Gå til innhold

farger og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det normalt at et barn på nesten 3 år ikke kan fargene?

Hun har et normalt/godt språk, men akkurat fargene bommer hun på nesten hver gang. Som regel er alt "lilla" når jeg spør, men sier hun andre farger så virker det helt vilkårlig hva slags farger hun sier, og det er sjeldent det stemmer. Hun har i forbindelse med noe annet allerede testet synet, og det ga ikke utslag på fargeblindhet (går ut fra at det var testet klassisk fargeblindhet på rødt/grønt) som var en del av testen.

Anonymous poster hash: 7c455...d04
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er /var mine to 3åringer også,fryktelig dårlige på farger! 3 åringen min kan rosa,det er favorittfargen hans :) men ellers er det veldig hit and miss på resten av fargene.

Storebroren var akkurat lik,han var langt oppi 4årene før han kunne fargene...Nå er han 6 år og kan selvsagt alle fargene.

Anonymous poster hash: b4359...a21
Skrevet

Jeg tror det er normalt.. Min gutt på 3år kan fargene litt, men ofte så sier han feil med vilje, og noen ganger blander han blå/grønn, rosa og rød og sånne.. Virker nesten som han ikke bryr seg... Vi øver jo hjemme, men merker at det er så kjedelig..

Her så tror jeg mye av grunnen er at han kom på stor avd ganske tidlig, og der har de lært andre ting som han kanskje ikke skulle lært enda.. Her gjelder det ikke bare han, men alle 3åringene.. Så her i barnehagen så skal de øve ekstra på fargene.. Han kan telle til 10 på engelsk og skrive navnet sitt, så det har han lært istede.. :P Ville kanskje pratet med barnehagen og hørt om hva de lærer der, og hva de gjør der..

Anonymous poster hash: c0540...2ea
Skrevet

Dattera mi blir snart 3 år og hun kan fargenavn, men veldig få navn riktig plassert på riktig farge.

Vi har disse fargede koppene/asjettene fra ikea og hun kan stå og trampe i gulvet og rope på rooosa kopp, men nei, når jeg tar ut den rosa koppen så var det "guuul" hun ville ha. Etter mye om og men så mente hun visst den grønne ;)

Anonymous poster hash: eea00...c95

Skrevet

Takk for svar. Godt at det virker normalt å ikke kunne fargene i denne alderen. Vi har øvd på fargene (hun viser interesse for det, men virker ikke som hun lærer noe av det, det kan til og med være to grønne ting på rad, men likevel sier hun feil den andre gangen selv om jeg har korrigert første gangen), og av og til sier hun fargene uoppfordret og selvsikkert, så stusser på at det nesten alltid kommer feil farge, når hun kan å snakke så godt som hun gjør. Men da kommer det seg vel etter hvert :-)

Skrevet

begynne med fargen rød, eller evt jobbe med kontrastene svart og hvit er jeg blitt anbefalt!!

Anonymous poster hash: 5abe9...1e8
Skrevet

Takk for tipset, skal prøve det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...