mamma_bergen Skrevet 27. oktober 2013 #151 Skrevet 27. oktober 2013 Det finnes bare en god grunn til å omskjære guttebarn og det er hvis barnet har så trang forhud at han får plager. Medisinsk sett, ja. Du vil faktisk villig gå med på noe som ødelegger for en evt sønn fordi din mann føler for det?? Sjansen for at det ødelegger er minimal. Så foreløpig, ja. Og det er ikke "fordi han føler for det". "Jeg har tatt valget mitt"... Men det er ikke ditt valg å ta. Ditt underliv = ditt valg. Dette er ikke ditt underliv. I følge Norges lover er det faktisk ett valg jeg kan ta. Og da forholder jeg meg til det. Du sier jo at det er for mannen din du vil gjøre det...
CaptainHindsight Skrevet 27. oktober 2013 #152 Skrevet 27. oktober 2013 Som sagt, det er kildehenvisninger. http://www.noharmm.org/incidenceUS.htm Siden du sendte er en pro-circ side, og den har få kildehenvisninger, og de studiene den viser til er 30 år gamle... Å si at det er farligere å leve med forhud (den naturlige tilstanden) enn å bli operert på som barn viser at denne siden er mye mer ekstrem enn sidene jeg sender deg. Bare det at over 100 barn dør av dette hvert år bør faktisk være bra nok. Det faktum at man KAN få komplikasjoner av noe som er helt unødvendig bør være godt nok. Vil du virkelig utsette barnet ditt for dette, bare fordi "det går som regel bra"? http://www.examiner.com/article/new-study-estimates-neonatal-circumcision-death-rate-higher-than-suffocation-and-auto-accidents Her konkluderer forskningen med at 9.1/100 000 barn dør, og at omskjæring står for 1.3% av barnedødsfall. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23374102 Her ser du forskning som konkluderer med at man mister følelse av å kutte bort funksjonelle deler av penis. Og hvor skjer disse dødsfallene, og på grunn av hva? Infeksjoner som ikke behandles i tide, urene bruksmidler, skitne områder osv. Selvfølgelig vil det fjerne en del av følsomheten, det er jeg klar over. Jeg har, foreløpig, tatt mitt valg. Og allerede forklart hvorfor, og allerede sagt at jeg aner ikke om jeg eventuelt endrer mening en gang i fremtiden. Uansett hvor mange linker du gir meg, så kan jeg gi linker tilbake, og det utgjør ingen god diskusjon. Jeg kan også gi deg linker på at for mye gulrøtter kan gi deg kreft, så hvorfor spise de i det store og det hele? JEG har ikke problemer med å skulle la en fremtidig sønn omskjæres, per dags dato. JEG kjenner kun til menn som ikke har hatt problemer i ettertid ( og da snakker vi menn som har blitt omskjært som baby, og menn som har tatt valget i voksen alder, og menn som ble omskjært rundt 5-8års alder med en svær machete i skogen. ), både norske, amerikanske, arabiske og afrikanere. Teknologien blir bedre og bedre, og jeg har faktisk ikke tvil om at så fremt det utføres på et sykehus, med sterile midler og alt man trenger, og at man i etterkant går til legen straks det eventuelt skulle være ett problem, vil det ikke utgjøre en forskjell i livet til en mann som vil ødelegge noe som helst for ham. Mannen din høres ut til å være en av de uheldige, og jeg beklager det. Tallene jeg sendte deg var fra amerikanske sykehus. For tredje gang, rundt 100 barn dør hvert år på amerikanske sykehus. Tar man med omskjæring i land hvor man ikke tar hygiene på alvor er dødstallene mye høyere.
CaptainHindsight Skrevet 27. oktober 2013 #153 Skrevet 27. oktober 2013 Nei, jeg ville aldri latt min datter bli omskjært. Uavhengig av hva min mann eller noen andre syns om saken. Forskjellen er at kvinnelig omskjæring har som formål å nedsette den seksuelle nytelsen for kvinner. Kvinnelig omskjæring gjøres på forskjellige måter, og noen er bedre enn andre, men alle er ille. Jeg har aldri snakket med en mann som har vært lei seg for at han er omskjært. Men jeg har snakket med mange kvinner som er det. Snakket med kvinner som må åpnes for å kunne gjennomføre samleie, kvinner som får store problemer under fødsel pga arrvev osv. Som ikke kan få orgasme eller som ikke har glede av sex på noen måte. Det er ulovlig i Norge og omskjære kvinner. Det er kun kulturelt motivert. Ikke engang nevnt i koranen eller hadithene. Anonymous poster hash: b3eaf...21c Mannlig omskjæring var også en kur for onani, så det nedsetter menns følsomhet drastisk også. Det finnes også grader av kvinnelig omskjæring som er like alvorlige, eller mindre alvorlige enn mannlig omskjæring. Det du sier er altså at et mannlig kjønnsorgan er verdt mindre, siden du mener at alle former for kvinnelig omskjæring er ille, mens det ikke er det for men, selv om inngrepet er mindre drastisk hos en kvinne?
CaptainHindsight Skrevet 27. oktober 2013 #154 Skrevet 27. oktober 2013 I følge jødedommen er omskjæringen en del av identiteten, Guds pakt med Abraham. Dette har blitt utført på alle jødiske gutter i over tre tusen år, hvorfor har man ikke sluttet med det, hvis det er så grusomt som dere påstår? Og hvordan har skikken overlevd hvis det er så hemmende? Uten å være omskjært anses man ikke som jøde (som altså da er mer en en religiøs overbevisning) Ved å forby omskjæring vil man altså forby jødisk liv i Norge. Men det hadde dere sikkert også syns var like greit. Anonymous poster hash: 11708...1e6 Om barnet har en jødisk mor, så er barnet ansett som jødisk. Om mor ikke er jødisk så kan barnet omskjære seg når han blir voksen, og vips, han er jødisk. Det er ikke verre enn det. Å si at en kamp mot mannlig omskjæring er det samme som jødehat er så hinsides at jeg ikke engang gidder å kommentere det.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #155 Skrevet 27. oktober 2013 Ja, for meg er det greit å skulle vente, men jeg har heller ingen kvaler med å la en omskjæring skje så tidlig som mulig. Ingen kvaler, nei selvsagt har du ikke det. Så lenge det viktigste for deg er å handle etter din manns religiøse overbevisning, har du selvsagt ingen kvaler selv om du utsetter ditt barn for kjønnslemlestelse. Jeg ønsker deg god bedring og lykke til, og kjenner at jeg må ta en pause fra forumet på grunn av holdninger som dine. Anonymous poster hash: 33a54...268 Det er du som innbiller deg at dette er jeg som handler etter hans religiøse overbevisning, enda jeg tidligere, mer enn èn gang, har sagt at jeg har tenkt og diskutert på dette før han kom inn i bildet. Dette er den type diskusjon man aldri blir enig i. Enkelte her inne mener jeg er barnemishandler ( og jeg har ingen sønn engang....! ), noen få sier seg enig med meg. Jeg mener, etter undersøkelser og prat med blant annet helsepersonell, at det ikke er en barbarisk ting å gjøre. Nødvendig? Nei. Barbarisk? Nei. De av dere som er så utrolig agressive mot meg, er det i tillegg fordi dere har greid å overbevise dere selv om at det er MANNEN min som har hjernevasket meg på ett vis, jeg er en dårlig mor, neandertalisk osv osv. Jeg har ikke en sønn engang. Jeg sitter ikke og er bastant på at jeg aldri vil ombestemme meg, det vil jeg aldri vite før jeg sitter på legekontoret og ultralyden forteller at det blir en gutt. Jeg sier at jeg er overbevist om at dette ikke er en så ille prosedyre som flere her skal ha det til. Jeg sier at jeg, per dags dato, ikke ville hatt ett problem med å gjennomføre en slik prosedyre. Det at jeg mener dette, betyr ikke dermed at dere kan legge all modenhet tilbake, og angripe meg, ekteskapet mitt, eller mannen min, eller hans religion. Man kan fint være uenig her i livet, uten å være ufine. Men ærlig talt, i stedet for å snakke deg bort hele tiden, kan du ikke komme med ETT godt argument for HVORFOR du ville latt sønnen din omskjæres? Anonymous poster hash: 5c51e...30a
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 27. oktober 2013 #156 Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Jeg mener at dette er ett valg gutten bør få ta selv den dagen han er ungdom/voksen. I de fleste tilfeller går det bra når man gjør det hos leger på sykehus, men hvorfor gjøre det når barnet ikke sliter med trang forhud? For det er faktisk en sjangse for at det kan gå galt, eller at barnet kan få komplikasjoner når han blir eldre. Faren til barna mine ble omskjært da han var 6 år,han er fra ett muslimsk land. Han sier han aldri har vært så redd i hele sitt liv, 3 menn holdt han nede mens "legen" omskjærte han. Han kjente ingen smerte, og hadde ikke vondt etterpå, men det å føle seg så liten og redd unner han ingen. Og han har aldri tenkt tanken på å omskjære sønnen vår, selvom det da ville blitt gjort under ordentlige forhold. Det kan sønnen vår få velge selv den dagen han blir voksen. Og omskjæring er faktisk ikke ett krav innen Islam slik mange tror. Man må ikke være omskjært for å være muslim.! Kan du forklare hva Koranen sier om omskjæring, slik at jeg har noen solide religiøse argumenter mot omskjæring? Ettersom det er det eneste som teller for de virkelig religiøse :-/ Anonymous poster hash: 21796...0a9 Koranen sier ingen ting om omskjæring av gutter. Det er også vanskelig å finne henvisninger til dette i hadith-litteraturen. Omskjæring har denne bakgrunn: Gud inngikk i sin tid en pakt med Abraham og hans sønn Ismail (før Isak ble født). Bibelen omtaler dette slik: "Jeg oppretter en pakt mellom meg og deg og dine etterkommere fra slekt til slekt, en evig pakt." (1. Mosebok, 7) Og videre: "Dette er den pakten dere skal holde, pakten mellom meg og dere og etterkommerne dine: Alle menn og gutter hos dere skal omskjæres." (1. Mosebok, 10). Muslimer regnes som Abrahams etterkommere, og pakten skal da gjelde for dem. Slik er omskjæring av gutter blitt en tradisjon. Men det er ikke lovpålagt, som en obligatorisk handling. Det er ikke nødvendig etter sharia. Hverken guttebarn som fødes til Islam, eller gutter og menn som velger å bli muslimer, må omskjæres. Endret 27. oktober 2013 av ღTyrkiskPepperღ
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #157 Skrevet 27. oktober 2013 Nei, jeg ville aldri latt min datter bli omskjært. Uavhengig av hva min mann eller noen andre syns om saken. Forskjellen er at kvinnelig omskjæring har som formål å nedsette den seksuelle nytelsen for kvinner. Kvinnelig omskjæring gjøres på forskjellige måter, og noen er bedre enn andre, men alle er ille. Jeg har aldri snakket med en mann som har vært lei seg for at han er omskjært. Men jeg har snakket med mange kvinner som er det. Snakket med kvinner som må åpnes for å kunne gjennomføre samleie, kvinner som får store problemer under fødsel pga arrvev osv. Som ikke kan få orgasme eller som ikke har glede av sex på noen måte. Det er ulovlig i Norge og omskjære kvinner. Det er kun kulturelt motivert. Ikke engang nevnt i koranen eller hadithene.Anonymous poster hash: b3eaf...21c Mannlig omskjæring var også en kur for onani, så det nedsetter menns følsomhet drastisk også. Det finnes også grader av kvinnelig omskjæring som er like alvorlige, eller mindre alvorlige enn mannlig omskjæring. Det du sier er altså at et mannlig kjønnsorgan er verdt mindre, siden du mener at alle former for kvinnelig omskjæring er ille, mens det ikke er det for men, selv om inngrepet er mindre drastisk hos en kvinne? Det er en dårlig kur mot onani. Nei, jeg mener ikke at menns underliv er mindre verdt enn kvinnens. Anonymous poster hash: b3eaf...21c
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #158 Skrevet 27. oktober 2013 det er kun EN grunn til å omskjære et guttebarn, at forhuden er så trang at gutten får problemer. Alle andre "grunner" er personlig vissvass. Beklager for at jeg tråkker på andres religiøse meninger, jeg er selv religiøs, og prøver hardt å leve etter en regel om at alle er like og at alles meninger er viktige, men sett meg foran en mor eller far som bruker vissvass som begrunnelse for å skjære i barnet sitt, så er jeg like nestekjær som en illsint lama i brunst! At helsepersonell gjør dette er horribelt, dog ser jeg argumentet med at det er mye bedre at helsepersonell utfører denne handlingen istedet for at det gjøres hjemme i stua av ukyndige. Snart må man legge bort de gamle skriftene og se på samfunnet som det er I DAG! Det som ble skrevet for 2000 år siden var flott DA, men herrefred, vi er kommet lenger! Gamle testamentet er ikke noe man kan leve etter i dag, for man trenger ikke de samme strukturene i samfunnet, vi har utviklet oss mye lenger, vi trenger ikke lenger å bruke Gud som en skummel skapning som kan gi det byller og pest hvis man gjør noe dumt, for vi har (i større eller mindre grad) et samfunn som gjør at vi tar gode valg og får straff av samfunnet for det gale vi gjør. Nei, vi er ikke perfekte, men vi trenger verken steining, tukt eller å betale geistlige for å oppføre oss som folk. Så hvorfor i alle dager skal vi tviholde på en skikk som ikke har NOE for seg? Hvordan ødelegger det for guttebarna å få ha forhuden sin såfremt den ikke skaper medisinske problemer? Vi godtar ikke at mennesker skal steines, at man skal kutte av hender på de som har stålet noe eller at kvinner skal holdes innenfor husets 4 vegger med mindre hun har en mannlig ledsager med seg, hvorfor skal vi godta omskjæring? Anonymous poster hash: 34172...db9
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #159 Skrevet 27. oktober 2013 Ja, for meg er det greit å skulle vente, men jeg har heller ingen kvaler med å la en omskjæring skje så tidlig som mulig. Ingen kvaler, nei selvsagt har du ikke det. Så lenge det viktigste for deg er å handle etter din manns religiøse overbevisning, har du selvsagt ingen kvaler selv om du utsetter ditt barn for kjønnslemlestelse. Jeg ønsker deg god bedring og lykke til, og kjenner at jeg må ta en pause fra forumet på grunn av holdninger som dine. Anonymous poster hash: 33a54...268 Det er du som innbiller deg at dette er jeg som handler etter hans religiøse overbevisning, enda jeg tidligere, mer enn èn gang, har sagt at jeg har tenkt og diskutert på dette før han kom inn i bildet. Dette er den type diskusjon man aldri blir enig i. Enkelte her inne mener jeg er barnemishandler ( og jeg har ingen sønn engang....! ), noen få sier seg enig med meg. Jeg mener, etter undersøkelser og prat med blant annet helsepersonell, at det ikke er en barbarisk ting å gjøre. Nødvendig? Nei. Barbarisk? Nei. De av dere som er så utrolig agressive mot meg, er det i tillegg fordi dere har greid å overbevise dere selv om at det er MANNEN min som har hjernevasket meg på ett vis, jeg er en dårlig mor, neandertalisk osv osv. Jeg har ikke en sønn engang. Jeg sitter ikke og er bastant på at jeg aldri vil ombestemme meg, det vil jeg aldri vite før jeg sitter på legekontoret og ultralyden forteller at det blir en gutt. Jeg sier at jeg er overbevist om at dette ikke er en så ille prosedyre som flere her skal ha det til. Jeg sier at jeg, per dags dato, ikke ville hatt ett problem med å gjennomføre en slik prosedyre. Det at jeg mener dette, betyr ikke dermed at dere kan legge all modenhet tilbake, og angripe meg, ekteskapet mitt, eller mannen min, eller hans religion. Man kan fint være uenig her i livet, uten å være ufine. Men ærlig talt, i stedet for å snakke deg bort hele tiden, kan du ikke komme med ETT godt argument for HVORFOR du ville latt sønnen din omskjæres? Anonymous poster hash: 5c51e...30a Annet enn "fordi mannen min vil det" og "fordi det er lov" (seriøst??) selvfølgelig, for det er ikke gyldige argumenter for å frata et barns rett til å bestemme over sin egen kropp, og det er nettopp dét du forsvarer, ikke noe annet! Anonymous poster hash: 5c51e...30a
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #160 Skrevet 28. oktober 2013 Men ærlig talt, i stedet for å snakke deg bort hele tiden, kan du ikke komme med ETT godt argument for HVORFOR du ville latt sønnen din omskjæres? Anonymous poster hash: 5c51e...30a Fordi Jallow ikke har noen som helst argumenter for hvorfor hun synes det er greit å omskjære gutter. Det har hun gang på gang bevist i denne tråden. Hun jatter kun med mannen sin, og så har hun null forståelse for at enkelte av oss andre synes at det å skjære i babyers kjønnsorganer er langt for alvorlig til å "jattes med". Synd, og dessverre ikke noe å gjøre med før det eventuelt og forhåpentligvis innføres forbud mot elendigheten. Anonymous poster hash: 33a54...268
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #161 Skrevet 28. oktober 2013 Det er vel en grunn til at mange jødisek menn i USA nå innfører en ny mulgihet for omskjæring. i stedet for at det skjer innen 8dager etter fødsel, er det nå blitt en mulighet for at mannen selv skal få bestemme det når han er eldre. Det er også ortodokse jøder som er forkjempere for dette, altså de mest "ekstreme", nettopp fordi man de siste år har hatt dødsfall og sett negative langtidseffekter av omskjæring. Man påberoper seg midnre sjanse for kjønnessyekdommer, men fakta er at de land som praktiserer omskjøring p menn er også de land hvor HIV sprer seg raskest pr dags dato Anonymous poster hash: 9a5d8...e73
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #162 Skrevet 28. oktober 2013 Noen som vet om det har vært oppe forslag om forbud på stortinget? Anonymous poster hash: 73017...7af
Jallow B Skrevet 28. oktober 2013 #163 Skrevet 28. oktober 2013 Men ærlig talt, i stedet for å snakke deg bort hele tiden, kan du ikke komme med ETT godt argument for HVORFOR du ville latt sønnen din omskjæres? Anonymous poster hash: 5c51e...30a Fordi Jallow ikke har noen som helst argumenter for hvorfor hun synes det er greit å omskjære gutter. Det har hun gang på gang bevist i denne tråden. Hun jatter kun med mannen sin, og så har hun null forståelse for at enkelte av oss andre synes at det å skjære i babyers kjønnsorganer er langt for alvorlig til å "jattes med". Synd, og dessverre ikke noe å gjøre med før det eventuelt og forhåpentligvis innføres forbud mot elendigheten. Anonymous poster hash: 33a54...268 Frem til det eventuelt blir ulovlig i Norge, så forholder jeg meg til lovene her. Jeg "jatter" ikke med mannen min. For ham, og min etnisk norske eks ( som ingen orker å snakke om, for det er jo ikke interessant når det er en hvit ateist som ønsker det... ), var det viktig. Og når jeg personlig ikke anser det som risikosport, så ja, da lar jeg ham trumfe gjennom på det. Jeg var forberedt på hets, men nå går jeg ut av diskusjonen. Jeg har gjentatte ganger sagt hvorfor JEG gjerne kan gå med på det, men det spiller jo ingen trille. Jeg har lest forskning. Jeg har lest pros and cons. Jeg har snakket med leger og helsepersonell ( noe mange her inne velger å glatt overse, selvfølgelig ), og tatt avgjørelsen min ut fra dette. Om dere vil fortsette å innbille dere at jeg er hjernevasket av mannen min, værsågod. Om dere vil fortsette å si at jeg er en dårlig mor, værsågod. Om dere vil fortsette å si at jeg er dum, latterlig osv, værsågod. Jeg gjentar; jeg har ingen sønn. Jeg vet ikke om jeg noensinne får en sønn. Jeg aner ikke om jeg eventuelt endrer mening om jeg skulle få en sønn. Mannen min sier også at det fint kan hende ahn selv endrer mening den dagen han får en sønn. Det vet vi ikke. Vi vet bare hvilket standpunkt vi har NÅ, og forholder oss til det. Sånn. Ha en fin dag videre
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #164 Skrevet 28. oktober 2013 Ja, om du vil, kan du selvsagt lese "forskning" på omskjæring med eventyrbriller på. Ha en fin dag selv, Jallow. Anonymous poster hash: 33a54...268
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #165 Skrevet 28. oktober 2013 Og sånn til orientering: Det å si at det kanskje ikke kommer til å gå galt, er ikke et argument for å gjøre noe. Jeg anbefaler at du leser deg litt opp på argumentasjonsteknikk. Anonymous poster hash: 33a54...268
*Miss Marple* Skrevet 28. oktober 2013 #166 Skrevet 28. oktober 2013 Frem til det eventuelt blir ulovlig i Norge, så forholder jeg meg til lovene her. Jeg "jatter" ikke med mannen min. For ham, og min etnisk norske eks ( som ingen orker å snakke om, for det er jo ikke interessant når det er en hvit ateist som ønsker det... ), var det viktig. Og når jeg personlig ikke anser det som risikosport, så ja, da lar jeg ham trumfe gjennom på det. Jeg var forberedt på hets, men nå går jeg ut av diskusjonen. Jeg har gjentatte ganger sagt hvorfor JEG gjerne kan gå med på det, men det spiller jo ingen trille. Jeg har lest forskning. Jeg har lest pros and cons. Jeg har snakket med leger og helsepersonell ( noe mange her inne velger å glatt overse, selvfølgelig ), og tatt avgjørelsen min ut fra dette. Om dere vil fortsette å innbille dere at jeg er hjernevasket av mannen min, værsågod. Om dere vil fortsette å si at jeg er en dårlig mor, værsågod. Om dere vil fortsette å si at jeg er dum, latterlig osv, værsågod. Jeg gjentar; jeg har ingen sønn. Jeg vet ikke om jeg noensinne får en sønn. Jeg aner ikke om jeg eventuelt endrer mening om jeg skulle få en sønn. Mannen min sier også at det fint kan hende ahn selv endrer mening den dagen han får en sønn. Det vet vi ikke. Vi vet bare hvilket standpunkt vi har NÅ, og forholder oss til det. Sånn. Ha en fin dag videre Det som kanskje provoserer aller mest med din holdning er at omskjæring ikke er noe du brenner for selv, men siden det ikke er ulovlig og siden det som regel går bra, så er det noe du pr d.d. vil utsette en ev. sønn for. Ikke pga tradisjon, ikke pga religiøs overbevisning, ikke pga hygiene - men bare fordi det ikke er ulovlig! Jeg håper virkelig at det snart kommer et lovforslag om å forby denne uskikken på lik linje med å omskjære jenter, vold mot barn og å utsette barn for passiv røyking. Jeg skjønner at du trekker deg ut av diskusjonen, du har fått svært liten støtte for synet ditt her. Men jeg håper av hele mitt hjerte at noen av argumentene og de gode linkene du har fått jobber litt med deg og at du kommer til å skifte mening om du en gang sitter med et lite, perfekt og uskyldig guttebarn i armene dine.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 28. oktober 2013 #167 Skrevet 28. oktober 2013 Frem til det eventuelt blir ulovlig i Norge, så forholder jeg meg til lovene her. Jeg "jatter" ikke med mannen min. For ham, og min etnisk norske eks ( som ingen orker å snakke om, for det er jo ikke interessant når det er en hvit ateist som ønsker det... ), var det viktig. Og når jeg personlig ikke anser det som risikosport, så ja, da lar jeg ham trumfe gjennom på det. Jeg var forberedt på hets, men nå går jeg ut av diskusjonen. Jeg har gjentatte ganger sagt hvorfor JEG gjerne kan gå med på det, men det spiller jo ingen trille. Jeg har lest forskning. Jeg har lest pros and cons. Jeg har snakket med leger og helsepersonell ( noe mange her inne velger å glatt overse, selvfølgelig ), og tatt avgjørelsen min ut fra dette. Om dere vil fortsette å innbille dere at jeg er hjernevasket av mannen min, værsågod. Om dere vil fortsette å si at jeg er en dårlig mor, værsågod. Om dere vil fortsette å si at jeg er dum, latterlig osv, værsågod. Jeg gjentar; jeg har ingen sønn. Jeg vet ikke om jeg noensinne får en sønn. Jeg aner ikke om jeg eventuelt endrer mening om jeg skulle få en sønn. Mannen min sier også at det fint kan hende ahn selv endrer mening den dagen han får en sønn. Det vet vi ikke. Vi vet bare hvilket standpunkt vi har NÅ, og forholder oss til det. Sånn. Ha en fin dag videre Det som kanskje provoserer aller mest med din holdning er at omskjæring ikke er noe du brenner for selv, men siden det ikke er ulovlig og siden det som regel går bra, så er det noe du pr d.d. vil utsette en ev. sønn for. Ikke pga tradisjon, ikke pga religiøs overbevisning, ikke pga hygiene - men bare fordi det ikke er ulovlig! Jeg håper virkelig at det snart kommer et lovforslag om å forby denne uskikken på lik linje med å omskjære jenter, vold mot barn og å utsette barn for passiv røyking. Jeg skjønner at du trekker deg ut av diskusjonen, du har fått svært liten støtte for synet ditt her. Men jeg håper av hele mitt hjerte at noen av argumentene og de gode linkene du har fått jobber litt med deg og at du kommer til å skifte mening om du en gang sitter med et lite, perfekt og uskyldig guttebarn i armene dine. Her skrev du akkurat det jeg tenkte, Miss Marple! Det er ikke noe hun brenner for. Det er ikke noe som er viktig for henne. Ingen religiøse overbevisninger. Men "Det er jo ikke ulovlig?" og " Mannen vil det" Jeg blir kvalm. Beklager Jallow. Det kan godt hende du er en fantastisk person ellers, og jeg har selvfølgelig ingen rett ( eller ønske) om å dømme deg som person. Men denne holdningen din til omskjæring, ja den dømmer jeg nord og ned.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #168 Skrevet 28. oktober 2013 I dette samfunnet drepes tusenvis av fostre, de har ingen stemme, uansett om kvinnen har god eller dårlig grunn er abort et valg, ingen kritikk. Men dere er samtidig sååååå imot omkjæring, fordi barnet KAN få komplikasjoner og ikke får bestemme. Nordmenn er så hykleriske som det går an å være, tror dere er så moralsk overlegne. Slutt med abort så slutter vi med omskjæring. Anonymous poster hash: 76239...72d
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 28. oktober 2013 #169 Skrevet 28. oktober 2013 I dette samfunnet drepes tusenvis av fostre, de har ingen stemme, uansett om kvinnen har god eller dårlig grunn er abort et valg, ingen kritikk. Men dere er samtidig sååååå imot omkjæring, fordi barnet KAN få komplikasjoner og ikke får bestemme. Nordmenn er så hykleriske som det går an å være, tror dere er så moralsk overlegne. Slutt med abort så slutter vi med omskjæring. Anonymous poster hash: 76239...72d Hahahahahaha, LAVMÅL!
*Miss Marple* Skrevet 28. oktober 2013 #170 Skrevet 28. oktober 2013 I dette samfunnet drepes tusenvis av fostre, de har ingen stemme, uansett om kvinnen har god eller dårlig grunn er abort et valg, ingen kritikk. Men dere er samtidig sååååå imot omkjæring, fordi barnet KAN få komplikasjoner og ikke får bestemme. Nordmenn er så hykleriske som det går an å være, tror dere er så moralsk overlegne. Slutt med abort så slutter vi med omskjæring. Anonymous poster hash: 76239...72d Hehe, er det mulig Jaja, er alt jeg har å si til deg.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 28. oktober 2013 #171 Skrevet 28. oktober 2013 I dette samfunnet drepes tusenvis av fostre, de har ingen stemme, uansett om kvinnen har god eller dårlig grunn er abort et valg, ingen kritikk. Men dere er samtidig sååååå imot omkjæring, fordi barnet KAN få komplikasjoner og ikke får bestemme. Nordmenn er så hykleriske som det går an å være, tror dere er så moralsk overlegne. Slutt med abort så slutter vi med omskjæring. Anonymous poster hash: 76239...72d Ja, morna!
mylittlecat Skrevet 28. oktober 2013 #172 Skrevet 28. oktober 2013 Religion er verdens onde! Så mye faenskap og trangsynthet som kommer ut av det, helt ufattelig! Uansett hvor mye godvilje jeg legger til, klarer jeg ikke forsvare, på noe som helst vis, å omskjære barn. Å sidestille det med å ta hull i ørene??? Hallo, på tide med en realitycheck her altså! (Nå er jeg ikke fan av å ta hull i ørene på små barn heller, men det er en annen diskusjon) Å ta avgjørelser på vegne av barnet tar vi hele tiden, ja. Men det er meningen at vi som foreldre, skal gjøre det beste vi kan for barna våre. Å skjære av deler av kroppen hører overhodet ikke inn under den kategorien! Det er lemlestelse, og et valg man må få ta selv. Altså, om en voksen mann vil omskjæres, så vær så god! Det er synd at så mange mennesker i verden ikke henger med på utviklingen. Kunnskap og erfaringer blir oversett, og trangen til å følge flokken vil ikke slippe tak. Nytter ikke å vise dem hverken forskning eller statistikker, de vil rett og slett være blinde. Synd det rammer små uskyldige barn!
skjotta Skrevet 28. oktober 2013 #173 Skrevet 28. oktober 2013 Nei, å kutte i kjønnsorganene til barna sine er voldsomt.Det er det ingen som gjør. De sender barna til legen som gjør det i stedet. Hvis du mener at leger og sykehus ikke er til å stole på så er det du som befinner deg i steinalderen, ikke vi andre.Anonymous poster hash: 3f9b9...ae7 Leger som gjør dette i norsk helsevesen gjør det KUN fordi det ville blitt flere infeksjoner og dødsfall hvis helsevesenet ikke gjør dette og det blir flere omskjæringer "på bakrommet". At leger gjør dette i Norge betyr ikke at de mener det er trygt og nødvendig. Men siden omskjæring ikke ville ha stoppet hvis legene nekter å utføre dette så er det dessverre de uskyldige guttebabyene det går utover. Anonymous poster hash: 08156...038 Akkurat derfor vil jeg ha et forbud, kanskje ville det fått slutt på det. Hvis risken blir større for at det går galt, kanskje de begynner å tenke seg om?! Og hvis ikke, burde de ikke fått barn i utgangspunktet. av alle postene i denne tråden var det altså denne som traff meg i hjerterota "og hvis ikke, burde de ikke fått barn i utgangspunktet".... så da synes du det er en rettferdig og fin konsekvens at uskyldige små blir utsatt for kjøkkenbenk omskjæringer og dør av blødninger og infeksjoner fordi foreldrene i sine hoder ser seg tvunget til å bryte loven og ikke tør å gå til lege når komplikasjoner oppstår? det må være noe av det kaldeste og mest hjerteråe jeg har lest her inne.... at det ikke er ulovlig med omskjæring av gutter i norge er ikke for å glede foreldre som ønsker dette. det er for å beskytte barna til foreldre som kommer til å omskjære dem samma søren...
*Miss Marple* Skrevet 28. oktober 2013 #174 Skrevet 28. oktober 2013 Nei, å kutte i kjønnsorganene til barna sine er voldsomt.Det er det ingen som gjør. De sender barna til legen som gjør det i stedet. Hvis du mener at leger og sykehus ikke er til å stole på så er det du som befinner deg i steinalderen, ikke vi andre.Anonymous poster hash: 3f9b9...ae7 Leger som gjør dette i norsk helsevesen gjør det KUN fordi det ville blitt flere infeksjoner og dødsfall hvis helsevesenet ikke gjør dette og det blir flere omskjæringer "på bakrommet". At leger gjør dette i Norge betyr ikke at de mener det er trygt og nødvendig. Men siden omskjæring ikke ville ha stoppet hvis legene nekter å utføre dette så er det dessverre de uskyldige guttebabyene det går utover. Anonymous poster hash: 08156...038 Akkurat derfor vil jeg ha et forbud, kanskje ville det fått slutt på det. Hvis risken blir større for at det går galt, kanskje de begynner å tenke seg om?! Og hvis ikke, burde de ikke fått barn i utgangspunktet. av alle postene i denne tråden var det altså denne som traff meg i hjerterota "og hvis ikke, burde de ikke fått barn i utgangspunktet".... så da synes du det er en rettferdig og fin konsekvens at uskyldige små blir utsatt for kjøkkenbenk omskjæringer og dør av blødninger og infeksjoner fordi foreldrene i sine hoder ser seg tvunget til å bryte loven og ikke tør å gå til lege når komplikasjoner oppstår? det må være noe av det kaldeste og mest hjerteråe jeg har lest her inne.... at det ikke er ulovlig med omskjæring av gutter i norge er ikke for å glede foreldre som ønsker dette. det er for å beskytte barna til foreldre som kommer til å omskjære dem samma søren... Men hvorfor brukes ikke samme argumentet om omskjæring av jenter? Det er forbudt og om foreldrene trosser norsk lov risikerer de streng straff. Hvorfor er ikke gutters kjønnsorgan beskyttet på samme måte?
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 28. oktober 2013 #175 Skrevet 28. oktober 2013 Nei, å kutte i kjønnsorganene til barna sine er voldsomt.Det er det ingen som gjør. De sender barna til legen som gjør det i stedet. Hvis du mener at leger og sykehus ikke er til å stole på så er det du som befinner deg i steinalderen, ikke vi andre.Anonymous poster hash: 3f9b9...ae7 Leger som gjør dette i norsk helsevesen gjør det KUN fordi det ville blitt flere infeksjoner og dødsfall hvis helsevesenet ikke gjør dette og det blir flere omskjæringer "på bakrommet". At leger gjør dette i Norge betyr ikke at de mener det er trygt og nødvendig. Men siden omskjæring ikke ville ha stoppet hvis legene nekter å utføre dette så er det dessverre de uskyldige guttebabyene det går utover. Anonymous poster hash: 08156...038 Akkurat derfor vil jeg ha et forbud, kanskje ville det fått slutt på det. Hvis risken blir større for at det går galt, kanskje de begynner å tenke seg om?! Og hvis ikke, burde de ikke fått barn i utgangspunktet. av alle postene i denne tråden var det altså denne som traff meg i hjerterota "og hvis ikke, burde de ikke fått barn i utgangspunktet".... så da synes du det er en rettferdig og fin konsekvens at uskyldige små blir utsatt for kjøkkenbenk omskjæringer og dør av blødninger og infeksjoner fordi foreldrene i sine hoder ser seg tvunget til å bryte loven og ikke tør å gå til lege når komplikasjoner oppstår? det må være noe av det kaldeste og mest hjerteråe jeg har lest her inne.... at det ikke er ulovlig med omskjæring av gutter i norge er ikke for å glede foreldre som ønsker dette. det er for å beskytte barna til foreldre som kommer til å omskjære dem samma søren... Akkurat!! De burde ikke hatt barn i utgangspunktet hvis de ikke klarer å se barnets beste og i stedet utfører bestialske inngrep og overgrep på en kjøkkenbenk når det ikke lengre er lov å utføre denne grusomme handlingen lengre. Ja jeg vet at det høres hjerterått ut, men det er kanskje det eneste som funker, selv om det river i hjertet av å tenke på det. Tenk at noen faktisk setter religion og kultur høyere enn sine egne barn.. Det er det jeg synes er hjerterått her!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå