Gå til innhold

Har ikke lyst til å feire jul i år :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rett og slett fordi vi aldri lengre feirer jul på den måten jeg synes er jul.

Jul for meg er å være hjemme og kjenne den deilige mat lukten fra julematen i stekeovnen. Se på tv,kose oss og slappe av.spise og åpne pakker i fred og ro.

Men neida. De siste årene har vi vært nødt til å dra til svigers. Svigerfar orker ikke å dra ut. Han blir så fort sliten stakkar. Sier ikke at han ikke blir det, han er jo 75 år, men sånn har det vært i mange år nå.

Jeg har selv mine plager som nå er verre enn noen gang. Må ta piller for å få sove om natta, tåler ikke stress noe særlig, har problemer med å sitte, stå og har smerter som sliter meg ut.

Drar vi til svigers blir det alt annet enn avslapping. Sitter på pinnestoler hele ettermiddagen/kvelden, må klistre på meg et smil og være glad (noe som er vanskelig når det gjør vondt og man er sliten).

Får aldri feiret jul sånn som jeg vil og ønsker. Er så lei av å alltid måtte ta henyn til alle andre.

Har vurdert muligheten for å reise til moren min i jula, men det er for dyrt og jeg skal også jobbe noen dager i romjula. Ikkefår jeg mannen med på det heller. Han må jo feire jul sammen med faren sin, han vet jo ikke hvor lenge han har han. Det har jeg hørt i mange år nå.

Hos min mor er det alltid rolig og avslappende, hun har samme diagnose som meg. Jeg har ikke feiret jul med noen av mine på 22 år. Aldri vært muligheten til det.

I år har jeg tenkt å si at mannen min får dra til foreldrene sine så blir jeg hjemme. Regner med at yngste som er pappagutt blir med han, men det får bare være.

Da orker jeg i alle fall og eksistere 1. juledag.

Feirer dere jul hjemme?

Anonymous poster hash: ef1b0...e54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke det er rettferdig at mannen din alltid skal få viljen sin når det gjelder julefeiring. Dere burde bestemme annethvert år! Hvis ikke bør dere dele dere i to, hvis han ikke vil høre.

I år vil vi feire hjemme, så vi har sagt til familien på begge sider at vi blir her, så kan de som vil komme. Enkelt og greit :) 

Anonymous poster hash: a7e59...9e9
Skrevet

Vi feirer jul annethvert år hjemme og hos svigers. Det "må" vi jo, men for meg er det ikke skikkelig jul når vi er hos svigers. Da bare innstiller jeg meg på at ting blir annerledes og planlegger koselige ting i romjulen heller. Selve julaften er alltid litt stress uansett, synes hele gavestyret er altfor intenst og slitsomt. Derfor setter jeg heller pris på romjulsdagene der jeg styrer ting mer selv.

Kan du invitere din mor hjem til deg i julen/romjulen, kanskje? Da kan dere få noen deilige juledager likevel.

Anonymous poster hash: 2bf8b...ece

Skrevet

Del dere, eller reis til hans og din familie på skift. Sett ned foten da, kvinnemenneske, hvorfor er hans ønsker så mye viktigere enn dine??

Anonymous poster hash: d6036...29f
Skrevet

En vanskelig situasjon for deg.

Her har vi sagt klart i fra at julaften holder vi oss hjemme i vårt eget hus. Det blir ikke hyggelig for noen om skal ta med oss flyttelasset hit og dit. Vi tar stor plass, og hjemme er det tilrettelagt for det. 

Skrevet

Her er jeg så heldig at mannen foretrekker å feire jul med min familie.

Men den dårlige samvittigheten min slår inn, så svigerfar blir invitert med til mine, og svigermor og mann blir invitert til oss hvert tredje/fjerde år.

Skrevet

Her har jeg ALLTID feiret julen hjemme, unntatt da jeg var gravid med førstemann for 20 år siden. Ex svigers prøvde seg på mas at vi møtte feire med de, men jeg var ikke til å rokke. Etterhvert kom tre unger, og hvem pokker gidder å dra pakker frem og tilbake??

Ex mann min var selvfølgelig enig om vi var hjemme hos oss selv. Var mere enn nok med tre unger og den haugen!

Og vi har en koselig tradisjon her som jeg alltdi hadde hjemme hos foreldrene mine. SE på Askepott, Kalle Anka, lager julesausen, ordner til maten som vi skal spise kl 17.00 når Sølvguttene synger julen inn :)

Og i år er minsten så stor at han kanskje skjønner noe også. Så til bords er vi seks stykken og utover kvelden kommer foreldrene mine til kaffen :)

Svigers bor dessverre så langt unna, og orker ikke denne reisen på den dagen, og dessuten har de fullt opp med gamle tanter og andre :)

Nei, så ikke ti ville hester får meg ut på julaften. Det skal være kos, både for unger og foreldre!

Skrevet

Vi har feiret jul hjemme hvert eneste år. Det har vi fortalt alle i familien, at sånn gjør vi det og kommer til å gjøre det. Vi lager julen slik vi ønsker for oss og barna våre. Det er det vi tar hensyn til. Man kan ikke ta hensyn til alle eller alle andres lykke! Men folk kan komme til oss, og vi har vel besøk annenhver jul, selv om jeg koser meg myyye mere når vi er bare meg og mannen og barna ;)

Jeg hadde satt foten virkelig hardt ned hadde jeg vært deg!

Anonymous poster hash: 85758...ad0
Skrevet

Vi har feiret jul hjemme hvert eneste år. Det har vi fortalt alle i familien, at sånn gjør vi det og kommer til å gjøre det. Vi lager julen slik vi ønsker for oss og barna våre. Det er det vi tar hensyn til. Man kan ikke ta hensyn til alle eller alle andres lykke! Men folk kan komme til oss, og vi har vel besøk annenhver jul, selv om jeg koser meg myyye mere når vi er bare meg og mannen og barna ;)

Jeg hadde satt foten virkelig hardt ned hadde jeg vært deg!

Anonymous poster hash: 85758...ad0

Sånn gjør vi og! Vi er hjemme uansett! Alle er velkomne dersom de vil. I år er min mor litt sur pga mine søsken kommer hjem til dem på jul og vi nekter å komme! I år er vi første gang alene med 2 unger på jul!

Lag deg en liste på alt det positive med å være hjemme jul. Forklar mannen din og di at foreldrene hans kan komme til dere!

Si at dere heller kan komme på middag til dem en annen dag i jula.

Anonymous poster hash: fadb5...76b

Skrevet

Tidligere år har vi byttet på hvor vi var og feiret jul; annenhvert år hos mine foreldre og annethvert år hos svigers.. Etter vi fikk jenta vår, har det blitt enklest å være hjemme, og det har jeg tenkt å være i år også.. Så får heller folk komme til oss. Jeg har vel bestemt meg for at å feire med svigerfar mer er uansett ikke aktuelt, så han blir ikke invitert. Han er psykopat, og de tidligere julene har blitt ødelagt av suringen hans. Mannen er enig med meg da :)

Forstår det er vanskelig for mannen din om han har ett godt forhold til faren sin, og om han ikke har annen familie. Det er ikke mulig at dere kan feire hjemme så kan mannen din heller besøke faren sin iløpet av dagen? Eller at faren hans kan feire hos dere og sove over så blir det mindre stress?

Anonymous poster hash: f5ae1...a54

Skrevet

Vi feirar heime hjå oss i år. Mor mi ptøvde seg med at ho vil lage jul hjå seg "fordi søstra di kjem heim", eg sa det var ok men vi vart heime uansett. Det var ikkje heilt bra nok det heller, då ho vil feire med barnebarn. Så då kjem dei hit, men furtar over det. Ok for meg, det gir seg vel før dagen kjem..

Skrevet

Vi har tidligere år byttet på hvor vi har feiret. Men i fjor sa jeg klart i fea om at neste år, altså i år skal vi feire alene hjemme med barna. Blir for mye å dra bort med 4 barn. Så får vi heller møtes første eller andre juledag og spise middag sammen. :-) ettersom jeg har termin like før jul har vi invitert pappa hit så han kan hjelpe til med mat o.l :-)

Skrevet

Hvis mannen din hadde vært singel hadde det vært naturlig at han var hos foreldrene sine hver jul.  Det er han ikke.  Da er det naturlig at han feirer jul med partner og barn, og at dere finner en ordning som passer hele familien, f.eks. ett år hos din familie, ett år hos din familie og ett år hjemme.  

At han ikke vet hvor lenge han har faren høres ut som et sutrende og manipulerende argument, jeg regner med at faren ikke er dødssyk og innlagt på en terminalavdeling. Mannen din vet da heller ikke hvor lenge han kommer til å ha deg!

Skrevet

Takke for svar.

Mannen og svigermor er veldig klar over mitt syn på det å dra bort på julaften.

Familien min bor 130 mil unna så å reise til dem blir for dyrt :-(

Ikke har vi plass til at svigerfar kan sove over heller. De bor 17 min. unna i bil og det er alltid svigermor som kjører.

Mannen har liten familie. Er bare han, søsteren (2 unger, man og bikkje) og foreldrene.

Nei i år blir jeg hjemme og feirer jul med bikkja. Da kan vi ligge på sofaen, se Askepott og kose oss vi to :-)

Er usikker på om eldste på 18 år blir hjemme i år. Har inntrykk av at han vil feire jul med kjæresten.

Skrevet

Etter et par julaftener hvor vi pakket bilen full av unger, pakker, reisesenger osv, så har vi begynt å feire jula hjemme hos oss selv. En veldig grei løsning når man har barn. Og også en grei løsning med skilte foreldre. Vi inviterer alle besteforeldre og søsken med følge, så kan de som vil komme. Stort sett har det endt opp med at svigerforeldrene mine og svigerinnen min kommer, og det er greit for meg, da vet jeg hvertfall at ingen sitter alene. Mamma og pappa er ikke skilt og broren min pleier å feire med dem.

Jeg hadde sagt til mannen min at det ikke er noen selvfølge å feire med foreldrene sine når man er voksen, da er det en selvfølge at man feirer med kone og barn på en måte som alle kan være fornøyd med.

Som barn feiret vi ikke med storfamilien, kun mamma og pappa og vi søsknene og det syns jeg var veldig koselig. Da fikk vi en rolig julaften på vår egen måte. Samtidig så traff vi "resten av slekta" også, fordi vi alltid har møttes til lunsj på formiddagen på julaften, det er jo en løsning du også kan foreslå HI. Evt at dere møtes 1. eller 2. juledag til frokost/brunsj/middag.

Anonymous poster hash: fdb01...415
Skrevet

Før vi fikk barn dro jeg hjem til min familie og mannen hjem til sin. Da vi bare hadde 1 barn dro vi annenhver gang til min og hans familie. Nå har vi 3 barn, og nå kommer familiene våre annenhver gang til oss, mye enklere når barna er små :) Og like koselig. Vi er riktignok alltid på pinnekjøtt hos sviger lillejulaften og julegrøt julaften formiddag, noe som har blitt en del av jula for meg :)

Skrevet

Vi spiser julemiddagen annenhvert år hos svigermor og mine foreldre. Etter middagen drar alle sammen, vi,mine foforeldre og svigermor, søskenbarnet til barna mine som bor hos svigermor og bror til mannen, hjem til oss og pakker opp. Da får alle se barma pakker opp.

Skrevet

Takke for svar.

Mannen og svigermor er veldig klar over mitt syn på det å dra bort på julaften.

Familien min bor 130 mil unna så å reise til dem blir for dyrt :-(

Ikke har vi plass til at svigerfar kan sove over heller. De bor 17 min. unna i bil og det er alltid svigermor som kjører.

Mannen har liten familie. Er bare han, søsteren (2 unger, man og bikkje) og foreldrene.

Nei i år blir jeg hjemme og feirer jul med bikkja. Da kan vi ligge på sofaen, se Askepott og kose oss vi to :-)

Er usikker på om eldste på 18 år blir hjemme i år. Har inntrykk av at han vil feire jul med kjæresten.

Syns dette er barnslig oppførsel. Jeg blir hjemme med hunden? Hva med minstemann (alle barna)? Hva tror du han syns om at mamma er hjemme alene på julaften?

Her må du og mannen snakke sammen og oppføre dere som voksne. Få han til å forstå at nå har du feiret på hans måte i alle år, nå skal DERE som en familie være hjemme og lage egne tradisjoner. Hva er viktige tradisjoner for deg? Mannen? Og barna?

Inviter dine foreldre og svigerforeldrene. Takker de nei så hva så? De er voksne mennesker og vet konsekvensen av å takke nei. Blir svigers alene på julaften då hva så? Deres valg. De velger kanskje anderledes neste år.

Dersom det er 17 min å kjøre trenger de vel heller ikke overnatte. De kan evt ta taxi hjem. Viss ikke så kan de vel låne minsten sitt rom ned en madrass på golvet mens minsten overnattet med dere?

Tenk på barna deres først, ikke sutrete foreldre og svigerforeldre.

Anonymous poster hash: fadb5...76b

Skrevet

Her i huset feirer vi jul hjemme, vil i år være 7 mnd gravid med bekkenløsning så å flytte på meg er uaktuelt! Har gitt beskjed om dette til familie og i år tok faktisk svigers initiativ til å feire julen her med oss, blir sikkert koselig. Etter vi fikk barn er det faktisk enklere for dem å komme til oss enn omvendt, så om de ikke vil komme er det de som går glipp av noe.

Både jeg og samboer var klare på at vi må bytte på, slik at begge sider får sjansen til å feire med barnebarna sine.

Skrevet

Skal ikke feire hjemme i år, men har gjort det alle andre år. Hos svigers og min far er det svært uformelt og det er deilig, men hos mamma er det å sitte 7-8 timer. Døden. Liker generelt selskap dårlig så liker ikke julen. Moro med barn, men det er det

Skrevet

Bor svigerforeldrene dine et kvarter i bil unna? Da hadde jeg tilbudt meg og hente dem og kjøre de hjem igjen når de blir slitne.

Vi ferier alltid jul hjemme, her er det god plass, ungene har sitt å holde på med, de kan legge seg når de blir trøtte osv. Vi har fire barn i alderen 4 til 12 år.

Alle som ønsker er velkommen hit. Svigermor og svigerfar kommer hvert år, de er begge langt over 80 år og det er mye mindre slitsomt for dem å komme hit til dekket bort og reise hjem igjen til et ryddig hus enn å ha alle oss på besøk der.

I år kommer også mannens ene bror med kone og min mamma og ene søster, så da får vi til sammen 6 gjester til bords.

Anonymous poster hash: f5660...ca5
Skrevet

Vi feirer hjemme, enkelt og greit! De som vil kan komme. 

Det er uaktuelt å dra til foreldrene våre som ikke er innstilt på å lage en barnevennlig jul ( der er middag 21 og pakker etter dette.. Føler ikke jeg kan legge ungene uten middag på julaften for de holder jo ikke ut hele dagen)

Anonymous poster hash: 77061...fda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...