Gå til innhold

omskjæring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva som vil være mest hemmende for en gutt av utestående ører og manglende omskjæring kommer Ann på miljøet han vokser opp i.

Anonymous poster hash: c57b0...f68

Det får være opp til gutten å bestemme. Man mister omtrent 70% følsomhet i penis ved en omskjæring, tror du ikke man bør kunne bestemme selv om man vil ødelegge penis?

Anonymous poster hash: db339...65a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo virkelig ingen grunn for å bli i en diskusjon hvor man blir kalt ond og det som verre er...

Anonymous poster hash: b3eaf...21c

Skrevet

Det er jo virkelig ingen grunn for å bli i en diskusjon hvor man blir kalt ond og det som verre er...

Hva kan du forvente deg da?

Gi et godt argument for å kutte i et friskt barn!

Skrevet

For meg, rent personlig, er det likestilt med det å ta hull i ørene til små jenter, noe jeg heller ikke er imot.

Merkelig nok har jeg aldri hørt om noen som har dødd av å ta hull i ørene...

Skrevet

Det er estetisk penere. Han slipper å være flau i dusjen over å ha stygg uomskjært penis mens de andre guttene i klassen hans er omskjærte.

Anonymous poster hash: 3f9b9...ae7

Skrevet

Det er estetisk penere. Han slipper å være flau i dusjen over å ha stygg uomskjært penis mens de andre guttene i klassen hans er omskjærte.

Anonymous poster hash: 3f9b9...ae7

Så ekkel du er som tenker på din sønns penis på den måten. At den skal være penere? Grøss!

Kan heller ikke forstå hva du syns er vakkert med en tørr og krakelert penis full av arr. Det er ingenting som er stygt ved en naturlig penis!

Skrevet

Jeg kommer ikke til å gi noe svar på om jeg har latt sønnen min omskjæres eller ikke, men jeg vil gjøre dere oppmerksomme på en ting. Det er en STOR forskjell på kjønnsLEMLESTELSE av jentebarn og omskjæring av guttebarn.

Det finnes tre grader av kjønnslemlestelse, hvorav grad 3 innebærer at klitoris fjernes, ytre labia fjernes og skjeden sys igjen kun med et lite hull hvor menstruasjon og urin kan passere. Sidestiller dere totalt frarøving av seksuell nytelse og aksept av kjønnet med å fjerne en del av forhuden på penishodet?

Skrevet

Jeg kommer ikke til å gi noe svar på om jeg har latt sønnen min omskjæres eller ikke, men jeg vil gjøre dere oppmerksomme på en ting. Det er en STOR forskjell på kjønnsLEMLESTELSE av jentebarn og omskjæring av guttebarn.

Det finnes tre grader av kjønnslemlestelse, hvorav grad 3 innebærer at klitoris fjernes, ytre labia fjernes og skjeden sys igjen kun med et lite hull hvor menstruasjon og urin kan passere. Sidestiller dere totalt frarøving av seksuell nytelse og aksept av kjønnet med å fjerne en del av forhuden på penishodet?

Det finnes flere grader av mannlig omskjæring også. Grad 3 er full kastrering.

Det finnes også mildere former for kvinnelig omskjæring, også dem som er like alvorlige som den vanligste formen for mannlig omskjæring, for klitorishetten blir kuttet bort. 

Dette er ulovlig.

Det finnes også mildere former, selv former uten noen form for varige men.

Dette er ulovlig.

Forhuden inneholder de mest følsomme delene på en penis, og å kutte bort dette frarøver mye seksuell nytelse, derav årsaken til at det var en kur for onani i sin tid.

Jeg gidder ikke kaste bort tid å diskutere hva som er verst, for meg er det å kutte i barns underliv motbydelig, kunnskapsløst og en frarøvelse av barnets kroppslige integritet, UAVHENGIG av kjønn.

Skrevet

post-42-0-02448700-1382827599_thumb.jpg

Skrevet

Poenget er at det praktiseres ikke noen grad 3 av omskjæring av guttebarn, i hvertfall ikke i min kultur og ingen annen kultur jeg har gjort meg bekjent med i Norge. Derimot praktiseres der grad 3 av kjønnslemlestelse av jentebarn, og dette har skjedd med barn som vokser opp i Norge.  Du kan rett å slett ikke sammenligne disse to tingene. Det er hva jeg vil kalle kunnskapsløst og et hån mot kvinner som lever med et lemlestet kjønn.

Skrevet

Det finnes flere grader av mannlig omskjæring også. Grad 3 er full kastrering.

Det finnes også mildere former for kvinnelig omskjæring, også dem som er like alvorlige som den vanligste formen for mannlig omskjæring, for klitorishetten blir kuttet bort. 

Dette er ulovlig.

Det finnes også mildere former, selv former uten noen form for varige men.

Dette er ulovlig.

Forhuden inneholder de mest følsomme delene på en penis, og å kutte bort dette frarøver mye seksuell nytelse, derav årsaken til at det var en kur for onani i sin tid.

Jeg gidder ikke kaste bort tid å diskutere hva som er verst, for meg er det å kutte i barns underliv motbydelig, kunnskapsløst og en frarøvelse av barnets kroppslige integritet, UAVHENGIG av kjønn.

Å fjerne klitoris er ikke det samme som å lage et snitt i forhuden!! Håper jeg har misforstått deg nå? dette kan du virkelig ikke mene?

Det er mye som var ment for masse en gang i tiden..Og jeg er tildels enig med det, omskjæring er ingen absolutt ting. Men vær så snill, ikke sammenlign omskjæring med kjønnslemlestelse.

Skrevet

Poenget er at det praktiseres ikke noen grad 3 av omskjæring av guttebarn, i hvertfall ikke i min kultur og ingen annen kultur jeg har gjort meg bekjent med i Norge. Derimot praktiseres der grad 3 av kjønnslemlestelse av jentebarn, og dette har skjedd med barn som vokser opp i Norge.  Du kan rett å slett ikke sammenligne disse to tingene. Det er hva jeg vil kalle kunnskapsløst og et hån mot kvinner som lever med et lemlestet kjønn

Et hån mot kvinner?

Hvorfor hører jeg aldri det argumentet for guttenes del? Hvor stort hån er det ikke for gutter og menn, når hunder har bedre rettssikkerhet enn de selv har? Når 50% av penishuden blir ansett som like overfladisk som hull i ørene? Mange menn lever med et lemlestet kjønn, min mann er en av dem.

Det som er kunnskapsløst og et hån er å la alle disse barna blø ihjel hvert eneste år, fordi foreldrene enten lider av religiøse vrangforestillinger eller utdatert kunnskap om renslighet og anatomi.

Dette er faktisk ikke en prepubertal diskusjon om hva som er verst, eller hvilken far som er sterkest, men at alle mennesker har rett til å bestemme over egen kropp.

Skrevet

Spiller ingen rolle, begge deler er like bestialsk, idiotisk, fullstendig unødvendig og fy fan!

Jeg har ikke sansen for unødvendig omskjæring av hverken gutter eller jenter, men de kan på ingen måte likestilles. Det som gjøres mot jenter er så ekstremt mye mer grotesk at det omtrent kan stå i forhold til å brenne bål på plenen og få et stygt merke i gresset og å brenne ned huset.

Dette.

Om jeg noensinne får en gutt, vil jeg la ham omskjæres. Sjansen for at han vil få problemer i etterkant er uhyre liten, så fremt det blir gjort på sykehus og ikke i stua til en kar ( jamfør saken hvor en liten baby døde av infeksjon...helt forferdelig. ), og følges nøye opp.

Nå er det i tillegg sjeldent det skjæres også. Nye metoder ute og går, og for de som ønsker å "gro tilbake" forhuden, er tilogmed dette mulig pr dags dato. ( youtube har noen informasjonsvideoer om dette. )

For meg, rent personlig, er det likestilt med det å ta hull i ørene til små jenter, noe jeg heller ikke er imot.

Jeg kan fint stå frem med nick her, selv om det muligens medfører hets. Jeg overlever.

Men HVORFOR? Det er en ren myte at det er mer hygienisk, så HVORFOR? Det finnes ikke én god grunn til å gjøre noe sånt mot et uskyldig lite barn uten egen stemme! Det samme gjelder for øvrig hull i ørene på små barn, selv om det selvfølgelig ikke kan sammenlignes. Det har ingen funksjonell nytteverdi, det er ikke nødvendig, det er noe foreldre gjør mot barna sine for sin _egen_ skyld, og det er helt sykt at noen i det hele tatt vurderer å påføre barnet sitt unødvendig smerte på den måten.

Anonymous poster hash: 5c51e...30a

Skrevet

Å fjerne klitoris er ikke det samme som å lage et snitt i forhuden!! Håper jeg har misforstått deg nå? dette kan du virkelig ikke mene?

Det er mye som var ment for masse en gang i tiden..Og jeg er tildels enig med det, omskjæring er ingen absolutt ting. Men vær så snill, ikke sammenlign omskjæring med kjønnslemlestelse.

For det første: Jeg sammenligner ikke.

For det andre: Det er ikke bare et snitt. Forhuden er festet til glans og må dras av. Deretter kuttes omlag 25-50% av penishuden bort. Forhuden er dobbel, så dette er mye hud. Man fjerner som regel strengen bak glans. Dette er regnet som mannens G-punkt og han blir frarøvet mye nytelse. 

Glans er det samme som vår klitoris og er ment som et innvendig organ. Når klær gnisser mot denne følsomme huden reagerer kroppen ved å "avstumpe" nervetråden og huden blir tykkere.

Dette gjør at mannen får en mindre følsom penis.

På toppen av dette kommer komplikasjoner.

For meg er omskjæring av menn kjønnslemlestelse. 

Skrevet

Det er barnemishandling!

Anonymous poster hash: a65f3...b03

Skrevet

Det er jo virkelig ingen grunn for å bli i en diskusjon hvor man blir kalt ond og det som verre er...Anonymous poster hash: b3eaf...21c

Hva kan du forvente deg da?Gi et godt argument for å kutte i et friskt barn!Anonymous poster hash: db339...65a
Det er estetisk penere. Han slipper å være flau i dusjen over å ha stygg uomskjært penis mens de andre guttene i klassen hans er omskjærte. Anonymous poster hash: 3f9b9...ae7

Dette kom ikke fra meg som skrev at jeg hadde omskåret sønnen min på volvat.

Skrevet

Spiller ingen rolle, begge deler er like bestialsk, idiotisk, fullstendig unødvendig og fy fan!

Jeg har ikke sansen for unødvendig omskjæring av hverken gutter eller jenter, men de kan på ingen måte likestilles. Det som gjøres mot jenter er så ekstremt mye mer grotesk at det omtrent kan stå i forhold til å brenne bål på plenen og få et stygt merke i gresset og å brenne ned huset.Anonymous poster hash: c57b0...f68

Dette.

Om jeg noensinne får en gutt, vil jeg la ham omskjæres. Sjansen for at han vil få problemer i etterkant er uhyre liten, så fremt det blir gjort på sykehus og ikke i stua til en kar ( jamfør saken hvor en liten baby døde av infeksjon...helt forferdelig. ), og følges nøye opp.

Nå er det i tillegg sjeldent det skjæres også. Nye metoder ute og går, og for de som ønsker å "gro tilbake" forhuden, er tilogmed dette mulig pr dags dato. ( youtube har noen informasjonsvideoer om dette. )

Jeg kan fint stå frem med nick her, selv om det muligens medfører hets. Jeg overlever.

Men HVORFOR? Det er en ren myte at det er mer hygienisk, så HVORFOR? Det finnes ikke én god grunn til å gjøre noe sånt mot et uskyldig lite barn uten egen stemme! Det samme gjelder for øvrig hull i ørene på små barn, selv om det selvfølgelig ikke kan sammenlignes. Det har ingen funksjonell nytteverdi, det er ikke nødvendig, det er noe foreldre gjør mot barna sine for sin _egen_ skyld, og det er helt sykt at noen i det hele tatt vurderer å påføre barnet sitt unødvendig smerte på den måten. Anonymous poster hash: 5c51e...30a

Det er da ingen myte at det er enklere å holde en omskåret penis renere. Som sykepleier har jeg faktisk mang en gang vasket vekk kukost fra menn med dårlig hygiene av ulike årsaker. Det har jeg til gode å se hos omskårne menn. At det ikke er noen grunn til omskjæring i seg selv kan jeg være enig i. Men det er fakta.

Det er også forskning som viser at kvinner med omskårne menn får sjeldnere livmorskreft. Ikke noe argument i seg selv det heller. Men fakta er fakta.

Skrevet

For det første: Jeg sammenligner ikke.

For det andre: Det er ikke bare et snitt. Forhuden er festet til glans og må dras av. Deretter kuttes omlag 25-50% av penishuden bort. Forhuden er dobbel, så dette er mye hud. Man fjerner som regel strengen bak glans. Dette er regnet som mannens G-punkt og han blir frarøvet mye nytelse. 

Glans er det samme som vår klitoris og er ment som et innvendig organ. Når klær gnisser mot denne følsomme huden reagerer kroppen ved å "avstumpe" nervetråden og huden blir tykkere.

Dette gjør at mannen får en mindre følsom penis.

På toppen av dette kommer komplikasjoner.

For meg er omskjæring av menn kjønnslemlestelse.

Nå er mer eller mindre alle muslimske og jødiske menn omskjært, samt en del gutter fra andre religioner og kulturer som blir omskjært av medisinske årsaker.

Vi er mange barnemishandlere...

Skrevet

Forsvant du Jallow B? Gidder du plutselig ikke svare?

Jeg dro på byen en tur, takk som spør :)

Risikoen er der om man ikke tar vare på såret i begge tilfeller, det er det med alle tilfeller hvor man får ett sår på kroppen. Man kan få infeksjoner, og infeksjonene kan lede til både sykdom og død.

On-topic: Jeg har lest meg opp på alt tidligere, både for og imot. Om jeg noen gang får en sønn, vil jeg la ham omskjæres, og jeg vil be om at de tar så lite som mulig. 

Man kan gjerne mene det er barnemishandling om man ønsker, det får dere lov til.

Jeg forstår godt meningene om at mennesker skal velge helt over sin egen kropp, men alikevel; hvor mange omskjærte menn tror du er sint den dag idag for at de ble omskjært..? 

Det er, som en nevnte, også foreldre som opererer inn ørene til barna sine, kun fordi det rent estetisk vil se penere ut. Men dette er derimot allment godkjent; å legge barnet i en unødvendig narkose, og fikse på ørene til barnet, med infeksjonsfaren det også medfører, fordi "barnet kan mobbes".

Skrevet

Iogforseg et lite inngrep og fort gjort. Likevel ille for mor... Anonymous poster hash: b3eaf...21c

Ille for mor faktisk!

En venninne av meg måtte oppleve at hennes en uke gamle baby gjennomgikk åpen hjertekirugi. Det var ille for mor!

Å si at det er vondt for deg som forelder å la ditt uskyldige barne gjennomgå et helt unødvendig og unyttig inngrep bare pga eldgamle vrangforestillinger blir bare så feil! Det er ikke synd på deg i det hele, men det er veldig synd på det stakkars barnet ditt som helt uten mulighet til å gi uttrykk for sin mening blir kuttet i og får gjort en livslang endring som kan påføre han smerter og ubehag livet gjennom.

Jeg så et program fra USA en gang hvor de viste at det faktisk gikk galt en sjelden gang ift omskjæring. Bare en gang det går galt er for mye. Det var ingen i dette programmet som døde da. Og på verdens basis er det ikke mange dødsfall. Det som forekommer er at man har kuttet for mye. Men også svært sjelden. Misforstå meg ikke, hver gang det går galt er helt forferdelig. Men ikke noe man engang anser som en sjanse fordi det skjer veldig, veldig sjelden... Hvor er dokumentasjonen på at det kan medføre smerter og ubehag livet gjennom ?

Skrevet

Provoserende å lese " Jammen det er vår religion".

Ja. Det er DIN religiøse overbevisning. DIN, og kun DIN.

Barnet ditt har ikke tatt noe standpunkt enda. Han har ikke valgt noen religiøs overbevisning.

Hvis han vokser opp, velger å dele din religiøse overbevisning, så kan han selv velge å bli omskjært hvis det betyr mye for ham.

Men kanskje han vokser opp, og har overhodet ikke noe forhold til religion. Hvorfor være så arrogant å tenke at " Jeg har det eneste rette svaret!"?

Ja han er ditt barn, men han er faen meg et eget individ likevel. Og han skal få ta egne valg! 

Han er ikke en eiendom. 

Skrevet

Forsvant du Jallow B? Gidder du plutselig ikke svare?

Jeg dro på byen en tur, takk som spør :)

Risikoen er der om man ikke tar vare på såret i begge tilfeller, det er det med alle tilfeller hvor man får ett sår på kroppen. Man kan få infeksjoner, og infeksjonene kan lede til både sykdom og død.

On-topic: Jeg har lest meg opp på alt tidligere, både for og imot. Om jeg noen gang får en sønn, vil jeg la ham omskjæres, og jeg vil be om at de tar så lite som mulig. 

Man kan gjerne mene det er barnemishandling om man ønsker, det får dere lov til.

Jeg forstår godt meningene om at mennesker skal velge helt over sin egen kropp, men alikevel; hvor mange omskjærte menn tror du er sint den dag idag for at de ble omskjært..? 

Det er, som en nevnte, også foreldre som opererer inn ørene til barna sine, kun fordi det rent estetisk vil se penere ut. Men dette er derimot allment godkjent; å legge barnet i en unødvendig narkose, og fikse på ørene til barnet, med infeksjonsfaren det også medfører, fordi "barnet kan mobbes".

Men hvorfor vil du at han sal omskjæres?

Skrevet

Det er jammen mange idioter der ute. Man skjærer ikke unødvendig i friske barn. De barna jeg har gitt narkose fordi de skal operere utstående ører feks, har vært så store at de har ønsket det selv pga mobbing. Og husk at narkose også er en risiko, selv om det er veldig trygt i Norge.

Skrevet

Å bullshit!!

Det kan i aller høyeste grad sammenlignes!

Det er like unødvendig, bestialsk og et like stort overgrep på barnet som ikke har noe det skulle sagt i mot!

Spiller ingen rolle hvor mye som blir fjernet, av huden, det som i begge tilfeller blir like nye fjernet er

Religionsfriheten (som dere er så voldsomt opptatt av å få ha selv), bestemmelsen over egen kropp og ikke minst kjønn og seksualitet!

Det er også en grunn til at USA har våknet, både helsevesen og store organisasjoner jobber med å få bukt med denne grusomme uskikken.

At dere kommer fra familier eller har giftet dere innbi familier som enda ikke har kommet til 2013 og enda sitter fast i år 15pilogbue er så ufattelig synd for barna deres.

En ting til, dere som er norske og har giftet dere med disse neandertalerne, hva i all verden har de sagt for å overbevise dere om at å skjære i en baby bare pga kjønn er rett??

De samme argumentene dere kommer med her? Ja, da er dere ikke mye smarte! Beklager!!

Ingenting får meg mer provosert enn akkurat dette og du dæven kor eg drit i om eg tråkke på noens bein her!

Det er på tide at dere setter dere inn i begge sider av diskusjonen her, let opp linker fra de som jobber i mot dette også, for dere vil vel være mest mulig opplyst før dere tar et slikt valg for deres barn? På lik linje med vaksinespørsmålene?

Eller går dere inn for å forbli uopplyste??

Bah, det værste er at det er som å argumentere med lekablokker, der er det like mye tomrom!..

Skrevet

Min sønn ble omskjært da han var en uke gammel. Ble gjort på volvat med statlig støtte. Det ble gjort av religiøs overbevisning.

Må innrømme at jeg var helt satt ut den dagen. Jeg gråt hele dagen. Syns det var forferdelig å skulle skjære i noe som var helt perfekt.

Definitivt ikke noe jeg angrer på i dag. Anonymous poster hash: b3eaf...21c

Hvilket Volvat? Hva mener du med statlig støtte, måtte dere ikke betale noe? Hvordan gikk dere frem?Anonymous poster hash: 21796...0a9

Spørsmålet bør vel heller være: Hvorfor i alle dager kutte vekk noe på en perfekt baby?

Religiøse overbevisninger.

Men jeg skjønner det ikke..Blir man en bedre muslim/jøde/hva som helst om man gjør slike ting? Den guden som har bestemt dette kan jo ikke akkurat være fornøyd med eget skaperverk om man faktisk må kutte av ting på babyer..Og jeg spør fordi jeg faktisk lurer.

Ingen som kan eller vil svare på dette?..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...