Gå til innhold

Har ikke barnehageplass. Jeg må på jobb... hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Heihei.

Jeg sitter å tenker litt på det kommende året og manglende barnehageplass når jobben til både meg og far må ha oss tilbake. Som da altså er fra april av.

Det skjærer dypt i hjertet mitt å må dra på jobb,, og ikke kunne være hjemme med lillemann lenger. Såå.. jeg funderer litt på mulighetene til å være hjemme litt lenger...

MEN (som hos mange) så er ikke økonomien den "løseste", så det er ikke bare å ta ulønnet permisjon fra april til august.  

Hører også så mye fæle historier om folk som er uheldige med dagmamma, så jeg  blir så usikker på det å skulle finne en ordentlig en.

Er det noen her som har noen forslag til hvordan vi kan gjøre det? Fortelle om hvordan du/dere har gjort det?

Det ville jeg satt veldig stor pris på, for nå er alt oppe i hodet mitt i krøll :P  

Fortsetter under...

Dere har ikke sjans til å jobbe deltida da,og evt ha en bestemor/far som har barnet en dag eller to i uka?Hva med ferie, splitte den opp slik at dere ikke har ferie sammen dette året?Det er jo 10 uker tilsammen...

Hva med familiebarnehager, har ikke de mer ledig kapasitet?

Noen tips:

Hos NAV kan du få kontantstøtte, den gis til alle barn som ikke har barnehageplass (om foreldrene jobber eller ikke, og om det er dagmamma involvert spiller ingen rolle - det eneste som betyr noe er at barnet ikke har barnehageplass). Det er 5000/mnd fra 13 til 18 mnd, så er det 3030 kr fra 19 til 24 mnd. Dette er skattefritt, så det tilsvarer  rundt 7500 eller 4500 kr netto inntektstap (avhengig av inntekt og skatteprosent, om du jobber redusert så vil du også få litt lavere skatt siden inntekta går ned).

(Om barnet har redusert plass gis det redusert kontaktstøtte. Men siden øvre grense for *mulig* bruk av barnehage er 19 t/uka vil det si at man må ha ca 40% plass eller mindre, og det er det vel få som har. At man kun BRUKER mindre enn 19t/uka spiller ingen rolle - er barnehagen åpen fra 7 til 1630 så utgjør 40% plass (2 dager) 19 timer selv om man ikke har barnet der mer enn feks 6 timer hver av dagene.)

I juni 2014 kommer feriepengene for i år (2013). Dette utgjør 11.1 eller 12% av 2013-inntekta, og utbetales uten skattetrekk. Dette blir gjerne tilsvarende 1.5-2 vanlige månedsutbetalinger (avhengig av skatteprosenten). Det utbetales feriepenger av foreldrepenger også, men om det er NAV som betaler foreldrepengene direkte så gis det feriepenger kun for de første 12 ukene, dessverre (eller er det 16 uker?).

Om dere har lån så går det an å søke om avdragsfrihet og rentefritak. Ved avdragsfrihet slipper dere å betale avdraget, men må betale rentene som skulle vært betalt, og renta fortsetter å løpe. Dermed blir det litt dyrere på sikt, men det er en enkel måte å få litt ekstra å rutte med, og det er så vidt jeg vet lett å få det innvilget. Rentefritak vil si fritak for renter (ofte kombinert med avdragsfrihet), dette er naturligvis mer gunstig - lånet "stopper opp" en periode.

Kontakt banken og spør. At det er for en begrenset periode der dere går ned i inntekt er positivt - her er det ikke økt forbruk som er problemet, og inntekta går jo opp igjen når dere får barnehageplassen.
For lån i Lånekassa er det også mulig å søke om det, tror man har ett på det et visst antall ganger i løpet av en periode. Men uansett hvilken bank det er så avhenger det nok av at man er ajour med innbetalingene - alltid lurt å søke om rentefritak/avdragsfritak FØR inntekta går ned.

Selvsagte greier er å redusere forbruket - planlegge middager/innkjøp (ikke handle hver dag), kjøp mindre klær, kjøp brukt eller arv klær, og ferien 2014 tilbringes i hagen eller parken hjemme.

Begynn planlegginga NÅ - spar penger når dere kan, se Luksusfelles for inspirasjon, sett opp budsjett, før regnskap så dere ser at dere holder budsjettet osv.

Dere har ikke sjans til å jobbe deltida da,og evt ha en bestemor/far som har barnet en dag eller to i uka?Hva med ferie, splitte den opp slik at dere ikke har ferie sammen dette året?Det er jo 10 uker tilsammen...

Hva med familiebarnehager, har ikke de mer ledig kapasitet?

Kan man bare kontakte en familiebarnehage å spørre da eller? For man må vel søke på "vanlig" måte der og?

(beklager dumme spørsmål, men dette er virkelig en jungel for meg :P )

Noen tips:

Hos NAV kan du få kontantstøtte, den gis til alle barn som ikke har barnehageplass (om foreldrene jobber eller ikke, og om det er dagmamma involvert spiller ingen rolle - det eneste som betyr noe er at barnet ikke har barnehageplass). Det er 5000/mnd fra 13 til 18 mnd, så er det 3030 kr fra 19 til 24 mnd. Dette er skattefritt, så det tilsvarer  rundt 7500 eller 4500 kr netto inntektstap (avhengig av inntekt og skatteprosent, om du jobber redusert så vil du også få litt lavere skatt siden inntekta går ned).

(Om barnet har redusert plass gis det redusert kontaktstøtte. Men siden øvre grense for *mulig* bruk av barnehage er 19 t/uka vil det si at man må ha ca 40% plass eller mindre, og det er det vel få som har. At man kun BRUKER mindre enn 19t/uka spiller ingen rolle - er barnehagen åpen fra 7 til 1630 så utgjør 40% plass (2 dager) 19 timer selv om man ikke har barnet der mer enn feks 6 timer hver av dagene.)

I juni 2014 kommer feriepengene for i år (2013). Dette utgjør 11.1 eller 12% av 2013-inntekta, og utbetales uten skattetrekk. Dette blir gjerne tilsvarende 1.5-2 vanlige månedsutbetalinger (avhengig av skatteprosenten). Det utbetales feriepenger av foreldrepenger også, men om det er NAV som betaler foreldrepengene direkte så gis det feriepenger kun for de første 12 ukene, dessverre (eller er det 16 uker?).

Om dere har lån så går det an å søke om avdragsfrihet og rentefritak. Ved avdragsfrihet slipper dere å betale avdraget, men må betale rentene som skulle vært betalt, og renta fortsetter å løpe. Dermed blir det litt dyrere på sikt, men det er en enkel måte å få litt ekstra å rutte med, og det er så vidt jeg vet lett å få det innvilget. Rentefritak vil si fritak for renter (ofte kombinert med avdragsfrihet), dette er naturligvis mer gunstig - lånet "stopper opp" en periode.

Kontakt banken og spør. At det er for en begrenset periode der dere går ned i inntekt er positivt - her er det ikke økt forbruk som er problemet, og inntekta går jo opp igjen når dere får barnehageplassen.

For lån i Lånekassa er det også mulig å søke om det, tror man har ett på det et visst antall ganger i løpet av en periode. Men uansett hvilken bank det er så avhenger det nok av at man er ajour med innbetalingene - alltid lurt å søke om rentefritak/avdragsfritak FØR inntekta går ned.

Selvsagte greier er å redusere forbruket - planlegge middager/innkjøp (ikke handle hver dag), kjøp mindre klær, kjøp brukt eller arv klær, og ferien 2014 tilbringes i hagen eller parken hjemme.

Begynn planlegginga NÅ - spar penger når dere kan, se Luksusfelles for inspirasjon, sett opp budsjett, før regnskap så dere ser at dere holder budsjettet osv.

Tusen takk for et oversiktlig og nyttig svar.

Skjønner det meste kan gå med planlegging, og derfor så tenker jeg at vi må begynne nå (kanskje seint det og) med å finne ut av mulighetene.

Men i og med dette er første barn og jeg kanskje ikke har vært så informert om problemstillinga før, er det så flott at det finnes slike som deg som kan gi meg råd! ;)

Jeg skal nå høre med barselsgruppa om det er noen som ønsker det samme som meg, og kanskje vi kan "finne på" noe sammen. Også bruke ferien vår , hver for oss... så har vi 8-10 uker der som foreslått over. Da står vi igjen med 7 uker ca. Og det måå jo kunne løses på en eller annen måte!

Annonse

Har far hatt sin permisjon? Viss du tar ulønnet permisjon i 50 % stilling, så kan du og far gå annenhver uke, da blir jo fars permisjon strekt ut til 24 uker, så får du jo kontantstøtte fra barnet er 13 mnd som dekker en del av inntektstapet. Så kan en evt. begynne å legge til sides litt penger nå som en har full utbetaling. 

Anonymous poster hash: 8469f...e39

Lurt å splitte ferien dere imellom for å forlenge perioden dere kan være hjemme med lønn  :) Vår yngstemann skal være hjemme i 16 mnd uten at vi har en eneste dag i ulønnet permisjon (ulønnet perm er skummelt dersom du f eks blir syk, da har du ingen økonomiske rettigheter). Vi har nesten ikke noe felles fri bortsett fra jul og påske, men det er det vel verdt. Evt kan du være dagmamma for en annens barn frem til august? Vanlig dagmamma-betaling er vel hvertfall 5000 kr i mnd? Vi hadde dagmamma til førstemann 3 dager per uke og betalte 2500-3000 i mnd (husker ikke beløpet helt nøyaktig). Men det var skikkelig vennepris da, fordi vi samtidig betalte på en bhg-plass vi ikke brukte og dermed heller ikke fikk kontantstøtte..

Endret av Madolyn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...