Gå til innhold

inspirert: barn i bånd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte på artikkelen i Adresseavisen idag... har forståelse for at barnehage bruker bånd men de holder i båndet og sitter ikke fast slik barnet i artikkelen.

Selv synes jeg ikke noe om det.

Hi

Anonymous poster hash: 5c4a3...cdf

Er det virkelig vanlig at barnehager bruker bånd, aldri hørt om? 

Anonymous poster hash: 7e2da...d6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er selvsagt ille dersom det finnes foreldre som alltid bruker bånd på ungene sine. Både på helt vanlige handleturer til nærbutikken, på tur i skogen og på lekeplassen, på besøk hos besteforeldrene og på 17. mai.

Samtidig kan jeg ikke se av artikkelen at dette er tilfelle. De fleste nevner at de bruker det når de kan ut i et fremmed miljø, på store flyplasser, storbyferie i utlandet og slikt. Og da ser jeg ikke problemet. Jeg kan ikke med min beste vilje forstå at det skal være så galt at noe er enkelt og lettvint. (Ser at noen både her i tråden og i kommentarfeltet under artikkelen kritiserer dette for å være en lettvint løsning.) det må da virkelig være en vinn-vinn-situasjon, tenker jeg, når det både er sikkert for ungene og enkelt for foreldrene.

Ser at flere påpeker at ungene må få øve seg på farlige situasjoner. Jeg ville aldri ha latt et barn få øve seg på farlige situasjoner på fremmede steder og som gjør at de kan dø av det. Du slipper ikke barnet ditt løs på Manhattan når du til vanlig bor i Bygde-Norge, altså. Jeg synes forsåvidt heller ikke det er greit å la en ettåring leke langs motorveien. Kall meg gjerne overbeskyttende.

Mine barn har fått klatrer trær, gå på tur med barnehagen og tenne bål i skogen. De har fått skrubbsår på knærne og en god del blåmerker hist og her. Innehjelm har vi aldri vurdert en gang.

Men man sikrer selvsagt ungene sine så godt man kan. Også på reise. Og hvis det innebærerå bruke bånd på et barn som ellers ville vridd seg ut av foreldrenes hånd så snart de kunne, vel, så ser jeg ikke noe galt i det.

Og de som argumenterer med at ingen gjorde dette for tretti år siden: For tretti år siden var det også noen som brukte bånd på sine barn. Dessuten reiste man langt mindre og befant seg derfor sjelden i slike situasjoner.

Skrevet

Helt fantastisk og jeg kan virkelig ikke tro at det skal hemme barns utvikling på noen som helst måte. De fleste bruker det vel langs trafikkerte veier s barnet slipper å sitte i vogn eller på tett befolkede steder så barnet ikke forsvinner. Jeg tviler på at foreldrene går en søndagstur i skogen med barnet i bånd. 

Skrevet

Sønnen min hadde sele og bånd da lillesøster var nyfødt. Hvis jeg var alene med de for å handle klarte jeg ikke å hindre han i å springe avgårde, og det var bedre for han med et bånd enn at jeg skulle holde han fast i armen.

Skrevet

Brukte det eit par gonger på flyplass med eldstemann, som var ein slik som berre stakk avgårde.  I enkelte situasjonar synes eg det gjev barnet meir fridom enn mindre, feks om barnet får gå fritt heller enn å sitte i vogn i folkemengder eller ved trafikkerte vegar. Men berre medan dei er heilt små og ubereknelege.  Dei må jo lære å passe seg etter kvart.

Skrevet

Jeg har aldri brukt det selv, men kan skjønne at noen gjør det steder hvor det er mye folk, men jeg skjønner ikke de som bruker det på barnet uansett. Vi var i "syden" i sommer og der var det en liten jente som vi aldri så uten sele. Uansett hva hun gjorde, så hadde hun selen på. Selv ved bassenget og i restauranten og det kan jeg ikke skjønne at er nødvendig. Det virket ikke som at hun var av typen som løp bort så fort hun kunne og jeg så henne aldri forsøke å løpe ut i vannet heller. Det virket rett og slett som foreldrene hadde selen på fordi det var det enkleste.

Anonymous poster hash: 704dc...f28
Gjest meg&mini
Skrevet

Jeg så en unge i bånd på matbutikken her! Det er ingen andre butikker rundt, et stykke til hovedveien og butikken er ikke så stor. Jeg synes det var veldig sært.

Spesielt siden begge foreldrene var med....

Forstår det når det er i større byer, steder som kjøpesenter, flyplasser og lignende.

Jeg har aldri vurdert det selv og har heller ikke behov for det til min egen unge:)

Skrevet

Jeg har tvillinger og hadde ett barn fra før da jeg fikk de. altså 3 tette. Så når vi gikk tur ved vei eller andre farlige plasser da de var 1-3 år ca, hadde jeg med bånd som jeg satte på dem dersom de ikke hørte etter (sprang avgårde i forskjellige retninger etc) Altså en av tvillingene. Hadde med vogn også som regel, men de ville gå selv. 

Så om de "oppførte" seg, tok jeg det av. og slik lærte de etterhvert å høre etter, slik at de slapp. Den ene av tvillingene likte godt å ha det på, den andre ikke. 

Men alternative syntes jeg var værre. Og jeg er glad i å være ute!!!! om ikke måtte jeg kjørt overalt. 

Anonymous poster hash: 31ec9...5e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...