Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #1 Skrevet 26. oktober 2013 Og tar de alle eller bare den første? Anonymous poster hash: 702ff...8e2
Serepta Skrevet 26. oktober 2013 #2 Skrevet 26. oktober 2013 Vi gjør det alltid. Ringer den mest relevante først + en til om det er oppgitt mer enn en. Har avveget noen feilansettelser for å si det sånn.
Aliniane Skrevet 26. oktober 2013 #3 Skrevet 26. oktober 2013 Dumt av arbeidsgiver om de ikke gjør det! Vi ringer alltid minst to, flere om de to gir veldig ulikt inntrykk eller vi ikke får vite det vi trenger.
Iiiiik Skrevet 26. oktober 2013 #4 Skrevet 26. oktober 2013 I det offentlige er man pålagt å alltid innhente minst to referanser på dem som skal innstilles.
Gjest Emea Skrevet 26. oktober 2013 #5 Skrevet 26. oktober 2013 Referanser ringes. Ofte forhører arbeidsgiver seg også med "felles kjente".
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #6 Skrevet 26. oktober 2013 Selvfølgelig ringes referansene, er jeg i tvil ringer jeg noen flere også, f.eks tidligere arbeidsgivere som ikke er oppgitt som referanse. Jeg googler også de jeg vil ansette, er en del søkere som blir silet ut på den måten... Anonymous poster hash: c51b2...8a2
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #7 Skrevet 26. oktober 2013 Selvfølgelig ringes referansene, er jeg i tvil ringer jeg noen flere også, f.eks tidligere arbeidsgivere som ikke er oppgitt som referanse. Jeg googler også de jeg vil ansette, er en del søkere som blir silet ut på den måten... Anonymous poster hash: c51b2...8a2 E da lov å sila vekk ved hjelp av Google-søk?? Anonymous poster hash: 2ed7c...05d
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #8 Skrevet 26. oktober 2013 Hvorfor skulle ikke det være lov? Vi bruker også å "facebooke" søkere, og gjerne google dem. Har luket ut noen på den måten ja. Anonymous poster hash: 69607...078
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #9 Skrevet 26. oktober 2013 Selvfølgelig ringes referansene, er jeg i tvil ringer jeg noen flere også, f.eks tidligere arbeidsgivere som ikke er oppgitt som referanse. Jeg googler også de jeg vil ansette, er en del søkere som blir silet ut på den måten... Anonymous poster hash: c51b2...8a2 E da lov å sila vekk ved hjelp av Google-søk?? Anonymous poster hash: 2ed7c...05d Hvorfor skulle ikke det være lov? Anonymous poster hash: c51b2...8a2
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #10 Skrevet 26. oktober 2013 Og det er en av grunnene til at tenåringene burde læres skikkelig opp i nettvett, mange unge mennesker legger ukritisk ut på nettet, blogger, bilder på facebook, blir tagget av andre på facebook osv og disse tingene forsvinner ikke.... Ikke alt som akkurat passer seg i en CV, og fremtidige arbeidsgivere finner også det du ikke vil de skal vite. Anonymous poster hash: c51b2...8a2
Gilette Skrevet 26. oktober 2013 #11 Skrevet 26. oktober 2013 Selvfølgelig tar vi en full bakgrunnssjekk noe annet ville vært dumt.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #12 Skrevet 26. oktober 2013 Hva med oss som er førstegangssøkere på jobbmarkedet og som heller ikke har facebook? Anonymous poster hash: da3a9...339
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #13 Skrevet 26. oktober 2013 Hva med oss som er førstegangssøkere på jobbmarkedet og som heller ikke har facebook? Anonymous poster hash: da3a9...339 Det er en av grunnene til at man bør forsøke å få seg sommerjobb/ekstrajobb før man blir voksen. Det er lettere å få uten jobbreferanser og så har man noe å bruke som referanser når man skal søke full jobb. Anonymous poster hash: d1d60...c2a
Birben Skrevet 26. oktober 2013 #14 Skrevet 26. oktober 2013 Men hvis det er sånn at man u der intervjuet er helt sikker på at man vil ansette personen, er det da nødvendig å ringe?
Serepta Skrevet 26. oktober 2013 #15 Skrevet 26. oktober 2013 Ja! Fordi det er fullt mulig å spille med på intervju og fake seg til et godt inntrykk. Da er det gull verdt å snakke med tidligere arbeidsgiver om hvordan vedkommende fungerer i praksis, holdninger etc.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #16 Skrevet 26. oktober 2013 Men hvis det er sånn at man u der intervjuet er helt sikker på at man vil ansette personen, er det da nødvendig å ringe? Ja, helt klart! Mange som er flinke til å selge seg selv, men ikke like flinke til å jobbe. En person som fremstår som perfekt på intervjuet kan være en som har mye fravær, kommer for sent, jobber seint, er ukonsentrert, skravler med enn hun/han jobber, er en intrigemaker eller andre ting du helst ikke vil ha i arbeidsskokken din, så man ringer helt klart for å høre hva slags erfaringer andre arbeidsgivere har med dette mennesket. Anonymous poster hash: c51b2...8a2
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #17 Skrevet 26. oktober 2013 Ingen av gangene jeg har søkt jobb har mine referanser blitt sjekket. Den ene referansen min er min søster, så hun hadde sagt det og lurt på hvem jobb jeg søkte på. (Vi har ikke samme etternavn, så ingen som vet vi er søsken eller at min søster var min tidligere sjef) og den andre referansen min har jeg fått som venn etter jeg sluttet i jobben, så han hadde jeg også fått noen spm fra om han hadde blitt ringt til for å sjekke referansen. Første gang jeg fikk jobb vsr det mi søster som sa: du trenger sikkert en jobb, du har fått jobb og starter opplæring i morra når du er ferdig på skolen. (Sånn ble det når noen ble langtidssykemeldte og de trengte en vikar. Jeg ble der i 7år så trivdes hvertfall) Andre jobben hadde jeg mens jeg jobbet på den andre, og de sa rett ut at de ikke sjekket referanse. Tror ikek jeg skrev søknad engang, men fikk bare beskjed om å stille på interjuv og fikk jobb på dagen. Tredje jobben min var adecco, mens jeg satt på interjuv der så ringte noen etter en vikar og jeg var eneste så jeg fikk vikariat på dagen. Dagen etter fikk jeg vikariat ett annet sted, og der har jeg vært i 6 år nå. Jeg trivdes så godt og min arbeidsgiver likte meg så de kjøpte meg fri av adecco etter kort tid. Så der rakk ingen å sjekke mine referansr før jeg var ute i jobb. Anonymous poster hash: d7b44...8c6
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #18 Skrevet 26. oktober 2013 Noen som har opplevd å ha blitt lurt av referanser? Anonymous poster hash: 6f672...9f0
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #19 Skrevet 26. oktober 2013 Selvfølgelig ringes referansene, er jeg i tvil ringer jeg noen flere også, f.eks tidligere arbeidsgivere som ikke er oppgitt som referanse. Jeg googler også de jeg vil ansette, er en del søkere som blir silet ut på den måten... Anonymous poster hash: c51b2...8a2 Ringer dere virkelig folk som ikke står oppført som referanser? Anonymous poster hash: 95d02...62b
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #20 Skrevet 26. oktober 2013 Selvfølgelig ringes referansene, er jeg i tvil ringer jeg noen flere også, f.eks tidligere arbeidsgivere som ikke er oppgitt som referanse. Jeg googler også de jeg vil ansette, er en del søkere som blir silet ut på den måten... Anonymous poster hash: c51b2...8a2 Ringer dere virkelig folk som ikke står oppført som referanser? Anonymous poster hash: 95d02...62b Det er veldig forutsigbart hva man får vite av noen som er oppført som referanse, man bruker gjerne de som du vet vil si noe positivt om deg. Ringer du de som ikke er oppført får du høre flere meninger om en person som søker jobb. Det er ikke uvanlig å ringe tidligere arbeidsgivere som ikke er oppført som referanse. Anonymous poster hash: c51b2...8a2
Theaen Skrevet 26. oktober 2013 #21 Skrevet 26. oktober 2013 Er det virkelig lov å ringe noen som ikke er oppført som referanse?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #22 Skrevet 26. oktober 2013 Er det virkelig lov å ringe noen som ikke er oppført som referanse? Hvorfor skulle ikke det være lov? Du leverer en CV hvor alle arbeidsplassene du har vært innom står oppført, den som skal ansette deg lurer på hvordan du fungerte i en av jobbene og ringer sjefen på den arbeidsplassen og spør. Ingen lov kan hindre han/hun i å gjøre det. Noen bransjer er mye mer kyniske enn andre da, og et bemanningsbyrå som skal headhunte noen til en spesiell stilling f.eks vil nok sjekke ut en evt arbeidstaker mye nøyere enn en daglig leder i en butikk som skal ansette en julehjelp. Noen arbeidsgivere er mye mer opptatt av en grundig bakgrunnsjekk enn andre... Anonymous poster hash: c51b2...8a2
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #23 Skrevet 26. oktober 2013 Kanskje et dumt spørsmål,men ser at en nevnte at de ringte tidligere arbeidsgivere om de ikke var oppført som referanseperson. Kan man oppgi andre enn sin tidligere arbeidsgiver? For eksempel en kollega,eller en person som kjenner deg og vet hva du står for? Er det "lov"/ vanlig? Anonymous poster hash: d85f7...71e
Theaen Skrevet 26. oktober 2013 #25 Skrevet 26. oktober 2013 Er det virkelig lov å ringe noen som ikke er oppført som referanse? Hvorfor skulle ikke det være lov? Du leverer en CV hvor alle arbeidsplassene du har vært innom står oppført, den som skal ansette deg lurer på hvordan du fungerte i en av jobbene og ringer sjefen på den arbeidsplassen og spør. Ingen lov kan hindre han/hun i å gjøre det. Noen bransjer er mye mer kyniske enn andre da, og et bemanningsbyrå som skal headhunte noen til en spesiell stilling f.eks vil nok sjekke ut en evt arbeidstaker mye nøyere enn en daglig leder i en butikk som skal ansette en julehjelp. Noen arbeidsgivere er mye mer opptatt av en grundig bakgrunnsjekk enn andre... Anonymous poster hash: c51b2...8a2 Er det ikke brudd på taushetsplikt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå