Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #1 Skrevet 28. oktober 2013 betaler man da for det det koster å bygge til før byggestart? hvis man kjøper hus så betales jo dette ved overtagelse, slik at man kan unngå lang mellomfinansieringsperiode ved å prøve å få solgt raskt etter kjøp! men hvordan funker dette om man skal selge leilighet for å bygge hus! vi vil helst slippe å selge først.. for da må vi eventuelt leie i mellomtiden Anonymous poster hash: 83466...992
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #2 Skrevet 28. oktober 2013 Man tar opp et såkalt byggelån som man kun betaler renter på under byggeprosessen. Underveis i byggingen får man delreginger på varierende beløp(f eks ved tett tat, tette vegger osv) som trekkes fra byggelånet. Det er vel ofte banken som avgjør om man får sitte med to lån. Vi leier så for oss har det ikke vært en problemstilling, men jeg vet mange selger når de starter byggingen fordi de ikke får sitte med to lån. Anonymous poster hash: dcfcd...c78
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #3 Skrevet 28. oktober 2013 oki - då må vi spørre banken! For leieinntektene vil jo utgjøre omtrent det samme, eller mer, enn det vi betaler på lån i dag.. takk for svar! Kan jeg spørre deg hvordan dere liksom kom i gang.. akkurat nå synes jeg det er så mye hit og dit, og tusen ting som er usikkert.. Anonymous poster hash: 83466...992
Fullrulle86 Skrevet 28. oktober 2013 #4 Skrevet 28. oktober 2013 oki - då må vi spørre banken! For leieinntektene vil jo utgjøre omtrent det samme, eller mer, enn det vi betaler på lån i dag.. takk for svar! Kan jeg spørre deg hvordan dere liksom kom i gang.. akkurat nå synes jeg det er så mye hit og dit, og tusen ting som er usikkert.. Anonymous poster hash: 83466...992 Du må først ha tomt, så kontakte et byggefirma å skrive kontrakt. Så må dere starte søknadsprosessen og samtidig innhente anbud på graving, grunnmur osv. Hvor mye dere gjør selv kommer helt an på om dere skal ha en totalentrepenør, delvis eller ikke.
Lessismore Skrevet 28. oktober 2013 #5 Skrevet 28. oktober 2013 Vi er i startfasen av å bygge hus. Vi fant en tomt vi likte i august, og kontaktet banken. (Dnb, for det er svært få banker som tilbyr byggelån.) Deretter ble vi bedt om å komme med alt av ligninger, lønnsslipper etc for et år tilbake. Vi måtte også levere et veldig grovt overslag til budsjett på hva huset og tomten ville koste nøkkelferdig. Vi fikk grønt lys på å kjøpe tomt, gjorde det, og tok kontakt med husleverandør. Det har vært masse mailskriving og møter her og der, og nå ligger huset på tegnebordet. Vi holder på med å innhente anbud på klargjøring av tomt, og husleverandøren innhenter anbud på snekker, elektriker, rørlegger osv. Det skal straks søkes om byggetillatelse i kommunen, og her er det 12 ukers ventetid. Dette går så langt overraskende greit. Vi har fått veldig sprikende tilbud på klargjøring av tomt (fra 160000 - 550000!) så her er det viktig å få mange anbud. Men det blir spennende å se om det går like smooth fremover! Håper det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå