Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #251 Skrevet 30. oktober 2013 Hei, Tråden er igjen blitt ryddet for hets mot både andre folkeslag, religion og meddebattanter. Dere har fått flere advarsler tidligere, men til liten nytte. Hvis det fortsetter å komme innlegg som bryter med forumreglene ser vi oss nødt til å låse tråden. Kira, brukermoderator Synes det har vært nok advarsler nå, på tide å låse tråden.Det hjelper ikke å advare og advare hele tiden. Anonymous poster hash: 4ce06...ae4 Blir du tråkket på tærne siden du mener at ting skal sensureres? Anonymous poster hash: db339...65a
Gjest Kira Skrevet 30. oktober 2013 #252 Skrevet 30. oktober 2013 Hei,Tråden er igjen blitt ryddet for hets mot både andre folkeslag, religion og meddebattanter.Dere har fått flere advarsler tidligere, men til liten nytte. Hvis det fortsetter å komme innlegg som bryter med forumreglene ser vi oss nødt til å låse tråden.Kira, brukermoderator Er det ikke bedre at dere gjør jobben deres, istedenfor å stenge alle tråder som får litt engasjement? De færreste her er ufine! Anonymous poster hash: db339...65a Hei Det er ikke snakk om å stenge alle tråder med litt engasjement. Vi ønsker å ha takhøyde her, men i denne tråden har reglene blitt brutt gang på gang. Kira, brukermoderator
Gråsonen Skrevet 30. oktober 2013 #253 Skrevet 30. oktober 2013 er de referee-bedømt? Hvilken artikkel er de publisert i? Hvordan er forskningen finansiert? Jeg synes du har tråkket LANGT over strekken i denne diskusjonen!! Du bør etter min mening burde du ha holdt deg mer saklig og objektiv. Du har en personlig erfaring med emnet, negativ sådann. Det synes lang vei. Jeg føler meg ille til mote, tråkket på og utpekt som et mindre verdig menneske etter å ha lest dine svar. Jeg har mye verdifult å komme med i en slik diskusjon med tanke på at jeg har en fot i hver verden. Har fått barn med en norsk mann og jeg skal fortelle deg at det har ikke bare vært enkelt å bringe nyheten om at jeg omskjærte/ikke omskjærte min sønn. Det ble ikke tatt godt i mot. At din mann har store komplikasjoner er forferdelig synd, virkelig! For meg høres det ut som at det har blitt fjernet for mye. Håper du i fremtiden kan være åpen for en langt mer fruktbar diskusjon, uten hets bla. Og jeg vil igjen påpeke at omskjæring er ikke det samme som lemlestelse av et kjønnsorgan. Du bør du ha respekt for mener jeg. Hvor har jeg hetset noen? Hvis du leser igjennom hva du har skrevet og fyret opp under med dine meningsfeller tenker jeg du vil forstå. For mange med en religiøs overbevisning er det sterkt å lese at du sidestiller omskjæring av piker og gutter, samt at du omtaler det som barbarisk og en lemlestelse av et kjønn. Lemleste betyr å påføre med vilje en skade til et lem, som har til hensikt å sette lemmet ut av funksjon. kjønnslemlestelse av kvinner har til hensikt å ødelegge deres rett til seksuell nytelse, å fjerne eller sy over klitoris... At du sidestiller dette med omskjæring av gutter... jeg vet ikke, jeg blir helt matt, trist og finner det hele uforståelig. Fyret opp? Jeg vet hva jeg har skrevet, og føler ikke jeg har vært hatsk mot noen. Jeg sier bare hva jeg mener om selve prosedyren, ikke hva jeg føler om foreldrene som gjør dette mot barna sine. Jeg finner det uforståelig at du ikke kan godta at for meg er det ingen forskjell mellom kjønn, og at for meg blir det barbarisk å kutte i et barns underliv. Det mest private på et menneske blir plutselig en annens eiendom. Det spiller ingen rolle for meg hvorfor eller hvem som blir kuttet i, det er et brudd på menneskerettighetene! 5888_110595748054_623908054_2943613_3046448_n.jpg Ok.. skjønner. Jeg orker ikke "diskutere" videre, jeg har på en måte sagt mitt mer eller mindre direkte og indirekte. Jeg er oppriktig når jeg forteller dere om mine reaksjoner. Dere trenger ikke akseptere skikken, overhodet ikke praktisere den. Men vær så snill, ha litt mer respekt forståelig og se mer nyanser en hva som er vist i denne tråden. Virkelig, dere.. Dette mener jeg er helt uakseptabelt.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #254 Skrevet 30. oktober 2013 Hei,Tråden er igjen blitt ryddet for hets mot både andre folkeslag, religion og meddebattanter.Dere har fått flere advarsler tidligere, men til liten nytte. Hvis det fortsetter å komme innlegg som bryter med forumreglene ser vi oss nødt til å låse tråden.Kira, brukermoderator Er det ikke bedre at dere gjør jobben deres, istedenfor å stenge alle tråder som får litt engasjement? De færreste her er ufine! Anonymous poster hash: db339...65a Hei Det er ikke snakk om å stenge alle tråder med litt engasjement. Vi ønsker å ha takhøyde her, men i denne tråden har reglene blitt brutt gang på gang. Kira, brukermoderator Så om noen kommer nå for å sabortere tråden (Du vet at mange blir provosert og kan derfor gjøre akkurat dette) så skal du bare stenge, selv om majoriteten her er saklige? Anonymous poster hash: db339...65a
*Miss Marple* Skrevet 30. oktober 2013 #255 Skrevet 30. oktober 2013 Ok.. skjønner. Jeg orker ikke "diskutere" videre, jeg har på en måte sagt mitt mer eller mindre direkte og indirekte. Jeg er oppriktig når jeg forteller dere om mine reaksjoner. Dere trenger ikke akseptere skikken, overhodet ikke praktisere den. Men vær så snill, ha litt mer respekt forståelig og se mer nyanser en hva som er vist i denne tråden. Virkelig, dere.. Dette mener jeg er helt uakseptabelt. Jeg skjønner virkelig ikke hva som er så uakseptabelt med denne diskusjonen. Å antyde at man skal ha respekt for skikker som hører hjemme i middelalderen....vel, jeg anser meg som et veldig tolerant og liberalt menneske, men å respektere at man gjør unødvendige kirugiske inngrep på forsvarsløse barn klare jeg ikke.
mamma_bergen Skrevet 30. oktober 2013 #256 Skrevet 30. oktober 2013 er de referee-bedømt? Hvilken artikkel er de publisert i? Hvordan er forskningen finansiert? Jeg synes du har tråkket LANGT over strekken i denne diskusjonen!! Du bør etter min mening burde du ha holdt deg mer saklig og objektiv. Du har en personlig erfaring med emnet, negativ sådann. Det synes lang vei. Jeg føler meg ille til mote, tråkket på og utpekt som et mindre verdig menneske etter å ha lest dine svar. Jeg har mye verdifult å komme med i en slik diskusjon med tanke på at jeg har en fot i hver verden. Har fått barn med en norsk mann og jeg skal fortelle deg at det har ikke bare vært enkelt å bringe nyheten om at jeg omskjærte/ikke omskjærte min sønn. Det ble ikke tatt godt i mot. At din mann har store komplikasjoner er forferdelig synd, virkelig! For meg høres det ut som at det har blitt fjernet for mye. Håper du i fremtiden kan være åpen for en langt mer fruktbar diskusjon, uten hets bla. Og jeg vil igjen påpeke at omskjæring er ikke det samme som lemlestelse av et kjønnsorgan. Du bør du ha respekt for mener jeg. Hvor har jeg hetset noen? Hvis du leser igjennom hva du har skrevet og fyret opp under med dine meningsfeller tenker jeg du vil forstå. For mange med en religiøs overbevisning er det sterkt å lese at du sidestiller omskjæring av piker og gutter, samt at du omtaler det som barbarisk og en lemlestelse av et kjønn. Lemleste betyr å påføre med vilje en skade til et lem, som har til hensikt å sette lemmet ut av funksjon. kjønnslemlestelse av kvinner har til hensikt å ødelegge deres rett til seksuell nytelse, å fjerne eller sy over klitoris... At du sidestiller dette med omskjæring av gutter... jeg vet ikke, jeg blir helt matt, trist og finner det hele uforståelig. Fyret opp? Jeg vet hva jeg har skrevet, og føler ikke jeg har vært hatsk mot noen. Jeg sier bare hva jeg mener om selve prosedyren, ikke hva jeg føler om foreldrene som gjør dette mot barna sine. Jeg finner det uforståelig at du ikke kan godta at for meg er det ingen forskjell mellom kjønn, og at for meg blir det barbarisk å kutte i et barns underliv. Det mest private på et menneske blir plutselig en annens eiendom. Det spiller ingen rolle for meg hvorfor eller hvem som blir kuttet i, det er et brudd på menneskerettighetene! 5888_110595748054_623908054_2943613_3046448_n.jpg Ok.. skjønner. Jeg orker ikke "diskutere" videre, jeg har på en måte sagt mitt mer eller mindre direkte og indirekte. Jeg er oppriktig når jeg forteller dere om mine reaksjoner. Dere trenger ikke akseptere skikken, overhodet ikke praktisere den. Men vær så snill, ha litt mer respekt forståelig og se mer nyanser en hva som er vist i denne tråden. Virkelig, dere.. Dette mener jeg er helt uakseptabelt. Jeg beklager, men jeg klarer ikke å ha forståelse for noe slikt, det er så langt borte fra hva jeg anser som akseptabelt å gjøre mot et barn som ikke har noe det skulle sagt selv.. Jeg vil ikke kalles respektløs for at jeg føler det slik. Det gir bare ingen mening.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 30. oktober 2013 #257 Skrevet 30. oktober 2013 er de referee-bedømt? Hvilken artikkel er de publisert i? Hvordan er forskningen finansiert? Jeg synes du har tråkket LANGT over strekken i denne diskusjonen!! Du bør etter min mening burde du ha holdt deg mer saklig og objektiv. Du har en personlig erfaring med emnet, negativ sådann. Det synes lang vei. Jeg føler meg ille til mote, tråkket på og utpekt som et mindre verdig menneske etter å ha lest dine svar. Jeg har mye verdifult å komme med i en slik diskusjon med tanke på at jeg har en fot i hver verden. Har fått barn med en norsk mann og jeg skal fortelle deg at det har ikke bare vært enkelt å bringe nyheten om at jeg omskjærte/ikke omskjærte min sønn. Det ble ikke tatt godt i mot. At din mann har store komplikasjoner er forferdelig synd, virkelig! For meg høres det ut som at det har blitt fjernet for mye. Håper du i fremtiden kan være åpen for en langt mer fruktbar diskusjon, uten hets bla. Og jeg vil igjen påpeke at omskjæring er ikke det samme som lemlestelse av et kjønnsorgan. Du bør du ha respekt for mener jeg. Hvor har jeg hetset noen? Hvis du leser igjennom hva du har skrevet og fyret opp under med dine meningsfeller tenker jeg du vil forstå. For mange med en religiøs overbevisning er det sterkt å lese at du sidestiller omskjæring av piker og gutter, samt at du omtaler det som barbarisk og en lemlestelse av et kjønn. Lemleste betyr å påføre med vilje en skade til et lem, som har til hensikt å sette lemmet ut av funksjon. kjønnslemlestelse av kvinner har til hensikt å ødelegge deres rett til seksuell nytelse, å fjerne eller sy over klitoris... At du sidestiller dette med omskjæring av gutter... jeg vet ikke, jeg blir helt matt, trist og finner det hele uforståelig. Fyret opp? Jeg vet hva jeg har skrevet, og føler ikke jeg har vært hatsk mot noen. Jeg sier bare hva jeg mener om selve prosedyren, ikke hva jeg føler om foreldrene som gjør dette mot barna sine. Jeg finner det uforståelig at du ikke kan godta at for meg er det ingen forskjell mellom kjønn, og at for meg blir det barbarisk å kutte i et barns underliv. Det mest private på et menneske blir plutselig en annens eiendom. Det spiller ingen rolle for meg hvorfor eller hvem som blir kuttet i, det er et brudd på menneskerettighetene! 5888_110595748054_623908054_2943613_3046448_n.jpg Ok.. skjønner. Jeg orker ikke "diskutere" videre, jeg har på en måte sagt mitt mer eller mindre direkte og indirekte. Jeg er oppriktig når jeg forteller dere om mine reaksjoner. Dere trenger ikke akseptere skikken, overhodet ikke praktisere den. Men vær så snill, ha litt mer respekt forståelig og se mer nyanser en hva som er vist i denne tråden. Virkelig, dere.. Dette mener jeg er helt uakseptabelt. Beklager. Jeg er ikke i stand til å verken respektere eller forstå en skikk som er så meningsløs. Du og alle andre som praktiserer den kan absolutt være fantastiske mennesker, men skikken er i mine øyne galskap. Du må gjerne mene at våre holdninger er uakseptabel, men nøyaktig samme følelse har vi til din holdning.
CaptainHindsight Skrevet 30. oktober 2013 #258 Skrevet 30. oktober 2013 Ok.. skjønner. Jeg orker ikke "diskutere" videre, jeg har på en måte sagt mitt mer eller mindre direkte og indirekte. Jeg er oppriktig når jeg forteller dere om mine reaksjoner. Dere trenger ikke akseptere skikken, overhodet ikke praktisere den. Men vær så snill, ha litt mer respekt forståelig og se mer nyanser en hva som er vist i denne tråden. Virkelig, dere.. Dette mener jeg er helt uakseptabelt. Det er veldig vanskelig for meg å klare å forstå og respektere akkurat dette, min misjon har likevel alltid vært å spre informasjon, ikke hets og hat. Jeg får litt på følelsen at du ikke er helt fornøyd med valget du muligens har gjort for dine barn, og jeg forstår at det derfor kan bli sårt. Jeg føler ikke at jeg har gått over noen strek, eller fyret opp under noen, men om du føler deg såret av meg så beklager jeg selvfølgelig det. Jeg har full forståelse at man i andre deler av verden lider litt under mangel på informasjon, press fra kulturen religionen rundt, men jeg har ingen forståelse at man i vestlige land tar slike valg på vegne av et annet menneske, når forskning viser at det ikke er nødvendig og i de fleste tilfeller svært skadelig. Nyansene er der, selvfølgelig, men når man begynner å skille mellom kjønnene så har guttene allerede tapt. Det handler ikke om hvorfor man gjør det, eller skadene det forårsaker, men at alle mennesker har en grunnleggende rettighet til å bestemme over egen kropp og religionstilhørelse. Jeg vet at om jeg bestemte meg for å kutte bort øreflippen eller tær på små barn hadde jeg blitt kastet i fengsel, derfor er det så inderlig feil at mennesker skal ha frikort til å kutte barna i det mest intime området på kroppen.
Gråsonen Skrevet 30. oktober 2013 #259 Skrevet 30. oktober 2013 er de referee-bedømt? Hvilken artikkel er de publisert i? Hvordan er forskningen finansiert? Jeg synes du har tråkket LANGT over strekken i denne diskusjonen!! Du bør etter min mening burde du ha holdt deg mer saklig og objektiv. Du har en personlig erfaring med emnet, negativ sådann. Det synes lang vei. Jeg føler meg ille til mote, tråkket på og utpekt som et mindre verdig menneske etter å ha lest dine svar. Jeg har mye verdifult å komme med i en slik diskusjon med tanke på at jeg har en fot i hver verden. Har fått barn med en norsk mann og jeg skal fortelle deg at det har ikke bare vært enkelt å bringe nyheten om at jeg omskjærte/ikke omskjærte min sønn. Det ble ikke tatt godt i mot. At din mann har store komplikasjoner er forferdelig synd, virkelig! For meg høres det ut som at det har blitt fjernet for mye. Håper du i fremtiden kan være åpen for en langt mer fruktbar diskusjon, uten hets bla. Og jeg vil igjen påpeke at omskjæring er ikke det samme som lemlestelse av et kjønnsorgan. Du bør du ha respekt for mener jeg. Hvor har jeg hetset noen? Hvis du leser igjennom hva du har skrevet og fyret opp under med dine meningsfeller tenker jeg du vil forstå. For mange med en religiøs overbevisning er det sterkt å lese at du sidestiller omskjæring av piker og gutter, samt at du omtaler det som barbarisk og en lemlestelse av et kjønn. Lemleste betyr å påføre med vilje en skade til et lem, som har til hensikt å sette lemmet ut av funksjon. kjønnslemlestelse av kvinner har til hensikt å ødelegge deres rett til seksuell nytelse, å fjerne eller sy over klitoris... At du sidestiller dette med omskjæring av gutter... jeg vet ikke, jeg blir helt matt, trist og finner det hele uforståelig. Fyret opp? Jeg vet hva jeg har skrevet, og føler ikke jeg har vært hatsk mot noen. Jeg sier bare hva jeg mener om selve prosedyren, ikke hva jeg føler om foreldrene som gjør dette mot barna sine. Jeg finner det uforståelig at du ikke kan godta at for meg er det ingen forskjell mellom kjønn, og at for meg blir det barbarisk å kutte i et barns underliv. Det mest private på et menneske blir plutselig en annens eiendom. Det spiller ingen rolle for meg hvorfor eller hvem som blir kuttet i, det er et brudd på menneskerettighetene! 5888_110595748054_623908054_2943613_3046448_n.jpg Ok.. skjønner. Jeg orker ikke "diskutere" videre, jeg har på en måte sagt mitt mer eller mindre direkte og indirekte. Jeg er oppriktig når jeg forteller dere om mine reaksjoner. Dere trenger ikke akseptere skikken, overhodet ikke praktisere den. Men vær så snill, ha litt mer respekt forståelig og se mer nyanser en hva som er vist i denne tråden. Virkelig, dere.. Dette mener jeg er helt uakseptabelt. Beklager. Jeg er ikke i stand til å verken respektere eller forstå en skikk som er så meningsløs. Du og alle andre som praktiserer den kan absolutt være fantastiske mennesker, men skikken er i mine øyne galskap. Du må gjerne mene at våre holdninger er uakseptabel, men nøyaktig samme følelse har vi til din holdning. Si meg, hva er min holdning? Har jeg tatt et aktivt standpunkt angående rett/galt ifh. til omkjæring. Jeg ber dere om å være varsomme. Det oppfattes av meg som muslim som hets. Det er min personlige oppfatning av denne tråden. Kanskje dere skal ta det til etteretning? Eller, er jeg bare helt teit som mener at det må være mulig å diskutere dette på en mer saklig måte?
mamma_bergen Skrevet 30. oktober 2013 #260 Skrevet 30. oktober 2013 er de referee-bedømt? Hvilken artikkel er de publisert i? Hvordan er forskningen finansiert? Jeg synes du har tråkket LANGT over strekken i denne diskusjonen!! Du bør etter min mening burde du ha holdt deg mer saklig og objektiv. Du har en personlig erfaring med emnet, negativ sådann. Det synes lang vei. Jeg føler meg ille til mote, tråkket på og utpekt som et mindre verdig menneske etter å ha lest dine svar. Jeg har mye verdifult å komme med i en slik diskusjon med tanke på at jeg har en fot i hver verden. Har fått barn med en norsk mann og jeg skal fortelle deg at det har ikke bare vært enkelt å bringe nyheten om at jeg omskjærte/ikke omskjærte min sønn. Det ble ikke tatt godt i mot. At din mann har store komplikasjoner er forferdelig synd, virkelig! For meg høres det ut som at det har blitt fjernet for mye. Håper du i fremtiden kan være åpen for en langt mer fruktbar diskusjon, uten hets bla. Og jeg vil igjen påpeke at omskjæring er ikke det samme som lemlestelse av et kjønnsorgan. Du bør du ha respekt for mener jeg. Hvor har jeg hetset noen? Hvis du leser igjennom hva du har skrevet og fyret opp under med dine meningsfeller tenker jeg du vil forstå. For mange med en religiøs overbevisning er det sterkt å lese at du sidestiller omskjæring av piker og gutter, samt at du omtaler det som barbarisk og en lemlestelse av et kjønn. Lemleste betyr å påføre med vilje en skade til et lem, som har til hensikt å sette lemmet ut av funksjon. kjønnslemlestelse av kvinner har til hensikt å ødelegge deres rett til seksuell nytelse, å fjerne eller sy over klitoris... At du sidestiller dette med omskjæring av gutter... jeg vet ikke, jeg blir helt matt, trist og finner det hele uforståelig. Fyret opp? Jeg vet hva jeg har skrevet, og føler ikke jeg har vært hatsk mot noen. Jeg sier bare hva jeg mener om selve prosedyren, ikke hva jeg føler om foreldrene som gjør dette mot barna sine. Jeg finner det uforståelig at du ikke kan godta at for meg er det ingen forskjell mellom kjønn, og at for meg blir det barbarisk å kutte i et barns underliv. Det mest private på et menneske blir plutselig en annens eiendom. Det spiller ingen rolle for meg hvorfor eller hvem som blir kuttet i, det er et brudd på menneskerettighetene! 5888_110595748054_623908054_2943613_3046448_n.jpg Ok.. skjønner. Jeg orker ikke "diskutere" videre, jeg har på en måte sagt mitt mer eller mindre direkte og indirekte. Jeg er oppriktig når jeg forteller dere om mine reaksjoner. Dere trenger ikke akseptere skikken, overhodet ikke praktisere den. Men vær så snill, ha litt mer respekt forståelig og se mer nyanser en hva som er vist i denne tråden. Virkelig, dere.. Dette mener jeg er helt uakseptabelt. Beklager. Jeg er ikke i stand til å verken respektere eller forstå en skikk som er så meningsløs. Du og alle andre som praktiserer den kan absolutt være fantastiske mennesker, men skikken er i mine øyne galskap. Du må gjerne mene at våre holdninger er uakseptabel, men nøyaktig samme følelse har vi til din holdning. Si meg, hva er min holdning? Har jeg tatt et aktivt standpunkt angående rett/galt ifh. til omkjæring. Jeg ber dere om å være varsomme. Det oppfattes av meg som muslim som hets. Det er min personlige oppfatning av denne tråden. Kanskje dere skal ta det til etteretning? Eller, er jeg bare helt teit som mener at det må være mulig å diskutere dette på en mer saklig måte? Nå blir jeg nesten provosert..Denne tråden har vært overraskende saklig, lite drittslenging, men sterke meninger. BM har fulgt tråden og ryddet underveis. Tråden handler ikke om hets av muslimer, men om omskjæring av babyer og menneskers mening om dette.
Gråsonen Skrevet 30. oktober 2013 #261 Skrevet 30. oktober 2013 Ok.. skjønner. Jeg orker ikke "diskutere" videre, jeg har på en måte sagt mitt mer eller mindre direkte og indirekte. Jeg er oppriktig når jeg forteller dere om mine reaksjoner. Dere trenger ikke akseptere skikken, overhodet ikke praktisere den. Men vær så snill, ha litt mer respekt forståelig og se mer nyanser en hva som er vist i denne tråden. Virkelig, dere.. Dette mener jeg er helt uakseptabelt. Det er veldig vanskelig for meg å klare å forstå og respektere akkurat dette, min misjon har likevel alltid vært å spre informasjon, ikke hets og hat. Jeg får litt på følelsen at du ikke er helt fornøyd med valget du muligens har gjort for dine barn, og jeg forstår at det derfor kan bli sårt. Jeg føler ikke at jeg har gått over noen strek, eller fyret opp under noen, men om du føler deg såret av meg så beklager jeg selvfølgelig det. Jeg har full forståelse at man i andre deler av verden lider litt under mangel på informasjon, press fra kulturen religionen rundt, men jeg har ingen forståelse at man i vestlige land tar slike valg på vegne av et annet menneske, når forskning viser at det ikke er nødvendig og i de fleste tilfeller svært skadelig. Nyansene er der, selvfølgelig, men når man begynner å skille mellom kjønnene så har guttene allerede tapt. Det handler ikke om hvorfor man gjør det, eller skadene det forårsaker, men at alle mennesker har en grunnleggende rettighet til å bestemme over egen kropp og religionstilhørelse. Jeg vet at om jeg bestemte meg for å kutte bort øreflippen eller tær på små barn hadde jeg blitt kastet i fengsel, derfor er det så inderlig feil at mennesker skal ha frikort til å kutte barna i det mest intime området på kroppen. Jeg har valgt å IKKE omskjære sønnen min. Det å skulle bringe denne beskjeden til min muslimske familie, det var vanskelig. En opplevelse uvirkelig for din verden. Du beskriver å ha forståelse for en stigmatisering du antageligvis ikke vet så mye om, rent erfaringsmessig. Hvor dypt dette med skikk og kultur sitter i mennesker. Du ville blitt overassket. Alikevel, blir jeg såret og forundret over denne tråden. Kan du skjønne hvorfor?
CaptainHindsight Skrevet 30. oktober 2013 #262 Skrevet 30. oktober 2013 Ok.. skjønner. Jeg orker ikke "diskutere" videre, jeg har på en måte sagt mitt mer eller mindre direkte og indirekte. Jeg er oppriktig når jeg forteller dere om mine reaksjoner. Dere trenger ikke akseptere skikken, overhodet ikke praktisere den. Men vær så snill, ha litt mer respekt forståelig og se mer nyanser en hva som er vist i denne tråden. Virkelig, dere.. Dette mener jeg er helt uakseptabelt. Det er veldig vanskelig for meg å klare å forstå og respektere akkurat dette, min misjon har likevel alltid vært å spre informasjon, ikke hets og hat. Jeg får litt på følelsen at du ikke er helt fornøyd med valget du muligens har gjort for dine barn, og jeg forstår at det derfor kan bli sårt. Jeg føler ikke at jeg har gått over noen strek, eller fyret opp under noen, men om du føler deg såret av meg så beklager jeg selvfølgelig det. Jeg har full forståelse at man i andre deler av verden lider litt under mangel på informasjon, press fra kulturen religionen rundt, men jeg har ingen forståelse at man i vestlige land tar slike valg på vegne av et annet menneske, når forskning viser at det ikke er nødvendig og i de fleste tilfeller svært skadelig. Nyansene er der, selvfølgelig, men når man begynner å skille mellom kjønnene så har guttene allerede tapt. Det handler ikke om hvorfor man gjør det, eller skadene det forårsaker, men at alle mennesker har en grunnleggende rettighet til å bestemme over egen kropp og religionstilhørelse. Jeg vet at om jeg bestemte meg for å kutte bort øreflippen eller tær på små barn hadde jeg blitt kastet i fengsel, derfor er det så inderlig feil at mennesker skal ha frikort til å kutte barna i det mest intime området på kroppen. Jeg har valgt å IKKE omskjære sønnen min. Det å skulle bringe denne beskjeden til min muslimske familie, det var vanskelig. En opplevelse uvirkelig for din verden. Du beskriver å ha forståelse for en stigmatisering du antageligvis ikke vet så mye om, rent erfaringsmessig. Hvor dypt dette med skikk og kultur sitter i mennesker. Du ville blitt overassket. Alikevel, blir jeg såret og forundret over denne tråden. Kan du skjønne hvorfor? Ja, det kan jeg forstå veldig godt. Da mannen min fortalte svigermor at en eventuell fremtidig sønn ikke kom til å bli omskåret så kuttet hun nesten kontakten med oss. Men jeg kan tro det sikkert var vanskeligere for deg, siden religion ofte blir satt høyere enn kultur. Du er sterk som gjorde et slikt valg.
Gråsonen Skrevet 30. oktober 2013 #263 Skrevet 30. oktober 2013 Men jeg er i mindretall. Det er ikke lett for dere å se min side av saken. Kanskje fordi dere ikke har vært nødt til å forholde dere til to veldig motstridende miljøer hele liver, derav blitt velsignet med evnen til å sting i to veldig ulike perspektiv.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #264 Skrevet 31. oktober 2013 Men jeg er i mindretall. Det er ikke lett for dere å se min side av saken. Kanskje fordi dere ikke har vært nødt til å forholde dere til to veldig motstridende miljøer hele liver, derav blitt velsignet med evnen til å sting i to veldig ulike perspektiv. Det finnes da mange amerikanere, jøder og muslimer som ikke omskjærer? Dette handler ikke om etnisitet eller religion! Ikke ta det så personlig Anonymous poster hash: db339...65a
Gråsonen Skrevet 31. oktober 2013 #265 Skrevet 31. oktober 2013 Men jeg er i mindretall. Det er ikke lett for dere å se min side av saken. Kanskje fordi dere ikke har vært nødt til å forholde dere til to veldig motstridende miljøer hele liver, derav blitt velsignet med evnen til å sting i to veldig ulike perspektiv. Det finnes da mange amerikanere, jøder og muslimer som ikke omskjærer? Dette handler ikke om etnisitet eller religion! Ikke ta det så personlig Anonymous poster hash: db339...65a Nei ikke sant, det handler faktisk ikke om det. Desverre har det handlet om det i denne tråden. Det har vært et enormt fokus på at muslimer er barbarer, søppel, neandertalere m.m, og det å sammenligne omskjæring av guttebarn- skikken slik jeg kjenner den, med lemlestelse og omskjæring av pikebarn gjør meg trist, forundret. Jeg tenker at jeg er ganske åpen i forhold til diskusjon over min kultur, men det at jeg har følt meg ille av å lese denne tråden gir meg følelsen av at denne diskusjonen kunne vært håndtert langt mer saklig fra alle parter innvolvert.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #266 Skrevet 31. oktober 2013 Men jeg er i mindretall. Det er ikke lett for dere å se min side av saken. Kanskje fordi dere ikke har vært nødt til å forholde dere til to veldig motstridende miljøer hele liver, derav blitt velsignet med evnen til å sting i to veldig ulike perspektiv. Det finnes da mange amerikanere, jøder og muslimer som ikke omskjærer? Dette handler ikke om etnisitet eller religion! Ikke ta det så personlig Anonymous poster hash: db339...65a Nei ikke sant, det handler faktisk ikke om det. Desverre har det handlet om det i denne tråden. Det har vært et enormt fokus på at muslimer er barbarer, søppel, neandertalere m.m, og det å sammenligne omskjæring av guttebarn- skikken slik jeg kjenner den, med lemlestelse og omskjæring av pikebarn gjør meg trist, forundret. Jeg tenker at jeg er ganske åpen i forhold til diskusjon over min kultur, men det at jeg har følt meg ille av å lese denne tråden gir meg følelsen av at denne diskusjonen kunne vært håndtert langt mer saklig fra alle parter innvolvert. Ja, det er jeg enig i. Muslimer er ikke de eneste som omskjærer, og bør heller ikke gis hele skylden. Det er heller ikke greit å kalle folk neandertalere. Bare reagerte på at du sa at captainhindsight var den verste her, og hun sa da ingenting om muslimer. Føler egentlig at det har forholdt seg saklig. Jeg har litt problemer med å forstå at du ikke ser sammenhengen mellom kvinnelig og mannlig omskjæring da. Prinsipper bør jo være det samme. Anonymous poster hash: db339...65a
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 1. november 2013 #267 Skrevet 1. november 2013 (endret) Men jeg er i mindretall. Det er ikke lett for dere å se min side av saken. Kanskje fordi dere ikke har vært nødt til å forholde dere til to veldig motstridende miljøer hele liver, derav blitt velsignet med evnen til å sting i to veldig ulike perspektiv. Det finnes da mange amerikanere, jøder og muslimer som ikke omskjærer? Dette handler ikke om etnisitet eller religion! Ikke ta det så personlig Anonymous poster hash: db339...65a Nei ikke sant, det handler faktisk ikke om det. Desverre har det handlet om det i denne tråden. Det har vært et enormt fokus på at muslimer er barbarer, søppel, neandertalere m.m, og det å sammenligne omskjæring av guttebarn- skikken slik jeg kjenner den, med lemlestelse og omskjæring av pikebarn gjør meg trist, forundret. Jeg tenker at jeg er ganske åpen i forhold til diskusjon over min kultur, men det at jeg har følt meg ille av å lese denne tråden gir meg følelsen av at denne diskusjonen kunne vært håndtert langt mer saklig fra alle parter innvolvert. Nok en gang! Bullshit!Jeg var en av de som sa at de som gjør dette kom fra neandertalerskikker. Har ikke nevnt etnisitet, farge, opprinnelsesland eller noe. Ikke alder, høyde, øyenfarge heller! Jeg har heller ikke kalt noen barbarer, men jeg står fullstendig fast på at de som omskjærer gjør ei barbarisk handling mot et uskyldig barn som ikke har noe det skulle ha sagt! Det hører fortsatt hjemme i en neandertalertidsperiode!! Nok en gang, hvorfor setter dere dere ikke bedre inn i ting? Med skylapper hører dere og leser dere bare det dere vil! Nei guttungen vil ikke vite bedre, han vil ha nedsatt følelse og funksjon i penis, men siden dere tok denne beslutningen for han før han har "rett" til å bestemme over egen kropp vil han ikke vite hva det vil si å ha en funksjonsfrisk penis/ lem. Det ER lemlestelse!! Hunder i Norge har mer beskyttelse enn guttebarn, det er faktisk helt forferdelig! At dere nå har gjort dette til en hetsetråd om dere provoserer meg faktisk bare enda mer! Det handler ikke om dere!! Det handler om barna deres som faktisk ikke har verken religionsfrihet, eller rett på å bestemme over egen kropp, pga urgamle skikker og uoplyste foreldre! Buhu, noen kritiserer meg fordi jeg vil skjære i en perfekt babykropp!! Hvorfor er jentene mer verdt enn guttene? Og hvorfor er hunder det?? Kan dere forklare meg det? Endret 1. november 2013 av Myrsnipa1♂&snart2♀
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå