Gå til innhold

Vilt- eller brun saus til karbonader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har planer om å servere elgkarbonader i dag, med kokte poteter, blomkål og gulerøtter. Har ingen kraft å lage saus av og lager ikke denne middagen særlig ofte, så jeg lurer på hva dere ville valgt?

På forhånd takk for svar :)

Skrevet

For meg er ikkje karbonader og saus ein naturlig kombinasjon. Eg ville servert bruna løk og smør.

Skrevet

Forresten, er det forskjell på brunsaus og viltsaus? Når eg høyrer viltsaus tenker eg på brun saus laga på viltkraft, evt med ein skvett vin eller fløte.

Om eg skulle laga saus hadde eg brukt den krafta eller buljongen som matcha kjøtet som var brukt.

Skrevet

Enig med deg, men sjefen i huset (på 2) skal ha saus for at poteter og grønnsaker skal gå ned. Jeg kan jo lage løk og smør til oss voksne :)

Forskjellen, i mitt hode, er ikke fargen, men smaken... Jeg har fondcups med okse og høne og kan ikke se for meg at jeg får til noe god saus som passer til med det. Så i dag må nok a mor ty til posesaus :) så det var de to typene saus jeg mente :)

Skrevet

Du får tak i viltfond men da kan du like godt bruke oksefond.

Viltsaus i pose er en grei løsning.

I nød kan du lage brun saus og ha i en skive eller to med brunost og en dæsj fløte og 1-2 knuste einerbær (knus de godt).

Skrevet

Lager du elgkarbonadene selv så kan du jo koke ut smakene av stekepanna og bruke den sjyen som kraft til sausen.,

Skrevet

Slik å forstå..

Om det finst to forskjellige posar ville eg tatt den med vilt, og brukt litt creme fraiche el l for å få fyldig smak. Og tyttebærsylte ved sida av.

Eg er forresten ein erfaren toro-kokk, berre ikkje når det gjeld brune sausar :)

Skrevet

Lager du elgkarbonadene selv så kan du jo koke ut smakene av stekepanna og bruke den sjyen som kraft til sausen.,

Nei, denne gangen lager jeg de ikke selv, derfor jeg står litt fast, hehe :)

Skrevet

Ta en viltpose og gjør som ★ sier.

Skrevet

Slik å forstå..

Om det finst to forskjellige posar ville eg tatt den med vilt, og brukt litt creme fraiche el l for å få fyldig smak. Og tyttebærsylte ved sida av.

Eg er forresten ein erfaren toro-kokk, berre ikkje når det gjeld brune sausar :)

Takk, da blir det nok viltsaus på pose i dag... Man lærer så lenge man lever, ikke sant? :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...