Birben Skrevet 26. oktober 2013 #26 Skrevet 26. oktober 2013 Man kan ha kollega, studiekamerat og lignende. Men det bør alltid være ledere med også.
Theaen Skrevet 26. oktober 2013 #27 Skrevet 26. oktober 2013 Er det virkelig lov å ringe noen som ikke er oppført som referanse? Hvorfor skulle ikke det være lov? Du leverer en CV hvor alle arbeidsplassene du har vært innom står oppført, den som skal ansette deg lurer på hvordan du fungerte i en av jobbene og ringer sjefen på den arbeidsplassen og spør. Ingen lov kan hindre han/hun i å gjøre det. Noen bransjer er mye mer kyniske enn andre da, og et bemanningsbyrå som skal headhunte noen til en spesiell stilling f.eks vil nok sjekke ut en evt arbeidstaker mye nøyere enn en daglig leder i en butikk som skal ansette en julehjelp. Noen arbeidsgivere er mye mer opptatt av en grundig bakgrunnsjekk enn andre... Anonymous poster hash: c51b2...8a2 Er det ikke brudd på taushetsplikt? Ser nå at det ikke står noe i arbeidsmiljøloven om det.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #28 Skrevet 26. oktober 2013 Er det virkelig lov å ringe noen som ikke er oppført som referanse? Hvorfor skulle ikke det være lov? Du leverer en CV hvor alle arbeidsplassene du har vært innom står oppført, den som skal ansette deg lurer på hvordan du fungerte i en av jobbene og ringer sjefen på den arbeidsplassen og spør. Ingen lov kan hindre han/hun i å gjøre det. Noen bransjer er mye mer kyniske enn andre da, og et bemanningsbyrå som skal headhunte noen til en spesiell stilling f.eks vil nok sjekke ut en evt arbeidstaker mye nøyere enn en daglig leder i en butikk som skal ansette en julehjelp. Noen arbeidsgivere er mye mer opptatt av en grundig bakgrunnsjekk enn andre... Anonymous poster hash: c51b2...8a2 En venninne av meg jobbet for et rekrutteringsbyrå. Hun sa at det er lov, men at det blir sett på som useriøst og spesielt. Hennes arbeidsgiver tillot det ikke. Personlig synes jeg det er utrolig frekt. Anonymous poster hash: 95d02...62b Anonymous poster hash: 95d02...62b
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #29 Skrevet 26. oktober 2013 Selvfølgelig ringes referansene, er jeg i tvil ringer jeg noen flere også, f.eks tidligere arbeidsgivere som ikke er oppgitt som referanse. Jeg googler også de jeg vil ansette, er en del søkere som blir silet ut på den måten... Anonymous poster hash: c51b2...8a2 Ringer dere virkelig folk som ikke står oppført som referanser? Anonymous poster hash: 95d02...62b Det er veldig forutsigbart hva man får vite av noen som er oppført som referanse, man bruker gjerne de som du vet vil si noe positivt om deg. Ringer du de som ikke er oppført får du høre flere meninger om en person som søker jobb. Det er ikke uvanlig å ringe tidligere arbeidsgivere som ikke er oppført som referanse. Anonymous poster hash: c51b2...8a2 Ringer dere nåværende arbeidsgiver og, hvis ikke den står som referanse? Anonymous poster hash: 95d02...62b
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #30 Skrevet 26. oktober 2013 Er det virkelig lov å ringe noen som ikke er oppført som referanse? Hvorfor skulle ikke det være lov? Du leverer en CV hvor alle arbeidsplassene du har vært innom står oppført, den som skal ansette deg lurer på hvordan du fungerte i en av jobbene og ringer sjefen på den arbeidsplassen og spør. Ingen lov kan hindre han/hun i å gjøre det. Noen bransjer er mye mer kyniske enn andre da, og et bemanningsbyrå som skal headhunte noen til en spesiell stilling f.eks vil nok sjekke ut en evt arbeidstaker mye nøyere enn en daglig leder i en butikk som skal ansette en julehjelp. Noen arbeidsgivere er mye mer opptatt av en grundig bakgrunnsjekk enn andre... Anonymous poster hash: c51b2...8a2 Det er bare det at sjefen på arbeidsplassen du har oppført ikke trenger være den sjefen du jobbet under og grunnen til at du ikke har oppført tidligere sjef kan være på grunn av at han/hun var psykopat og det var derfor du sluttet. Denne tidligere sjefen har da også snakket dritt om deg og de andre ansatte før an/hun sluttet til den neste sjefen. Du vil da ikke få ett rett bilde av den personen som søker på jobb hos deg. Anonymous poster hash: 825a0...c33
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #31 Skrevet 26. oktober 2013 Selvfølgelig ringes referansene, er jeg i tvil ringer jeg noen flere også, f.eks tidligere arbeidsgivere som ikke er oppgitt som referanse. Jeg googler også de jeg vil ansette, er en del søkere som blir silet ut på den måten... Anonymous poster hash: c51b2...8a2 Ringer dere virkelig folk som ikke står oppført som referanser? Anonymous poster hash: 95d02...62b Det er veldig forutsigbart hva man får vite av noen som er oppført som referanse, man bruker gjerne de som du vet vil si noe positivt om deg. Ringer du de som ikke er oppført får du høre flere meninger om en person som søker jobb. Det er ikke uvanlig å ringe tidligere arbeidsgivere som ikke er oppført som referanse. Anonymous poster hash: c51b2...8a2 Jeg vil se på det som noe uetisk å ringe noen som ikke er oppført som referanse. For det første kan de som blir oppringt slik få et feilaktig inntrykk av at kandidaten har oppført dem som referanse uten å spørre dem først, og derfor være ubevisst irritert innvendig på jobbsøkeren gjennom hele samtalen- og får du da egentlig et korrekt inntrykk eller et falskt litt dårligere inntrykk? I tillegg oppgir de fleste referanser som nettopp kjenner deres personlighet, atferd og arbeidsprestasjoner og dermed kan beskrive dem riktig. Mange steder er f.eks. ledere lite tilstede grunnet ansvar for flere avdelinger, jobbreiser eller lite interesse for hva de ansatte egentlig driver med så lenge skuta ikke grunnstøter- og de vil da ofte ikke ha info nok til å gi et korrekt bilde av verken kandidatens arbeidsområder eller arbeidsmåte. Jeg er skeptisk til referanser som umulig kan ha vært i en posisjon i forhold til kandidaten som kan ha gitt dem mulighet til å vite mye om den ansatte- for eksempel vil jeg ikke la meg imponere av, men heller stusse kraftig over, at en konsernsjef eller styreleder er referanse for en lønnsmedarbeider. Anonymous poster hash: ad3af...6c6
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #32 Skrevet 26. oktober 2013 Kanskje et dumt spørsmål,men ser at en nevnte at de ringte tidligere arbeidsgivere om de ikke var oppført som referanseperson. Kan man oppgi andre enn sin tidligere arbeidsgiver? For eksempel en kollega,eller en person som kjenner deg og vet hva du står for? Er det "lov"/ vanlig? Anonymous poster hash: d85f7...71e Ja, det er ikke uvanlig og helt lov. Det som er viktig er at referansen faktisk har reell kjennskap til deg som person, oppgavene dine og din måte å jobbe på. Men du bør gjerne ha minst en leder som referanse, og gjerne en teamleder eller ordinær kollega i tillegg. Anonymous poster hash: ad3af...6c6
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #33 Skrevet 26. oktober 2013 Har du ikke hatt tidligere arbeidsforhold så ville jeg ha brukt noen som kan være referanse som du har møtt gjennom idrett, dugnader, frivillig arbeid du har bidratt med, en studieveileder, noen du har vært barnepasser for, eller annet. Anonymous poster hash: ad3af...6c6
Serepta Skrevet 27. oktober 2013 #34 Skrevet 27. oktober 2013 Vi går gjennom referansene sammen med jobbsøker på intervjuet. Spør om relasjoner, og om det mangler noen vi synes burde stå som referanse så spør vi om det. Er det noen flere vi gjerne skulle ha snakket med så spør vi om hun/han kan ringe og spørre først. Noen har ikke fortalt sin nåværende sjef at de søker jobb, og det er selvfølgelig helt greit. Vi har også opplevd å ringe folk som er oppgitt som referanse, som ikke har blitt spurt om det . Det er ikke positivt.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #35 Skrevet 27. oktober 2013 Og tar de alle eller bare den første? Anonymous poster hash: 702ff...8e2 Mtp. at det koster 500 000,- å ansette feil person, er man dum om man ikke ringer minst 2 referanser pr. aktuelle søker. Vi ringer alltid til de som skal til 2.gangs intervju. Anonymous poster hash: 5f59a...d89
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #37 Skrevet 28. oktober 2013 Og tar de alle eller bare den første? Anonymous poster hash: 702ff...8e2 Mtp. at det koster 500 000,- å ansette feil person, er man dum om man ikke ringer minst 2 referanser pr. aktuelle søker. Vi ringer alltid til de som skal til 2.gangs intervju. Anonymous poster hash: 5f59a...d89 Er helt enig i at det bare skulle mangle at man minimum kontakter to referanser, og da helst før eller etter annengangsintervju. Men lurer på hva du baserer påstanden om at en feilansettelse koster akkurat 500 000 på? Det som er interessant er at referansevurderinger gir lavere prediktiv validitet (som lar en forutsi hvordan kandidaten vil fungere i stillingen), enn både kognitive evnetester eller prøvejobbing, selv om validiteten øker når metoden benyttes i sammenheng med intervju eller andre metoder. Men det viktig å være klar over at heller ikke referansesjekken er en ufeilbarlig metode. Noe variasjon vil og skal man gjerne oppleve mellom referansenes vurderinger tatt i betraktning at kandidatene gjerne har møtt ulike utfordringer og hatt bruk for ulike ferdigheter og egenskaper ved seg selv i ulike stilinger og bransjer. Selv har jeg hatt fra gode til svært god referanser i tidligere arbeidsforhold, men av ulike årsaker har jeg en referanse fra mitt siste lengre arbeidsforhold nå som nok både har positive og noe negative ting å si om meg- og selv om det negative som blir sagt sikkert er korrekt, så har det også sin årsak at det ble slik i akkurat dette ene arbeidsforholdet. Jeg håper derfor virkelig at ingen av mine intervjuere stopper etter å ha innhentet kun en referanse, men heller tar kontakt med tre- fire dersom de er i tvil etter det første referanseintervjuet. Anonymous poster hash: ad3af...6c6
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #38 Skrevet 28. oktober 2013 *svært gode* Anonymous poster hash: ad3af...6c6
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #39 Skrevet 28. oktober 2013 Også tabellen da . Her ser dere ulike metoders prediktive validitet. Det ser interessant nok faktisk ut til at kombinasjonen av en IQ- test og en test av integritet, samlet gir de beste ansettelsene i en ansettelsesprosess. increase of 24% above and beyond what a cognitive ability test used alone could provide. Table 1: Validity of Various Assessment Tools Alone and in Combination Assessment method Validity of method used alone Incremental (combined) validity % increase in validity from combining tool with cognitive ability Tests of general cognitive ability .51 Work sample tests .54 .63 24% Structured interviews .51 .63 24% Job knowledge tests .48 .58 14% Accomplishment record* .45 .58 14% Integrity/honesty tests .41 .65 27% Unstructured interviews .38 .55 8% Assessment centers .37 .53 4% Biodata measures .35 .52 2% Conscientiousness tests .31 .60 18% Reference checking .26 .57 12% Years of job experience .18 .54 6% Training & experience point method .11 .52 2% Years of education .10 .52 2% Interests .10 .52 2% Anonymous poster hash: ad3af...6c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå