet så kjøpte jeg heller setet selv og ga til dem, for jeg ville slippe å gå med konstant angst hver gang junior skulle sitte i det setet. Vi kom til enighet om å dele på prisen for et sete til rundt 1000 kroner. Helt greit Synes det er feil å kreve at andre skal betale i dyre dommer for et sete som mitt barn skal bruke, men samtidig synes jeg det er helt greit å stille krav til kvaliteten på setet de skal kjøpe - og heller være klar for å dele på prisen. men jeg har ikke lyst å betale for et sete til dem, når jeg selv synes det er like greit å ta med vårt på toget
ms.Pond Skrevet 29. oktober 2013 #15 Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Vi hadde litt det samme dilemmaet. Endte med at vi spleiset på et dyrere sete som jeg godkjente. Fant det på torshov bilrekvisita på salg, et maxi cosi sete til rundt 1000-lappen. Her var det et billigsete til 500 som skulle gjøre nytten, men jeg satte meg på bakbeina og nektet, enkelt og greit, og forklarte at dersom det var det eneste alternativet så kjøpte jeg heller setet selv og ga til dem, for jeg ville slippe å gå med konstant angst hver gang junior skulle sitte i det setet. Vi kom til enighet om å dele på prisen for et sete til rundt 1000 kroner. Helt greit Synes det er feil å kreve at andre skal betale i dyre dommer for et sete som mitt barn skal bruke, men samtidig synes jeg det er helt greit å stille krav til kvaliteten på setet de skal kjøpe - og heller være klar for å dele på prisen. men jeg har ikke lyst å betale for et sete til dem, når jeg selv synes det er like greit å ta med vårt på toget Ser den Da kan du jo si det da, at dere uansett kommer til å ta med setet deres på toget, så dersom hun insisterer på å kjøpe et sete dere ikke er fornøyde med, så blir det ikke brukt. Og at nødvendigheten strengt tatt ikke er der, ettersom det ikke er noe problem for dere å ta med eget sete. Endret 29. oktober 2013 av mama foodie
rytme Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter #16 Skrevet 29. oktober 2013 Vi hadde litt det samme dilemmaet. Endte med at vi spleiset på et dyrere sete som jeg godkjente. Fant det på torshov bilrekvisita på salg, et maxi cosi sete til rundt 1000-lappen. Her var det et billigsete til 500 som skulle gjøre nytten, men jeg satte meg på bakbeina og nektet, enkelt og greit, og forklarte at dersom det var det eneste alternativet så kjøpte jeg heller setet selv og ga til dem, for jeg ville slippe å gå med konstant angst hver gang junior skulle sitte i det setet. Vi kom til enighet om å dele på prisen for et sete til rundt 1000 kroner. Helt greit Synes det er feil å kreve at andre skal betale i dyre dommer for et sete som mitt barn skal bruke, men samtidig synes jeg det er helt greit å stille krav til kvaliteten på setet de skal kjøpe - og heller være klar for å dele på prisen. men jeg har ikke lyst å betale for et sete til dem, når jeg selv synes det er like greit å ta med vårt på toget Ser den Da kan du jo si det da, at dere uansett kommer til å ta med setet deres på toget, så dersom hun insisterer på å kjøpe et sete dere ikke er fornøyde med, så blir det ikke brukt. Og at nødvendigheten strengt tatt ikke er der, ettersom det ikke er noe problem for dere å ta med eget sete. ja, har allerede sagt at jeg synes det er helt unødvendig... men hun sa hun hadde lyst å kjøpe et sete. Jeg sa ikke noe særlig mer da, fordi da visste jeg ikke hvilket sete hun ville kjøpe. men nå når jeg har fått vite at hun vil kjøpe dette setet, føler jeg at jeg må ta opp temaet igjen Får rett og slett bare si det som det er... hadde håper å kunne vise henne en test e.l. men, da får jeg heller bare forklare det jeg tenker.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #17 Skrevet 29. oktober 2013 Vi hadde litt det samme dilemmaet. Endte med at vi spleiset på et dyrere sete som jeg godkjente. Fant det på torshov bilrekvisita på salg, et maxi cosi sete til rundt 1000-lappen. Her var det et billigsete til 500 som skulle gjøre nytten, men jeg satte meg på bakbeina og nektet, enkelt og greit, og forklarte at dersom det var det eneste alternativet så kjøpte jeg heller setet selv og ga til dem, for jeg ville slippe å gå med konstant angst hver gang junior skulle sitte i det setet. Vi kom til enighet om å dele på prisen for et sete til rundt 1000 kroner. Helt greit Synes det er feil å kreve at andre skal betale i dyre dommer for et sete som mitt barn skal bruke, men samtidig synes jeg det er helt greit å stille krav til kvaliteten på setet de skal kjøpe - og heller være klar for å dele på prisen. men jeg har ikke lyst å betale for et sete til dem, når jeg selv synes det er like greit å ta med vårt på toget Ser den Da kan du jo si det da, at dere uansett kommer til å ta med setet deres på toget, så dersom hun insisterer på å kjøpe et sete dere ikke er fornøyde med, så blir det ikke brukt. Og at nødvendigheten strengt tatt ikke er der, ettersom det ikke er noe problem for dere å ta med eget sete. ja, har allerede sagt at jeg synes det er helt unødvendig... men hun sa hun hadde lyst å kjøpe et sete. Jeg sa ikke noe særlig mer da, fordi da visste jeg ikke hvilket sete hun ville kjøpe. men nå når jeg har fått vite at hun vil kjøpe dette setet, føler jeg at jeg må ta opp temaet igjen Får rett og slett bare si det som det er... hadde håper å kunne vise henne en test e.l. men, da får jeg heller bare forklare det jeg tenker. Da får du nok høre at du overdriver, og dagens foreldre og blabla, så lenge det selges er det trygt. Men du må jo følge din følelse. Hvis du ikke er komfortabel så si det :-) Anonymous poster hash: 05779...07b
rytme Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter #18 Skrevet 29. oktober 2013 Vi hadde litt det samme dilemmaet. Endte med at vi spleiset på et dyrere sete som jeg godkjente. Fant det på torshov bilrekvisita på salg, et maxi cosi sete til rundt 1000-lappen. Her var det et billigsete til 500 som skulle gjøre nytten, men jeg satte meg på bakbeina og nektet, enkelt og greit, og forklarte at dersom det var det eneste alternativet så kjøpte jeg heller setet selv og ga til dem, for jeg ville slippe å gå med konstant angst hver gang junior skulle sitte i det setet. Vi kom til enighet om å dele på prisen for et sete til rundt 1000 kroner. Helt greit Synes det er feil å kreve at andre skal betale i dyre dommer for et sete som mitt barn skal bruke, men samtidig synes jeg det er helt greit å stille krav til kvaliteten på setet de skal kjøpe - og heller være klar for å dele på prisen. men jeg har ikke lyst å betale for et sete til dem, når jeg selv synes det er like greit å ta med vårt på toget Ser den Da kan du jo si det da, at dere uansett kommer til å ta med setet deres på toget, så dersom hun insisterer på å kjøpe et sete dere ikke er fornøyde med, så blir det ikke brukt. Og at nødvendigheten strengt tatt ikke er der, ettersom det ikke er noe problem for dere å ta med eget sete. ja, har allerede sagt at jeg synes det er helt unødvendig... men hun sa hun hadde lyst å kjøpe et sete. Jeg sa ikke noe særlig mer da, fordi da visste jeg ikke hvilket sete hun ville kjøpe. men nå når jeg har fått vite at hun vil kjøpe dette setet, føler jeg at jeg må ta opp temaet igjen Får rett og slett bare si det som det er... hadde håper å kunne vise henne en test e.l. men, da får jeg heller bare forklare det jeg tenker. Da får du nok høre at du overdriver, og dagens foreldre og blabla, så lenge det selges er det trygt. Men du må jo følge din følelse. Hvis du ikke er komfortabel så si det :-) Anonymous poster hash: 05779...07b jepp det gjør jeg nok garantert.... ! BLÆ............
rasekatten Skrevet 29. oktober 2013 #19 Skrevet 29. oktober 2013 Greit du ikke bestemmer hva hun kjøper, men du bestemmer om babyen skal sitte oppi der. Jeg hadde ikke villet hatt min baby oppi det.
Hønemor30 Skrevet 29. oktober 2013 #20 Skrevet 29. oktober 2013 Hva med å si at hun heller bør kjøpe et sete som ikke er babysete? Hvis barnet er 10 kg nå og dere bare er der hver 6 mnd så må da det være bedre?
Tordensky Skrevet 30. oktober 2013 #21 Skrevet 30. oktober 2013 Hva med å si at hun heller bør kjøpe et sete som ikke er babysete? Hvis barnet er 10 kg nå og dere bare er der hver 6 mnd så må da det være bedre? Dette signerer jeg. Stol nummer to er mye dyrere (og Biltema har ikke den klassen, hvis du er skeptisk til dem) og babystolen varer bare ca.6mnd. Da er det ikke stress for deg å ta med den på toget en gang eller to før neste stol må i bruk. Stol nummer to vil du IKKE ha med på toget...tro meg...
Elsker livet Skrevet 30. oktober 2013 #22 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg ser ikke poenget om babyen allerede er 10 kg. Da er det vel straks på tide å gå over til et større sete. Jeg hadde sagt det, så fikk hun kjøpe det hun ville kjøpe. Jeg hadde tatt med mit eget sete fordi det visste jeg at fungerte for mitt barn. Noen seter blir veldig fort for små lenge før vektgrensa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå