Sommerfeeling Skrevet 27. oktober 2013 #1 Skrevet 27. oktober 2013 Vi har bestemt oss for å oppfylle 5-åringens høyeste ønske, et kjæledyr. Valget har falt på kanin, men siden vi antagelig er allergisk (skal sjekke det) snuser jeg litt på det med marsvin. Så nå lurer jeg på: -Hvordan er hverdagen med kanin/ marsvin? -Hvordan gjør dere det med ledninger? Det er uaktuelt for meg å ikke slippe dyret ut av buret. -Finnes det allergivennlige raser? -Finnes det typiske rasesykdommer vi må være obs på? Er det noe annet vi bør tenke på?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #2 Skrevet 27. oktober 2013 Vist det er mye allergier bør du sjekke om du/dere tåler høy. Jeg tåler alt av dyr, men når jeg fikk bur dyr, ble jeg dårlig pga høyet Anonymous poster hash: fac4a...a16
Sommerfeeling Skrevet 27. oktober 2013 Forfatter #3 Skrevet 27. oktober 2013 Ja, jeg har støvallergi, men en liten dott med høy bør jeg tåle. Jeg reagerer på høy i store mengder à la høyrommet i stallen. Ja, jeg kan undersøke resten av familien.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #4 Skrevet 27. oktober 2013 Tenk etter hva dere skal gjøre med det i ferier. Det finnes en korthåret type og en krøllete type, det er mulig en av disse er mere allergivennlig. Langhårede raser må gres. Husk at negler må klippes ganske ofte og det kan være vanskelig. Spesielt hvis marsvinet har mørke klør for da er det vanskeligere og ikke klippe i blodåren. De kan være ganske innavlet så pass på at marsvinet ikke er lite og pjuskete. Pass på at masrvinet dere får ikke allerede er gravid (snakker av erfaring) Buret må skiftes minst hver 10dag. De burde ha god boltringsplass og kjæles med ofte for å bli tamme. De tåler ikke trekk og kalde rom. De må ha ekstra c-vitamin i vannet og masse frukt og grønnsaker. Timotei høy er dyrere, men bedre får de. De trives ofte godt hvis de er to (er flokkdyr) De kan gnage på ledninger, men så lenge man følger med så går det greit. De tisser og bæsjer en del på gulvet så kan være greit å legge aviser under hvis man ikke har et gulv som kan vaskes lett. Det er mye jobb med et lite marsvin, men veldig koselig. Man må bare være klar over hvor mye jobb det er. Mine ble gamle og levde i 8 år, men så fikk de godt stell også da. De kan stå ute om sommeren på dagtid hvis det er godt og varmt så lenge de har tilgang på mat, vann og skygge. De elsker ferskt gress og løvetann. Anonymous poster hash: 572a1...1e3
hit og dit Skrevet 27. oktober 2013 #5 Skrevet 27. oktober 2013 Vi har hatt marsvin og kanin, og foretrekker marsvin. Kaninen lukter strammere. Marsvin er ganske fredelige dyr, som ikke biter eller klorer. Vi kan også "kommunisere med de". Plystrer vi så svarer de, og så roper de når de hører kjøleskapet. =) Vi har hatt fire fem kaniner, og det var bare en av de som ble skikkelig tam og ikke sparket vilt om vi ikke holt den inntil oss. Kaninene har gitt mange skrap på magene.
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 27. oktober 2013 #6 Skrevet 27. oktober 2013 Vi har bestemt oss for å oppfylle 5-åringens høyeste ønske, et kjæledyr. Valget har falt på kanin, men siden vi antagelig er allergisk (skal sjekke det) snuser jeg litt på det med marsvin. Så nå lurer jeg på: -Hvordan er hverdagen med kanin/ marsvin? -Hvordan gjør dere det med ledninger? Det er uaktuelt for meg å ikke slippe dyret ut av buret. -Finnes det allergivennlige raser? -Finnes det typiske rasesykdommer vi må være obs på? Er det noe annet vi bør tenke på? Vi har løvehodekanin. Han bor ute, så vi slipper alt rotet, luktene og hår inne Han er i bur, men unga går tur med han (har han i bånd). Vurderte å lage en luftegård også, men dette ble det beste valget for oss med tanke på at det er en del katter og andre dyr rundt omkring. Vi skal nå hente et dukkehus, som vi får gratis) som han skal bo i på vintern. Her kan han gå fritt så han har litt mer tomleplass enn bare buret. Når det kommer til kanin så sjekk om den er underbitt. Sørg for å skaffe en kanin som ikke er det. For da klarer ikke kaninen selv å "slipe ned" tennene. Da må de klippes eller slipes. Mye jobb, dyrt dersom du skal ha dyrlegen til å gjøre det osv...
Todii Skrevet 27. oktober 2013 #7 Skrevet 27. oktober 2013 Kjøp to, marsvin er flokkdyr som ikke trives alene. De gnager på ledninger. For å få de tamme burde de koses med hver dag. Klørne bør trimmes regelmessig. De er utrolig morsomme dyr som gir mye glede
Sommerfeeling Skrevet 27. oktober 2013 Forfatter #8 Skrevet 27. oktober 2013 Kos blir nok ikke noe problem. Ja, jeg har allerede gitt mannen beskjed om at jeg vil ha to sammen. Jeg lurer mest på det med støv rundt buret, ledninger og hva som er mest koset og lekent av marsvin og kanin. Ja, også allergien da.
hit og dit Skrevet 27. oktober 2013 #9 Skrevet 27. oktober 2013 Vi opplever marsvin som mest kosete. Selv om den siste kaninen vi hadde var veldig tam og god. Det ble mer rot rundt buret når kaninen var i det, for de løper og spretter mer, og får fart på sponet. Marsvinene roter relativt lite. Det blir mest rot når jentene tar de ut av buret. Det eneste som er litt stress er å huske å ta de inn i buret etter en viss tid, for da må de tisse. Men våre marsvin holder seg lenge. Vi har buret åpent hele tiden, og eneste gangen marsvinene har hoppet utav var når vi hadde høy stående utenfor. Ellers så er de rolige og går ikke så langt når de er på gulvet. De vil heller være på et fang.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #10 Skrevet 27. oktober 2013 Minihamster vil jeg tipse deg om. Jeg har hatt to stk og aldri hatt problemer med med at de har spist på ledninger eller noe annet. De er små, men de har gått fritt rundt når vi har kunnet det. Jeg har alltid tegnet, og hamsterne har gått fritt rundt på bordet når jeg har tegnet. Krabbet opp i halsgropen når de ville sove. Mine har blitt veldig tamme og renslige. Endel tvangskos i starten, men det lønte seg. De har vært uteolig kosete, kontaktsøkene og lekene. Jeg og det eldste barnet mitt som var to år når det siste døde har hatt kye glede ut av det. De kan bite, gjør litt vondt men ikke så ille som med marsvin. Anonymous poster hash: 2c1fa...0ec
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #11 Skrevet 27. oktober 2013 Jeg har hatt 3 kaniner og 1 marsvin, har en løvehodekanin nå. Marsvinet bodde inne i et stort bur, det luktet mye av tisset og avføringen så buret måtte renses i "dokroken" hver dag. Veldig kosete og laget høye hylelyder når hun ville ha oppmerksomhet eller godbiter, eneste negative var at hun ofte tisset på oss når vi holdt henne på fanget. Kaninene har bodd i bur ute og med luftegård, i tillegg til at de har blitt gått tur med i bånd. Buret ordnes 2 ganger i uka, men får mat og nytt vann hver dag selvsagt. Lurt å kjøpe kaniner hos oppdretter og ikke i dyrebutikk, de er mye roligere og kosete. Har ikke opplevd at noen av dyra har bitt, men det sies at marsvinet "aldri" biter. Jeg liker nok best kaniner selv. Jeg ser du har støvallergi, så vær obs på sagmuggen som blir virvlet opp i lufta når de graver og styrer. Bør kanskje testes på forhånd. Anonymous poster hash: 14a5c...a4c
Sommerfeeling Skrevet 27. oktober 2013 Forfatter #12 Skrevet 27. oktober 2013 Minihamster vil jeg tipse deg om. Jeg har hatt to stk og aldri hatt problemer med med at de har spist på ledninger eller noe annet. De er små, men de har gått fritt rundt når vi har kunnet det. Jeg har alltid tegnet, og hamsterne har gått fritt rundt på bordet når jeg har tegnet. Krabbet opp i halsgropen når de ville sove. Mine har blitt veldig tamme og renslige. Endel tvangskos i starten, men det lønte seg. De har vært uteolig kosete, kontaktsøkene og lekene. Jeg og det eldste barnet mitt som var to år når det siste døde har hatt kye glede ut av det. De kan bite, gjør litt vondt men ikke så ille som med marsvin. Anonymous poster hash: 2c1fa...0ec Jeg trodde hamstere sover hele dagen, hmm, ok. Enda et dyr å tenke på, he he
Sommerfeeling Skrevet 27. oktober 2013 Forfatter #13 Skrevet 27. oktober 2013 Marsvinet roter mindre og koser mer. Ok, greit å vite. Da får vi ringe til legen i morgen for å ta noen blodprøver. Håper håper på positivt svar.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #14 Skrevet 27. oktober 2013 Husk på at Kaniner og marsvin trenger STOOOR plass. Og da spesielt Kaniner. Kaniner trenger like stor plass som en KATT faktisk. Kanin er det mest missforståtte dyret som finnes.... Anonymous poster hash: b9ec3...3a1
Sommerfeeling Skrevet 27. oktober 2013 Forfatter #15 Skrevet 27. oktober 2013 Husk på at Kaniner og marsvin trenger STOOOR plass. Og da spesielt Kaniner. Kaniner trenger like stor plass som en KATT faktisk. Kanin er det mest missforståtte dyret som finnes.... Anonymous poster hash: b9ec3...3a1 Jeg satser på å åpne buret så snart anledningen byr seg. Selvfølgelig skal de få stort nok bur, men de skal få frihet også. De tåler nok å være i buret sitt når vi er på jobb.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #16 Skrevet 27. oktober 2013 Husk at kaniner er flokkdyr og ikke skal holdes alene. Min 2 stk må dere ha for at de skal ha et ok liv. De må kastreres og det beste er å ha enav hvert kjønn. Synes en fem åring er litt for liten til å ha kanin, den kan ikke herjes med, trenger et relativt stille og rolig hjem. Kanskje ikke akkurat det det blir med en gutt på 5 år i hus.. Tenk dere veldig godt om kaniner er veldig misforstått som kjærledyr til barn, de passer egentlig best hjemme hos ei "gammel tante" som har det rolig og har masse tid;) sier ikke dette for å skuffe dere men jeg har selv hatt veldig rolige barn som fikk kaniner når de var 8 og 10 år og synes ikke det var et godt valg av kjærledyr selv. Hva med en katt, det har vi også hatt og det er myyyye mindre jobb enn kaniner og mye er selskap samtidig som de tåler litt mer enn kaniner. Pass må dere jo ha når dere drar bort samme hvordan dyr dere ender opp med. Lykke til! Anonymous poster hash: d75a5...5b2
Groosalugg Skrevet 27. oktober 2013 #17 Skrevet 27. oktober 2013 Jeg ville gått for marsvin, de er veldig barnevennlige dyr og forholdsvis lett å få tamme.
Sommerfeeling Skrevet 27. oktober 2013 Forfatter #18 Skrevet 27. oktober 2013 Husk at kaniner er flokkdyr og ikke skal holdes alene. Min 2 stk må dere ha for at de skal ha et ok liv. De må kastreres og det beste er å ha enav hvert kjønn. Synes en fem åring er litt for liten til å ha kanin, den kan ikke herjes med, trenger et relativt stille og rolig hjem. Kanskje ikke akkurat det det blir med en gutt på 5 år i hus.. Tenk dere veldig godt om kaniner er veldig misforstått som kjærledyr til barn, de passer egentlig best hjemme hos ei "gammel tante" som har det rolig og har masse tid;) sier ikke dette for å skuffe dere men jeg har selv hatt veldig rolige barn som fikk kaniner når de var 8 og 10 år og synes ikke det var et godt valg av kjærledyr selv. Hva med en katt, det har vi også hatt og det er myyyye mindre jobb enn kaniner og mye er selskap samtidig som de tåler litt mer enn kaniner. Pass må dere jo ha når dere drar bort samme hvordan dyr dere ender opp med. Lykke til! Anonymous poster hash: d75a5...5b2 Ja, vi må ha flere. Jenten, (ja, jeg har en jente) er vant til kaniner, ettersom de har kaniner i barnehagen. Hun vet nok mer enn meg hva hun går til. Vi kan ikke ha katt, etter som far i huset er allergisk mot katter.
Cat_Woman Skrevet 27. oktober 2013 #19 Skrevet 27. oktober 2013 Hei! Jeg har innekaniner, og kan virkelig anbefale det - men det er mye å sette seg inn i! Den store kaninboka av Marit Emilie Buseth er fantastisk informativ, og du bør også sjekke ut kanin.org. Alle ledninger må gjemmes inni lister, og begge kaninene (du må ha minst to, da de trenger en kompis) må være kastrert (det er faktisk minst like viktig å kastrere hunnkaniner som hannkaniner, da de har ekstremt høy risiko for livmorkreft).
Cat_Woman Skrevet 27. oktober 2013 #20 Skrevet 27. oktober 2013 Og en ting til! Det er veldig mange hjemløse kaniner der ute, så jeg anbefaler deg å finne omplasseringskaniner i stedenfor å kjøpe fra dyrebutikk! Mange som går lei av kaninene etter noen måneder. Hør med dyrebeskyttelsen lokalt eller sjekk på finn.no.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå