Gå til innhold

Noen med HUND med epilepsi her?

Anbefalte innlegg

Min lille pjokk på 4 år har epilepsi.. Han fikk sitt første anfall vinteren 2011. Nr 2 kom noen mnd etter..

Rundt 2012 begynte det å bli oftere. Ikke veldig ofte, men kanskje 2-4 ganger i halvåret.

Det siste året igjen, har det blitt enda oftere igjen.. Nå er det vel anfall ca 1 gang i mnd. Men han kan også ha 2 anfall på en uke.

Jeg pleier alltid prøve å resonere meg frem til hvorfor anfallene kommer, men ikke alltid jeg klarer å finne ut..

Han fikk anfall sist i natt, etterfulgt av oppkast.
Det første anfallet han fikk, var etter lek i snøen med en annen hund, og kanskje det var litt voldsomt. En annen gang har det blitt utløst av høy musikk tror jeg. 
Men av og til kan anfallet bare komme når han ligger og slapper av på stuegulvet eller i sofaen..

Er det noen som har hund med epilepsi som også prøver å følge meg på hva som forårsaker anfallene? Har dere funnet ut noe? Er det noe dere gjør som kan hindre anfall å komme?

Jeg vet jo at han kan få medisiner.. Men det er unødvendig og medisinere hunder så lenge de ikke er skikkelig plaget. For det er jo ikke farlig for han.. Det er jo verst for meg som mamma å sitte og se på han når han ligger der og vrir seg som en akrobat med beina til alle kanter. 

Noen tips?

Også et spørsmål HELT utenom, bare slenger det med; Kan jeg gi snart 1'åring (menneske) egg? :P

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144091713-noen-med-hund-med-epilepsi-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan man ikke gi barn egg?? trodde det jeg da... ;)

ang hund, så har jeg ingen erfaring med det, men jeg veit av egen erfaring (meg) at epilepsi kan være veldig slitsomt og gjøre dagen litt "tyngre" og jeg vil tro det er det for alle levende vesener, så hvis det skjer hyppig så hadde jeg nok gitt medisiner for å gi dogza en litt mindre slitsom hverdag :)

Mi tispe hadde epilepsi. Fikk anfall av mye stress/styr/lek. De kan også få anfall av lyder fra f.eks potetgullposer, piping på fotballkamper på tv, flash av lys f.eks i tunnellkjøring osv. Altså alt av forstyrrende hørsels/synselementer.

Det er viktig at du sikrer hjemmet sånn at ikke hunden kan ramle ned fra noe hvis den er alene med anfall, de kan bli alvorlig skadd i nakke osv. Ryggbrudd er så og si en sikker død for hunder da blod fra bruddet vil pumpes opp i hjernen igjennom ryggmargen.

Vår fikk anfall i ganske ung alder (husker ikke helt). Vi fikk anbefalt å ikke sette henne på medisin da medisinen er tøff for nyrer/lever, og kan forkorte levetiden. Hadde hunden vært gammel ved første anfall ville vi valgt medisin. Det er derfor viktig å forebygge anfall :) Stakkars hunden din, det er skikkelig ekkelt å se på når de har anfall. Pass på så den ikke slår hodet i noe, og la den få hvile seg i fred etterpå, mi ble helt utslitt av anfallet.

Dette med egget kan jeg ikke svare deg på :P

Anonymous poster hash: 477a8...197

Mi tispe hadde epilepsi. Fikk anfall av mye stress/styr/lek. De kan også få anfall av lyder fra f.eks potetgullposer, piping på fotballkamper på tv, flash av lys f.eks i tunnellkjøring osv. Altså alt av forstyrrende hørsels/synselementer.

Det er viktig at du sikrer hjemmet sånn at ikke hunden kan ramle ned fra noe hvis den er alene med anfall, de kan bli alvorlig skadd i nakke osv. Ryggbrudd er så og si en sikker død for hunder da blod fra bruddet vil pumpes opp i hjernen igjennom ryggmargen.

Vår fikk anfall i ganske ung alder (husker ikke helt). Vi fikk anbefalt å ikke sette henne på medisin da medisinen er tøff for nyrer/lever, og kan forkorte levetiden. Hadde hunden vært gammel ved første anfall ville vi valgt medisin. Det er derfor viktig å forebygge anfall :) Stakkars hunden din, det er skikkelig ekkelt å se på når de har anfall. Pass på så den ikke slår hodet i noe, og la den få hvile seg i fred etterpå, mi ble helt utslitt av anfallet.

Dette med egget kan jeg ikke svare deg på :P

Første anfallet syntes han SÅÅÅ synd på seg selv stakkar. Men fikk beskjed av en venninne om å ikke trøste han for mye, for da fikk han inntrykk av at dette var noe veldig farlig.

Han blir ikke så sliten av anfallene lengre faktisk. Første gangen ble han dødsliten, stiv og støl i en dag etterpå, nå er han i full lek bare 5-10 min etter anfall. 

Jeg holder han alltid når han har anfall.Han er aldri ute av syne utenom når han er alene hjemme, da er han i buret., og der er det mykt og fint :) 

Han er bare bitteliten på 2 kg, så er ikke mye å "holde fast" :P 

kan man ikke gi barn egg?? trodde det jeg da... ;)

ang hund, så har jeg ingen erfaring med det, men jeg veit av egen erfaring (meg) at epilepsi kan være veldig slitsomt og gjøre dagen litt "tyngre" og jeg vil tro det er det for alle levende vesener, så hvis det skjer hyppig så hadde jeg nok gitt medisiner for å gi dogza en litt mindre slitsom hverdag :)

haha, jo, men barn kan jo være allergiske. Tenkte kanskje det var som med ku-melk, honning osv, ikke gi før fylte 1 år. Kan jo bare google, tenkte bare jeg skulle slenge den inn her også, hehe. 

Min blir ikke så sliten etter anfall lengre, så det er nok ikke nødvendig med medisiner. 

Annonse

hehe! :) nei jeg vet faktisk ikke dette med egg, men har alltid trodd det ikke gjorde noe.

om de er allergiske så vet man jo ikke det før man har prøvd :) egg er jo sunt med masse proteiner så jeg hadde belaga meg på å gi egg da ;)  hehe

bra hunden din ikke blir så sliten lengre da!

lille vennen....uff, ikke morsomt når dyra ikke har det noe godt.

men kasteringen syns jeg er et godt alternativ, for det roer hannene veldig og de blir mye fredeligere i topplokket ;)

hehe! :) nei jeg vet faktisk ikke dette med egg, men har alltid trodd det ikke gjorde noe.

om de er allergiske så vet man jo ikke det før man har prøvd :) egg er jo sunt med masse proteiner så jeg hadde belaga meg på å gi egg da ;)  hehe

bra hunden din ikke blir så sliten lengre da!

lille vennen....uff, ikke morsomt når dyra ikke har det noe godt.

men kasteringen syns jeg er et godt alternativ, for det roer hannene veldig og de blir mye fredeligere i topplokket ;)

Han her er ganske rolig fra før.. Så har ikke tenkt tanken på kastrering. Han er som en liten valp da, veldig leken. Men får alltid høre av alle andre hannhundeiere i nabolaget, at min hund, er den eneste hannhunden de kommer overens med..:P Så han oser vel ikke akkurat maskulinitet og dominans:p

hehe! :) stikk motsatt av mine da med andre ord :P her oser det nemlig testosteron! ;)

enda begge to er kastrerte! de fikk et bein hver seg i går morras og begge to ville jo "spare" beina sine og gikk å voktet på dem og det endte jo med ei kule varmt! ;)

tullinger altså...begge to er veldig dominante så her er det "stille" krig hele tiden om hvem som er sjefen :)

men er absolutt venner altså! ligger å sover sammen, leker sammen og sånn men det pågår alltid en viktig påminnelse om hvem som er sjef ;)  hehe

hehe! :) stikk motsatt av mine da med andre ord :P her oser det nemlig testosteron! ;)

enda begge to er kastrerte! de fikk et bein hver seg i går morras og begge to ville jo "spare" beina sine og gikk å voktet på dem og det endte jo med ei kule varmt! ;)

tullinger altså...begge to er veldig dominante så her er det "stille" krig hele tiden om hvem som er sjefen :)

men er absolutt venner altså! ligger å sover sammen, leker sammen og sånn men det pågår alltid en viktig påminnelse om hvem som er sjef ;)  hehe

hihi morro da. Ja de må jo få lov å være hunder! Min er bare... Meget rar, haha.

Spaserer rundt på forlabbene, danser, går tølt og "trav" når han ser en annen hund og skal vise seg frem, haha. Han er noe for seg selv, virkelig:p

hehe! :)  joda det er livatt i heimen her altså.

jeg lå fortsatt i senga jeg når de barka i sammen  i går.

det var sambo som ga dem bein og plutselig hørte jeg det rabaldret og gubben som kjefta.

så der hadde han stått da! trøtt i trynet, kaffekoppen i den ene hånda og forsøkt å skille hunder med den andre hånda og beina :lol: haha! trodde jeg skulle le meg i hjel. :P

det er aldri alvorlig slagsmål da :)  er mest verbalt bare, som det som oftest pleier å være i hundeverden ;)

haha! tølter og traver faktisk! :D skulle likt å sett han da :P  dyr er så herlige altså :wub:

hehe! :)  joda det er livatt i heimen her altså.

jeg lå fortsatt i senga jeg når de barka i sammen  i går.

det var sambo som ga dem bein og plutselig hørte jeg det rabaldret og gubben som kjefta.

så der hadde han stått da! trøtt i trynet, kaffekoppen i den ene hånda og forsøkt å skille hunder med den andre hånda og beina :lol: haha! trodde jeg skulle le meg i hjel. :P

det er aldri alvorlig slagsmål da :)  er mest verbalt bare, som det som oftest pleier å være i hundeverden ;)

haha! tølter og traver faktisk! :D skulle likt å sett han da :P  dyr er så herlige altså :wub:

Hihi..  Slik tisser han i alle fall:P

post-748543-0-09614500-1382786483_thumb.jpg

Annonse

HAHAHAHA! :lol:  :lol:  du har den typen hund ja! :P

så gull! :D

hihi ja. Nå sitter han og stirrer bort på høystolen jenta spiser brødskiva si i, og venter på at noe skal dette ned. Nå har det falt ned en skorpe, og han bytter på å se på meg, og biten. "Får jeg lov nåååååå da?" :P

haha

HAHAHAHA! :lol:  :lol:  du har den typen hund ja! :P

så gull! :D

hihi ja. Nå sitter han og stirrer bort på høystolen jenta spiser brødskiva si i, og venter på at noe skal dette ned. Nå har det falt ned en skorpe, og han bytter på å se på meg, og biten. "Får jeg lov nåååååå da?" :P

haha

hehe! :P  har en søt og snill hund du da!

her er det førstemann til mølla! ikke noe kjære mor her hvis noe detter ned, da det om å gjøre å kaste seg fortes mulig over maten så den andre ikke får noe ;) hehe

Hihi så bra :) Ååå det er deg med sirkustisseren ja, hehe, har sett bildet her før (for litt siden) :)

Mi var vel en 4-5 kg, ble 16 år. Fikk livmorbetennelse :(

Nå har jeg en Chihuahua hann på knappe 2 kg :)

vi hadde også en tispe vi måtte avlive på grunn av livmor betennelse i fjor :(

herregud så vondt hun hadde det...neste gang jeg har tispe så skal hun steriliseres så fort som over hodet mulig, for det der vil jeg ikke oppleve en gang til og ønsker ikke at hunden skal oppleve det igjen heller.

hun ble 11 år.

Jeg kan ikke svare deg ang epilepsien, men ang egg ;)

Barn kan helt trygt spise egg.

http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/mat-for-spedbarn/Sider/default.aspx

Så bra, da får vi se hvordan veslemor liker egg i morgen til frokost :D

Hihi så bra :) Ååå det er deg med sirkustisseren ja, hehe, har sett bildet her før (for litt siden) :)

Mi var vel en 4-5 kg, ble 16 år. Fikk livmorbetennelse :(

Nå har jeg en Chihuahua hann på knappe 2 kg :)

Uff da =( men 16 år er jo lang tid med en bestevenn! =)

herregud så vondt hun hadde det...neste gang jeg har tispe så skal hun steriliseres så fort som over hodet mulig, for det der vil jeg ikke oppleve en gang til og ønsker ikke at hunden skal oppleve det igjen heller.

hun ble 11 år.

Uff så leit =(

Var det satt valper på henne noen gang? For det er jo slik med tisper, at de helst skal ha et par kull iløpet av livet, det hjelper å forebygge livmorkreft.. Men tenker man ikke på valper så er det jo like greit å sterilisere :) 

Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort om det skjedde Solskjær noe =( Drømte i natt at han var alvorlig syk, det var en grusom drøm. Sikkert pga anfall og oppkastet jeg våknet til i natt. 

Har du sjekket opp om hjernen er større enn kraniet? Er uheldigvis et vanlig fenomen hos disse småhundene. Når hjernen blir for stor for kraniet så blir det ett stort press som kan gi epileptiske anfall. Som regel så vil de anbefale avlivning, men det går an å ta å opperere bort en del av kraniet for å gi hjernen bedre plass. Er iallefall noe å sjekke opp. :) Lykke til fremover og for en søt hund du har! :D

Anonymous poster hash: 05d2a...7a5

Har du sjekket opp om hjernen er større enn kraniet? Er uheldigvis et vanlig fenomen hos disse småhundene. Når hjernen blir for stor for kraniet så blir det ett stort press som kan gi epileptiske anfall. Som regel så vil de anbefale avlivning, men det går an å ta å opperere bort en del av kraniet for å gi hjernen bedre plass. Er iallefall noe å sjekke opp. :) Lykke til fremover og for en søt hund du har! :D

Anonymous poster hash: 05d2a...7a5

oi, nei det har jeg ikke gjort.. Det skal jeg gjøre !

hun ble 11 år.

Uff så leit =(

Var det satt valper på henne noen gang? For det er jo slik med tisper, at de helst skal ha et par kull iløpet av livet, det hjelper å forebygge livmorkreft.. Men tenker man ikke på valper så er det jo like greit å sterilisere :) 

Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort om det skjedde Solskjær noe =( Drømte i natt at han var alvorlig syk, det var en grusom drøm. Sikkert pga anfall og oppkastet jeg våknet til i natt. 

nei hun hadde aldri valper.

men hun hadde ikke livmor kreft men betennelse.

vet ikke om det er noen forskjell, men tanta min sin hund hadde valpekull og hun også fikk livmorbetennelse .

hun ble operert og alt gikk bra :) men hun hadde en åpen livmorbetennelse og hunden min hadde en innkapslet betennelse.

hun gikk fra å være helt fin til å bli drit dårlig på 5 min! fy faen så vondt hun hadde det....øynene bare rullet bakover og sikla og pesa. var rett til dyrlegen og hun måtte opereres raskt hvis hun skulle overleve.

men hun var 11 år og hadde en skade i hofta som stadig ble verre så vi hadde måtte ta avlive henne om ikke så lenge uansett.

dessuten så skjedde dette på kvelden i helgen og det hadde kostet oss rundt 25 000kr å operere :o

men vi hadde gjort det vi hvis hun var frisk nok.

men vi fant ut at hun ikke hadde overlevd operasjonen uansett for betennelsen hadde gjort henne så svak for hun sluttet å puste og døde før dyrlegen rakk å sette "dødsprøyta". rakk bare den første bedøvelsen.

stakkars jenta mi....var helt grusomt. hvis man ikke skal ha valper så bør alle sterilisere tispene sine for da forebygger du både livmorkreft og betennelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...