Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #1 Del Skrevet 26. oktober 2013 Vet ikke om dette er forum for evt. litt støtte om noen som kan ha opplevd noe lignende. Her forleden dag etter samleie med min kjære kjente jeg en kraftig menssmerte som kom snikende og trodde at det var mensen som kom (da har jeg gått ca 6-7 dager over tid). Løpte på toalettet, men ingen mens, smerten ble sterkere og sterkere og jeg ble sittende på toalettet med KRAFTIG menssmerter, jeg ble helt bleik, svimmel og kaldsvettet, jeg trodde jeg skulle dø! Var ingen mens som kom den dagen heller og heller ikke dagen etter. Ble ganske hysterisk og bekymret så jeg søkte litt på google for å prøve å finne svar + ringt min lege og avtalt time til uka. (Har alltid hatt poblemer med kraftige menssmerter når jeg har mensen, ofte første menssdag, men dette var nytt for meg.) 3 dager etter så kom mensen (dessverre)...men jeg er forsatt veldig bekymret. I hvert fall, på google kom det opp både det positive og negative. Det positive som dukket opp for mange var at de var gravide, i mitt tilfelle, ikke mulig siden jeg fikk mensen. Det negative var at det kan være noe som heter endometriose, dette syns jeg er skremmende. Jeg frykter jo selvfølgelig det verste om at jeg muligens har det, det er skremmende fordi jeg ønsker å ha et barn til. Jeg er 31 år, fra før har jeg en gutt på 12 år, så ja, det er en stund siden jeg var gravid... Jeg og min kjære har hatt ubeskyttet sex i ca 7 måneder og derfor syns det var rart at jeg ikke hadde blitt gravid enda. Vi begge ønsker oss stort å få barn sammen, men jeg frykter jo at jeg ikke kan :/ Jeg har brukt prevensjon i alt for mange år etter sist svangerskap, men har sluttet med det i ca 2-3 år, kan dette være årsaken? Har noen opplevd noe lignende? Hvor fort kan en bli gravid etter mange års med p-piller/p-plaster? Håper noen kan dele sin erfaring og opplevelse med meg! Stor takk på forhånd! Hilsen Den bekymrige meg Anonymous poster hash: 84f31...220 Anonymous poster hash: 84f31...220 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091843-hjelp-hva-om-jeg-ikke-kan-bli-gravid-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lovelyme Skrevet 26. oktober 2013 #2 Del Skrevet 26. oktober 2013 Hei. Kan kun snakke for meg selv.. Men har blitt veldig raskt gravid så lenge vi ikke har brukt prevensjon. Fikk mellom 1 og 2 en graviditet utenfor livmoren.. Etter den operasjonen hvor jeg mått fjerne en eggleder fikk jeg påvist endometriose.. Kjenner meg ikke igjen i symptomer iforhold til endometriose og ble veldig overrasket.. Om det har betydning for hvor raskt man blir gravid tror jeg avhenger av hvor mye og hva slags endometriose man har da det kan forekomme på flere forskjellige måter.. Ante som sagt ingenting før jeg var operert., og hadde jeg ikke vært uheldig da hadde jeg ikke vist det nå heller.. Ble raskt gravid etter operasjon og da i tillegg med en eggleder så ikke sikkert det trenger å bety noe for deg,. Prøv å ikke ta sorgene på forskudd! Det går nok bra;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091843-hjelp-hva-om-jeg-ikke-kan-bli-gravid-igjen/#findComment-145803127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #3 Del Skrevet 26. oktober 2013 Hei. Kan kun snakke for meg selv.. Men har blitt veldig raskt gravid så lenge vi ikke har brukt prevensjon. Fikk mellom 1 og 2 en graviditet utenfor livmoren.. Etter den operasjonen hvor jeg mått fjerne en eggleder fikk jeg påvist endometriose.. Kjenner meg ikke igjen i symptomer iforhold til endometriose og ble veldig overrasket.. Om det har betydning for hvor raskt man blir gravid tror jeg avhenger av hvor mye og hva slags endometriose man har da det kan forekomme på flere forskjellige måter.. Ante som sagt ingenting før jeg var operert., og hadde jeg ikke vært uheldig da hadde jeg ikke vist det nå heller.. Ble raskt gravid etter operasjon og da i tillegg med en eggleder så ikke sikkert det trenger å bety noe for deg,. Prøv å ikke ta sorgene på forskudd! Det går nok bra;) Hei tusen takk for svar! Blir jo fort slik at man tar sorgen på forskudd og alltid forberede seg på det verste Men det var ihvertfall betryggende å høre at muligheten forsatt er der om man blir påvist endometriose Syns egentlig bare at det er veldig rart at vi ikke har klart å bli gravide enda når vi har hatt regelmessig (5-6 ganger i uka) og ubeskyttet sex så lenge. Før jeg fikk mensen nå hadde jeg vært kvalm noen dager, og reagerte på diverse lukt osv, men muligens ønske om å bli gravid så sterk at kroppen min bare innbiller seg at den er gravid hehe Igjen takk for at du delte din erfaring og opplevelse med meg! Skal til legen på onsdag for en undersøkelse og utredning på det, men skal innrømme at jeg er veldig nervøs for timen og hvilket svar som venter meg! Anonymous poster hash: 84f31...220 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091843-hjelp-hva-om-jeg-ikke-kan-bli-gravid-igjen/#findComment-145803221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lovelyme Skrevet 26. oktober 2013 #4 Del Skrevet 26. oktober 2013 Skjønner deg godt.. mange strever jo og kansje stresser og tenker mye på det. Kan jo påvirke det også.. Legen som opererte meg sa at hvis de gikk inn med kikkhullsoperasjon på mange kvinner ville de finne spor av endometriose hos nesten alle i mer eller mindre grad.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091843-hjelp-hva-om-jeg-ikke-kan-bli-gravid-igjen/#findComment-145803484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småen100 Skrevet 27. oktober 2013 #5 Del Skrevet 27. oktober 2013 Hei! Jeg har også litt symptomer på endo, sterke menssmerter/ eggløsningssmerter, (type sykemeldt) kvalme, vondt å gå på do ved mens osv. Vi prøver å bli gravid og er i gang med utredning og på vei mot ivf privat. Jeg nevnte dette for gyn og han sa bare at jaja da hadde det jo vært fint å få deg gravid da. Endo vevet slutter nemlig å vokse ved graviditet eller p piller. Det kan bare påvises ved kikkhullsoperasjon og det er en del komplikasjoner rundt det så jeg tror de unngår det. Så mitt inntrykk er at mange har dette i varierende grad og at det er svært få som ikke kan bli gravid pga det. Vi går jo gjennom blodprøver, sædanalyser og innvendig ultralyd, men de har ikke tenkt å utrede for endo selv om jeg har symptomer på det. Jeg tror helt sikkert det ordner seg! Og det er ikke noe nederlag hvis man må ha litt hjelp. Jeg er i hvert fall så glad og lettet nå som noen andre tar over styringen på dette Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091843-hjelp-hva-om-jeg-ikke-kan-bli-gravid-igjen/#findComment-145804460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #6 Del Skrevet 27. oktober 2013 Hei! Jeg har også litt symptomer på endo, sterke menssmerter/ eggløsningssmerter, (type sykemeldt) kvalme, vondt å gå på do ved mens osv. Vi prøver å bli gravid og er i gang med utredning og på vei mot ivf privat. Jeg nevnte dette for gyn og han sa bare at jaja da hadde det jo vært fint å få deg gravid da. Endo vevet slutter nemlig å vokse ved graviditet eller p piller. Det kan bare påvises ved kikkhullsoperasjon og det er en del komplikasjoner rundt det så jeg tror de unngår det. Så mitt inntrykk er at mange har dette i varierende grad og at det er svært få som ikke kan bli gravid pga det. Vi går jo gjennom blodprøver, sædanalyser og innvendig ultralyd, men de har ikke tenkt å utrede for endo selv om jeg har symptomer på det. Jeg tror helt sikkert det ordner seg! Og det er ikke noe nederlag hvis man må ha litt hjelp. Jeg er i hvert fall så glad og lettet nå som noen andre tar over styringen på dette Lykke til! Veldig godt å høre at det forsatt er mulig å bli gravid om man får diagnosen Bekymringene er forsatt der, men jeg kan puste ut å prøve positive tanker rundt det. Takk for svaret Lykke til til deg også!! Håper det ordner seg snart for dere Anonymous poster hash: 84f31...220 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091843-hjelp-hva-om-jeg-ikke-kan-bli-gravid-igjen/#findComment-145804554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krumelur Skrevet 27. oktober 2013 #7 Del Skrevet 27. oktober 2013 En annen problemstilling men har også angst for å ikke bli gravid igjen.. har blitt veldig lett gravid før, og har en sønn. Men denne uka viste det seg at jeg var gravid utenfor livmor og måtte fjerne høyre eggleder. Den andre varcde visst ikke helt sikker på.. vil jo tro at den funker utfra hvor lett jeg har blitt gravid før, men vet jo ikke. ... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091843-hjelp-hva-om-jeg-ikke-kan-bli-gravid-igjen/#findComment-145805626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #8 Del Skrevet 27. oktober 2013 Kan svare på denne : Hvor fort kan en bli gravid etter mange års med p-piller/p-plaster? Jeg har gått på Synfase p-piller i 20(!)år, fikk igjen mensen etter 6måneder-etter tilslutt å ha tatt Provera tabletter for å få tilbake mensen siden jeg synes det hastet med å "få igang systemet". Fikk igjen normal mens i september, ble gravid i desember Så trenger ikke ta så lang tid ! Anonymous poster hash: 6eca3...1e6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091843-hjelp-hva-om-jeg-ikke-kan-bli-gravid-igjen/#findComment-145805663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #9 Del Skrevet 27. oktober 2013 En annen problemstilling men har også angst for å ikke bli gravid igjen.. har blitt veldig lett gravid før, og har en sønn. Men denne uka viste det seg at jeg var gravid utenfor livmor og måtte fjerne høyre eggleder. Den andre varcde visst ikke helt sikker på.. vil jo tro at den funker utfra hvor lett jeg har blitt gravid før, men vet jo ikke. ... oh det var leit å høre :S Men hvordan oppdage du at det var graviditet utenfor livmora? Kanskje dumt spørsmål, men ble bare litt nysgjerrig. Anonymous poster hash: 84f31...220 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091843-hjelp-hva-om-jeg-ikke-kan-bli-gravid-igjen/#findComment-145805810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krumelur Skrevet 27. oktober 2013 #10 Del Skrevet 27. oktober 2013 Jeg oppdaget det fordi jeg var på tidlig ultralyd. Privat, ville bare sjekke at det var liv... Livmoren var helt tom, og det viste seg at det hadde satt seg i egglederen. Hadde hatt litt vondt i høyre siden også, men ikke så ille at jeg egentlig trodde det var noe galt. De fleste får mer smerter og det er vanlig å ha blødninger, så vidt jeg har skjønt. Var 7+2 da det ble oppdaget. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091843-hjelp-hva-om-jeg-ikke-kan-bli-gravid-igjen/#findComment-145805871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #11 Del Skrevet 28. oktober 2013 Husk at det kun er bestemte dager i løpet av en måned man kan bli gravid, så man kan ha sex 25 dager hver måned hele året rundt, men det hjelper lite hvis det er de feile dagene. Har du prøvd eggløsningstester, fertilitetsmonitor eller lignende for å få kontroll på når du er mest fruktbar? 7 måneder er ikke SÅ lenge å ha prøvd uten at det sitter, så jeg ville ikke ha fortvilt enda iallefall! Masse lykke til! Anonymous poster hash: 81141...7ad Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091843-hjelp-hva-om-jeg-ikke-kan-bli-gravid-igjen/#findComment-145808524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #12 Del Skrevet 29. oktober 2013 Husk at det kun er bestemte dager i løpet av en måned man kan bli gravid, så man kan ha sex 25 dager hver måned hele året rundt, men det hjelper lite hvis det er de feile dagene. Har du prøvd eggløsningstester, fertilitetsmonitor eller lignende for å få kontroll på når du er mest fruktbar? 7 måneder er ikke SÅ lenge å ha prøvd uten at det sitter, så jeg ville ikke ha fortvilt enda iallefall! Masse lykke til! Anonymous poster hash: 81141...7ad Jeg var egentlig mest fortvilt pga frykten for å få diagnosen endometriose og var redd jeg ikke kan få barn igjen, men heldigvis har jeg fått en del "trøst" fra de som har svart tidligere om at det ikke er "verdens undergang" og man kan bli gravid med diagnosen Nei, kanskje 7 måneder ikke er SÅ lenge, men når frykten er inn i bildet så virker det AAALT for lenge Men takk skal du ha og takk for tipset! Anonymous poster hash: 84f31...220 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091843-hjelp-hva-om-jeg-ikke-kan-bli-gravid-igjen/#findComment-145812595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lovelyme Skrevet 6. november 2013 #13 Del Skrevet 6. november 2013 Hvordan har det gått med deg? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091843-hjelp-hva-om-jeg-ikke-kan-bli-gravid-igjen/#findComment-145833874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lioness* Skrevet 2. desember 2013 #14 Del Skrevet 2. desember 2013 hei! Forstår bekymringen din. V begynte å prøve i mai 2007, og etter et og et halvt år uten resultat (en tidlig SA) fikk vi utredning for barnløshet. De fant ingenting, annet enn bittelitt endometriose i bukhulen under kikkhullsoperasjon. Legen mente dette ikke skulle ha så mye å si, men etter operasjonen ble jeg gravid tre ganger på tre forsøk. Mistet dessverre de to første, men den siste graviditeten resulterte i en sønn. Har vært mye på fertilitetsklinikker i Norge og utland i diverse sammenhenger, og jeg synes at de aller fleste leger som IKKE er eksperter sier at minimal endometriose ikke skal ha noe å si for fertilitet. Derimot mente bla.a overlege på Riksen at dette er bare tull, fordi endometriose hos en del kvinner skaper fertilitetsproblemer, uavhengig av mengde. Det har trolig med immunologiske faktorer å gjøre, og med kvaliteten på eggmodningen. Videre er det en god del av disse som blir spontant gravide etter en kikkhullsoperasjon, hvor synlig endometriose brennes bort. (Som meg). Årsaken til at jeg mistet har etter hvert vist seg å være genetiske, og ikke ha med endometriosen å gjøre. Videre er IVF en veldig god behandling for kvinner med endometriose som ikke så lett blir gravide, da en overstyrer eggmodning med medisiner. Resultatene for disse er gode, mange blir gravide. P-piller er med på å senke endometriose, så noen blir satt på pillen over en viss tid i forkant av forsøk, kanskje særlig dersom endometriosen er uttalt (? - jeg gjetter her altså). Poenget er at dere kanskje kan få en vurdering hos gynekolog, om hvorvidt utredning er aktuelt og muligens kikkhullsoperasjon. Hos enkelte kan man se endometriose på ultralyd, men da skal en ha ganske omfattende mengder. Ingenting synlig hos meg før operasjon. Symptomene mine var sterke menssmerter (men ikke under eggløsning eller samleie). Dette ble bedre etter operasjonen, og mye bedre etter fødsel. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091843-hjelp-hva-om-jeg-ikke-kan-bli-gravid-igjen/#findComment-145907499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Smiley* Skrevet 22. desember 2013 #15 Del Skrevet 22. desember 2013 En ting er at p piller kan tørke ut endo hvis man går på det sammenhengende, men det reparerer ikke endringer som endoen kan ha medført.Jeg ble lett gravid med nr 1. Da vi forsøkte på nr 2 så skjedde det aldri noe.Etter et år ble jeg utredet og sendt til lapraskopi.Der fant de samnevoksninger som hadde dratt egglederne mine ut av posisjon og endometriose.Så ikke rart vi slet.4 mnd etter lap ble jeg gravid med nr 2 og da vi prøvde på 3 mann ble jeg gravid med en gang.Så her gjorde lap susen.Jeg hadde ingen symptomer på endo annet enn vanskeligheter med å bli gravid.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091843-hjelp-hva-om-jeg-ikke-kan-bli-gravid-igjen/#findComment-145963057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fiemamma Skrevet 27. desember 2013 #16 Del Skrevet 27. desember 2013 Jeg har moderat/alvorlig endo. Tok lap og ble gravid 6 mnd etter mens jeg tok prøverørsmedisin (Synarel). Resultatet er snart 6 uker gammel. Har ødelagte eggstokker bl.a. Det er ikke sikkert det blir noe søsken her,men har iallefall en nydelig sønn og kunne ikke bedt om mer, jeg var utrolig heldig. Hvis du har endo, styr unna sukker og gluten (hvetemel). Disse to gjødsler endoen!! Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091843-hjelp-hva-om-jeg-ikke-kan-bli-gravid-igjen/#findComment-145971019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå