Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #1 Skrevet 28. oktober 2013 tok det lang tid? Hadde du vondt lenge etterpå? Skal snart starte opp med medisiner. Gruer meg sånn Prøver å forberede meg på alt sammen. Hilsen ei (over)nervøs dame:) Anonymous poster hash: 52d1a...35a
SnartMamma83 <3 Skrevet 29. oktober 2013 #2 Skrevet 29. oktober 2013 Hei, Jeg tror vanligvis uttak tar ca 15 min. Jeg stresser fryktelig mye (har vært gjennom to), så neste gang skal jeg få mer beroligende. Jobben til legen blir litt mer trasig når jeg stresser, for jeg kryper oppover i stolen Noen blør en del og har vondt, andre merker ikke så mye. Tror det er veldig individuelt Jeg blødde nesten ingenting første gangen, andre gangen hadde jeg mye vondt og blødde. Men tror det var fordi jeg dro på jobb rett etter uttak istedenfor å følge legens råd med å dra hjem og slappe av Du blir sykmeldt dagen for uttak og noen dager etterpå. Første gangen fikk jeg ut ett egg (det ble befrukta), andre gangen 3 (to befruktet). Jeg gikk på kort regime (uten nesespray) og da er det vanlig å få færre egg. Da vi fikk to befruktet fikk vi sette inn begge fordi jeg får ut så få egg, selv om jeg bare var 29. Har deserre ikke blitt gravid enda. Skal du igang med nesespray? Jeg skal ha det på neste forsøk, og er veldig nervøs siden det er en behandling jeg ikke har vært igjennom før
mammadrøm Skrevet 29. oktober 2013 #3 Skrevet 29. oktober 2013 Tror uttak oppleves ulikt fra person til person og kanskje også fra gang til gang. Jeg har vært gjennom ett uttak og opplevde det som smertefritt. Tablettene jeg tok 1 time før uttak gjorde meg likegyldig og avslappet og lokalbedøvelsen som ble satt fungerte tydeligvis godt. Jeg kjente første stikk i en eggpose, og deretter ingen smerter. Det hele tok ca 15 minutter og jeg fikk ut 8 egg. Av de 8 ble 4 befruktet ved icsi og 3 var av god kvalitet. Forsøket endte dessverre negativt, men vi skal snart i gang med fryseforsøk med de to vi har nedfryst på riksen. Jeg hadde luftsmerter i magen i 3-4 dager etter uttaket. Magen var stor og oppblåst og jeg orket knapt å ha på bukser. Det går ofte bedre enn man frykter, så hold positiviteten oppe! Det kommer til å gå bra. Lykke til:-)
Ønskersegtre:) Skrevet 29. oktober 2013 #4 Skrevet 29. oktober 2013 For meg var ikke uttak ille, men tror det er svært individuelt. Kjente bare noen kraftige stikkinger noe få ganger, eller virket bedøvelsen bra. Tok ca et kvarter kanskje? Men var temmelig rusa etterpå, men etter et par timers søvn gikk det greit:) Fikk ut 19 egg, 17 befruktet, ett inn og 9 på frys:) Forsøket endte negativt, men satte inn et fryseegg på lørdag:)
Liaes Skrevet 29. oktober 2013 #5 Skrevet 29. oktober 2013 Er hos st.olavs og ved begge uttakene mine har jeg fått 3 paracet, 1 vival og morfinpreparat intravanøst, så allerede før de har rukket og sette bedøvelsen i skjedeveggene har jeg vært ganske bortreist! ;p men selve uttakene har ikke vært vonde, kjente ett stikk på hver side, når de punkterte ene folikkelen. Ellers så har jeg ikke merket så mye.. Jeg har hatt kort regime og fikk første gang ut 12 egg og andre gangen fikk jeg ut 21 egg. Litt stinn i magen etter andre gangen, men det gikk over etter rundt en dag! heldigvis er det fort gjort og de fleste slipper unna uten de alt for store smertene!
Erle85 Skrevet 30. oktober 2013 #6 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg har hentet ut egg to ganger. Selve uttakene tok vel bare va 15min. Første gangen var jeg så ned dopa av smertestillende at jeg knapt husket uttaket. Andre gangen fikk jeg litt mindre dose med smertestilliende og husker litt mer Ingen av uttakene gjord vondt mens det holdt på, men var kjempe dårlig etter første uttak. Ble kvalm og kastet opp.. Var øm i magen i flere dager etterpå.. Etter andre forsøk ble jeg ikke like dårlig, var øm denne gangen også. Denne gangen ble jeg overstimulert også, så var kjempe oppblåst.. Det går nok kjempe fint skal du se:) Lykke til!
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 30. oktober 2013 #7 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg opplevde det som veldig vont (stikk) selv om jeg trur jeg slappet av. Hadde veldig mange store eggposer og fikk ut 20 egg. Var oppblåst og øm i dagene før og etter. Men du, dette er jo ikke i nærheten av å føde barn, så det er bare å ta det som trening ;-)
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #8 Skrevet 31. oktober 2013 Første uttak, grusomt, var ekstremt overstimulert masse væske i buken, ble innlagt etter uttak, var innlagt i over en uke. 14 egg ut, fikk bare tatt ut fra en eggstokk. Tok kanksje 20-30 min Andre uttak, veldig vondt men overkommelig, også overstimulert denne gangen og, men noe bedre. tror det var 18 egg denne gangen, kanskje 20-30 min Tredje uttak, masse væske i buken, måtte tappe ut endel før legen i det hele tatt kom til eggstokkene, måtte også stikke gjennom urinblære for å komme til, dette uttaket tok nesten en time. Men takket være godt med smertestillende og beroligende kom jeg meg gjennom det og:) Og ikke minst tidenes flinkeste lege. Ut 24 egg. Uttak tok i underkant av en time. Men ALLE jeg kjenner som har vært gjennom uttak, har syntes det var overkommelig, ubehagelig, og litt stikk men ikke forferdelig. Jeg er et ekstremt tilfelle iflg legene fordi jeg modner alt som er og blir alvorlig overstimulert. Hadde ultralydkontroll i forbindelse med fryseforsøk nå i september og da hadde jeg enda væske i buken etter forsøket i april. Jeg skal ha flere forsøk, gir meg ikke enda, ønsker et barn til, og sålenge legene ikke fraråder meg det, så fortsetter vi litt til:) Vet jo at man kommer seg gjennom det, og det er første gangen det er mest skummelt siden man ikke vet hvilken smerte man kan vente seg. Har fått to herlige gutter og det var virkelig verdt det:) Vet hva jeg får så da vet jeg at alt er glemt etterpå, som fødsler, de fleste gjør det jo igjen:) Lykke til, det kommer til å gå kjempefint:) Her blir det nytt forsøk i januar:) Anonymous poster hash: 66c78...20a
Petra-prøvedokke Skrevet 18. november 2013 #9 Skrevet 18. november 2013 Jeg synes det var ganske vondt da de stakk på den ene siden:( trur ikke medisinene virket nok så var veldig vondt da de stakk i den ene eggposen. Men det er nok veldig individuelt så går sikkert bra:) lykke til:)
*Cilie - prøver igjen* Skrevet 19. november 2013 #10 Skrevet 19. november 2013 sier det som det er, men ikke for å skremme fikk medisin i forkant, men det var vondt som bare h*******!! hadde vondt i flere dager etterpå. ble i tillegg dårlig etter uttak, så måtte få kvalmestillende og mer smertestillende, holdt på å besvime etter uttak. fikk ut 6 egg. men som du leser, så er det forskjellig fra person til person
Heltefrøken Skrevet 19. november 2013 #11 Skrevet 19. november 2013 Jeg gruet meg som bare det pga alt jeg hadde lest om det . Men det var ingenting å grue seg for . Det hele var over på 10 minutter, og jeg fikk ikke petidin / morfin i veneflon . Så utenom pillene jeg tok en halvtime før, og lokalbedøvelsen hadde jeg ingenting . Jeg ventet på stikket for lokalbedøvelsen men kjente det ikke. Helt ærlig var det smertefritt for min del . Ikke kjent en eneste smerte i etterkant heller. Hadde uttak i dag og blør bare bittelitt . Mange reagerer med oppkast og kvalme på petidinen, i tillegg blir man sløv og slapp lenge etterpå av det. Sånn jeg ser det er det bedre uten petidin . Det gjorde virkelig ikke vondt ! Og det skulle jeg ønske jeg visste på forhånd for jeg brukte natten på å grine for jeg gruet meg sånn! Jeg fikk forøvrig ut 3 egg...
SkyBaby Skrevet 19. november 2013 #12 Skrevet 19. november 2013 Gikk greit med meg igår. En side var helt ok, høyre side var skikkelig au.. Fikk ut 11 egg..
Småen100 Skrevet 20. november 2013 #13 Skrevet 20. november 2013 sier det som det er, men ikke for å skremme fikk medisin i forkant, men det var vondt som bare h*******!! hadde vondt i flere dager etterpå. ble i tillegg dårlig etter uttak, så måtte få kvalmestillende og mer smertestillende, holdt på å besvime etter uttak. fikk ut 6 egg. men som du leser, så er det forskjellig fra person til person Hva fikk du av smertestillende på Hausken? Også lurte jeg på: gir Hausken ut sykemelding for de dagene eller måtte du til fastlegen?
Ringo79 Skrevet 20. november 2013 #14 Skrevet 20. november 2013 Jeg har hatt tre uttak. Første: helt for jæ...!!! Har overfølsom eggstokk ve.side. Hø side kjente jeg ingenting. Men hjelpes på ve side. Prøvde å forsvinne inn i et mørkt hull og gjemme meg, men fikk d ikke til . Fikk for mye petidin...Dvs jeg er følsom for medisiner, så tålte ikke så mye som forventet. Lå lenge etterpå og fikk kvalmestillende. Hadde sykt vondt på kvelden og de neste dagene. Klarte nesten ikke sitte.. Andre: sa fra ang petidin så de satte ca halvparten, pluss at de satte kvalmestillende profylaktisk (forebyggende). Ble overhode ikke svimmel av petidinen, bare litt salig . Det gjorde at jeg roet meg veldig. Den innvendige smertestillende traff de godt med, så kjente bare noen vage stikk på den hersens venstresiden min. Litt støl på kvelden, men dagen etter tuslet jeg rundt på handletur som om ingenting hadde skjedd . Tredje (forrige uke): samme ble gjort med medisinen. Jeg hadde i tillegg bestemt meg for å holde fokus på pustingen. Jeg lukket øynene og slappet HELT av. Pustet dypt og tenkte fine tanker. De ristet litt i meg innimellom for å se om jeg i det hele tatt var våken. De skrøt veldig av hvor flink jeg var til å holde fokus og ikke spenne meg. Og akkurat det tror jeg er svært viktig å huske når du skal hente ut. Gjør deg tanker om dette og forbered deg. Det vil bli mye vondere om du ikke klarer å finne roen...tro meg! Selverfart , denne gangen har jeg vært mere oppblåst etterpå og er det enda. Hentet ut fredag. Har en del rivingen og sånn, men absolutt ikke noe problem. Øv deg på å koble ut og bare puste. Det gjorde jeg nå og det ble absolutt det beste uttaket mitt . Ikke bruk masse energi på å grue deg ❤. Kommer til å gå såå bra .
*Cilie - prøver igjen* Skrevet 21. november 2013 #15 Skrevet 21. november 2013 småen100 - jeg fikk fentanyl i nesespray form rett før uttak, den funket veldig bra, for det om jeg hadde vondt etterpå. hadde allerede sykmelding fra gynekologen min, ble sykmeldt fra jeg var der og sjekket eggfolikkene og fram til et par dager etter testdag. men regner med du får sykmelding der om du spør
Stjernemagnolia Skrevet 21. november 2013 #16 Skrevet 21. november 2013 Skjønner godt de spørsmålene der. Jeg har hatt ti uttak og vil si uttak rent generelt er ubehagelige men ikke smertefulle om du er riktig medisinert. Husk å SPØRRE/KREVE MER smertestillende om det gjør vondt!!! Det er din kropp. Jeg har av de ti forsøkene hatt en gang så store smerter at jeg gråt og kroppen sto i bue og skalv av smerte. Tre ganger har det vært litt vondt. De seks resterende gangene har jeg ikke kjent noen ting utenom stikker som settes inn skjedeveggen. De har brukt fra ca 10 min og opptil 20 min hver gang. Smertene etterpå har vært varierende til ingenting til å ha problemer med å sitte. Det har alltid blitt mye bedre dagen etterpå. Jeg bruker vanlig håndmedisin kjøpt på apoteket f.eks Paracet når jeg har trengt det. Det er ikke noe vits å leke superwoman så SPØR etter medisiner og BRUK smertestillende etterpå om du trenger det! Her kommer en liten oversikt over antallet egg ut. Alle forsøk har vært med stort sett samme dose medisin. Forsøk 1: 8 follikler. Forsøk 2: 18 follikler. Forsøk 3: 13 follikler. Forsøk 4: 14 follikler. Forsøk 5: 4 follikler. Forsøk 6: 16 follikler. Forsøk 7: 7 follikler. Forsøk 8: 7 follikler. Forsøk 9: 10. Forsøk 10: 11 follikler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå