Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #1 Skrevet 29. oktober 2013 Hverken mannen eller jeg har noen gang spilt noe annet enn blokkfløyte på barneskolen og det var ikke frivillig. Vi er i det heletatt lite interessert i musikk. Datteren vår på 8, har derimot glede av musikken og har nå spilt fiolin i et år. Det krever jo en del øving. Problemet er at vi foreldrene ikke har noen erfaring med slike lekser. En ting er at vi ikke kan hjelpe henne hverken musikals eller teknisk, men jeg er også usikker på på hva man vanligvis forlanger og forventer av ungene. Hun er tross alt ikke så ivrig at hun øver hver dag uten å bli minnet på det. Nå vil hun helst at vi hører på når hun øver, men nåde oss om vi kommer med råd eller komentarer. Hvor mye øver deres barn og hvor mye må dere "mase" og oppmuntre dem? Noen som har gode råd om øvelsesituasjonen til to litt frustrerte, umusikalske foreldre som hadde hatt det litt enklere om barna hadde valgt bare idrett eller egentlig hva som helst utenom musikk som fritidsaktivitet? Anonymous poster hash: 71e05...0ae
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #2 Skrevet 29. oktober 2013 Nå er snuppa litt for liten til å spille enda, men jeg kan jo komme med egne erfaringer Jeg selv begynte å spille piano når jeg var 6 år, foreldrene mine kunne minimalt med noter. Jeg selv klarte utmerket leksene alene, men jeg ble jo mildt sagt oppmuntret til å spille og øve. Sitt gjerne å hør på henne og skryt masse, er ikke nøye om dere tror det er feil - det finner hun ut av når hun kommer til læreren. Jeg vil også råde deg til å ikke la henne spille flere enn 2 instrumenter ettersom det fort blir liten fritid Når det gjelder øving tror jeg det er viktig og ikke presse for hardt. Når jeg var en 8 år så foreldrene mine at jeg var veldig flink innenfor musikk så da økte presset og jeg MÅTTE sitte ved pianoet 2 timer pr dag. Jeg spilte også på det værste 5 instrumenter samtidig. Takket være denne tvangen kan man vell si at jeg er rimelig god på piano noe som jeg merkelig nok er takknemlig for i dag. Men det ødelegger litt for gleden når man sitter der som barn og vil istedet sitte å glo på tv. Jeg har ikke gått innenfor musikken, men huhei som jeg koser meg som stuepianist Anonymous poster hash: f4e07...858
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #3 Skrevet 29. oktober 2013 Nå er snuppa litt for liten til å spille enda, men jeg kan jo komme med egne erfaringer Jeg selv begynte å spille piano når jeg var 6 år, foreldrene mine kunne minimalt med noter. Jeg selv klarte utmerket leksene alene, men jeg ble jo mildt sagt oppmuntret til å spille og øve. Sitt gjerne å hør på henne og skryt masse, er ikke nøye om dere tror det er feil - det finner hun ut av når hun kommer til læreren. Jeg vil også råde deg til å ikke la henne spille flere enn 2 instrumenter ettersom det fort blir liten fritid Når det gjelder øving tror jeg det er viktig og ikke presse for hardt. Når jeg var en 8 år så foreldrene mine at jeg var veldig flink innenfor musikk så da økte presset og jeg MÅTTE sitte ved pianoet 2 timer pr dag. Jeg spilte også på det værste 5 instrumenter samtidig. Takket være denne tvangen kan man vell si at jeg er rimelig god på piano noe som jeg merkelig nok er takknemlig for i dag. Men det ødelegger litt for gleden når man sitter der som barn og vil istedet sitte å glo på tv. Jeg har ikke gått innenfor musikken, men huhei som jeg koser meg som stuepianist Anonymous poster hash: f4e07...858 Hun er nok ganske langt fra to timer om dagen. Vi har vel egentlig vært fornøyd om hun har øvet skikklig i 10-15 minutter 5 dager i uka. De dagene hun har spilletime eller orkesterøvelse pleier hun ikke å øve. Ikke er vi så nøye om vi skal bort i helgene eller liknende heller. Høres det lite ut? Det er tross alt mye bedre at hun har glede av å kunne spille litt enn at hun blir så veldig flink. På den andre siden er det jo helt tydelig at det er mer morsomt når hun føler at hun får det til. Anonymous poster hash: 71e05...0ae
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #4 Skrevet 29. oktober 2013 Nå er snuppa litt for liten til å spille enda, men jeg kan jo komme med egne erfaringer Jeg selv begynte å spille piano når jeg var 6 år, foreldrene mine kunne minimalt med noter. Jeg selv klarte utmerket leksene alene, men jeg ble jo mildt sagt oppmuntret til å spille og øve. Sitt gjerne å hør på henne og skryt masse, er ikke nøye om dere tror det er feil - det finner hun ut av når hun kommer til læreren. Jeg vil også råde deg til å ikke la henne spille flere enn 2 instrumenter ettersom det fort blir liten fritid Når det gjelder øving tror jeg det er viktig og ikke presse for hardt. Når jeg var en 8 år så foreldrene mine at jeg var veldig flink innenfor musikk så da økte presset og jeg MÅTTE sitte ved pianoet 2 timer pr dag. Jeg spilte også på det værste 5 instrumenter samtidig. Takket være denne tvangen kan man vell si at jeg er rimelig god på piano noe som jeg merkelig nok er takknemlig for i dag. Men det ødelegger litt for gleden når man sitter der som barn og vil istedet sitte å glo på tv. Jeg har ikke gått innenfor musikken, men huhei som jeg koser meg som stuepianist Anonymous poster hash: f4e07...858 Hun er nok ganske langt fra to timer om dagen. Vi har vel egentlig vært fornøyd om hun har øvet skikklig i 10-15 minutter 5 dager i uka. De dagene hun har spilletime eller orkesterøvelse pleier hun ikke å øve. Ikke er vi så nøye om vi skal bort i helgene eller liknende heller. Høres det lite ut? Det er tross alt mye bedre at hun har glede av å kunne spille litt enn at hun blir så veldig flink. På den andre siden er det jo helt tydelig at det er mer morsomt når hun føler at hun får det til. Anonymous poster hash: 71e05...0ae 15-20 minutter tror jeg burde holde Jeg ville prøvd å få henne til å øve bittelitt før hun drar på øvelse slik at hun er litt forberedt. Men dette bestemmer dere sammen og hva slags "mål" dere har med musikken. Er det for kos og hygge så la henne styre litt selv, men sett av et tidspunkt der hun skal øve, hun er jo der faktisk for å bli bedre og lære seg instrumentet Når dere reiser bort er det greit at hun tar "ferie", noen ganger hjelper det faktisk å ta et lite avbrekk fra øvingen Anonymous poster hash: f4e07...858
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #5 Skrevet 29. oktober 2013 Nå er snuppa litt for liten til å spille enda, men jeg kan jo komme med egne erfaringer Jeg selv begynte å spille piano når jeg var 6 år, foreldrene mine kunne minimalt med noter. Jeg selv klarte utmerket leksene alene, men jeg ble jo mildt sagt oppmuntret til å spille og øve. Sitt gjerne å hør på henne og skryt masse, er ikke nøye om dere tror det er feil - det finner hun ut av når hun kommer til læreren. Jeg vil også råde deg til å ikke la henne spille flere enn 2 instrumenter ettersom det fort blir liten fritid Når det gjelder øving tror jeg det er viktig og ikke presse for hardt. Når jeg var en 8 år så foreldrene mine at jeg var veldig flink innenfor musikk så da økte presset og jeg MÅTTE sitte ved pianoet 2 timer pr dag. Jeg spilte også på det værste 5 instrumenter samtidig. Takket være denne tvangen kan man vell si at jeg er rimelig god på piano noe som jeg merkelig nok er takknemlig for i dag. Men det ødelegger litt for gleden når man sitter der som barn og vil istedet sitte å glo på tv. Jeg har ikke gått innenfor musikken, men huhei som jeg koser meg som stuepianist Anonymous poster hash: f4e07...858 Hun er nok ganske langt fra to timer om dagen. Vi har vel egentlig vært fornøyd om hun har øvet skikklig i 10-15 minutter 5 dager i uka. De dagene hun har spilletime eller orkesterøvelse pleier hun ikke å øve. Ikke er vi så nøye om vi skal bort i helgene eller liknende heller. Høres det lite ut? Det er tross alt mye bedre at hun har glede av å kunne spille litt enn at hun blir så veldig flink. På den andre siden er det jo helt tydelig at det er mer morsomt når hun føler at hun får det til. Anonymous poster hash: 71e05...0ae 15-20 minutter tror jeg burde holde Jeg ville prøvd å få henne til å øve bittelitt før hun drar på øvelse slik at hun er litt forberedt. Men dette bestemmer dere sammen og hva slags "mål" dere har med musikken. Er det for kos og hygge så la henne styre litt selv, men sett av et tidspunkt der hun skal øve, hun er jo der faktisk for å bli bedre og lære seg instrumentet Når dere reiser bort er det greit at hun tar "ferie", noen ganger hjelper det faktisk å ta et lite avbrekk fra øvingen Anonymous poster hash: f4e07...858 Vi har ingen intensjoner om at hun skal bli spessielt flink, men ettersom vi er så dårlige på musikkfronten selv synes vi det er strålende at hun selv har funnet ut at hun vil spille slik at hun i det minste får et forhold til musikk. Selv om ikke vi er interessert i det er det jo mange andre som er det og det er liksom forventet at dette skal være noe"alle" er opptatt av. En bitte liten øving rett før spilletime er sikkert smart. Det var et godt tips. Anonymous poster hash: 71e05...0ae
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #6 Skrevet 29. oktober 2013 Hei, jeg er musiker og underviser på siden... er veldig viktig å ikke presse og prøve å styre øvingen, samtidig som en 8-åring er for liten tilbå huske på å øve selv. Så kom med oppmuntring, syng med på sanger om hun vil og la læreren om selve undervisningen. Er det noe hun trenger hjelp til og vil ha hjelp til fra dere kan dere også fint kontakte læreren hennes for tips :-) Et annet tips er å la instrumentet ligge fremme om mulig, da øves det gjerbe mer. Lyst og lek er viktigst når man er 8 år, samtidig som øving fører til mestring. Vil mene at 15-30 min 5 dager i uken samt samspill og enetime holder i massevis nå. Anonymous poster hash: 73acf...aa7
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #7 Skrevet 29. oktober 2013 Nå er snuppa litt for liten til å spille enda, men jeg kan jo komme med egne erfaringer Jeg selv begynte å spille piano når jeg var 6 år, foreldrene mine kunne minimalt med noter. Jeg selv klarte utmerket leksene alene, men jeg ble jo mildt sagt oppmuntret til å spille og øve. Sitt gjerne å hør på henne og skryt masse, er ikke nøye om dere tror det er feil - det finner hun ut av når hun kommer til læreren. Jeg vil også råde deg til å ikke la henne spille flere enn 2 instrumenter ettersom det fort blir liten fritid Når det gjelder øving tror jeg det er viktig og ikke presse for hardt. Når jeg var en 8 år så foreldrene mine at jeg var veldig flink innenfor musikk så da økte presset og jeg MÅTTE sitte ved pianoet 2 timer pr dag. Jeg spilte også på det værste 5 instrumenter samtidig. Takket være denne tvangen kan man vell si at jeg er rimelig god på piano noe som jeg merkelig nok er takknemlig for i dag. Men det ødelegger litt for gleden når man sitter der som barn og vil istedet sitte å glo på tv. Jeg har ikke gått innenfor musikken, men huhei som jeg koser meg som stuepianist Anonymous poster hash: f4e07...858 Hun er nok ganske langt fra to timer om dagen. Vi har vel egentlig vært fornøyd om hun har øvet skikklig i 10-15 minutter 5 dager i uka. De dagene hun har spilletime eller orkesterøvelse pleier hun ikke å øve. Ikke er vi så nøye om vi skal bort i helgene eller liknende heller. Høres det lite ut? Det er tross alt mye bedre at hun har glede av å kunne spille litt enn at hun blir så veldig flink. På den andre siden er det jo helt tydelig at det er mer morsomt når hun føler at hun får det til. Anonymous poster hash: 71e05...0ae 15-20 minutter tror jeg burde holde Jeg ville prøvd å få henne til å øve bittelitt før hun drar på øvelse slik at hun er litt forberedt. Men dette bestemmer dere sammen og hva slags "mål" dere har med musikken. Er det for kos og hygge så la henne styre litt selv, men sett av et tidspunkt der hun skal øve, hun er jo der faktisk for å bli bedre og lære seg instrumentet Når dere reiser bort er det greit at hun tar "ferie", noen ganger hjelper det faktisk å ta et lite avbrekk fra øvingen Anonymous poster hash: f4e07...858 Vi har ingen intensjoner om at hun skal bli spessielt flink, men ettersom vi er så dårlige på musikkfronten selv synes vi det er strålende at hun selv har funnet ut at hun vil spille slik at hun i det minste får et forhold til musikk. Selv om ikke vi er interessert i det er det jo mange andre som er det og det er liksom forventet at dette skal være noe"alle" er opptatt av.En bitte liten øving rett før spilletime er sikkert smart. Det var et godt tips. Anonymous poster hash: 71e05...0ae Jevn øving er mye viktigere enn øving rett før. Søndagskveldspanikken for timen mandag er hverken hyggelig eller spesielt lærerik. Anonymous poster hash: 73acf...aa7
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #8 Skrevet 29. oktober 2013 Nå er snuppa litt for liten til å spille enda, men jeg kan jo komme med egne erfaringer Jeg selv begynte å spille piano når jeg var 6 år, foreldrene mine kunne minimalt med noter. Jeg selv klarte utmerket leksene alene, men jeg ble jo mildt sagt oppmuntret til å spille og øve. Sitt gjerne å hør på henne og skryt masse, er ikke nøye om dere tror det er feil - det finner hun ut av når hun kommer til læreren. Jeg vil også råde deg til å ikke la henne spille flere enn 2 instrumenter ettersom det fort blir liten fritid Når det gjelder øving tror jeg det er viktig og ikke presse for hardt. Når jeg var en 8 år så foreldrene mine at jeg var veldig flink innenfor musikk så da økte presset og jeg MÅTTE sitte ved pianoet 2 timer pr dag. Jeg spilte også på det værste 5 instrumenter samtidig. Takket være denne tvangen kan man vell si at jeg er rimelig god på piano noe som jeg merkelig nok er takknemlig for i dag. Men det ødelegger litt for gleden når man sitter der som barn og vil istedet sitte å glo på tv. Jeg har ikke gått innenfor musikken, men huhei som jeg koser meg som stuepianist Anonymous poster hash: f4e07...858 Hun er nok ganske langt fra to timer om dagen. Vi har vel egentlig vært fornøyd om hun har øvet skikklig i 10-15 minutter 5 dager i uka. De dagene hun har spilletime eller orkesterøvelse pleier hun ikke å øve. Ikke er vi så nøye om vi skal bort i helgene eller liknende heller. Høres det lite ut? Det er tross alt mye bedre at hun har glede av å kunne spille litt enn at hun blir så veldig flink. På den andre siden er det jo helt tydelig at det er mer morsomt når hun føler at hun får det til. Anonymous poster hash: 71e05...0ae 15-20 minutter tror jeg burde holde Jeg ville prøvd å få henne til å øve bittelitt før hun drar på øvelse slik at hun er litt forberedt. Men dette bestemmer dere sammen og hva slags "mål" dere har med musikken. Er det for kos og hygge så la henne styre litt selv, men sett av et tidspunkt der hun skal øve, hun er jo der faktisk for å bli bedre og lære seg instrumentet Når dere reiser bort er det greit at hun tar "ferie", noen ganger hjelper det faktisk å ta et lite avbrekk fra øvingen Anonymous poster hash: f4e07...858 Vi har ingen intensjoner om at hun skal bli spessielt flink, men ettersom vi er så dårlige på musikkfronten selv synes vi det er strålende at hun selv har funnet ut at hun vil spille slik at hun i det minste får et forhold til musikk. Selv om ikke vi er interessert i det er det jo mange andre som er det og det er liksom forventet at dette skal være noe"alle" er opptatt av.En bitte liten øving rett før spilletime er sikkert smart. Det var et godt tips. Anonymous poster hash: 71e05...0ae Jevn øving er mye viktigere enn øving rett før. Søndagskveldspanikken for timen mandag er hverken hyggelig eller spesielt lærerik. Anonymous poster hash: 73acf...aa7 Det var ikke det jeg oppfattet rådet som. Jeg tilket det som å kansje spille gjennom de sangene ghun har å åve på i forbindelse med at hun pakker ned fiolinen for å dra på spilletime, bare for å være litt ekstra forberedt til timen. Fiolinen har fått egen hylleplass på stua slik at den skal være enkel å ta frem. Panikkøving dagen før spilletime er sikkert ikke så smart, nei Anonymous poster hash: 71e05...0ae
Gjest cd0da Skrevet 29. oktober 2013 #9 Skrevet 29. oktober 2013 Da jeg var 8 øvde jeg 15 minutter daglig med fri lørdag og søndag. Slapp så klart å øve den dagen jeg hadde fiolintime. Jeg spilte ofte for mine foreldre, men som regel på rommet. Hadde veldig lette lekser på den tiden
Elsker livet Skrevet 29. oktober 2013 #10 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg er også musikklærer. Jeg vil anbefale at barna øver hver dag, men ikke så lenge om gangen. Jeg er for å presse litt om en faktisk tar spilletimer og ikke er så veldig engasjert på egenhånd. Gleden med å spille øker som oftest jo mer en føler en mestrer. Jeg vil anbefale å kjøpe noter med cd der man selv er solist. Det er mer givende enn å sitte å spille uten komp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå