Gå til innhold

Hvilke forberedelser gjør dere før fødsel?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er litt nysgjerrig om noen av dere tenker å forberede dere på noen måte før fødsel? (selv om den er ca 6 mnd unna for min del). Jeg har selv fundert på pusteteknikk, "gravidyoga" som de har her og div. Dette er kanskje noe jordmor informerer om når den tid kommer?

Vet selv hvor viktig pust har med smertekontroll, men at det krever repetisjoner og trening - så bør jo kanskje starte tidligst mulig?

Ikke diskutert dette med noen, men for min egen del har jeg vurdert tanken og føde uten smertestillende. Ikke for å være tøff, men rett og slett for å øke min nåværende smerteterskel. Jeg tror naturlige forløp og hendelser har noe for seg for menneskekroppen og at også en fødsel har det. Hva tenker dere?

Fortsetter under...

Jeg gikk på gravideyoga og er egentlig ikke noen yogaentusiast, men pusteteknikkene derfra var fantastisk for å håndtere riene. Virkelig verdifullt for min del ihvertfall:)

Jeg gikk også på modningsakupunktur men det fungerte ikke på meg. Etter mange timer i fødsel uten fremgang ble det ks. Men har lest at mange andre har vært fornøyde med akupunktur. For min del var det flere tusen kr rett ur vinduet dessverre.

Ja jeg har ikke fått noe særlig på yoga eller slik før, men kan se for meg at gravidyoga kan være fint. Spesielt det å få trent pusteteknikkene over tid i system :) Ser at de har dette tilbudet i byen jeg bor i, og tror jeg skal benytte meg av det :)

Jeg skal ha barn nr to i februar. I november skal jeg på kurs hos jordmor i fødsels hypnose. Første gang jeg fødte gikk det så fort at d ble bare fokus på min egen pust som reddet meg for de fleste smertene. Så tenkte at denne gangen skulle jeg prøve om selvhypnose hjalp enda mer. Men min erfaring er at bevegelse og pust hjalp. Gjorde j.... Vondt fra 8-10 cm men det tok ti min og jeg kom mg ikke opp av sengen. Men jordmor sa at ca to mnd forberedelse fire til fem dager i uken en halv time var nok for å bli klar.

Jeg har aldri gått på noe kurs, men under første graviditeten min øvet jeg meg opp i å slappe av i hele kroppen og ikke spenne noen muskler, samtidig som jeg pustet dypt og rolig. Det var til stor hjelp under fødselen, og jeg fødte med akupunktur som eneste smertelindring. Husker at jeg strammet kroppen på ei rie, og det var helt forferdelig! Ellers klarte jeg å slappe av. (Tips: Hvis du er helt avslappet i musklene og hendene, så er du det i resten av kroppen også.)

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg har to fødsler bak meg, en uten smertelindring og én med, to vidt forskjellige opplevelser. Det jeg har lært fra tidligere erfaringer er at det ikke alltid går som "planlagt", så det beste er å ta det som det kommer :wink:

*Jeg prøver å trene litt på bekkenøvelser.

*Jeg trener på treningssenter for å styrke kroppen (noe som hjelper under fødsel)

*Og ellers prøver jeg å ikke ha "planer" for fødsel.

Det er mine forberedelser :)

Pustingen kommer av seg selv, så det trenger du ingen øvelse på :) Og, prøv å ha ett åpent sinn. min fødsel ble HELT annerledes enn jeg hadde håpet, trodd og "planlagt".. endte i mange timer med rier uten noe fremgang, og hastesnitt. Så, er man forberedt på at ALT kan skje, så er mye gjort :)

Anonymous poster hash: e2a47...4ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...