Gå til innhold

Alkohol og barnas venner på besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungene våre har rett som det er venner på besøk som spiser middag med oss, mer eller mindre planlagt. Noen ganger har vi lyst på alkoholholdig drikke til maten. Hvordan ser dere på det? Ville dere reagert på om vi voksne hadde øl til middag eller delte en vinflaske hvis deres barn overnattet for eksempel.

Anonymous poster hash: 0d273...8ff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke likt det.. Ville helst at de som skal ta vare på barnet er edru! (Klart det er forskjell på 16åring og en 8åring..) Hva ojm noe skjer? Jeg ville ikke likt det.. Man kan drikke alle dager utenom da. Er det sånn at dere vil ha en flaske vin, så hadde dere ikke trengt å ha overnattingsgjester da.

Anonymous poster hash: 99332...f6a
Skrevet

En øl til middag ville jeg ikke reagert på nei, en flaske til kvelden derimot ville jeg ikke satt pris på. Jeg ville ikke drukket med andres barn på middagsbesøk/overnatting uten foreldrene tilstede.

Anonymous poster hash: a1fbd...c62

Skrevet

Hadde ikke satt pris på det.. èn av foreldrene burde i alle fall holde seg edru

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Dere kan jo heller ikke vite om disse barna har noen negative opplevelser knyttet til alkohol f.eks. alkoholisme i familien e.l. Er ellers ikke motstander av alkohol på den måten du beskriver foran barna, men da fortrinnsvis deres egne barn som dere kjenner godt og som kjenner dere godt.

Skrevet

Jeg hadde vel ikke reagert om foreldrene tok seg et glass vin eller øl til helgemiddagen selv om mitt barn overnattet. Men det må jo være i veldig moderate mengder.

Anonymous poster hash: 5984f...a8d
Skrevet

Akkurat "dele en flasske vin" var nok litt overdrevet. Den blir aldri tømt på en kveld om vi er bare to, men det skal jo ikke så mye til før man ikke er kjørbar.

HI

Skrevet

Akkurat "dele en flasske vin" var nok litt overdrevet. Den blir aldri tømt på en kveld om vi er bare to, men det skal jo ikke så mye til før man ikke er kjørbar.

HI

Det med kjørbarhet er vel egentlig ikke så vktig. Gutten min får vernatte hos en kamerat med en mor uten førerkort. Det er jo det samme.

Jeg synes ikke det høres så ille ut at dere ar dere et glass vin om kvelden.

Anonymous poster hash: 5984f...a8d

Skrevet

Jeg ville ikke likt det.

En øl/et vinglass til middagen ville jeg ikke sagt noe på, selv om jeg ikke liker det. Jeg likte ikke da mine foreldre gjorde det (og jeg har ingen negative opplevelser med alkohol, og foreldrene mine var ganske avholds, og hadde kanskje en øl ol. et par ganger i året, og det ble med den ene øla/det ene glasset), og jeg ville i hvert fall ikke likt det om jeg overnattet hos noen som hadde foreldre som hadde alkohol i glasset. 

Å dele en vinflaske til kvelden ville jeg derimot reagert på, der ville jeg satt foten ned. Jeg hadde også foretrukket at en forelder var kjørbar, i tilfelle noe skulle skje. Barn kan jo falle ned trapper etc.. 

Anonymous poster hash: 0ceb2...82f
Skrevet

Ville ikke likt det. Tenk om noe skjer og dere må fort på legevakta. Hvordan kan jeg som forelder vite at det er i moderate mengder. Barn blir utrygge om oppførselen endrer seg også. Styr unna. Må dere absolutt drikke, så får dere heller si at det ikke passer med besøk fordi dere skal ha familietid.

Anonymous poster hash: d209a...f2f

Skrevet

Hva er det med dere som bruker unnskyldningen om at en må være kjørbar? Min datter har et par venninner med mødre som ikke har lappen og hun får da lov å overnatte der. Blir jo samme dilemma der som om en med lappen tar seg et glass vin og ikke er kjørbar. Det finnes sykebil og taxi.

Anonymous poster hash: f057c...d9c

Skrevet

Hadde jeg ikke reagert på så lenge det er i moderate mengder.

Jeg og en vennine overnatter til hverandre, sammen med barna å begge drikker vin. Ser ikke den store forskjellen.

Skrevet

Nå er jeg av den typen som Aldri rører alkohol når ungene er hjemme, og ikke drikker jeg alkohol til maten (som kjerringa mot strømmen syns jeg det ødelegger matsmaken), så jeg har aldri sett poenget med å "dele en flaske vin til maten" eller "ta et glass rødt", som så mange sier. Jeg drikker kun på fest.. (Maks 4 ganger i året ;) )

Om noen tar et glass vin eller øl til maten om barna mine er på overnatting, det ville jeg ikke reagert på. Men om de hadde sittet utover kvelden og kooooost seg med litt vin (som pr min def gjerne innebærer at de blir litt ekstra blide/snakksalig/fnisete) så hadde jeg ikke satt pris på det, nei...

Anonymous poster hash: f7ed9...8fb

Gjest kattkatt
Skrevet

Det synes jeg ikke tar seg ut i det hele tatt. Kommer ikke til å gjøre det når mitt barn har venner på besøk, og ville også reagere om hun/han opplevde det hos andre.

Skrevet

Ja, men man blir ikke full av en øl til middagen. En øl eller to er greit, eller ett glass vin, men når det er unger til stede må en holde seg på matta.

Men alt må jo sees i perspektiv. Hvis ungen min kom hjem og sa at "pappaen til Trine drikker alltid øl til maten" så hadde jeg stusset litt. Men en sjelden gang er det helt ok.

Skrevet

Så lenge dere ikke blir pussa, men har normal dømmekraft og oppførsel må dere gjerne gjøre det når barna mine er på overnatting.

Skrevet

Ja, men man blir ikke full av en øl til middagen. En øl eller to er greit, eller ett glass vin, men når det er unger til stede må en holde seg på matta.

Men alt må jo sees i perspektiv. Hvis ungen min kom hjem og sa at "pappaen til Trine drikker alltid øl til maten" så hadde jeg stusset litt. Men en sjelden gang er det helt ok.

Ja det kommer vel litt an på :) En øl er ingen krise, men en flaske vin er noe annet

Skrevet

Her er vel egentlig spørsmålet om barn tåler å se de voksne ta seg et glass, enten det er egne foreldre eller vennenes foreldre.

Som med mye annet er det delte meninger.

Jeg synes det er greit.

Skrevet

Kjære vene - klart dere kan ta dere en øl eller vin! Herregud så styrete folk her er! Man må da få lov å ta seg et glass vin i sitt eget hus! Selvsagt stor forskjell på å tømme en treliter og kose seg med et glass vin eller to..

Skrevet

Hadde ikke reagert på det:) Et glass vin eller to skader ikke mine barn.

Anonymous poster hash: bb1f3...51a
Skrevet

Hæ, nei, jeg skjønner ikke at det skulle være et problem. 

Anonymous poster hash: 7de9b...2b9
Skrevet

Mitt barn sover bare over hos mennesker jeg kjenner godt og stoler på, og da inkluderer det at jeg ikke tror det går på fylla med en liten overnattingsgjest. Om de drikker et glass vin eller to på fredagskvelden har jeg ingen problemer med det.

Anonymous poster hash: b6c3e...86a
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Hva er det med dere som bruker unnskyldningen om at en må være kjørbar? Min datter har et par venninner med mødre som ikke har lappen og hun får da lov å overnatte der. Blir jo samme dilemma der som om en med lappen tar seg et glass vin og ikke er kjørbar. Det finnes sykebil og taxi.

Anonymous poster hash: f057c...d9c

Stemmer det, men man får helt annen reaksjon fra drosjesjåfør/ambulansepersonell hvis man oser alkohol og derfor ikke kan kjøre, selv etter en eller to øl, enn at man sier at man ikke har førerkort og ikke lukter alkohol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...