Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #1 Skrevet 25. oktober 2013 Jada, jeg vet det er et kontroversielt tema, og jeg er ikke ute etter en diskusjon. Men jeg vil gjerne høre om deres erfaringer..tidsperspektiv, hvilken type preparat, hjalp det osv. Vi har en på 18 mnd som ikke har sovet en natt enda, og som er våken i timer av gangen uten å ha vondt, men klarer ikke finne søvnen. Vi har prøvd alt med forskjellige rutiner for lurer på dagen og alt det vi kan om natten, men det blir ikke bedre. Han sovner greit, men våkner etter 3 timer og holder det gående i timesvis. Han vekker sine to søsken og vi er i ferd med å miste motet. Vi vurderer nå å "hjelpe" ham med å sove. Dere som vil krangle, hold dere unna denne tråden, jeg har sovet max 4 -5 t pr. natt i 18 mnd. og henger ikke sammen. Dere med erfaringer, del dem gjerne med meg. Anonymous poster hash: a4c44...804
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #2 Skrevet 25. oktober 2013 Snakk med lege. Sovemedisin. Dette er ikke slike ting du bare kan gi barnet, helt ut av det blå. Anonymous poster hash: b7b2a...0ac
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #3 Skrevet 25. oktober 2013 Forstår ikke hvorfor du spør om slike ting på et forum. Mye som skurrer. Dra til legevakten. Fastlege. Anonymous poster hash: b7b2a...0ac
Honningmelon Skrevet 25. oktober 2013 #4 Skrevet 25. oktober 2013 Regner med hun har tenkt til å snakke med lege om dette selv om hun spør om erfaringer her inne.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #5 Skrevet 25. oktober 2013 Selvsagt skal vi gjennom legen! Vi er jo ikke helt idioter! Vil jo gjerne bare høre om noen har gode erfaringer med det, og gjerne solskinnshistorier ) Anonymous poster hash: a4c44...804
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #6 Skrevet 25. oktober 2013 Regner med hun har tenkt til å snakke med lege om dette selv om hun spør om erfaringer her inne. Ja, folk er forskjellig. Jeg hadde aldri spurt om slike ting på et forum, når det kommer til medisiner til et barn på den måten. Sovemedisiner. Anonymous poster hash: b7b2a...0ac
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #7 Skrevet 25. oktober 2013 Stakkars barn, som mer eller mindre skal bruke medikamenter for å sove... Finne roen til søvn! Anonymous poster hash: b7b2a...0ac
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #8 Skrevet 25. oktober 2013 Stakkars barn, som mer eller mindre skal bruke medikamenter for å sove... Finne roen til søvn! Anonymous poster hash: b7b2a...0ac Jada, jeg ville skrevet det samme for noen år siden HI Anonymous poster hash: a4c44...804
itb Skrevet 25. oktober 2013 #9 Skrevet 25. oktober 2013 jeg har absolutt ingen betenkligheter ved å gi "sovemedisin", det er jo kun allergimedisin. Vi hadde ei som våkna 4- 5 ganger om natten og kunne holde det gående i flere timer. Jeg dro til legen og fikk vallargen (eller noe slikt) jeg brukte det kun en gang, og det var mest bare for å se om hun fikk noen reaksjon på det. Det fikk hun ikke, så vi ventet litt. Det var noe med å ha det i hus...vite at du kan ty til noe. Så gikk det noen uker og hun sov bedre og bedre (av seg selv) hun begynte i barnehagen, og nå...når hu snart er 19 månd. så sover hu hele natta, skulle hu våkne så sovner hun selv. Ta hensyn til resten av familien.....prøv dette noen dager for å se om du kan sny trenden med å våkne opp. Lykke til!
itb Skrevet 25. oktober 2013 #10 Skrevet 25. oktober 2013 Stakkars barn, som mer eller mindre skal bruke medikamenter for å sove... Finne roen til søvn! Anonymous poster hash: b7b2a...0ac det er ikke snakk om å "bruke medikamenter for å sove" du får ikke vanlig sovemedisin til barn. Det er kun snakk om å bruke det i et par- tre dager for å snu vanen. Tror ikke hu vil få noe sterkere enn allergimedisin uansett.
Blabb00 Skrevet 25. oktober 2013 #11 Skrevet 25. oktober 2013 Jada Vår minstemor måtte bruke vallergan en stund. Hun er et ekstremt tilfelle av ørebarn og fikk satt inn dren når hun var 10 mnd. Hun fikk vallergan fra hun var 9 mnd til hun var 10 mnd. Til hun var 10 mnd hadde hun hatt over 20 ørebetennelser allerede, og hun gråt konstant. Rimelig desperat prøvde vi vallergan, hun sov hele natten og det ble starten på en god periode for oss!
valkyrien Skrevet 25. oktober 2013 #12 Skrevet 25. oktober 2013 jeg har absolutt ingen betenkligheter ved å gi "sovemedisin", det er jo kun allergimedisin. Vi hadde ei som våkna 4- 5 ganger om natten og kunne holde det gående i flere timer. Jeg dro til legen og fikk vallargen (eller noe slikt) jeg brukte det kun en gang, og det var mest bare for å se om hun fikk noen reaksjon på det. Det fikk hun ikke, så vi ventet litt. Det var noe med å ha det i hus...vite at du kan ty til noe. Så gikk det noen uker og hun sov bedre og bedre (av seg selv) hun begynte i barnehagen, og nå...når hu snart er 19 månd. så sover hu hele natta, skulle hu våkne så sovner hun selv. Ta hensyn til resten av familien.....prøv dette noen dager for å se om du kan sny trenden med å våkne opp. Lykke til! Har du prøvd Vallergan selv? Det har jeg, og fikk skikkelig hangover dagen derpå...
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #13 Skrevet 25. oktober 2013 Dra til legen og snakk med legen om dette. Legen er bedre til å gi deg råd og evt sovemdisin om det trengs. Jeg har brukt det på mitt ene barn. Måtte ty til dette da hun hadde atopisk eksem over hele kroppen, hun klarte ikke å få sove pga at det gjorde så vondt. Jeg husker ikke hva vi fikk, men det var flytende. Vi valgte å gi en svakere dose enn legen anbefalte, for jeg vet jeg reagerer på endel tilsettningsstoffer i medisiner og viste ikke om hun gjorde. Dosen vi gav holdt, hun sov halve natten og sovnet igjen etter en tur på do og litt drikke. Fire netter fikk hun dette, da hadde vi fått eksemn såpass under kontroll at vi prøvde uten. Og det har fungert siden. Jeg kommer ikke til å vente så lenge nestegang før jeg kaster inn honklet. For barnet hadde det vondt, og sleit pga lite søvn og jeg sleit. Hele familien ble skadelidene pga ett barn ikke fikk sove. Men ingen enkel løsning som løser alt, men kan være ett verktøy å prøve ut når andre ting ikke fungerer. Anonymous poster hash: 351ea...721
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #14 Skrevet 25. oktober 2013 jeg har absolutt ingen betenkligheter ved å gi "sovemedisin", det er jo kun allergimedisin. Vi hadde ei som våkna 4- 5 ganger om natten og kunne holde det gående i flere timer. Jeg dro til legen og fikk vallargen (eller noe slikt) jeg brukte det kun en gang, og det var mest bare for å se om hun fikk noen reaksjon på det. Det fikk hun ikke, så vi ventet litt. Det var noe med å ha det i hus...vite at du kan ty til noe. Så gikk det noen uker og hun sov bedre og bedre (av seg selv) hun begynte i barnehagen, og nå...når hu snart er 19 månd. så sover hu hele natta, skulle hu våkne så sovner hun selv. Ta hensyn til resten av familien.....prøv dette noen dager for å se om du kan sny trenden med å våkne opp. Lykke til! Takk for svar;) kanskje noe med å ha det i hus ja. Håper selvsagt dette ordner seg av seg selv, men det ser mørkt ut.. Anonymous poster hash: a4c44...804
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #15 Skrevet 25. oktober 2013 Jada Vår minstemor måtte bruke vallergan en stund. Hun er et ekstremt tilfelle av ørebarn og fikk satt inn dren når hun var 10 mnd. Hun fikk vallergan fra hun var 9 mnd til hun var 10 mnd. Til hun var 10 mnd hadde hun hatt over 20 ørebetennelser allerede, og hun gråt konstant. Rimelig desperat prøvde vi vallergan, hun sov hele natten og det ble starten på en god periode for oss! Så bra, håper det lykkes for oss også. Anonymous poster hash: a4c44...804
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #16 Skrevet 25. oktober 2013 Dra til legen og snakk med legen om dette. Legen er bedre til å gi deg råd og evt sovemdisin om det trengs. Jeg har brukt det på mitt ene barn. Måtte ty til dette da hun hadde atopisk eksem over hele kroppen, hun klarte ikke å få sove pga at det gjorde så vondt. Jeg husker ikke hva vi fikk, men det var flytende. Vi valgte å gi en svakere dose enn legen anbefalte, for jeg vet jeg reagerer på endel tilsettningsstoffer i medisiner og viste ikke om hun gjorde. Dosen vi gav holdt, hun sov halve natten og sovnet igjen etter en tur på do og litt drikke. Fire netter fikk hun dette, da hadde vi fått eksemn såpass under kontroll at vi prøvde uten. Og det har fungert siden. Jeg kommer ikke til å vente så lenge nestegang før jeg kaster inn honklet. For barnet hadde det vondt, og sleit pga lite søvn og jeg sleit. Hele familien ble skadelidene pga ett barn ikke fikk sove. Men ingen enkel løsning som løser alt, men kan være ett verktøy å prøve ut når andre ting ikke fungerer. Anonymous poster hash: [acronym=Full hash: 351ea959f04c1d411ae07b94e7b1672 1] 351ea...721 [/acronym] Takk for svar. HI Anonymous poster hash: a4c44...804
Kanutten83 Skrevet 25. oktober 2013 #17 Skrevet 25. oktober 2013 Vi ga Vallergan til eldste, det funket så lenge han fikk det, ingen hangover dagen etter på ham, han var veldig opplagt etter en god natts søvn. Viste seg i etterkant at grunnen til at han ikke sov var refluks så så fort vi kuttet Vallerganen var han jo like våken på natta. Fikk refluksmedisin og sov Jeg og yngste søsteren min måtte ha Vallergan da vi var mindre får å få riktig søvnvane, vi fikk det full dose i 1 uke, så forsiktig nedtrapping, og da sov vi slik vi burde. Vi var da et sted mellom 1,5 og 2 år
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #18 Skrevet 25. oktober 2013 Vi ga Vallergan til eldste, det funket så lenge han fikk det, ingen hangover dagen etter på ham, han var veldig opplagt etter en god natts søvn. Viste seg i etterkant at grunnen til at han ikke sov var refluks så så fort vi kuttet Vallerganen var han jo like våken på natta. Fikk refluksmedisin og sov Jeg og yngste søsteren min måtte ha Vallergan da vi var mindre får å få riktig søvnvane, vi fikk det full dose i 1 uke, så forsiktig nedtrapping, og da sov vi slik vi burde. Vi var da et sted mellom 1,5 og 2 år Hvordan fant dere ut av at hadde reflux? Anonymous poster hash: a4c44...804
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #19 Skrevet 25. oktober 2013 Vallergan fikk vi av lege etter henvisning av helsesøster. Barnet hadde ikke problemer med innsovning, men med hyppig oppvåkning til alle døgnets tider. Vi fikk beskjed om å gi det ved legging om barnet våknet på natt. Og en time før om det slet med å sovne. Gikk på det i 5 dager. Allerede første natten sov vi alle i 12(!!) timer! Det ble snudd tvert om etter dette! Men, det er ikke anbefalt til barn under 2 år. Vi fikk det ikke når barnet var 20 mnd. Måtte vente til fylte 2. Men så holdt vi igjen så lenge som mulig, for å se om det ordnet seg selv. Men da det ikke var bedring ved 3 års alder gav vi opp. Hadde ikke hatt mye søvnen på de 3 årene. Sov på skift. Det er helt forferdelig for store og små! Lykke til!! Anonymous poster hash: f14ed...f88
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #20 Skrevet 25. oktober 2013 Min lillesøster fikk vallergan da hun var 2 1/2 år... INGEN i huset hadde sovet på disse årene. Var godt for oss alle. Ellers vet jeg lite om bivirkninger osv... Var kun 10 år selv. Anonymous poster hash: a42c2...13d
Kanutten83 Skrevet 25. oktober 2013 #21 Skrevet 25. oktober 2013 Vi ga Vallergan til eldste, det funket så lenge han fikk det, ingen hangover dagen etter på ham, han var veldig opplagt etter en god natts søvn. Viste seg i etterkant at grunnen til at han ikke sov var refluks så så fort vi kuttet Vallerganen var han jo like våken på natta. Fikk refluksmedisin og sov Jeg og yngste søsteren min måtte ha Vallergan da vi var mindre får å få riktig søvnvane, vi fikk det full dose i 1 uke, så forsiktig nedtrapping, og da sov vi slik vi burde. Vi var da et sted mellom 1,5 og 2 år Hvordan fant dere ut av at hadde reflux? Anonymous poster hash: a4c44...804 Da søvnen var et helvete etter avsluttet Vallergankur begynte de å tenke at selv om han egentlig var for stor til å ha refluks så kunne det være en årsak. Han viste ingen plager på dagtid, selv om han slet med spising pga sure oppstøt under måltidene, med påfølgende spisevegring. Om natta hadde han mange sure oppstøt som vi ikke merket og dermed sov han ikke pga smerter. Vallergan gjorde at han sov såpass at han ikke merket smertene. Han var 16 mnd da han fikk påvist kraftig stille refluks, og i de aller fleste tilfeller har barn vokst av seg evt refluks innen 18 mnd, derfor de ikke mistenkte det hos sønnen min, samt at den var såkalt "stille". Sønnen min er nå 6 år og må fremdeles ha høyeste dose av sin refluksmedisin. Men han sov 19-07 første natta han fikk refluksmesdisin
Jippipippi Skrevet 25. oktober 2013 #22 Skrevet 25. oktober 2013 Melatonin? De legene som har peiling anbefaler dette!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2013 #23 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg har en gutt som ikke sov en natt før han var 2.5. Brukte 2-3 timer hver kveld på å sovne, våkner 10-15 ganger hver natt og kunne være våken i timesvis på natten. Sov heller ikke godt på dagtid. Det virket som han fikk helt panikk når han ble trøtt rett og slett, stod i bro og hylskrek uansett hva jeg gjorde. Min har refluks, magetrøbbel og hadde atopisk eksem, så vi fikk opprinnelig Phenamin (antihistamin) for å bedre eventuell kløe. Den er også søvndyssende, så det var en bonuseffekt. Vi merket nok noe bedring, men ikke noen enorm effekt egentlig. Da han ble eldre prøvde vi en liten periode melatonin. Det er et søvnhormon som finnes naturlig i kroppen. Han ble veldig trøtt av det, men fikk enda flere oppvåkninger, så vi ga opp relativt fort. Jeg vet mange barn med f.eks ADHD eller autisme har god nytte av dette. Søvnen har gradvis gått seg til, og nå sover han stort sett godt, selv om han ofte kan ha litt trøbbel med innsovning, nattevandring osv. For meg var det eneste som hjalp å innfinne seg med at situasjonen var sånn. Det høres fælt og uholdbart ut, men jeg klarte å venne meg til lite søvn, og kunne fungere med så lite som en time søvn. Dessuten fikk han til slutt medisiner for refluksen, og det var nok også da søvnen begynte å bli bedre. Anonymous poster hash: 7c71e...9ef
*Yuna* Skrevet 25. oktober 2013 #24 Skrevet 25. oktober 2013 Brukte det i en uke på min sønn på 1,5 år. Kom inn i søvnrytmen da og ble en ny og uthvilt gutt
skjotta Skrevet 25. oktober 2013 #25 Skrevet 25. oktober 2013 Prøvde det til jenta mi når hun var 3. Desverre hadde det null effekt på henne. :-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå