Gå til innhold

omskjæring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er ille om voksne mennesker virkelig mener at muslimer er søppel. Og enda verre at folk kan finne på å skrive/si det høyt.

For min del er mennesker som omskjærer barna sine uten medisinske årsaker barbariske. Dette uavhengig av religion og etnisitet. og ja, det innebærer også min hvite, amerikanske svigermor som verken er jøde eller muslim.

Å omtale mennesker som barbariske er også utrolig voldsomt. Men det er jo opp til deg.

Nei, å kutte i kjønnsorganene til barna sine er voldsomt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er ille om voksne mennesker virkelig mener at muslimer er søppel. Og enda verre at folk kan finne på å skrive/si det høyt.

For min del er mennesker som omskjærer barna sine uten medisinske årsaker barbariske. Dette uavhengig av religion og etnisitet. og ja, det innebærer også min hvite, amerikanske svigermor som verken er jøde eller muslim.

Å omtale mennesker som barbariske er også utrolig voldsomt. Men det er jo opp til deg.

Ja, det er det. Men da kan vi diskutere det, uten å kalle mennesker hverken for søppel, neandertalere eller barbarer.

Skrevet

Det er det ingen som gjør. De sender barna til legen som gjør det i stedet. Hvis du mener at leger og sykehus ikke er til å stole på så er det du som befinner deg i steinalderen, ikke vi andre.

Anonymous poster hash: 3f9b9...ae7

Skrevet

Ja, det er det. Men da kan vi diskutere det, uten å kalle mennesker hverken for søppel, neandertalere eller barbarer.

Ja, det kan jeg være enig i. Og beklager at jeg kan bli litt vel engasjert i akkurat dette. 

Skrevet

Å kutte i små babyers kjønnsorganer er for meg barbarisk. Og skulle vært forbudt,-synes jeg. At mange gjør en ting, eller at det finnes noe som er verre, er for meg latterlige argumenter. Vi har alle fått evnen til å tenke selv. Og vil man ha en renslig gutt, får man lære han og vaske seg. Har enda ikke hørt ett godt argument for å skjære istykker små gutters kjønnsorgan:(

Skrevet

Det er det ingen som gjør. De sender barna til legen som gjør det i stedet. Hvis du mener at leger og sykehus ikke er til å stole på så er det du som befinner deg i steinalderen, ikke vi andre.

Å sende barnet til en lege for noe som i bunn og grunn er unødvendig og i verste fall livsfarlig er for meg det samme som å fysisk gjøre det selv. Sender man noen til galgen, uten sammenligning forøvrig, så er man like skyldig som bøddelen som tar livet.

Leger og sykehus er selvfølgelig i de fleste tilfeller til å stole på, men det er en kjensgjerning at religion og penger kan gjøre at selv den beste legen gjør etisk tvilsomme ting.

Skrevet

Å kutte i små babyers kjønnsorganer er for meg barbarisk. Og skulle vært forbudt,-synes jeg. At mange gjør en ting, eller at det finnes noe som er verre, er for meg latterlige argumenter. Vi har alle fått evnen til å tenke selv. Og vil man ha en renslig gutt, får man lære han og vaske seg. Har enda ikke hørt ett godt argument for å skjære istykker små gutters kjønnsorgan:(

Det som er trist er at om noen hadde fortalt en mor at jenta hennes ville vært renere om man kuttet bort deler av kjønnsorganet så er det ikke den mor i den vestlige verden som hadde gjort det. Fakta er jo at kvinner produserer mer smegma enn menn, og har mer rynker og folder å vaske i, uten at jeg mener det er en grunn til å trimme bort deler.

Man må spørre seg om hvorfor en gutts kjønnsorgan er mindre verdt.

Anonymous poster hash: db339...65a

Skrevet

Ja, for meg er det greit å skulle vente, men jeg har heller ingen kvaler med å la en omskjæring skje så tidlig som mulig.

Ingen kvaler, nei selvsagt har du ikke det. Så lenge det viktigste for deg er å handle etter din manns religiøse overbevisning, har du selvsagt ingen kvaler selv om du utsetter ditt barn for kjønnslemlestelse. Jeg ønsker deg god bedring og lykke til, og kjenner at jeg må ta en pause fra forumet på grunn av holdninger som dine.

Anonymous poster hash: 33a54...268

Skrevet

Leger som gjør dette i norsk helsevesen gjør det KUN fordi det ville blitt flere infeksjoner og dødsfall hvis helsevesenet ikke gjør dette og det blir flere omskjæringer "på bakrommet". At leger gjør dette i Norge betyr ikke at de mener det er trygt og nødvendig. Men siden omskjæring ikke ville ha stoppet hvis legene nekter å utføre dette så er det dessverre de uskyldige guttebabyene det går utover.

Anonymous poster hash: 08156...038

Skrevet

Det er det ingen som gjør. De sender barna til legen som gjør det i stedet. Hvis du mener at leger og sykehus ikke er til å stole på så er det du som befinner deg i steinalderen, ikke vi andre.Anonymous poster hash: 3f9b9...ae7

Leger som gjør dette i norsk helsevesen gjør det KUN fordi det ville blitt flere infeksjoner og dødsfall hvis helsevesenet ikke gjør dette og det blir flere omskjæringer "på bakrommet". At leger gjør dette i Norge betyr ikke at de mener det er trygt og nødvendig. Men siden omskjæring ikke ville ha stoppet hvis legene nekter å utføre dette så er det dessverre de uskyldige guttebabyene det går utover. Anonymous poster hash: 08156...038

Akkurat derfor vil jeg ha et forbud, kanskje ville det fått slutt på det. Hvis risken blir større for at det går galt, kanskje de begynner å tenke seg om?! Og hvis ikke, burde de ikke fått barn i utgangspunktet.

Skrevet

Jeg har som sagt en sønn som er omskjært. Jeg syns det var en veldig vanskelig avgjørelse. Hadde det helt forferdelig den dagen han ble omskjært. Glad for at alt gikk bra. Glad for at mitt neste barn var en jente så det derfor ikke var et tema. Og ville syns det var veldig vanskelig å gjøre det igjen.

Men jeg syns ikke min x manns religion er søppel. Jeg syns ikke jeg er et ondt menneske. Jeg syns ingen mennesker kan omtales som barbarer eller neandertalere.

Dersom denne skikken hadde vært så voldsomt forferdelig regner jeg med at det hadde vært mange advarsler mot den som det er mot kvinnelig omskjæring.

Anonymous poster hash: b3eaf...21c

Skrevet

Jeg har som sagt en sønn som er omskjært. Jeg syns det var en veldig vanskelig avgjørelse. Hadde det helt forferdelig den dagen han ble omskjært. Glad for at alt gikk bra. Glad for at mitt neste barn var en jente så det derfor ikke var et tema. Og ville syns det var veldig vanskelig å gjøre det igjen.

Men jeg syns ikke min x manns religion er søppel. Jeg syns ikke jeg er et ondt menneske. Jeg syns ingen mennesker kan omtales som barbarer eller neandertalere.

Dersom denne skikken hadde vært så voldsomt forferdelig regner jeg med at det hadde vært mange advarsler mot den som det er mot kvinnelig omskjæring.

Men om din x-manns religion krevde at jentebabyer også skulle omskjæres, hadde du gitt etter da også? Om ikke, hva er forskjellen?

Jeg vil ikke si at du er ond, men akkurat i denne sammenhengen anser jeg deg ikke som en god mor. Beklager, men foreldre som utsetter barna for unødvendige smerter og mulige plager pga enten religiøs overbevisning eller fordi de er for svake til å stå imot presset fra omverdenen har jeg liten respekt for.

Det skal svært mye til før jeg anser noen som dårlige foreldre, men i denne saken gjør jeg faktisk det.

Skrevet

Ja, for meg er det greit å skulle vente, men jeg har heller ingen kvaler med å la en omskjæring skje så tidlig som mulig.

Ingen kvaler, nei selvsagt har du ikke det. Så lenge det viktigste for deg er å handle etter din manns religiøse overbevisning, har du selvsagt ingen kvaler selv om du utsetter ditt barn for kjønnslemlestelse. Jeg ønsker deg god bedring og lykke til, og kjenner at jeg må ta en pause fra forumet på grunn av holdninger som dine.

Det er du som innbiller deg at dette er jeg som handler etter hans religiøse overbevisning, enda jeg tidligere, mer enn èn gang, har sagt at jeg har tenkt og diskutert på dette før han kom inn i bildet.

Dette er den type diskusjon man aldri blir enig i. Enkelte her inne mener jeg er barnemishandler ( og jeg har ingen sønn engang....! ), noen få sier seg enig med meg. 

Jeg mener, etter undersøkelser og prat med blant annet helsepersonell, at det ikke er en barbarisk ting å gjøre. Nødvendig? Nei. Barbarisk? Nei. 

De av dere som er så utrolig agressive mot meg, er det i tillegg fordi dere har greid å overbevise dere selv om at det er MANNEN min som har hjernevasket meg på ett vis, jeg er en dårlig mor, neandertalisk osv osv.

Jeg har ikke en sønn engang.

Jeg sitter ikke og er bastant på at jeg aldri vil ombestemme meg, det vil jeg aldri vite før jeg sitter på legekontoret og ultralyden forteller at det blir en gutt.

Jeg sier at jeg er overbevist om at dette ikke er en så ille prosedyre som flere her skal ha det til.

Jeg sier at jeg, per dags dato, ikke ville hatt ett problem med å gjennomføre en slik prosedyre.

Det at jeg mener dette, betyr ikke dermed at dere kan legge all modenhet tilbake, og angripe meg, ekteskapet mitt, eller mannen min, eller hans religion.

Man kan fint være uenig her i livet, uten å være ufine.

Skrevet

Min sønn ble omskjært da han var en uke gammel. Ble gjort på volvat med statlig støtte. Det ble gjort av religiøs overbevisning.

Må innrømme at jeg var helt satt ut den dagen. Jeg gråt hele dagen. Syns det var forferdelig å skulle skjære i noe som var helt perfekt.

Definitivt ikke noe jeg angrer på i dag.

Samme her! Har 3 gutter og sistemann ble omskåret for 2 dager siden :)

Han er helt fin idag :)

Anonymous poster hash: 0c992...ce9

Skrevet

Det kan man, men jeg blir oppgitt (og muligens også litt ufin), når du viser NULL forståelse for at andre kan ha store betenkeligheter over dine valg. Og det at du overhodet ikke har NOEN som helst kvaler over å la dine barns kjønnsdeler beskjæres, gjør at det er fryktelig fristende å være litt ufin.

Skrevet

Det er du som innbiller deg at dette er jeg som handler etter hans religiøse overbevisning, enda jeg tidligere, mer enn èn gang, har sagt at jeg har tenkt og diskutert på dette før han kom inn i bildet.

Dette er den type diskusjon man aldri blir enig i. Enkelte her inne mener jeg er barnemishandler ( og jeg har ingen sønn engang....! ), noen få sier seg enig med meg. 

Jeg mener, etter undersøkelser og prat med blant annet helsepersonell, at det ikke er en barbarisk ting å gjøre. Nødvendig? Nei. Barbarisk? Nei. 

De av dere som er så utrolig agressive mot meg, er det i tillegg fordi dere har greid å overbevise dere selv om at det er MANNEN min som har hjernevasket meg på ett vis, jeg er en dårlig mor, neandertalisk osv osv.

Jeg sitter ikke og er bastant på at jeg aldri vil ombestemme meg, det vil jeg aldri vite før jeg sitter på legekontoret og ultralyden forteller at det blir en gutt.

Jeg sier at jeg er overbevist om at dette ikke er en så ille prosedyre som flere her skal ha det til.

Jeg sier at jeg, per dags dato, ikke ville hatt ett problem med å gjennomføre en slik prosedyre.

Det at jeg mener dette, betyr ikke dermed at dere kan legge all modenhet tilbake, og angripe meg, ekteskapet mitt, eller mannen min, eller hans religion.

heh ble påstått det samme om meg i en anna tråd. at jeg var blitt hjernevaska av mannen. det tok veldig av

Skrevet

Jeg er en av dem som er grunnleggende uenig med deg, men jeg kan ikke se at jeg har vært ufin et eneste sted. Jeg har fått med meg at du hadde gjort deg opp en mening om dette før du traff din muslimske (?) mann, uten at det gjør standpunktet ditt mer forståelig eller ok.

Det jeg bare ikke kan fatte og begripe er at du selv innrømmer at det er et totalt unødvendig inngrep, med de farer for infeksjon og andre problemer som alle kirugiske inngrep har, likevel er klar på at du antagelig vil utsette en sønn for dette. Jeg savner en forklaring på hvorfor du vil gjøre dette, og den enste forklaringen jeg har sett, er fordi "det ikke er så farlig"...

Hvorfor er det viktig for deg at en eventuell sønn ikke skal ha forhuden han blir født med? Hvilke praktisk betydning har det for deg at din sønn får ha sin penis som Gud skapte den? 

Skrevet

Det kan man, men jeg blir oppgitt (og muligens også litt ufin), når du viser NULL forståelse for at andre kan ha store betenkeligheter over dine valg. Og det at du overhodet ikke har NOEN som helst kvaler over å la dine barns kjønnsdeler beskjæres, gjør at det er fryktelig fristende å være litt ufin.

Hvor har jeg vist null forståelse for det?

Jeg er en av dem som er grunnleggende uenig med deg, men jeg kan ikke se at jeg har vært ufin et eneste sted. Jeg har fått med meg at du hadde gjort deg opp en mening om dette før du traff din muslimske (?) mann, uten at det gjør standpunktet ditt mer forståelig eller ok.

Det jeg bare ikke kan fatte og begripe er at du selv innrømmer at det er et totalt unødvendig inngrep, med de farer for infeksjon og andre problemer som alle kirugiske inngrep har, likevel er klar på at du antagelig vil utsette en sønn for dette. Jeg savner en forklaring på hvorfor du vil gjøre dette, og den enste forklaringen jeg har sett, er fordi "det ikke er så farlig"...

Hvorfor er det viktig for deg at en eventuell sønn ikke skal ha forhuden han blir født med? Hvilke praktisk betydning har det for deg at din sønn får ha sin penis som Gud skapte den? 

Jeg har ikke vært helt klar, ser jeg: Jeg ville neppe gjennomført en omskjæring om jeg var med en barnefar som ikke ytret noe ønske om det. Men jeg sier ikke nei om barnefar ønsket det, da jeg ikke annser det for å være en risikosport.

Så i bunn og grunn går det på at jeg ikke synes det er nødvendig, men jeg synes ikke det er bestialsk heller, og har i mange år sagt at jeg fint kan gå med på dette om min fremtidige mann ønsket det.

Og nå er jeg jo sammen med en som ønsker dette, så om vi får en sønn i fremtiden, og jeg eventuelt endrer mening, må jeg ta det da.

Skrevet

Leger som gjør dette i norsk helsevesen gjør det KUN fordi det ville blitt flere infeksjoner og dødsfall hvis helsevesenet ikke gjør dette og det blir flere omskjæringer "på bakrommet". At leger gjør dette i Norge betyr ikke at de mener det er trygt og nødvendig. Men siden omskjæring ikke ville ha stoppet hvis legene nekter å utføre dette så er det dessverre de uskyldige guttebabyene det går utover.

Det samme kan sies om kvinnelig omskjæring. Derfor merkelig at jenter enten får mindre eller mye mer rettsikkerhet enn det et guttebarn får.

Skrevet

Det samme kan sies om kvinnelig omskjæring. Derfor merkelig at jenter enten får mindre eller mye mer rettsikkerhet enn det et guttebarn får.

Enig. Når man har gode rutiner på akkurat dette når det gjelder kvinnelig omskjæring så forstår jeg ikke hvorfor ikke det samme kan gjøres for mannlig omskjæring.

Jeg håper at det sidestilles med kvinnelig omskjæring, behandles som akkurat det og blir like forbudt.

Skrevet

Som sagt så betyr det ingenting for meg hvorfor man gjør det, men det betyr noe for meg at man utsetter barna sine for dette, rettferdiggjør og friskgjør handlingen.

Det virker også som om du har fullstendig blokkert for alt folk sier til det (Og ja, jeg kan til en viss grad forstå det om du føler deg angrepet) men at du fremdeles kan si at dette ikke er så ille, da virker det rett og slett som om du ikke har noen interesse for å gjøre det rette for barnet ditt.

Jeg sier det igjen: I beste fall mister barnet ditt mye følelse i penis, i verste fall ender det opp i en kiste. Er ikke det litt tragisk siden du sier du ikke føler så sterkt for akkurat dette?

Her ser du en liste over komplikasjoner, med kildehenvisning.

http://www.circumstitions.com/Complic.html

Skrevet

Ved å si at du ikke har noen som kvaler over å la dine barns kjønnsdeler beskjæres. Ingen kvaler, virkelig...

Skrevet

Hei,

Dette er en sak som vekker sterke følelser og mye engasjement. Jeg vil på det sterkeste oppfordre dere til å diskutere sak fremfor person og holde en grei tone ovenfor hverandre.

Ser det er en som etterlyste moderatorene, og vil si at vi følger med tråden.

Ha en fin kveld :)

Kira, brukermoderator

Skrevet

Som sagt så betyr det ingenting for meg hvorfor man gjør det, men det betyr noe for meg at man utsetter barna sine for dette, rettferdiggjør og friskgjør handlingen.

Det virker også som om du har fullstendig blokkert for alt folk sier til det (Og ja, jeg kan til en viss grad forstå det om du føler deg angrepet) men at du fremdeles kan si at dette ikke er så ille, da virker det rett og slett som om du ikke har noen interesse for å gjøre det rette for barnet ditt.

Jeg sier det igjen: I beste fall mister barnet ditt mye følelse i penis, i verste fall ender det opp i en kiste. Er ikke det litt tragisk siden du sier du ikke føler så sterkt for akkurat dette?

Her ser du en liste over komplikasjoner, med kildehenvisning.

http://www.circumstitions.com/Complic.html

Hvor stor er sjansen for dødsfall?

Hvor stor er sjansen for at man mister så utrolig mye følelse i penis?

Jeg vil langt hellere bli henvist til en side som ikke er dedikert til å svartmale omskjæringsindustrien.

http://yithro.com/omskjaering/kontrovers/risiko/farligst.html

Ved å si at du ikke har noen som kvaler over å la dine barns kjønnsdeler beskjæres. Ingen kvaler, virkelig...

Foreløpig, nei. Helt sant. Som sagt; om jeg endrer mening den dagen jeg skal ha en sønn, om det nå skjer, det vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg vet at dersom det fantes en ørliten mulighet for at min sønn skulle få komplikasjoner, som å miste det minste snev av følelse i penis, ville jeg aldri utsatt ham for skjæring i kjønnsorganet. Og muligheten er jo der (den er muligens liten, men den er der), så da er det veldig enkelt for meg å ta et valg: Nei takk. Jeg kjenner at jeg føler motvilje mot mennesker som frivillighet utsetter sine spedbarn for dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...