Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #1 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg er utdanna førskoellærer og jobber som ped.leder. Lønna er drittdårlig, ingen goder, jobben er fryktelig hektisk og sluker deg hel og jeg kjenner jeg trenger å få pustet litt. Er det noen her som har en utdanning men jobber med noe helt annet? Jeg har jo ikke anelse om hva jeg er flink til,så hvor starter jeg egentlig når jeg skal begynne å se etter ny jobb? Jeg vil prøve noe helt annet,ikke barnehage eller skole... Anonymous poster hash: 449f9...3bc
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #2 Skrevet 28. oktober 2013 Har det på akkurat samme måte! Drittlei hele jobben. Glad jeg snart går ut i permisjon. Anonymous poster hash: 69a6a...a4a
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #3 Skrevet 28. oktober 2013 Slenger meg på nøyaktig samme problemstilling! Samme yrket også er så glad for at jeg skal ha permisjon nå, så fpr jeg tid til å tenke litt. Anonymous poster hash: 01ca9...028
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #4 Skrevet 28. oktober 2013 Samme yrke her også Vurderer å ta noe nettstudie i permisjonen. Tviler på jeg går tilbake i barnehage etter permisjon. Anonymous poster hash: 69a6a...a4a
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #5 Skrevet 28. oktober 2013 Har du undersøkt hva d finnes av nettstudier? Jeg er veldig interessert. Anonymous poster hash: 01ca9...028
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #6 Skrevet 28. oktober 2013 Hmm,tydelig at dette yrket tapper deg litt.... Jeg er også førskolelærer, og kjenner veldig på at jeg vil gjøre noe helt annet. Nå går jeg straks ut i permisjon og skal virkelig gå i tenkeboksen ang jobb. Jeg tjener forsåvidt ikke så aller verst, men kroppen tåler stresset, støyen og tidspresset dårligere nå etter 8,5 år som ped.leder/styrer. Supert om noen har noen gode forslag til andre jobber:) Anonymous poster hash: f802f...1d9
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #7 Skrevet 28. oktober 2013 Ingen som vil jobbe i ppt da? søsteren min gjør det, men hun har tatt mer utdanning enn førskolelærer så hun følger opp barn med spesielle behov i bhg nå! Anonymous poster hash: b8856...032
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #8 Skrevet 28. oktober 2013 jeg vil bare si: jeg hadde det som dere i 4 år,... så byttet jeg barnehage!!! nå er hverdagene en drøm! det er helt forskjellig!! har jobbet i den sye siden januar, og jeg er sååå lykkelig for at jeg jobber i barnehage!!! ville bare si at det kanskje er stedet, og ikke jobben det er noe med... er jo så mye forskjellige bhg ute og går nå... med antall brn i gruppa, hvordan det er delt inn med alder, friluft, idrett, musikk, regio Emilia osv...hjalp i hvert fall helt hos meg Anonymous poster hash: 6ba52...d0f
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #9 Skrevet 28. oktober 2013 Er det virkelig så mange av oss??Ganske skremmende igrunn... Jeg vil ha mer lønn,mer frihet,mer hjemmekontor,et kontor der jeg kan stenge døra og få 5 minutter ALENE! Så å skifte bhg er uaktuelt,for jeg trives fryktelig godt der jeg er. å jobbe i barnehage er å bli sett ned på,yrkesstoltheten min er helt borte(var den noen gang der?) fordi hele samfunnet ser ned på oss... jeg må ut... HI Anonymous poster hash: 449f9...3bc
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #10 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har det akkurat på samme måte. Har jobbet som ped.leder i snart 15 år og er fullstendig tom for motivasjon til å fortsette. Trist, men sant... Foreldregruppa blir stadig mer krevende, stadig dårligere økonomi, større barnegrupper, krevende barn m.m. Jeg tenker virkelig hver eneste dag på at jeg må omskolere meg, men aner ikke hva... Anonymous poster hash: 90b2f...1ad
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #11 Skrevet 28. oktober 2013 Men er det ingen som har en utdannelse men som jobber med noe annet?Og hvordan fikk du denne jobben? HI Anonymous poster hash: 449f9...3bc
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #12 Skrevet 28. oktober 2013 dytter Anonymous poster hash: 449f9...3bc
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #13 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har det også på samme måte. Guri, så mange vi er bare her....Har skiftet barnehage, jeg. Arbeidsmiljøet er mye bedre, men det er jobben i seg selv og krav fra alle hold.... Prøver bli gravid, så satser på å finne meg noe annet i permisjonen. Men HVA? Er veldig nysgjerrig hva andre førskolelærere som ikke jobber i bhg eller skole gjør. Anonymous poster hash: 33636...607
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #14 Skrevet 28. oktober 2013 Det finnes videreutdanning og master man kan ta slik at man kan bytte beite. Glsm gir jo mulighet for skole, men kanskje krevende det og. Spes.ped videreutdanning kan gi en annen type jobb, enten i bhg eller mer ad.min rettet. Master i spes.ped, barnehageped eller andre mastere kan føre til ppt, forskning, ledelse høyere opp i systemet, logoped, audiopedagog osv. Kjenner ei som jobber i bolig med pu som egentlig er førskolelærer. Men da får du turnus, kveld og helg. Litt bedre betalt, men ikke noe å rope hurra for. Alternativet er jo å velge en ny utdanning dersom du ikle finner en løsning som passer deg. Anonymous poster hash: e8fca...a7c
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #15 Skrevet 28. oktober 2013 hva med å prøve å få jobb på et hjem for mindreårige asylsøkere?Eller barne/ungdomshjem? Er turnus jobb, men tjener ganske bra på det. Kanskje litt vanskleig å forene med familie, i og med det ofte er to dager på, en uke av, tre dager på en uke av osv, men mye fri i mellom turnene. jeg er førskolelærer og vurderer dette, men velger å vente til barna er rundt seks år, så får holde ut som pedleder en liten stund til Anonymous poster hash: 6f3cf...0a1
bøllefrøet_mitt Skrevet 28. oktober 2013 #16 Skrevet 28. oktober 2013 Oi så mange av oss egentlig... Jeg og trenger råd! Har mistet all futt og inspirasjon... :/
Sol Ute Skrevet 28. oktober 2013 #17 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg hang meg opp i en setning oppi her ett sted, om at hele samfunnet ser ned på dere... Prøv å minne dere selv på at dere har en hel skokk med unger som ser opp til dere, og en skokk med foreldre som faktisk er sjalu på dere som får tilbringe hele dagen med ungene deres... Jeg ser i alle fall opp til dere for den jobben dere gjør! Fabelaktig!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #18 Skrevet 28. oktober 2013 Her kommer enda en ped.leder som vil bytte yrke! Det at det er så mange av oss som føler det samme sier veldig mye om hvor dårlig vi blir tatt vare på! Anonymous poster hash: 8578d...4e5
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #19 Skrevet 28. oktober 2013 Må bare skyte inn her...Du sier at hele samfunnet ser ned på førskolelærere. Der er jeg fullstendig uenig!! Jeg beundrer førskolelærere og ser veldig OPP til dere! Dere er limet i samfunnet og veldig viktige arbeidstakere. Blir litt skremt av at dere føler dere lite verdsatt og lite sett for jobben dere gjør. Jeg skjønner at jobben er utfordrende og at det er veldig travelt, full forståelse for det. Men jeg tror folk flest er veldig glad for at nettopp DU tar deg av ungene våre mens vi er på jobb. Du er verdifull! Hva skulle vi gjort uten ped.ledere.?? Samfunnet ville falt fullstendig sammen uten dere! Anonymous poster hash: c8754...4b4
Jern-Erna Skrevet 28. oktober 2013 #20 Skrevet 28. oktober 2013 Er det virkelig så mange av oss??Ganske skremmende igrunn... Jeg vil ha mer lønn,mer frihet,mer hjemmekontor,et kontor der jeg kan stenge døra og få 5 minutter ALENE!Så å skifte bhg er uaktuelt,for jeg trives fryktelig godt der jeg er. å jobbe i barnehage er å bli sett ned på,yrkesstoltheten min er helt borte(var den noen gang der?) fordi hele samfunnet ser ned på oss... jeg må ut... HI Anonymous poster hash: 449f9...3bc Eg har to barn i barnehage og vil bare si at jeg ikke ser ned på dere.. Jeg forguder dere og setter så umåtelig stor pris på det dere gjør for barna mine (ting jeg ikke selv kan tilby dem) at jeg ikke finner ord Dere burde ha mer lønn, bedre arbeidsforhold, mer ressurser osv helt enig! Men jeg tror det er mange mange som er enig med meg i at vi på ingen måte ser ned på dere!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #21 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har ingen yrkesstolthet pga rammene rundt jobben min.Jeg føler at vi er på bunnen av hele karrierestigen,selv om vi har høyere utdanning vi også! Men når guttunger rett fra et år videregående og to år i lære tjener mange hundre tusen mer enn meg etter bare et par år i yrket så føler jeg det jævla urettferdig. Vi har mye sykdom, og når det kommer har barnehagen så dårlig råd at man ikke kan få vikar.Fint det,barn er levende vesen som trenger voksne rundt seg hele tiden,ikke zombier som blir bare mer og mer sliten og trøtte og lei av alt det ekstra an også skal gjøre som ped.leder. En barne og ungdomsarbeider,som da IKKE har høyere utdanning eller lånekassenlån, tjener nesten like mye som oss,er ikke det galskap?? Hvorfor?Fordi vårt eget forbund, Utdanningsforbundet, bare ser lærerne.Under hver eneste lønnsforhandling får lærerne bedre vilkår, mer lønn, flere års ansinnitet mens vi førskolelærerne (oi, sorry BARNEHAGELÆRERNE (som om den nye tittelen gir oss noe!) ) blir på stedet hvil,gang etter gang,år etter år. Er faen meg så lei av hele systemet at jeg blir GAL. Jeg har en jobb der man tenker at "alle kan jobbe i barnehage" derfor føler man at man blir sett ned på. Alt søppelet av arbeidere som blir sent til barnehager er helt bak mål. Stakkars barn og stakkars personalet... HI Anonymous poster hash: 449f9...3bc
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #22 Skrevet 29. oktober 2013 Føler akkurat det samme som dere ovenfor. Skal ut foreldrepermisjon nå i februar, og bruker nok dette året til å gå litt i tenkeboksen. Ble ekstra lei da jeg fikk vite at det er oppe til forslag i stortinget nå at de ønsker to barnehageopptak i året, som i praksis vil si flere barn, men ikke flere ansatte. Tenker da at det fort gjort blir flere sykmeldte pga stress, yrkesskader ol, men ingen flere vikarer... og mange flere barn pr voksne i og med at hvert barn regnes i halv plass på amåbarnsavdelingen når de fyller tre, og ikke slik som nå at de først går over til å telles halv plass i august dett året de fyller tre. Trives egentlig i jobben som barnehagelærer... hadde det bare vært litt bedre rammer. Og det blir bare værre og værre. Mitt motto er: Jeg ønsker ikke å jobbe i en banrehage der jeg ikke ville hatt mine egne barn! Og det er vel mer og mer den retningen det går mot. Anonymous poster hash: 6f3cf...0a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå