Gå til innhold

3 barn kontra 2..

Queen_of_the_road*2_gull

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan dele litt erfaringer med forskjellen på å ha tre barn mot å ha to barn?

Vi har ei på snart seks, ei på 5 måneder, og jeg har en mann som har veldig lyst på en nr tre. :-)

Jeg har alltid tenkt at jeg skal ha to barn, og er igrunn veldig fornøyd med det. Men så er det noe i bakhodet som plinger når mini er veldig søt og god og mannen fabler om nr tre..

Så derfor hadde det vært veldig godt å høre litt erfaringer fra dere som har tre barn. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg henger meg på klisjeen "det er bedre å angre på noe du har gjort enn noe du ikke har gjort"..

Mine er 4 år, 5 år (snart 6) og 4 mnd. Det er så fint og nå synes jeg det er litt rart med "bare" 2 barn.

Har absolutt ingenting negativt å si om 3 barn.

Man må jo være litt glad i å "være på farten" da. Med tanke på oppfølging i skole og alle aktiviteter utenom. Og så koster det jo penger med barn!

Skrevet

Jeg venter 3 nå, som ikke vil ut av magen tydeligvis ;)

Gleder oss masse alle sammen.

Har en på 5 og 8 fra før.

Kan ikke si hvordan det blir, men tror det vil gå veldig fint :)

Skrevet

Vi har seks år mellom de to eldste, litt som dere :-) . De er 10, 4 og 1,5 år.

Største forskjellen var vel at de to minste krangler litt mer sammen, men også leker mer sammen på noe mer like vilkår enn de to eldste.

Det er helt supert med litt aldersforskjell - heimen var noe mer rolig i den tida. Samtidig ser jeg at fireåringen og han på et-og-et-halvt har veldig stor glede av hverandre og blir tett knyttet til hverandre. Den eldste blir jo fort opptatt med unger på egen alder, skole og andre fritidsaktiviteter - mens de mindre er mer sammen hele dagen (samme barnehage så de treffer hverandre ute også der).

Vi synes det er veldig flott med tre små, da har de jo hverandre når de blir større - godt å ha to søsken å støtte seg til tenker jeg. 

Det er strengt tatt ikke veldig mye mer å gjøre som foreldre - mer slik at bleietiden strekker seg veldig mye lengre og flere som skal med i hverdagen. Men mindre overgang enn fra null til en, eller fra en til to.

Gjest Smil:-)
Skrevet

3 barn er flott. Angrer ikke. Det er en jobb i seg selv, hus og barn. Det blir mye mindre fritid på oss voksne. Men jeg syns alikevel at det er verdt det. Jeg jobber redusert. Jeg er den som har oversikten over alt som skjer. Det er mye. Reiser blir dyrere. Klesbudsjettet økes. Det er DYRT og være en familie på fem. Han på 11 trenger voksen størrelse i sko, og det koster mye å fornye garderoben hans. Minstemann krever ikke så mye økonomisk enda.

Det blir en del gris og søl med minstemann. Så det krever mer å holde huset rent. Når jeg akuratt har tømt skittentøyskorga fyller den seg raskt opp igjen. Klesvask må jeg gjøre jevnt hele tidenl. Helst 2-3 maskiner hver dag. Men noen ganger hoper det seg opp. Det blir fort litt enormt mye.

ALikevel har jeg lyst på enda et barn.

Krevende å ha en baby med ut for hver gang man skal ut døra. Det blir en del med to andre barn. FOr oss har det løst seg greit, med at de to eldste var såpass store da nr. 3 kom at det har vært mye hjelp å få av dem. Hvis babyen sov og jeg skulle ut å kjøre et av de store barna, så var det et barn hjemme som kunne passe på babyen. Det er snakk om maks 10 minutter. (ofte 5-7 min) De store har vist en utrolig omsorg for den lille babyen. Og gjør det enda nå som minstemann er blitt noen år.

Det er lett og miste oversikten. Vi har en stor tavle som gir oss ukesoversikt. Praktiske løsninger hjemme som gjør hverdagen lettere.

Har du tid, penger nok, overskudd og lyst så er det bare å sette igang. Alle familier er forskjellige, og varierer hvor krevende barna og voksne er.

Gjest Smil:-)
Skrevet

Oppsummering av forskjellene: Det blir en del mer husarbeid, en god del dyrere, litt mer travelt, litt større jobb når omgangsyke går fra den ene til den andre. Litt mer rot fordi man ikke greier å ha alt på stell til enhver tid. KJøkkenet kan være strøkent kvelden, men etter frokosten og nistesmøring morgenen etter ser det ikke like strøkent ut. men man har mer enn nok med å få ut barn som skal rekke skolen og barnehage, og vår egen jobb. Huske på at alt som skal være med av lekser og gymbager til hvilken dag. Om det er noe spesielt man skal ha med seg som tursekk, vekubbe. Man kan fort miste oversikten.
Litt mer mat og lage til middag. Litt mer oppvask. 3 som skal ha litt oppmerksomhet på ettermiddagen, når man helst har lyst til å hvile.  Leksehjelp tar en time. Kveldsstell og legging blir litt ekstra jobb. Husarbeid må gjøres litt innimellom alt det andre. Med litt større barn så er det ro i huset først kl.  21.30. Da har alle sovnet. Leggetid er kl. 9 for eldste barnet. Som du da ser, blir det veldig liten egentid. Vi kan selvfølgelig ta fri en voksen. Men den som blir igjen alene får en del jobb å gjøre.

Det kommer litt an på mannen i huset hvor flink han er til å hjelpe til. Er han ikke flink, så kan du belage deg på at det blir mye jobb på deg.

Positive er at det fantastisk å ha flere barn. Den omsorgen de har for hverandre. Mye glede. Flere å leke med.

For meg er 3 barn helt overkommelig. Men for andre blir det for mye. Det kommer helt an på hvor mye har man å gjøre fra før. Hvor mye begge to jobber. Jeg tror det er mer travelt og stressende med 3 barn hvis avstanden på alderen blir for kort. Har man 3 tette tror jeg må være tøft. Når den eldste er stor så er det mindre krevende fordi man kan få litt hjelp.

Skrevet

Vi har tre gutter på 1, 4 og 8 år og livet er til tider veldig travelt, men jeg ønsker meg allerede en til. Livet som 3barnsforeldre er absolutt veldig bra :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Bakdelen med 3 barn, er at de bare har to foreldre. En skal dit, og en skal der, og så var det tredjemann da....

Løsning: god aldersforskjell...

Her er det 3 og 5 år mellom og det er perfekt. Litt travelt når to skal ha hjelp til lekser, middagen skal på bordet og minstemann river i buksa til mamma, strekker hender og roper "komme". Men gud for en gave det er med 3 barn... Ville ikke vært en eneste av dem foruten...

Skrevet

Vi har 3 barn. Jeg ønsker sårt en 4. mann. De er 10, 5 og 2 (de to yngste blir 6 og 3 i feb)

Blir mer travelt, men ikke mer enn mann selv legger opp til. De skal vel etterhvert starte på noe sport eller lignende. 

Myyye mer rot, bråk, skitt. men jeg føler det veier opp for det med kosen og latteren. 

Jeg er mer slik at "det ordner seg alltid" og "lov å angre på å få enn å angre på at du ikke fikk". 

Skrevet

Jeg har tre barn (venter nr. 4).. de er 10, 8 og 4 år så her er det litt avstand mellom de nr. 2 og 3/4).

Da blir det et familieprosjekt og ikke så mye et foreldreprosjekt. Synes det var mye mer hektisk med to små.. enn når jeg fikk nr. 3. Flere hender som kan hjelpe til og som kan leke og oppholde den lille. Flere å leke med. Hektisk noen ganger, men for meg virker det som om de med to barn og et har det vel så hektisk... man legger jo lista deretter liksom!

Skrevet

Jeg henger meg på klisjeen "det er bedre å angre på noe du har gjort enn noe du ikke har gjort"..

først må jeg bare omformulere den setningen der.

Du vil aldri angre på et barn du har fått, men du kan komme til å angre på barnet du ikke fikk.

Det er fantastisk med 3 barn! (venter nå nr 4)

Ja,det blir en unge ekstra med alt det innebærer... men er det noen som sier at du skal få 3 på 3år? Vi har en ungene våre spredt med eldste på 10 år.

Ungene blir større. På et eller annet tidspunkt så blir de store nok til å hjelpe til med husarbeid(!). Alt foregår i perioder og faser i livet. Man vil ikke alltid ha stress og styr. Flere unger=mer jobbing, flere sorger, flere bekymringer, mange latterkuler og herlige minner. 

Har jeg nevnt muligheten for enda flere barnebarn??oldebarn? ;-)

Nei,jeg ville aldri ha vurdert å stanse etter to stk. Alt etter 2 barn er bonuser ;-) Grunnlaget for hele familien er jo der allerede! Tro meg når jeg sier at det tar IKKE lengre tid å lage middag til 5 enn til 4.

"Hviletiden" på kvelden vil reduseres i takt med ungene uavhengig av antallet, det er alderen som fikser den biffen.

Nei, det er herlig!!! :-)

Lykke til

• 2 uker senere...
Skrevet

Go for it! 

Vi har 4 barn! 10år 8 år og tvillinger på 4 år :) Helt perfekt! Skulle gjerne ønske en til men har ikke helse til enda en strabasiøs fødsel :) 

Skrevet

Jeg hører flere skulle ønske ungene sine var tettere. Ok, så er det hektisk når det står på, men hadde bare minstemann kommet 3-4 år tidligere, så hadde småbarnstiden blitt mer komprimert, og egentiden man får tilbake med store barn (som eks ikke trenger barnevakt) komme tidligere. Plutselig kan man besøke venner til middag, og ta en tur på byen igjen.. :) Dessuten må det da være vanskelig å finne familiektiviteter når det er 10 års aldersforskjell på barna? Jeg venter nr tre ( navnet er gammelt), og har troen på tre ganske tette. 5 1/2, 3 og 0

Skrevet

Spent på hvordan 3 blir jeg også, vi får dem tett! 3 barn på 4 år...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...