Gå til innhold

Influensavaksine

Anbefalte innlegg

Tok den i dag, og håper det berger både meg og mageboer for influensasesongen :) Kom på det etter et par dager hjemme med forkjølet 2 åring, så nå har jeg lyttet til rådet om at gravide i 2. og 3. trimester skal ta influensavaksinen.

Noen andre som har tatt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144092593-influensavaksine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok den i går. Fikk samtidig bekreftet at det at noen er helsepersonell ikke er noen garanti for at de er oppdaterte på hva folkehelsa/myndighetene anbefaler. Dama på legekontoret virket helt himmelfallen over at jeg ba om å få vaksinen - spurte og grov om hvem det var som hadde sagt jeg skulle ta den, lurte på hvorfor, og mumlet om at man ikke anbefalte så mye vaksinering til gravide. Men anbefalingene fra høyere hold er jo klinkende klare på dette, så det er jo ingenting å tvile på. Synes ikke noe særlig om at helsepersonell skal drive og så tvil hos folk på den måten, jeg.

Jeg skal også ta den. Blir vel på torsdag da jeg har legetime uansett :-) tok den i fjor og har ikke vært skikkelig syk hele dette året..

Den er jo anbefalt spesielt til 2 og 3 trimester og barnet blir jo født med antistoffer når vi nå tar den.. Husker ikke hvor mange uker/mnd det var men mye e gjort om barnet kan slippe influensa som nyfødt.. :-)

Endret av olebrum26_05&09-jan14

Nå er det ikke sånn at all helsepersonell er enig i disse anbefalingene fra helsemyndighetene. Og en fastlege er vel omtrent programforpliktet til å anbefale oss vaksinen dersom vi spør siden det er dette helsemyndighetene anbefaler.

Jeg jobber på en infeksjonsavdelng på et sykehus og spurte overlegen i infeksjonsmedisen om vaksinasjon av gravide og hva jeg burde gjøre, og svaret fra den kanten var klinkende klart !! Ikke vaksiner deg! Hun var generelt skeptisk til vaksinasjon av gravide . det er også det som står i min bok fra da jeg gikk må skolen, at vaksinasjon av gravide skal så langt det lar seg gjøre unngås !

Jeg stoler mye mere på henne enn det jeg gjør på hvilken som helst fastlege. Fastlegene tørr ikke annet enn å anbefale det helsemyndighetene gjør

Vi må ikke glemme at anbefalingene fra helsemyndighetene også har økonomiske argumenter . De ønskerat færrest mulig skal bli syke for å unngå sykefravær osv...

Annonse

Jeg stoler mer på den samlede oppfatningen til Folkehelseinstituttet (som inkluderer et stort antall høyst kompetente forskere og leger, og som støtter seg til summen av den tilgjengelige forskningen) enn på meningene til noen som helst enkeltlege.

Jeg forstår ikke helt hvorfor det teller mot troverdigheten til myndighetenes anbefalinger at de også har økonomiske insentiver. Nei, myndighetene vil ikke at du skal bli syk. Det koster samfunnet penger. De vil heller ikke at barnet ditt skal bli sykt, det koster også samfunnet penger. Hvis barna risikerte varige mén av vaksinen hadde de ikke anbefalt vaksinen - også på grunn av de økonomiske insentivene. At noen av insentivene kan virke litt kyniske gjør ingen forskjell når faktum er at vaksinen er grundig testet og funnet å være trygg for både mor og barn, og utgjør en verdifull beskyttelse for begge.

samtidig så anbefalte helsemyndighetene på det sterkeste å ta vaksina mot svineinfluensaen også...man risikerte sparken på jobb og bli hengt ut hvis man ikke tok den.

vi så jo alle hvordan det gikk ;)

folk må gjerne ta vaksine for min del, men jeg ser ikke poenget med en vaksine mot en influensa som i utgangspunktet er ganske harmløst hvis man er frisk og rask ellers.

jeg kommer ikke til å ta den og jeg har heller aldri tatt den.

Influensa er ikke harmløst for barnet ditt, hverken før eller etter fødsel. Influensavaksinering til gravide handler ikke om å beskytte moren, men barnet. Influensa hos spedbarn er alvorlig og kan føre til varige mén eller død.

Hva angår svineinfluensavaksinen: det er lett å være etterpåklok. Svært sjeldne bivirkninger kan man aldri sikre seg 100% mot - rett og slett fordi de er så sjeldne at man bare vil se dem ved utstrakt bruk. For det første: Sesonginfluensavaksinen _har_ vært i slik utstrakt bruk i mange år, uten at skumle bivirkninger er blitt oppdaget. For det andre: Det er lett å la seg skremme av de få, tragiske tilfellene av narkolepsi. Men hva med livene som ble reddet? Det er ikke like lett å lage overskrifter av alle tragediene som ble avverget. Svineinfluensaen var ikke som vanlig influensa, som er praktisk talt harmløst for andre enn svekkede (små barn, eldre, syke). Vanlige, friske, sterke mennesker i sin beste alder DØDE av svineinfluensaen. Det var helt riktig av myndighetene å reagere.

Tviler ikke på at de som vedtar slike anbefalinger hos helsemyndighetene er høykompetente folk. Poenget er at jeg stoler mere på intensjonene til en kollega som er spesialist innenfor infeksjon enn på intensjonene til helsemyndighetene. Influensa er ikke farlig for fosteret, men kan være uheldigvis å få de første levemnd for baby.Det jeg risikerer ved å ikke ta vaksinen er å bli noe dårligere enn en ikke gravid ville blitt av influensa.

Ellers følger vi det vanlige vaksinasjonsprogrammet for alle ungene , men jeg er som sagt skeptisk til å utsette et foster for vaksine

Smitteforebyggede tiltak som god håndhygiene, unngå å oppsøke folkemengder som kjøpesenter og kafeer de første ukene med baby er den måten jeg velger å unngå smitte på. Dette er enkel effektive tiltak helt uten mulige bivirkninger . Det er er det 3. Barnet jeg får i influensa sesongen og aldri har noen lege nevnt influensavaksine for meg. Jeg tenker at dette kanskje er fordi det er veldig delte meninger om dette ?? Men at dersom de blir spurt må de anbefale det helsemyndighetene anbefaler.

Når svineinfluensa sto på så var det et massivt press på jobben om at vi som sykepleiere måtte vaksinere oss. Det var jo helt hysteriske tilstander. Enden på visa ble jo at det var ikke flere som døde av influensa dette året kontra andre år.....

Som hønemor sier så ønsker jeg ikke å vaksinere meg mot en sykdom som er ufarlig !! Også ufarlig for fosteret.

Jeg har ingen kontroll på eventuelle bivirkninger som kan komme av vaksinen og hvordan den påvirker fosteret. For det er et faktum at alle vaksiner og medisiner som virker også ha mulige bivirkninger ...det jeg derimot har kontroll på er hva jeg utsetter baby for de første leveukene, og som sagt er min mening at ved hjelp av grunnleggende smitteforebyggende rutiner og å unngå situasjoner hvor smitte er en mulighet er sannsynligheten for p bli syk veldig liten.

Men bare for å gjenta det så er jeg helt for vaksinasjonsprogrammet i Norge idag, her er det snakk om å forsøke p utrydde sykdommer som utgjør en fare for store grupper i samfunnet

Influensa er ikke farlig for foster plipp...

Men lar seg skremme av de få tilfellene av de som får kompliserte sykdomsforløp av influensa, men andre lar seg skremme av de få som får bivirkninger av vaksiner ; )) det er det som skiller oss i denne diskusjonen!

Strax vaksinen er satt kan man ikke kontrollere bivirkninger, men som sagt så kan man veldig langt på vei unngå å utsette en baby for smitte....

Uansett hva vi velger så går det som regel bra : )

nå var strengt tatt ikke narkolepsi det verste man kunne få da....det var alt fra fosterdød til asberger pluss annet dritt.

så nei det var ikke riktig at myndighetene reagerte som de gjorde, for det har ødelagt mange menneskers liv.

de dreit på draget rett og slett og det er langt i fra første gang! ;)

det der kan diskuteres i det uendelige, men jeg kommer ikke til å gi verken meg selv eller barnet mitt den vaksina med mindre jeg har en skikkelig grunn til det.

hva du gjør er opp til deg men jeg gjør det ikke. har man en frisk og rask baby så må man faktisk ikke gi dem den vaksina.

joda, shit happens og du kan faktisk dø i bilulykke i morgen eller miste babyen din i gulvet og den blir hjerneskada for livet eller dø.

men sjansen er liten for det er det ikke? :)

Alt dette handler jo om å veie små risikoer opp mot hverandre. Risikoen for bivirkninger av vaksinen er svært liten. Risikoen for komplikasjoner av influensa - som er det som kan være skadelig for fosteret - er også svært liten - men den er ikke null, og den er større for gravide enn for andre. Folkehelseinstituttet har kommet frem til at den andre risikoen er større enn den første, og anbefaler derfor vaksinering. Selv har jeg ikke grunnlag for å veie disse risikoene opp mot hverandre - men Folkehelsa har det, og derfor stoler jeg på dem. Selvsagt har de tatt hensyn til risikoen for bivirkninger ved vaksinering, og de har tatt høyde for at man alltid bør være restriktiv med vaksinering av gravide - og til tross for dette mener de det er riktig å anbefale vaksinering til alle gravide i 2. og 3. trimester. Å tvile på at de har et godt faglig grunnlag for denne avgjørelsen blir litt absurd for meg. Og selvsagt vil det kunne være enkelt(fag)personer som er uenige - men hvorfor skal en enkeltperson, hun være seg aldri så kompetent, trumfe konklusjonen til en hel organisasjon? En enkeltperson vil aldri kunne oppnå like godt beslutningsgrunnlag som et større fagmiljø, rett og slett fordi det er begrenset hvor mye informasjon én enkelt er i stand til å ta hensyn til. Derfor stoler jeg på Folkehelsa, på IPCC, på Statens Strålevern, you name it. Fordi de har et bedre beslutningsgrunnlag enn jeg selv eller noen annen enkeltperson kan ha.

Annonse

Godt vi er enig med oss selv hvertfall da !

Det som overrasker meg er at helsemyndghetene er bekymret for influensaviruset og gravide når det finnes andre mere utbredte virus som er mye mere farlige for gravide!! Cytomegaloviruset er et virus som 1 av 3 barnehagebarn skiller ut i kroppsvæsker uten å ha symptomer på sykdom... Får du dette viruset for første gang i 1. Trimester er sannsynligheten for misdannelser 20 %... Får du det senere i svangerskapet kan barnet bli født med cmv infeksjon som på sikt kan føre til skader. Hadde de aktivt informert om dette ville det ført med seg betraktelig mere sykemeldinger blandt f.eks de som jobber i barnehage og skole...en enkel blodprøve kan avsløre om du har hatt viruset eller ikke, men den tilbys ikke gravide i Norge . Har di hatt viruset er du mere motstandsdyktig og en eventuell reaktivering av infeksjon vil ikke skade fosteret i like stor grad... På sykehuset hvor jeg jobber er de supernøye med at gravide ikke skal pleie pasienter hvor det mistenkes cmv... Men viruset nevnes ikke med et ord i forbindelse med svangerskapskontroller...I Wonder why !!!???

Greit å være forberedt på at barnet i magen kan bli slapp og sove mye i etterkant av en vaksine. Dette ble jeg ikke informert om i mitt forige svangeskap som bivirkning da jeg tok sesonginfluensavaksine. Første døgnet etter vaksinen kjente jeg ingen spark eller bevegelser i magen, og det ble hastetur på sykehuset.Alt stod bra til, men gjett om jeg fikk meg en støkk... Skulle ønske legen hadde informert om dette.  

Tok den i dag, og håper det berger både meg og mageboer for influensasesongen :) Kom på det etter et par dager hjemme med forkjølet 2 åring, så nå har jeg lyttet til rådet om at gravide i 2. og 3. trimester skal ta influensavaksinen.

Noen andre som har tatt?

Det er passe idiotisk å ta vaksine når man er gravid da. Lærte i gen noe av svineinfluensavaksineskandalen? Hvorfor? Pleier du ta influensavaksine?

Anonymous poster hash: 4f778...bfa

Jeg stoler mer på den samlede oppfatningen til Folkehelseinstituttet (som inkluderer et stort antall høyst kompetente forskere og leger, og som støtter seg til summen av den tilgjengelige forskningen) enn på meningene til noen som helst enkeltlege.

Jeg forstår ikke helt hvorfor det teller mot troverdigheten til myndighetenes anbefalinger at de også har økonomiske insentiver. Nei, myndighetene vil ikke at du skal bli syk. Det koster samfunnet penger. De vil heller ikke at barnet ditt skal bli sykt, det koster også samfunnet penger. Hvis barna risikerte varige mén av vaksinen hadde de ikke anbefalt vaksinen - også på grunn av de økonomiske insentivene. At noen av insentivene kan virke litt kyniske gjør ingen forskjell når faktum er at vaksinen er grundig testet og funnet å være trygg for både mor og barn, og utgjør en verdifull beskyttelse for begge.

Så du mener at fordi det er anbefalt å ta vaksinen, så utgjør det ingen risiko for barnet i magen?

Det er i beste fall naivt å tro..

Det betyr faktisk bare at de mener at risikoen er mindre enn "gevinsten". Risikofritt er det aldri å vaksinere, spesielt ikke med et ufødt barn i magen. Den generelle anbefalningen er jo tross alt at gravide skal vaksineres minst mulig, nettopp på grunn av risiko. Når det gjelder influensa er derimot denne risikoen vurdert til å være innafor det akseptable, av ulike grunner.

Jeg diskuterte dette med min jordmor. Ønsket selv ikke å ta vaksinen, og hun var (selv om hun også sa at hun er forpliktet til å si hva helsemyndighetene anbefaler) enig med meg og sa at hun heller ikke ville tatt den, til tross for anbefalningene. Så jeg har ikke, og skal heller ikke, ta vaksinen når mens jeg er gravid. Saken stiller seg helt annerledes om jeg ikke hadde vært gravid.

Anonymous poster hash: 3d6ef...aca

Så du mener at fordi det er anbefalt å ta vaksinen, så utgjør det ingen risiko for barnet i magen?

Det er i beste fall naivt å tro..

Det betyr faktisk bare at de mener at risikoen er mindre enn "gevinsten". Risikofritt er det aldri å vaksinere, spesielt ikke med et ufødt barn i magen. Den generelle anbefalningen er jo tross alt at gravide skal vaksineres minst mulig, nettopp på grunn av risiko. Når det gjelder influensa er derimot denne risikoen vurdert til å være innafor det akseptable, av ulike grunner.

Jeg diskuterte dette med min jordmor. Ønsket selv ikke å ta vaksinen, og hun var (selv om hun også sa at hun er forpliktet til å si hva helsemyndighetene anbefaler) enig med meg og sa at hun heller ikke ville tatt den, til tross for anbefalningene. Så jeg har ikke, og skal heller ikke, ta vaksinen når mens jeg er gravid. Saken stiller seg helt annerledes om jeg ikke hadde vært gravid.

Anonymous poster hash: 3d6ef...aca

Jeg har da sagt ganske tydelig at jeg er klar over at det er en ikke-null risiko ved å ta vaksinen. Jeg er også fullt klar over at man generelt anbefaler å være restriktiv med vaksinering og bruk av legemidler til gravide. Men tror du ikke FHI har tatt hensyn til dét, da? Risikoen for å få influensa med komplikasjoner, eller for at barnet skal få influensa i sine første levemåneder, er funnet å være større enn risikoen for skadelige bivirkninger av vaksineringen. Sesonginfluensavaksinen har vært i bruk i lang tid og man har derfor svært gode data på dens virkning, og man vet derfor at risikoen ved akkurat denne vaksinen er _ekstremt_ liten. Med tanke på hvor utbredt sesonginfluensaen er har FHI kommet frem til at det er lurt for gravide å vaksinere seg. De har, i motsetning til deg og meg og jordmoren din, ressurser til å kunne ta høyde for alt vi har av kunnskap om sesonginfluensa og vaksinen mot den, og gjøre en kunnskapsbasert vurdering på hva som er til det beste for folkehelsa (som inkluderer helsa til både gravide og barna deres).

Spm er hvilke hensyn som veier tyngst hos helsemyndigheter og de som kommer frem til slike anbefalinger.

Som sagt blir vi som jobber sykepleiere oppfordret til å vaksinert oss. Et av argumentene er at det må sørgesfor forsvarlig drift av sykhus og sykehjem i Norges land og mange influensasyke er ikke ønskelig. Jeg vaksinerer meg absolutt ikke av hensyn til bemanning på jobben !!!

Hvilke hensyn som veier tyngst i forhold til gravide og vaksiner er jeg usikker på.

Snakket med en kollega idag som er helsesøster og hun sa at dersom en gravid hadde kommet til henne så har hun nok anbefalt henne å ta vaksinen, men hun hadde ikke tatt den selv som gravid. Dette er selvfølgelig også bare en enkeltpersons mening, men jeg syns det er et tankekors . Helsepersonells mening er jo basert på det som snakkes om i et fagmiljø og " bak lukkede dører" . Det ble også på jobb idag snakk om svineinfuensavaksinen og når den "herjet" , vår overlege i infeksjon var da også sterkt imot vaksinering av gravide . Denne meningen er jo ikke noe hun bare tar ut av luften ! De har jo tilgang til et fagmiljø og info som vi ikke har og baserer sine meninger på dette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...