Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #1 Skrevet 26. oktober 2013 Hei damer, håper noen av dere kan hjelpe meg med litt svar... :-) Mitt barn på 2,5 år sier hun klør i rumpa iblandt, eller at det er "ekkelt" i rumpa. Kanskje 3-4 ganger i uka her hjemme, altså ikke hver dag. Virker som det gir seg når vi skifter bleie eller har på litt zinksalve, men kan jo hende at hun bare ikke klager mer også.... Prøver å sjekke for småmark ofte, men ser ikke noe som ser ut som de bildene jeg finner på nettet. Hun er litt hvit noen ganger, men for meg ser det mest ut som gamle hudceller eller hva jeg skal kalle det. Ruglete og mer kornete "masse" (ikke veldig mye), som er vanlig i hudfolder hvor det er litt fuktig. Det rører seg heller ikke. Så mitt første spørsmål er: Vil man kunne se at småmark rører seg? Selv har jeg hatt kløe i endetarmen i maaange år, og ble sjekket for mark en gang for veldig lenge siden. De sa at jeg ikke hadde det, men noen ganger lurer jeg om det er det jeg har og at jeg har smittet henne. Kan det være mulig at man har det i nesten 20 år på denne måten? (Uten å bli gal? ;-) )Eller for å spørre på en annen måte, til dere som har hatt det: Klør det fryktelig intenst hver eneste dag? Vi er flere i husholdningen. Kan det være mulig at man lever sammen i flere år, og noen har mark og noen aldri blir smittet? Anonymous poster hash: cc268...30e
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #2 Skrevet 26. oktober 2013 Hepp! Jeg er ingen ekspert på emnet, men toåringen hadde mark i vinter. Jeg så aldri marken, og det ble vel egentlig ikke påvist heller (vi leverte ikke inn avføringsprøver), men vi tok noen runder markekur og hun ble bra, så jeg regner med legen hadde rett da han sa det var mark. Her var det sterkeste symptomet at vesla klagde over at det klødde i rompa. Hun hadde et par runder med løs avføring også (dette spurte legen om), men hun hadde ikke konstant løs avføring eller diaré. I slike tilfeller bør jo hele familien ta markekur samtidig, men jeg var gravid i første trimester og fikk beskjed om å ikke ta medisinen av legen min (jeg tror ikke jeg hadde mark). Faren til vesla mente han var blitt smittet også (kløe i rompa, og løs mage), så jeg var spent på om vi kom til å klare å bli kvitt det (jeg var jo ikke helt sikker på at jeg ikke hadde mark og det er jo nokså smittsomt, men jeg er veldig nøye spesielt på håndhygiene, så kan hende det er derfor jeg ikke fikk). Far og datter ble satt på markekur mens jeg sørget for å desinfisere absolutt alle lekene til vesla i tillegg til flater hun kunne tenkes å ha hatt kontakt med (brukte sånne desinfiseringsservietter, men vet ikke helt om det finnes i Norge), dette gjentok jeg etter en mnd da far og datter hadde oppfølginskur. I tillegg byttet jeg sengetøyet til toåringen hver tredje dag etter råd fra legen, og badet henne i en periode hver dag på morgenen - også etter råd fra legen. Jeg vet ikke egentlig om det er mulig å ha mark så lenge som du foreslår uten å oppdage det, men hvis du har hatt kløe i endetarmen innimellom, kan det jo være derfor. Jeg foreslår at du tar med deg barnet til legen, forklarer situasjonen og symptomene, og at du selv foreslår at det kanskje er en god ide at hele familien kurer seg for mark. Lykke til! Anonymous poster hash: 822df...556
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #3 Skrevet 26. oktober 2013 er heller ingen ekspert, men hadde mark i huset for 1 år siden. trodde aldri det skulle skje oss. ja du kan se de, men de er veldig veldig små og på str med sytråd i tykkelse. kjøp marktbl på apoteket og gjenta behandlingen- har lett for å komme tilbake har jeg hørt. hunn marken kommer ut av endetarmen om kvelden og legger egg i og rundt endetarmen..ellers er de ikke mye utenfor rompa og derfor vanskelig å oppdage.. plagene med kløe er som værst på kveldstid ved legging, eller hvis du slapper av. kjempevanlig i barnehager og smitter fort. eggene kan smittes via doer ect og gjennom luften hvis man har d¨årlig hygiene. det er sikkert derfor du ser det hvite i rompa, men ikke marken i seg selv.. det hvite er egg. de legger sinnsykt mye egg. ta markkurer alle mann, for hvis barna dine har det, har du det garantert også. en stund etter du har tatt markkur kan du forsøke å feste en teipbit i rompa på ungen din før leggetid.med limet inn. så tar du med teipbiten til legen. de kan sjekke om det fortsatt er mark..for da vil egg synes i mikroskopet. lykke til. Anonymous poster hash: 188ea...d7e
Iiiiik Skrevet 26. oktober 2013 #4 Skrevet 26. oktober 2013 Mine har hatt mark noen ganger. Særlig den ene blir helt desperat, hyler, sier det er ekkelt og at det klør og er vondt. Jeg har sett dem ved å "brette ut" endetarmsåpningen litt etter leggetid (det er da hylingen oppstår) og har da sett tynne hvite trådaktige greier som bukter seg ut av åpningen. Høres ikke så sannsynlig ut at du har hatt det i 20 år uten særlig symptomer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå