Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #1 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg går til akupunktur pga stive betente muskler. Har tidligere gått til akupunktur for senebetennelse og modning da jeg ville bli gravid. Alle har påpekt min svake puls med en bekymret mine (svak puls som i at den er vanskelig å finne antar jeg). Hva betyr egentlig det? Og hva kan jeg gjøre? Jeg har aldri vært noen energibombe, ofte slapp og trøtt. Men det er ingenting fysisk i veien med meg i følge min fastlege. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Anonymous poster hash: 0dcd9...6e7
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #2 Skrevet 29. oktober 2013 Dytt Anonymous poster hash: 0dcd9...6e7
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #3 Skrevet 29. oktober 2013 Det er bare å måle blodtrykket hos fastlegen.. Så finner du ut om pulsen din er normal. Syns det høres litt svada ut. Den kan variere fra hvilepuls på 40 til makspuls på rundt 200ish.. Du kan jo bare spørr akupunktøren din også? Anonymous poster hash: 562cd...f47
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #4 Skrevet 29. oktober 2013 Den er nok ikke svak som at jeg kan dø av det:-) Blodtrykket mitt er bra. Derfor jeg lurer på hva de mener med svak puls. Har det noe med energinivå å gjøre? Og hva kjenner de? Anonymous poster hash: 0dcd9...6e7
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #5 Skrevet 29. oktober 2013 Ja det har med energinivået å gjøre..har tatt akupunktur 1 g i mnd i 10 år nå, og energinivået går opp og ned. og faktisk det som er rart er når hun sier det er lavt så synes jeg at jeg har energi, og motsatt.. snodige greier. Anonymous poster hash: 3cbde...d93
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #6 Skrevet 29. oktober 2013 hvordan brukte du akupunktur til å bli gravid? og hjalp det ?? Anonymous poster hash: 668c6...1db
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #7 Skrevet 29. oktober 2013 Du må da kunne spørre akupunktøren din hva hun mener med utsagnet. Hun kan garantert svare bedre enn noen av oss her inne. Anonymous poster hash: 8533a...30f
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #8 Skrevet 29. oktober 2013 Spør akupunktøren din så får du svar som er direkte knyttet til din kropp og din situasjon. Som akupunktør tar man puls på tre steder på hvert håndledd, og man kjenner i 2-3 dybder på pulsen. Hver pulsposisjon står for en del av kroppen og/eller visse organer i kroppen. Pulsen kan ha ulike kvaliteter når man kjenner på den, den kan være sterk, svak, strengete osv. osv. (det finnes 28 kvaliteter man kan skille mellom, men det er ikke mange som greier) og alle kvalitetene forteller noe om tilstanden i kroppen, den energimessige tilstanden, tidvis også sykdom, men som regel så er det energimessige ubalanser man kjenner, altså ikke alvorlig sykdom (da får du beskjed om å kontakte lege!). Det man kjenner etter i pulsen som akupunktør har lite å gjøre med blodtrykk. Vi registrerer selvfølgelig om pulsen er veldig rask eller sakte, men hvis det ikke er i ytterkantene så er det ikke det vi henger oss opp i. Det vi kjenner etter er kvaliteten - hvordan pulsen slår akkurat på de ulike posisjonene. Hver kvalitet forteller altså noe om tilstanden til det organet eller den delen av kroppen som punktet tilsvarer. Hva du kan gjøre kommer litt an på hvilke(n) pulsposisjon som er svak. Hos noen er også alle posisjonene svake. Men generelt så betyr svak puls at du bør ta en del hensyn. Spise regelmessig og riktig kosthold, prøve å få nok søvn, ikke stresse osv. Videre spesifisering av hva du bør gjøre kommer som sagt an på hvilke ubalanser du har i kroppen. Ofte så gis også råd om å absolutt ikke fryse, ikke drikke kaldt vann, bruke krydder i maten osv, fordi kulde ofte tapper en kropp som allerede er nede ift energier, og kanskje også har "kulde" i seg. For de som ikke har erfaring med det så kan det virke som om pulsdiagnostikk bare er humbug. Men det er det ikke! Det er ikke en enkel teknikk å bli veldig god på, det krever lang erfaring. Pulsen sier noe om den fysiske kroppen, men også om psyken og det følelsesmessige. HI - du må spørre din terapeut hva han eller hun mener med det h*n sier. Det blir så mye enklere om du forstår. Jeg synes imidlertid det er rart at du ikke har fått noen spesifikke råd ift hva du bør/ikke bør gjøre ift at du har "svak puls". Det er vanlig å gi råd ift det! Så spør akupunktøren! Og helt til slutt - "svak puls" trenger ikke være alvorlig! Så ikke vær bekymret! Det kan være "alvorlig" energimessig, og det kan ta lengre tid å få helet det, men det er ikke alvorlig slik vi i vesten tenker på sykdom. Veldig rart om de terapeutene dine har virket bekymret når de har tatt pulsen din og så ikke forklart deg noe mer, etter min mening! Jeg vet selv at jeg kan bli litt "tankefull" akkurat når jeg tar pulsen, for det krever konsentrasjon, man setter sammen en ganske stor mengde informasjon akkurat når man tar pulsen, både fra pulsen selv, men også det jeg har observert, hva pasienten har fortalt av symptomer og evt sykdommer han eller hun måtte ha i tillegg. Men jeg passer alltid på å forklare i etterkant hvis jeg merker at jeg har blitt litt tankefull. Informasjon er viktig for at pasienten skal forstå og ikke bekymre seg - og ikke minst for at h*n skal vite hva h*n kan gjøre selv. Hvis man er pasient - enten det er hos en lege eller en annen terapeut - så bli flinkere å spørre, få informasjon og forstå hvordan kroppen fungerer Anonymous poster hash: 1ab4b...1a6
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #9 Skrevet 30. oktober 2013 Spør akupunktøren din så får du svar som er direkte knyttet til din kropp og din situasjon. Som akupunktør tar man puls på tre steder på hvert håndledd, og man kjenner i 2-3 dybder på pulsen. Hver pulsposisjon står for en del av kroppen og/eller visse organer i kroppen. Pulsen kan ha ulike kvaliteter når man kjenner på den, den kan være sterk, svak, strengete osv. osv. (det finnes 28 kvaliteter man kan skille mellom, men det er ikke mange som greier) og alle kvalitetene forteller noe om tilstanden i kroppen, den energimessige tilstanden, tidvis også sykdom, men som regel så er det energimessige ubalanser man kjenner, altså ikke alvorlig sykdom (da får du beskjed om å kontakte lege!). Det man kjenner etter i pulsen som akupunktør har lite å gjøre med blodtrykk. Vi registrerer selvfølgelig om pulsen er veldig rask eller sakte, men hvis det ikke er i ytterkantene så er det ikke det vi henger oss opp i. Det vi kjenner etter er kvaliteten - hvordan pulsen slår akkurat på de ulike posisjonene. Hver kvalitet forteller altså noe om tilstanden til det organet eller den delen av kroppen som punktet tilsvarer. Hva du kan gjøre kommer litt an på hvilke(n) pulsposisjon som er svak. Hos noen er også alle posisjonene svake. Men generelt så betyr svak puls at du bør ta en del hensyn. Spise regelmessig og riktig kosthold, prøve å få nok søvn, ikke stresse osv. Videre spesifisering av hva du bør gjøre kommer som sagt an på hvilke ubalanser du har i kroppen. Ofte så gis også råd om å absolutt ikke fryse, ikke drikke kaldt vann, bruke krydder i maten osv, fordi kulde ofte tapper en kropp som allerede er nede ift energier, og kanskje også har "kulde" i seg. For de som ikke har erfaring med det så kan det virke som om pulsdiagnostikk bare er humbug. Men det er det ikke! Det er ikke en enkel teknikk å bli veldig god på, det krever lang erfaring. Pulsen sier noe om den fysiske kroppen, men også om psyken og det følelsesmessige. HI - du må spørre din terapeut hva han eller hun mener med det h*n sier. Det blir så mye enklere om du forstår. Jeg synes imidlertid det er rart at du ikke har fått noen spesifikke råd ift hva du bør/ikke bør gjøre ift at du har "svak puls". Det er vanlig å gi råd ift det! Så spør akupunktøren! Og helt til slutt - "svak puls" trenger ikke være alvorlig! Så ikke vær bekymret! Det kan være "alvorlig" energimessig, og det kan ta lengre tid å få helet det, men det er ikke alvorlig slik vi i vesten tenker på sykdom. Veldig rart om de terapeutene dine har virket bekymret når de har tatt pulsen din og så ikke forklart deg noe mer, etter min mening! Jeg vet selv at jeg kan bli litt "tankefull" akkurat når jeg tar pulsen, for det krever konsentrasjon, man setter sammen en ganske stor mengde informasjon akkurat når man tar pulsen, både fra pulsen selv, men også det jeg har observert, hva pasienten har fortalt av symptomer og evt sykdommer han eller hun måtte ha i tillegg. Men jeg passer alltid på å forklare i etterkant hvis jeg merker at jeg har blitt litt tankefull. Informasjon er viktig for at pasienten skal forstå og ikke bekymre seg - og ikke minst for at h*n skal vite hva h*n kan gjøre selv. Hvis man er pasient - enten det er hos en lege eller en annen terapeut - så bli flinkere å spørre, få informasjon og forstå hvordan kroppen fungerer Anonymous poster hash: 1ab4b...1a6 Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har fått vite hva jeg kan gjøre med det, som å endre kosthold. Men likevel vanskelig å skjønne sammenhengen. Noe merker jeg selv, feks for mye sukker eller for mye hvitt mel/ lette karbohydrater. Vanskeligere å skjønne hvorfor jeg ikke skal spise så mye salat (til lunsj feks) og spise flest mulig varmmåltider.... Jeg pleier å spørre noe etter den typer beskjeder altså, men enkelte ganger tenker jeg over hva som blir sagt etter jeg har gått. I tillegg så er jeg ganske satt ut etter timene mine - å løse opp i betente muskler er vondt! Men det hjelper :-) Anonymous poster hash: 0dcd9...6e7
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #10 Skrevet 30. oktober 2013 Du må da kunne spørre akupunktøren din hva hun mener med utsagnet. Hun kan garantert svare bedre enn noen av oss her inne. Anonymous poster hash: 8533a...30f Tja - av og til så vet folk her inne de underligstse ting, og jeg bruker stedet som venninneslarving. Dette ville vært naturlig for meg å snakke med en venninne om. Anonymous poster hash: 0dcd9...6e7
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #11 Skrevet 30. oktober 2013 Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har fått vite hva jeg kan gjøre med det, som å endre kosthold. Men likevel vanskelig å skjønne sammenhengen. Noe merker jeg selv, feks for mye sukker eller for mye hvitt mel/ lette karbohydrater. Vanskeligere å skjønne hvorfor jeg ikke skal spise så mye salat (til lunsj feks) og spise flest mulig varmmåltider.... Jeg pleier å spørre noe etter den typer beskjeder altså, men enkelte ganger tenker jeg over hva som blir sagt etter jeg har gått. I tillegg så er jeg ganske satt ut etter timene mine - å løse opp i betente muskler er vondt! Men det hjelper :-) Anonymous poster hash: 0dcd9...6e7 Det er ikke alt som er like enkelt å forstå, fordi kinesisk medisin ofte inndeler sykdom eller ubalanser etter helt andre "merkelapper" enn det vi i vesten er vant med. Blant annet er kulde eller varme begreper man jobber etter. Mat blir også delt opp etter hvilken effekt den har på kroppen, f.eks. tilføre varme eller virke kjølende på for mye varme. Du har tydeligvis for lite "varme" og dermed blir det feil å spise mye salat som virker kjølende i en allerede "for kald" kropp. Varme måltider, krydder osv vil gi deg den varmen du trenger. Kulde vil tappe deg for energi slik kroppen din er i dag. Du kan fremdeles spise litt salat, men da til varmende mat. Det å bare spise salat vil for deg være feil akkurat nå. Anonymous poster hash: 1ab4b...1a6
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #12 Skrevet 30. oktober 2013 hvordan brukte du akupunktur til å bli gravid? og hjalp det ?? Anonymous poster hash: 668c6...1db Jeg tok et par modningstimer i forbindelse med IVF. Hadde en venninne som mente det gjorde utslaget for henne etter mange mislykkede forsøk. Jeg ble ikke gravid da - men det tror jeg handlet om helt andre ting enn i hvilken grad en sånn behandling virket. Jeg hadde det ikke så bra på den tiden, og burde ikke ha gått i gang med et forsøk akkurat da. Gjorde et nytt forsøke to år etterpå, da uten modningshjelp fra akupunktur. Og det ble til en liten jente:-) Så svaret er vel - vet ikke... Men har hatt stor suksess med senebetennelse og betente muskler. Anonymous poster hash: 0dcd9...6e7
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #13 Skrevet 30. oktober 2013 Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har fått vite hva jeg kan gjøre med det, som å endre kosthold. Men likevel vanskelig å skjønne sammenhengen. Noe merker jeg selv, feks for mye sukker eller for mye hvitt mel/ lette karbohydrater. Vanskeligere å skjønne hvorfor jeg ikke skal spise så mye salat (til lunsj feks) og spise flest mulig varmmåltider.... Jeg pleier å spørre noe etter den typer beskjeder altså, men enkelte ganger tenker jeg over hva som blir sagt etter jeg har gått. I tillegg så er jeg ganske satt ut etter timene mine - å løse opp i betente muskler er vondt! Men det hjelper :-) Anonymous poster hash: 0dcd9...6e7 Det er ikke alt som er like enkelt å forstå, fordi kinesisk medisin ofte inndeler sykdom eller ubalanser etter helt andre "merkelapper" enn det vi i vesten er vant med. Blant annet er kulde eller varme begreper man jobber etter. Mat blir også delt opp etter hvilken effekt den har på kroppen, f.eks. tilføre varme eller virke kjølende på for mye varme. Du har tydeligvis for lite "varme" og dermed blir det feil å spise mye salat som virker kjølende i en allerede "for kald" kropp. Varme måltider, krydder osv vil gi deg den varmen du trenger. Kulde vil tappe deg for energi slik kroppen din er i dag. Du kan fremdeles spise litt salat, men da til varmende mat. Det å bare spise salat vil for deg være feil akkurat nå. Anonymous poster hash: 1ab4b...1a6 Takk igjen:-) Anonymous poster hash: 0dcd9...6e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå