Gå til innhold

Urinsyregikt - Noen med erfaring her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som vet noe urinsyregikt her? Om tidlige symptomer, kroniske symptomer, hvordan det startet, hvordan det blir bekreftet, endret kosthold, osv osv.

Jeg leser og leser på nett, men nå er jeg bare forvirret enn opplyst. Jeg trenger å høre det fra noen som kanskje har det selv, og ikke lese om det i tørre legerapporter.

Jeg har tatt blodprøver og MR, og får vel noen svar i løpet av noen uker. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det hele. 

Noen som har lyst til å prøve å opplyse meg ut fra egenerfaring her?

Anonymous poster hash: d7ee8...cd3

Fortsetter under...

Skrevet

Kronisk urinsyregikt. Tar allopurinol forebyggende.

Veldig utypiske symptomer egentlig. Ikke stortåa som er verst angrepet ledd, men knærne. Og ellers også plaget med diffuse smerter i omtrent alle ledd. Kosthold ser ut til å ha lite å si, men enkelt få matvarer kan gi hissige anfall. Øl og ribbe er tabu! Anfall er svært sjelden. Mer konstante, diffuse smerter. Mye sliten ellers i kroppen også.

Under utredning for annen revmatisk sykdom i tillegg. Vær obs på at urinsyregikt ofte kommer i følge med andre autoimmune sykdommer, noe som kan gi et komplekst og vanskelig symptombilde.

Anonymous poster hash: c1954...09e
Skrevet

Jeg har det ikke selv, men merker fort på kroppen om den blir for "sur".

Og så har jeg gjennom jobben møtt mange med det.

Det å lese om et mer basisk kosthold blir viktig for deg. Dvs få inn mye grønnsaker i kostholdet, ikke bare til middag, men flette det inn til alle måltider. Drikke vann med ferskpresset sitron (sitron blir basisk når det omdannes i kroppen). Unngå mat som gir økt syre i kroppen, spesielt svinekjøtt, mye rødt kjøtt, . Du bør også unngå enkelte andre matvarer, men husker ikke alle i farta, mener blomkål er en av dem.

Du kan med fordel lese en del om blodtypedietten. Mange reagerer egentlig ikke på de syredannende matvarene, men det at de spiser mat som er feil for akkurat deres kropp. Hvis jeg selv f.eks. spiser tomat, svinekjøtt, kylling eller melk, da blir jeg stiv i leddene, verker i leddene, spesielt i fingre og knær, men også mer diffust i andre ledd (samt veldig trøtthet, tidvis hodepine m.m.)

Noen har matintoleranser som de ikke vet om, og dabruker de å bli merkbart bedre når de kutter ut disse matvarene.

Jeg ville lest mye om det med syre/base i kroppen selv, og så ville jeg fått hjelp av en terapeut som har gode kunnskaper om dette!

Jeg har faktisk til gode å møte en eneste som ikke har blitt bra eller veldig mye bedre med en total kostomlegging! :) 

Anonymous poster hash: 09bf3...0e8
Skrevet

Glemte å nevne at sukker selvfølgelig også bør kuttes ut! :)

# 3

Anonymous poster hash: 09bf3...0e8
Skrevet

Takk for svar og utfyllende svar om kosthold.  

Hvordan startet deres historie og tidlige historie, hva fikk dere til å oppsøke legen?

Skrevet

Dytter denne jeg. :) Håper jo selvsagt ikke så veldig mange her inne har erfaring med dette, men jeg håper likevel at noen kan hjelpe meg med noen svar. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...