Gå til innhold

Rett til fri med lønn? PPT oppfølging.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på hvordan jeg tolker loven, så håper noen med erfaring eller kompetanse kan hjelpe meg :)

Utdrag fra lovdata:

§ 12-9. Barns og barnepassers sykdom

(1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon:

a) for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt, B) hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller c) hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn.

(2) Retten til permisjon etter paragrafen her gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Arbeidstaker har rett til permisjon inntil 10 dager hvert kalenderår eller inntil 15 dager dersom arbeidstaker har omsorg for mer enn to barn. Arbeidstaker har uansett rett til permisjon når det ytes omsorgspenger, pleiepenger eller opplæringspenger fra folketrygden.

(3) Dersom barnet har kronisk sykdom, langvarig sykdom eller har nedsatt funksjonsevne og det derfor er en markert økning av risikoen for at arbeidstaker får fravær fra arbeidet, har arbeidstaker rett til fri etter første ledd i inntil 20 dager hvert kalenderår. Retten til permisjon gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år. Arbeidstaker har i tillegg rett til permisjon for å delta i opplæring ved godkjent helseinstitusjon eller offentlig kompetansesenter for å kunne ta seg av og behandle barnet.

Vi har et fosterbarn som nå er til utredning via PPT for en mulig diagnose. Det er veldig mye oppfølging med møter, tester, nytt møte for å få resultat av testene, møter med skolen, ansvarsgruppemøter osv. Tilsammen blir dette en del timer. Både jeg og mannen pendler så bare det å komme til møtelokalene tar en time tur/retur. (PPT ønsker at vi begge foreldre er med på disse møtene.)

Føler jeg er så innmari mye borte fra jobb om dagen. All oppfølging via PPT, i tillegg har vi ei datter som har vært mye syk nå og flere runder med oppfølging på sykehus. I tillegg ble jeg uplanlagt gravid så må jo også ha fri til jormor og svangerskapskontroller hos lege og ekstra ultralyder. (Tett oppfølging grunnet svangerskap kategorisert som høy risiko) Har akkurat begynt å jobbe igjen etter forrige svangerskapspermisjon - tok ut ulønnet permisjon, så har 14 dager å gå på for å rekke å jobbe 6 måneder.  Så som dere ser er det ikke en drømmesituasjon i forhold til arbeidsgiver, samvittigheten gnager meg litt :( Legen vil egentlig sykemelde meg og det hadde nok vært det enkleste med alt rundt akkurat nå, men har jo akkurat begynt å jobbe igjen.

Vil jo ikke kreve arbeidsgiver for "barns sykdom" eller "for annen oppfølging i forbindelse med sykdom" for dette med PPT om det ikke er berettiget.. Men alt jeg er borte slår så uheldig ut med tanke på foreldrepengene mine, så må ta det med meg om det er en rettighet jeg har..

Noen som vet hva jeg faktisk har krav på?

Anonymous poster hash: 86e11...a18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ingenting om å ha fosterbarn, men blir dere ikke betalt for å ha det? Det er jo ikke arbeidsgiver sitt ansvar at dere har valgt å ha et fosterbarn som krever ekstra oppfølging.

Hvis det at dere har et fosterbarn påfører dere en større økonomisk belastning enn det dere føler dere blit kompensert for må dere kanskje ta det opp med kommunen/barnevernet som har plassert barnet der?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg aner ikke, men mamma fikk betalt av nav for å være med samboeren sin på kurs i regi av bupa. Altså for hans barn.

Skrevet

Jeg vet ingenting om å ha fosterbarn, men blir dere ikke betalt for å ha det? Det er jo ikke arbeidsgiver sitt ansvar at dere har valgt å ha et fosterbarn som krever ekstra oppfølging.

Hvis det at dere har et fosterbarn påfører dere en større økonomisk belastning enn det dere føler dere blit kompensert for må dere kanskje ta det opp med kommunen/barnevernet som har plassert barnet der?

Det gjelder akkurat de samme reglene i forhold til arbeidsmiljøloven selv om det er et fosterbarn. Det er vi som er omsorgspersonene til dette barnet på lik linje med våre biologiske barn. 

Spørsmålet er rett og slett om dette i følge loven er å definere som "sykdom eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom."

Skrevet

Det gjelder akkurat de samme reglene i forhold til arbeidsmiljøloven selv om det er et fosterbarn. Det er vi som er omsorgspersonene til dette barnet på lik linje med våre biologiske barn. 

Spørsmålet er rett og slett om dette i følge loven er å definere som "sykdom eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom."

Nei, det er det sannsynligvis ikke dersom arbeidsgiver tolker det strengt. Kommer jo litt an på hva slags utredning det er snakk om - altså hvilken diagnose som kommer. Allikevel  tror jeg mange arbeidsgivere vil si at dette dekker de. Du må nok snakke med lederen din om hvordan det kan fortolkes. Som leder selv vil jeg imidlertid tenke at enkelte arbeidstakere er flinkere til å lese arbeidsmiljøloven når det gjelder rettigheter enn når det gjelder plikter. Hvis din arbeidsgiver f.eks må sette inn en vikar og det koster penger, samt at du skal ha full lønn betaler arbeidsgiver mye for at du skal ha en arbeidsplass langt unna hjemmet når hjemlige plikter er krevende.

Skrevet

Jeg kjenner ikke lovverket på området men jeg har en venninne som har måttet bruke mye tid  på slike møter opp gjennom årene. Hun har ikke kunnet bruke sykt barn/barnepasser-dager på dette. Hun har brukt feriedager og avspasering.

Anonymous poster hash: de434...724
Skrevet

Ok. Både oppfølging av ppt og bup feks har du krav på med lønn. Det er behandling på lik linje med lege/tannlege o.l. Men reiseveien må du nok dekke selv. Man kan også søke nav om 10 ekstra dager i året som kan deles opp i feks halve dager. Usikker på om både mor og far kan få fri med lønn samtidig

Skrevet

Du kan ikke pålegge arbeidsgiver å dekke lønn for å være med på møter hverken for egne eller fosterbarn.

Loven du sitere her oppe er dersom barnet er sykt - ikke når der er utredningsmøter osv. Paragraff 3 må søkes om hos NAV. Da må du faktisk ta ut ferie, avspassering eller ulønnet permisjon.

Dersom dere er fosterforeldre får dere jo en økonomsik godtgjøring fra det offentlige. Vi har flere venner som er fosterforeldre - i to familier er en av de voksne pålagt å gå hjemme og får da lønn pga at der er mye oppfølging med barna. Det er Bufetat som står for dette.

Jeg synes dere bør snakke med Bufetat om ikke det er passende at en av dere får lønn får å gå hjemme og være med på slike møter dersom dette tar mye ekstra tid. Uansett så er det Bufetat som må kompensere dere for den tapte inkomst

Anonymous poster hash: 7446a...edb
Skrevet

Du kan bruke av sykt-barn-dagene, alle har 10 slike dager i året og om du bruker de på bup eller en omgangssyke har ingen betydning. Men når du bruker de opp på bup har du ikke flere den dagen ungen får omgangssyke da...

Anonymous poster hash: 33256...e5d
Skrevet

Du kan bruke av sykt-barn-dagene, alle har 10 slike dager i året og om du bruker de på bup eller en omgangssyke har ingen betydning. Men når du bruker de opp på bup har du ikke flere den dagen ungen får omgangssyke da...

Anonymous poster hash: 33256...e5d

Jeg tror ikke slikt er regnet som sykdom som man kan bruke disse dagene på. Barnet eller barnepasseren skal faktisk være sykt. Du kan ikke bruke de dagene på hva som helst som har med barnet å gjøre. 

Anonymous poster hash: de434...724

Skrevet

Jeg står i nogenlunde sammen situasjon, bare at barnet det gjelder er vårt biologisk. Jeg får permisjon med lønn, har ikke krav på det, men har en grei arbeidsgiver. I deres tilfelle tenker jeg det er, som noen andre her nevner, Bufetat som skal dekke. Har ett vennepar som er fosterforeldre for en 4åring. Tapt arbeidsinntekt i forbindelse med møter, samvær osv, dekker Bufetat for dem.

Anonymous poster hash: 43fb3...fbd

Skrevet

Vi har vært i mye møter på grunn av utredning og oppfølging hos Ppt og andre for vår datter, men har brukt avspasering til det. Har riktignok ganske fleksible jobber og moderat reisevei. Grunn til fri med lønn for barn på våre jobber (en offentlig, en privat, men like regler) er sykdom og timer hos lege, tannlege o.l. Ikke ppt-møter. Men ja, det er mye fravær fra jobben i perioder.

Anonymous poster hash: c3a82...c3a

Skrevet

Jeg har et barn med diagnose og slik jeg har forstått det har man krav på fri for disse møtene men man har ikke krav på lønn. Man kan derimot søke om penger fra nav for å dekke tapt arbeidslønn/reisepenger.

Men som sagt det er slik jeg har forstått det jeg har aldri måttet ta fri fra jobben for å være med på møter og slikt men ppt, habilitering og annet har vært behjelpelig med å få lagt de til når jeg har fri siden jeg grunnet egen helse ikke jobber 100%.

Anonymous poster hash: 3ed27...ac8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...