Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #1 Skrevet 28. oktober 2013 Noen som har greie på det? Jeg sliter med panikkangst og generell angst. Jeg har irritabel tarm og kan vel påstå, nesten uten å overdrive, at jeg har tilbrakt ca.1/3 av livet mitt på do... Jeg har nå funnet et kosthold som fungerer og dohyppighet og livskvalitet på det området kan virkelig ikke sammenlignes engang! Men så var det dette med angsten da. Leser jo om folk med angst og depresjon som sier kosthold, trening osv osv hjalp meg masse. Hva er dette kostholdet da, som er så bra for oss psykisk syke? Altså, jeg skjønner jo at chips og burgere hver dag ikke er løsningen! Erfaringer? Råd? Anonymous poster hash: b2e05...748
Jallow B Skrevet 28. oktober 2013 #2 Skrevet 28. oktober 2013 Sunt og balansert hosthold gir effektpå kroppen. Føler man seg friskere innvendig, får man mer energi, og dermed vil det påvirke hodet også. For meg hjalp det å innføre mer grønnsaker, spise så ferskt som mulig, og redusere kjøtt/pasta/brød-inntaket.
SagflisiHåret Skrevet 28. oktober 2013 #3 Skrevet 28. oktober 2013 Denne håper jeg noen kloke damer svarer på. Dytter! At fysisk aktivitet, for eksempel noe så enkelt som å gå, påvirker mental helse er jo påvist gang på gang. Pluss at det hjelper på fordøyelsen også, som en bonus:)
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #4 Skrevet 28. oktober 2013 Generelt sett trur jeg det lønner seg å spiser sunt. DVD unngå for mye raffinert mat som hvitt mel, sukker, halvfabrikata og helfabrikata. Unngå mat med mye kunstige tilsetningsstoffer. Spise regelmessig gjennom dagen, tre hovedmåltider, 2 malm måltider - for å holde blodsukkeret stabilt. Ustabilt blodsukker påvirker humør og stemningsleie. Velg langsomme karbohydrater: grovt brød, mye grønt, litt frukt, velg mest mulig rene varer: altså kjøtt og fisk som er rent, ikke fiskeboller, kjøttpudding, ferdige kjøttboller o.l. Unngå for mye kaffe og koffeinholdige drikker da dette er sentralstimulerende. Spis fisk som er rikt på omega 3,mineraler og sporstoffer som kroppen har nytte av. Velg fullkornspasta, fullkornsris, søtpotet istf potet. Vær forsiktig med fett, velg fett fra "rene kilder: meierismør, oliven og rappkjeftet, kokosfett. Unngå margarin og herdet fett som ofte finnes i ferdigkaker, kjeks ol. Velg gjerne syrnede melkeprodukter som stabiliserer tarmfloraen. Det er forsket lite på emner, så tror det er vanskelig å dels finne en diett å følge, eller helt konkrete råd om hva man bør unngå- men generelle sunt/variert kosthold med mye grønnsaker og fisk ville jeg holdt meg til. Anonymous poster hash: 6e466...655
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #5 Skrevet 28. oktober 2013 Takker dere som har svart så langt! Flere? Blir for det meste generelle sunnhetsråd da..? Hva er problemet med koffein egentlig? Jeg er avhengig... :-\ Er for øvrig veganer, pga magen, og da fungerer magen som den skal. Men selv om blodprøver ikke viser mangel på annet enn d og b-vit som jeg tar daglig, i tillegg til jern som jeg også tar, så har jeg jo ikke allverdens overskudd... Blir en del sukker og hvitt mel (selv om alt brød er så grovt jeg finner og all pasta er fullkorn). Tåler ikke fisk eller fiskeoljer så da blir det jo dårlig med omega3. Dette er grunnen til at jeg blir litt bekymret for om kostholdet mitt holder mål mtp fysisk og mental helse. Det er det kostholdet som funker for magen, og er ikke magen på lag så funker ingenting... Men klart jeg kan skjerpe sjokoladespising og koffeininntak! Anonymous poster hash: b2e05...748
Jallow B Skrevet 28. oktober 2013 #6 Skrevet 28. oktober 2013 Linser, bønner, soya-produkter.. Vil anbefale deg en frokost/lunsj som venninen min lager mye, men jeg vet ikke hvor stor tilgang du har på innvandrerbutikker? Er en somalsk rett som heter foul, lagd med bønner i hovedsak når de bryter fasten. Mettende og enkelt. Til en-to personer: 1 boks bønner/foul 1 pakke rundbrød fra utenlandsk butikk, de stooore flate 1/5 grønn paprika 1/5 rød paprika 1/5-1 gul løk Solsikkeolje Majones ( igjen fra utenlandsk butikk, mye mer flytende enn fra norske ) Sitronsprut-flaske Valgfritt krydder. Du hakker opp parika og løk, og slenger eventuelt i hakket tomat, selleri, det du enn ønsker. Stek opp bønnene med valgfritt krydder. Skal stå og kose-steke mens du moser bønnene. Serveres i dypskål, med alt du har hakket opp over, ta på litt olje, sitronsprut og majones, og bruk brødet til å spise med fingrene med. Enkelt, og tar maks 10min. En veganervennine har brukt denne til å gå litt opp i vekt med, ved å spise nesten bare dette når magen ikke har tålt annet. Man kan også slenge i ett egg eller to mens man steker bønnene
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #7 Skrevet 28. oktober 2013 Linser, bønner, soya-produkter.. Vil anbefale deg en frokost/lunsj som venninen min lager mye, men jeg vet ikke hvor stor tilgang du har på innvandrerbutikker? Er en somalsk rett som heter foul, lagd med bønner i hovedsak når de bryter fasten. Mettende og enkelt. Til en-to personer: 1 boks bønner/foul 1 pakke rundbrød fra utenlandsk butikk, de stooore flate 1/5 grønn paprika 1/5 rød paprika 1/5-1 gul løk Solsikkeolje Majones ( igjen fra utenlandsk butikk, mye mer flytende enn fra norske ) Sitronsprut-flaske Valgfritt krydder. Du hakker opp parika og løk, og slenger eventuelt i hakket tomat, selleri, det du enn ønsker. Stek opp bønnene med valgfritt krydder. Skal stå og kose-steke mens du moser bønnene. Serveres i dypskål, med alt du har hakket opp over, ta på litt olje, sitronsprut og majones, og bruk brødet til å spise med fingrene med. Enkelt, og tar maks 10min. En veganervennine har brukt denne til å gå litt opp i vekt med, ved å spise nesten bare dette når magen ikke har tålt annet. Man kan også slenge i ett egg eller to mens man steker bønnene Det hørtes veldig godt ut! Kunne godt trengt noen ekstra kilo og ;-) Men majones er jo egg i, og det spiser jeg ikke (ikke veganervenninnen din heller hvis hun er veganer), går det uten? Anonymous poster hash: b2e05...748
Jallow B Skrevet 28. oktober 2013 #8 Skrevet 28. oktober 2013 Det hørtes veldig godt ut! Kunne godt trengt noen ekstra kilo og ;-) Men majones er jo egg i, og det spiser jeg ikke (ikke veganervenninnen din heller hvis hun er veganer), går det uten? Anonymous poster hash: b2e05...748 Ah, beklager. Det er den oppskriften jeg bruker selv, så da antar jeg at hun bruker noe annet. Soya-produkter, muligens..?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #9 Skrevet 28. oktober 2013 Problemet med koffeinholdige er at det er sentralstimulerende, altså øker aktiviteten i det parasympatiske nervesystemet- som bla kan gi hjertebank, skjelvinger osv... Altså noe av d samme som v angst. Anonymous poster hash: 6e466...655
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå