Gå til innhold

Trenger svar fort! Er det noe man kan blande knust tablett i som virkelig tar bort den vonde smaken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

2-åringen har fått tabletter for UVI som skal knuses, men hun kaster opp av smaken. Har prøvd å blande i youghurt, syltetøy og drikke. Funker ikke.

Anonymous poster hash: 8bff7...3a9

Fortsetter under...

Skrevet

appelsinjuice, da?

Skrevet

Det er Celexid. Hun fikk Bactrim mixtur først, men så kom UVI'n tilbake og hun skal nå prøve Celexid, men den finnes ikke som mixtur. Hun fikser bare ikke den tablettsmaken. Det går ikke.

Du som har litt greie på det, er den en annen type, som mixtur som er like bra som Celexid?

Skrevet

Når jeg var liten fikk jeg alltid pillene i sjokoladepålegg :P

Anonymous poster hash: cf4e6...c90

Skrevet

Det meste gikk ned med nugatti hos oss :o

Skrevet

Det vi fikk anbefalt fra barneklinikken når jenta mi var innlagt var å blande med sana sol. Det eneste som funket! Var visst det "trikset" de brukte der hvis barna ikke ville ha. Lykke til!

Anonymous poster hash: e4901...556

Annonse

Skrevet

Nå har jeg prøvd Nugatti. Ingen suksess. Jeg smakte på det selv og brakk meg. For en fæl smak! Brus liker hun ikke. 

Blir nok nødt til å ringe legen for å få noe annet.

Funker Imacillin mot UVI?

Skrevet

Må den knuses da?

Kan du ikke bare dele den i 4 og få barnet til å svelge bitene.

Anonymous poster hash: 33ff6...c9d

Skrevet

Jenta mi fikk en flytende som het Keflex (tror jeg det var), den var veldig god på smak. Fikk den i stedet for bactrim.

Anonymous poster hash: 300b4...8b9

Skrevet (endret)

Det kjipe med antibiotika er at det smakar grusomt og smaken kan ikkje skjulast. Ville gitt samsn med noko ein ikkje har lenge i munnen, td yoghurt. Mange antibiotikum bør helst ikkje takast saman med melkeprodukt (eller anna kalsiumrik mat) pga at det reduserar opptaket noko, men medisinen virkar i alle fall ikkje om den ikkje går ned.

Siste utveg er å knuse, blande med vatn og tvinge med sprøyte.

Edit: ser du har prøvd med yoghurt utan hell. Is?

Endret av ★
Skrevet

Nå har jeg prøvd Nugatti. Ingen suksess. Jeg smakte på det selv og brakk meg. For en fæl smak! Brus liker hun ikke. 

Blir nok nødt til å ringe legen for å få noe annet.

Funker Imacillin mot UVI?

Jeg fikk imacillin når jeg hadde UVI, og den funka :)

Anonymous poster hash: 2eb70...aa6

Skrevet

Jeg tror vi bare kan glemme den knuste tabletten. Det hjelper lite når hun bare kaster opp av smaken. Det er nok ingenting som klarer å skjule den forferdelige smaken.

Får høre om hun kan få en mixtur i stedet.

Annonse

Skrevet

På apoteket får du kjøpt "plastikk" kapsler som du kan ha tabletten inni som maskerer smaken og gjør de lettere å svelge. De fåes med jordbærsmak etc.

det er kanskje verdt et forsøk

Skrevet

Da får du bare bruke litt makt, du gjør det for en god sak. Del tbl i 4, ikke knus de. Putt de i munnen på barnet ditt, hel drikke i munnen og voila er de svelgt.

Anonymous poster hash: 56f4a...935

Skrevet

Da får du bare bruke litt makt, du gjør det for en god sak. Del tbl i 4, ikke knus de. Putt de i munnen på barnet ditt, hel drikke i munnen og voila er de svelgt.

Anonymous poster hash: 56f4a...935

Det der hørtes jo veldig enkelt ut, men funker ikke alltid i praksis. Jeg har testet dette med min datter, og tablettene fikk hun slett ikke ned.

Endte gjerne opp med oppkast i stedet. Det gjorde det for så vidt når vi prøvde å få de i henne knust også. Håpløse greier.

Anonymous poster hash: 300b4...8b9

Skrevet

Holde for nesen mens hun svelger?? Da smaker det mindre.. Hvor gammel er hun?? Min 5 åring har akkurat tatt en kur og han svelgte tabelettene selv med vann slik vi voksne gjør.. Forklarte han bare at dette må du ta og da gikk det veldig greit...

Skrevet

Tror neppe jeg får henne til å svelge hele tablettbiter. Hun brekker seg veldig lett og tygger på alt som kommer i munnen. Men, er verdt et forsøk. Og det hjelper jo ikke å bruke makt når ungen bare spyr. 

Og jeg tenker at om det finnes en annen type som funker like bra, så kan hun jo heller få den i stedet for at hun bare spyr opp tablettene.

Skrevet

Skrev i hovedinnlegget at hun er 2 år. Hun forstår ikke greia med å svelge en tablett.

Skrevet

Sana sol. Råsaft.

Anonymous poster hash: 31a7e...41b
Skrevet

Helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor legen i det hele tatt har foreslått tabletter til et så lite barn. Barn skjønner ikke hvordan man skal svelge noe helt før tidligst femårsalder (ja, unntak finnes). Ring legen i morgen å be om mikstur.

Nei, hun skjønner ikke konseptet med å svelge en tablett, og det forventer jeg ikke av en 2-åring. 

Tror nok mixtur er det vi må ha.

Skrevet

Nei er hun to år blir det nok vanskelig.... Da har jeg ingen gode råd. Jeg fikk i min 2 åring tabletter ved å dele de (ikke knuse) og putte de i en skei med yoghurt og det funket greit. >>Men han tok bare medisin en gang i uka da, ikke flere ganger for dag...

Skrevet

Er nokså sikker på at Selexid fantes i granulat (som kan blandes i vann) før i hvert fall.

Skrevet

Er nokså sikker på at Selexid fantes i granulat (som kan blandes i vann) før i hvert fall.

Finst berre som injeksjons-/infusjonsvæske og tablettar.

Men mange andre antibiotikum finst som mixtur, det ville forundre meg om ikkje minst eitt av dei kan brukast.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...