Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #1 Skrevet 26. oktober 2013 Gutten vår leker gjerne med dinosaurer, monstertrucker, racerbiler og dyrefigurer i hardplast. Men den kjedelige fellesnevneren er at alt skal "panges" og kræsjes. Dinosaurene skal spise hverandre og sloss og bilene skal dundres inn i treklosser eller legoklosser med voldsom kraft. Jeg er rimelig drittlei av å forklare ham for ti tusende gang at "huff da stakkars løven som blir dyttet og bitt av dinosauren, nå fikk han auau og må få plasterlapp!" Eller når jeg leker med ham og alt skal spises og panges og jeg sier "nå vil ikke mamma leke med deg mer når du bare skal kræsje og pange", han lærer jo absolutt ingenting av det for det går til neste gang vi leker så er alt på samme måte igjen... Han elsker også å tegne, leke med modelleire og å være ute. Så vi prøver jo å fremme disse interessene alt vi kan. Men denne fascinasjonen for at alt skal være så voldelig, er det normalt? Hvordan kan vi takle dette på en bedre måte? Vi korrigerer ham sikkert 40 ganger hver eneste dag uten at det bedrer seg og det har vært slik i mange måneder... Anonymous poster hash: 79cc8...8aa
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #2 Skrevet 26. oktober 2013 Han er også veldig kommanderende, når vi har besøk av andre barn så vil han gjerne kommandere dem til å "stå der!" "Gjør sånn!" osv osv. Det er ganske pinlig for oss som foreldre... På andre måter så er han svært empatisk, omsorgsfull og kosete. Han er bare søt og god med lillesøsteren sin, vi får mange klemmer, han har et godt utviklet språk og har tilsynelatende mange venner i bhg. HI Anonymous poster hash: 79cc8...8aa
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #3 Skrevet 26. oktober 2013 Vi har gutt i samme alder, hender han leker litt slik med biler, men det er oftest på slutten, når han beynnet å bli lei... Men vi leker masse sammen med gutten vår da, og da ser han litt hvordan vi leker... Har han søsken, er han i barnehagen? Jeg vet ikke, men barn er forskjellig da! Tror ikke dette er unormalt.. Anonymous poster hash: bc03d...33f
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #4 Skrevet 26. oktober 2013 Gutten vår leker gjerne med dinosaurer, monstertrucker, racerbiler og dyrefigurer i hardplast. Men den kjedelige fellesnevneren er at alt skal "panges" og kræsjes. Dinosaurene skal spise hverandre og sloss og bilene skal dundres inn i treklosser eller legoklosser med voldsom kraft. Jeg er rimelig drittlei av å forklare ham for ti tusende gang at "huff da stakkars løven som blir dyttet og bitt av dinosauren, nå fikk han auau og må få plasterlapp!" Eller når jeg leker med ham og alt skal spises og panges og jeg sier "nå vil ikke mamma leke med deg mer når du bare skal kræsje og pange", han lærer jo absolutt ingenting av det for det går til neste gang vi leker så er alt på samme måte igjen... Han elsker også å tegne, leke med modelleire og å være ute. Så vi prøver jo å fremme disse interessene alt vi kan. Men denne fascinasjonen for at alt skal være så voldelig, er det normalt? Hvordan kan vi takle dette på en bedre måte? Vi korrigerer ham sikkert 40 ganger hver eneste dag uten at det bedrer seg og det har vært slik i mange måneder... Anonymous poster hash: 79cc8...8aa Jeg har seriøst ikke peiling, men tror kanskje det er noen som er slike i den alderen. Er en gutt i barnehagen som er litt sånn, når jeg tenker etter. Men prøve å google det da, utvikling og adferd i den alderen. Også får du sikkert noen andre svar her også! Anonymous poster hash: bc03d...33f
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #5 Skrevet 26. oktober 2013 Vi har gutt i samme alder, hender han leker litt slik med biler, men det er oftest på slutten, når han beynnet å bli lei... Men vi leker masse sammen med gutten vår da, og da ser han litt hvordan vi leker... Har han søsken, er han i barnehagen? Jeg vet ikke, men barn er forskjellig da! Tror ikke dette er unormalt.. Anonymous poster hash: bc03d...33f Vi leker også veldig mye sammen med ham, normalt sett i flere timer hver dag selv om det ble litt mindre etter at nr 2 kom. Jeg kan bygge togbane, også kommer han med en dinosaur og spiser opp eller "panger" toget mitt Prøver jeg å bygge tårn med klosser så kommer garantert en monstertruck og kjører inn i det rimelig kjapt... Vi har sikkert 5 bøker om barns utvikling, men det står svært lite om voldelig lek. Men bra at dere tror det er normalt! Skal Google litt jeg og se om jeg blir noe klokere... HI Anonymous poster hash: 79cc8...8aa
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #6 Skrevet 26. oktober 2013 Min lekte med biler, og slikt, men mye køller og ball. Han har elsket ball siden han var bitteliten. Men, kan ikke dere foreldrene invitere han til lek, f.eks speile familien deres og leke at dinosaurusene skal på lekeplassen, eller besøke nissen etc. Og dersom han er veldig dominerende så bruk lekene han er glad i rollelek med han. Barn lærer sååååå mye av rollelek!! Anonymous poster hash: 9073f...a2a
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #7 Skrevet 26. oktober 2013 Vi har gutt i samme alder, hender han leker litt slik med biler, men det er oftest på slutten, når han beynnet å bli lei... Men vi leker masse sammen med gutten vår da, og da ser han litt hvordan vi leker... Har han søsken, er han i barnehagen? Jeg vet ikke, men barn er forskjellig da! Tror ikke dette er unormalt.. Anonymous poster hash: bc03d...33f Han har ei lillesøster og går i bhg, på storbarnsavd. Anonymous poster hash: 79cc8...8aa
2 prinser <3 Skrevet 26. oktober 2013 #8 Skrevet 26. oktober 2013 Min leker med alle slags figurer, han elsker postman pat og kapein sabeltann figurer. Bøker, lekekjøkken, tegne, duplo.. ja er vel det han leker mest med. Leker og har samtaler med figurene;) han har en dukke" prinsesse" som han også liker godt;) også tven da.. han er veldig glad i tv, men begrenser han så godt jeg kan:) han er ikke noe serlig voldsom i leken, men han er glad i å kommandere! "Kom her lillebror,leke sammen", "gjør ditt og datt", og om han ikke reagerer så roper han høyere og høyere "liiiiiiileee" helt til han reagerer, hehe;) Men han kan iblandt leke med dinosaurer og da biter de hverandre
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #9 Skrevet 26. oktober 2013 Min lekte med biler, og slikt, men mye køller og ball. Han har elsket ball siden han var bitteliten. Men, kan ikke dere foreldrene invitere han til lek, f.eks speile familien deres og leke at dinosaurusene skal på lekeplassen, eller besøke nissen etc. Og dersom han er veldig dominerende så bruk lekene han er glad i rollelek med han. Barn lærer sååååå mye av rollelek!! Anonymous poster hash: 9073f...a2a Ja han er en dominerende gutt, det var en god beskrivelse. Vi leker som sagt mye med ham men lar ham nok styre mesteparten av leken. Må nok bli flinkere til å prøve å styre ham inn på ønsket atferd, merker at vi har gitt litt opp nå etter å ha stanget hodet i veggen i et halvt års tid. Takk for gode tips, dere er noen goinger alle mann HI Anonymous poster hash: 79cc8...8aa
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #10 Skrevet 26. oktober 2013 Prøver ofte å bygge legogarasje eller hus til bilene sammen med ham, men han vil bare kræsje ned veggene igjen. Og etter ti minutter med det så gidder vi som regel ikke mer og sier at da får han leke alene om alt bare skal være pang og kræsj. Det glir liksom bare aldri inn, uuuusssj HI Anonymous poster hash: 79cc8...8aa
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #11 Skrevet 26. oktober 2013 Man skal ikke gripe inn i lek, la ham leke som han vil. Ser ikke problemet. Anonymous poster hash: 3c6c2...f64
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #12 Skrevet 26. oktober 2013 Tror det er normalt for alderen. I hvertfall er vår sønn sånn også. Når vi har besøk vil han ikke dele leker, blir litt mer sjefete, men kan dele noen leker, men de er utvalgte og ting han ikke vil ha selv. Opplever det slik når vi er på besøk hos andre på den alderen også. Ellers går det mye i billek. Det er en del utforkjøringer, sitter fast ol. Men også ganske fin lek der den ene bilen må hjelpe den andre ut av grøfta ol. Ike vil han forresten dele på godteri heller, selvom han har mye. Det vi har gjor da er å skryte masse når han evt deler leker, godteri ol, sier at han er kjempesnill og legger et lite press i forhold til dette i situasjoner senere. Evt ber han velge en av to biler besøket kan få og skryter masse etterpå, dette hjelper mye og vi ser fremgang. Er i en "" Min, Min" periode np. Spurte hvordan dette er i barnehagen, og det er helt likt der, vennene hans er også sånn, det er vel en måte de lærer på, både å hevde sin rett men også å kjenne på hvordan det føles. Godt med god veieldning i slike situasjoner, god sosial læring Anonymous poster hash: b6450...5a1
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #13 Skrevet 26. oktober 2013 Kræsjing og panging tror jeg er helt normalt, og er nok en fase som går over. Han høres jo for så vidt flink ut til å leke, jeg har også en to og et halvt åring (jente), og hun er ikke så veldig flink til det - men jeg ser heldigvis framgang. Når det gjelder kommanderingen, lar dere han kommandere dere foreldre til hvor dere skal stå, gå eller sitte? Flytter dere dere i sofaen om han vil at dere skal gjøre det, eller går dere ofte dit han vil dere skal gå? To-og-et-halvt-åringen her i hus hadde en periode der hun prøvde seg en del på det, men jeg nekter faktisk å la barna bestemme slike ting - og nekter generelt at de skal kommandere meg til ting. Jeg bestemmer over meg. Hun hadde noen runder der hun ble veldig sint når jeg ikke gjorde som hun sa, men det hjalp, nå prøver hun seg nesten aldri på slikt lenger. Anonymous poster hash: 31e74...33d
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #14 Skrevet 26. oktober 2013 Helt nrmalt å bygge ting halveis feridg for så å rive det ned. I den alderen er det mye mer gøy å rive noe ned enn å bygge noe for så å leke med det. Derfor toåringer er et stort irritasjonsmoment for større søsken Anonymous poster hash: b6450...5a1
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #15 Skrevet 26. oktober 2013 Tror det er normalt for alderen. I hvertfall er vår sønn sånn også. Når vi har besøk vil han ikke dele leker, blir litt mer sjefete, men kan dele noen leker, men de er utvalgte og ting han ikke vil ha selv. Opplever det slik når vi er på besøk hos andre på den alderen også. Ellers går det mye i billek. Det er en del utforkjøringer, sitter fast ol. Men også ganske fin lek der den ene bilen må hjelpe den andre ut av grøfta ol. Ike vil han forresten dele på godteri heller, selvom han har mye. Det vi har gjor da er å skryte masse når han evt deler leker, godteri ol, sier at han er kjempesnill og legger et lite press i forhold til dette i situasjoner senere. Evt ber han velge en av to biler besøket kan få og skryter masse etterpå, dette hjelper mye og vi ser fremgang. Er i en "" Min, Min" periode np. Spurte hvordan dette er i barnehagen, og det er helt likt der, vennene hans er også sånn, det er vel en måte de lærer på, både å hevde sin rett men også å kjenne på hvordan det føles. Godt med god veieldning i slike situasjoner, god sosial læring Anonymous poster hash: b6450...5a1 Høres ut som om gutten deres er veldig lik vår! Her er det også slik at etter at dinosaurene har sloss så skal gjerne den ene finne plaster til den andre Og han blir grådig eiesyk på lekene om vi har besøk, og vi må lirke og jobbe for at han skal dele. Vi er veldig på å rose ham når han er flink da, håper det er en fase som går over. Bare godt å høre at det er normalt. Anonymous poster hash: 79cc8...8aa
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #16 Skrevet 26. oktober 2013 Kræsjing og panging tror jeg er helt normalt, og er nok en fase som går over. Han høres jo for så vidt flink ut til å leke, jeg har også en to og et halvt åring (jente), og hun er ikke så veldig flink til det - men jeg ser heldigvis framgang. Når det gjelder kommanderingen, lar dere han kommandere dere foreldre til hvor dere skal stå, gå eller sitte? Flytter dere dere i sofaen om han vil at dere skal gjøre det, eller går dere ofte dit han vil dere skal gå? To-og-et-halvt-åringen her i hus hadde en periode der hun prøvde seg en del på det, men jeg nekter faktisk å la barna bestemme slike ting - og nekter generelt at de skal kommandere meg til ting. Jeg bestemmer over meg. Hun hadde noen runder der hun ble veldig sint når jeg ikke gjorde som hun sa, men det hjalp, nå prøver hun seg nesten aldri på slikt lenger. Anonymous poster hash: 31e74...33d Vi lar ham faktisk kommandere oss litt rundt ja.. Gjør oss jo ingenting om vi sitter der eller der i sofaen om du skjønner, vi har begynt å velge våre slag da det ellers blir fryktelig mange konfrontasjoner i løpet av en dag. Har mer fokus på å få gjennom non-negotiables som skikkelige klær ved utelek, tannpuss osv. Det er kanskje dumt det?? Jeg får meg visst flere aha-opplevelser her i kveld Anonymous poster hash: 79cc8...8aa
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #17 Skrevet 27. oktober 2013 Jeg har tre gutter og ingen av mine har lekt slik du beskriver. Men sønnen til en venninne var sånn at alt skulle kræsje og bænges. Han er 5 år nå og gjør mye mindre av det, men syns fortsatt sånt er morsomt. Skjønner godt du syns det er slitsomt! Støtter forslaget om rollelek over her. Ser han mye på TV forresten? Om han er glad er glad i TV ville jeg passet på at han bare fikk se veldig barnslige og koselige ting uten kræsjing. Anonymous poster hash: 96022...3f2
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #18 Skrevet 27. oktober 2013 Jeg har tre gutter og ingen av mine har lekt slik du beskriver. Men sønnen til en venninne var sånn at alt skulle kræsje og bænges. Han er 5 år nå og gjør mye mindre av det, men syns fortsatt sånt er morsomt. Skjønner godt du syns det er slitsomt! Støtter forslaget om rollelek over her. Ser han mye på TV forresten? Om han er glad er glad i TV ville jeg passet på at han bare fikk se veldig barnslige og koselige ting uten kræsjing. Anonymous poster hash: 96022...3f2 Min yngste er 2 1/2 nå forresten. Han leker veldig mye med duplo om dagen. Bygger tårn, hus og kjøretøyer og driver rollelek med seg selv. Han er generelt veldig flink til å leke for seg selv. Bygger også togbane, leker butikk, han går mye tur med lekehunden sin og kjører dukker i vogn (og gir dem mat forsåvidt). Han elsker bøker, og tegner og klipper en del fordi han er inspirert av storebroren på 5 år som lager ting HELE tiden. Haha, han kan ikke spise en bit vannmelon engang uten at han ser for seg en seilbåt. Løper ut i hagen for å finne en pinne til seil, litt papir, en saks, fargeblyanter, tape og 2 min senere flyter det en båt i vasken. Hadde ikke noe med spørsmålet ditt å gjøre, men det skjedde nettopp nå og er hverdagen vår om dagen... Anonymous poster hash: 96022...3f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå